دورترین خوشه‌های ستاره‌ای هستند که تا به حال دیده شده‌اند

0

با بررسی جریانی از نور که 9 میلیارد سال سفر کرده تا به ما برسد، اخترشناسان خوشه‌هایی از ستارگان را مشاهده کرده‌اند که در اطراف کهکشانی دوردست می‌درخشند که آن‌ها را Sparkler نامیده‌اند.

آیا آن‌ها اولین «خوشه‌های ستاره‌ای» بودند که در کیهان در حال ظهور، به وجود آمدند؟

گروهی از محققان به تازگی مشخص کرده‌اند که برخی از این خوشه‌ها، دورترین خوشه‌های کروی هستند که تا حالا پیدا شده‌اند.

از آنجایی که می‌توانستیم درخشش‌ها را در طیف وسیعی از طول‌موج‌ها مشاهده کنیم، می‌توانیم آن‌ها را مدل‌سازی کنیم و ویژگی‌های فیزیکی آن‌ها را بهتر درک کنیم، مانند سن آن‌ها و تعداد ستاره‌های آن‌ها.

خوشه‌های کروی بسیار متراکم و کروی با حدود 100هزار  تا 1 میلیون ستاره هستند که هم سن و سال هستند و اغلب بسیار قدیمی هستند – از آن‌ها تقریباً به قدمت کیهان هستند.

آن‌ها به عنوان «فسیل‌هایی» در نظر گرفته می‌شوند که می‌توانند وضعیت کیهان را در زمان شکل‌گیری ستارگان به ما بگویند.

با این حال، ما چیز زیادی در مورد چگونگی شکل‌گیری و یا اینکه از کجا آمده‌اند نمی‌دانیم.  این بسیار چالش برانگیزی است که بفهمیم آن‌ها واقعاً چند سال دارند.

این اینفوگرافیک موقعیت این کهکشان درخشان را از دید جیمز وب JWST، در مقایسه با داده‌های هابل و تصویری از یک خوشه کروی نشان می‌دهد.

تازه نزدیک بود دانشمندان خوشه ستاره ای Sparkler را از دست داده بدهند و متوجهش آن نشوند. این امر به خاطر یک هم‌ترازی عجیب داشت رخ می‌داد. بین ما و این خوشه گرد، یک خوشه کهکشانی به نام SMACS 0723 قرار دارد. انحنای گرانشی فضا-زمان نور کهکشان دور را منحرف کرده بود و بزرگ‌نمایی 100 برابر انجام داده بود، آن هم دو برابر. یعنی یک  اعوجاج «سه‌گانه» داده‌‌ای رخ داده بود.

این تیم مطالعه کاملی در مورد نور ساطع شده از 12 خوشه‌ای که شناسایی کردند انجام دادند و در پنج خوشه از آن‌ها، هیچ محتوای اکسیژنی پیدا نکرده بود.

این امر دانشمندان را به این نتیجه رساند که این اجرام خوشه‌های کروی هستند که دیگر ستاره‌های جدیدی تولید نمی‌کنند، حالتی که از آن به عنوان سکون یاد می‌شود.

لامیا مولا، اخترشناس از دانشگاه تورنتو و سرپرست این مطالعه می‌گوید: «از آنجایی که کهکشان Sparkler بسیار دورتر از کهکشان راه شیری ماست، تعیین سن خوشه‌های کروی آن آسان‌تر است.»

«ما در حال مشاهده 9 میلیارد سال پیش هستیم، زمانی که کیهان تنها چهار و نیم میلیارد سال سن داشت و به چیزی که مدت‌ها پیش رخ داده بود نگاه می‌کنیم. به این فکر کنید که سن افراد را بر اساس ظاهر آن‌ها حدس بزنید/تشخیص تفاوت بین یک فرد 5 و 10 ساله آسان است، اما تشخیص تفاوت بین یک فرد 50 و 55 ساله دشوار است.»

سن این خوشه‌ها نشان می‌دهد که آن‌ها در حول و حوش زمانی شکل گرفتند که جهان، قبل آن تاریک بود. این خوشه‌های تازه شناسایی شده نزدیک به اولین باری هستند که حتی امکان تشکیل ستاره‌ها به وجود آمد.

منبع:  The Astrophysical Journal Letters


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

۲۰ برنده عکاسی از طبیعت در سال ۲۰۲۲ در مسابقه عکاسی IPA

جوایز بین المللی عکاسی (IPA) در سال 2022 بار دیگر از مجموعه‌ای خیره کننده از عکس های طبیعت پرده‌برداری کرد که قلب و ذهن بینندگان در سراسر جهان را تسخیر کرده است. این تصاویر برنده استثنایی ما را به قلمروهای مسحورکننده طبیعت منتقل می‌کنند،…

عکس‌هایی از ترسناک‌ترین ساختمان‌های دنیا – آلبوم عکس

چرا برخی از ساختمان‌ها و خانه‌ها خیلی ترسناک به نظر می‌رسند. اینها دسته از سکونت‌گاه‌ها طیف گسترده‌ای دارند:- آنهایی که سایه روشن شب ترسناک‌شان می‌کند و هنگام روز یک ساختمان تقریبا عادی هستند.- آنهایی که مدت‌ها متروک مانده‌اند و…

وقتی هم عاشق کارت باشی و هم خلاق، نتیجه‌اش می‌شود این عکس‌هایی که می‌بینید

تا حالا عاشق شده‌اید؟ همه چیز دنیا را زیبا می‌بینید، احساس گرما و سرمای زیاد در تابستان یا زمستان نمی‌کنید و مشتقل از زمان، در زمان سیر می‌کنید.حالا اگر این عشق به کارتان باشد و از خلاقیت بهره خوبی برده باشید، نتایج کارتان زیبا می‌شود.…

خانه‌هایی با طراحی عجیب که باید در مورد فلسفه وجودی‌شان فکر کرد!

سلیقه است دیگر. وقتی که کسی پول کافی داشته باشد و تنها حرف و سلیقه خودش برایش مهم باشد و اعتمایی به مد روز و حرف مردم نکند، ممکن است خانه‌اش را عجیب و غریب طراحی کند.البته گاهی این کاربری‌های متفاوت هستند که باعث ایجاد این خانه‌های عجیب…

کسانی که توهم خاص و عجیبی دارند: ما از ستاره‌های دیگر آمده‌ایم و فرازمینی هستیم! پدیده Starseed

ممکن است خیلی احمقانه به نظر برسد. اما افرادی هستند که معتقدند از سایر سیارات به زمین آمده‌اند تا به شفای سیاره زمین کمک کنند و بشریت را به «عصر طلایی» هدایت کنند و به دوره‌ای از خوشبختی، شکوفایی و موفقیت برسانند!جستجوی اینترنتی این…

نمونه‌های جالبی از اختراعاتی که فراموش شدند، یا تکامل یافتند یا به کلی به صورت دیگری تغییر پیدا…

در طی دهه‌ها و قرن‌های انسان‌های اختراعات گوناگونی کرده‌اند. از برخی از آنها در ابتدای امر تصور می‌شد که استقبال خوبی شود، اما در نهایت فراموش شدند، برخی با تغییرات نه چندان بنیادین همچنان به همان صورت تولید می‌شوند، برخی با تغییرات جدی و…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5