جیمز وب باکیفیت‌ترین عکس را از دورترین ستاره جهان گرفته است: ستاره ایرندل

0
تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا باکیفیت‌ترین پرتره رنگی دوردست‌ترین ستاره‌ای را که تاکنون کشف شده است، ثبت کرده است. ستاره پرجرم نوع B که در صورت فلکی قبرس قرار دارد با نام Earendel، حدود 12.9 میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد و در فاصله یک میلیارد سال از بیگ بنگ یا انفجار بزرگ تشکیل شده است.

انسان‌ها از سال ۱۸۵۰ سیاره‌ها و ستاره‌ها را رصد می‌کنند و از آنها عکس می‌گیرند ، اما دیدن تصویر رنگی ستاره‌ای با فاصله ۱۲.۹ میلیارد سال نوری، هیجان‌انگیز است.

ستاره Earendel است که به طور رسمی با نام WHL۰۱۳۷-LS شناخته می‌شود، برای اولین بار توسط تلسکوپ فضایی هابل در مارس ۲۰۲۲ کشف شد و اکنون به خاطر نزدیک بودن آن در طیف رنگی فروسرخ جیمز وب، تصویر واضح‌تری از آن را می‌بینیم.

وجه تسمیه Earendel، از نام شخصیت رمان سیلماریلیون تالکین است.  این ستاره دو برابر از خورشید داغ‌تر و یک میلیون بار درخشان‌تر است، اما فاصله زیاد، دیدن آن را مشکل کرده.

Earendel خوشبختانه در پشت یک خوشه کهکشانی عظیم به نام WHL۰۱۳۷-۰۸ قرار دارد. این خوشه میدان گرانشی بسیار قدرتمندی ایجاد می‌کند که زمان و مکان را ب منحرف می‌کند و باعث می‌شود مانند یک عدسی غول‌پیکر عمل کند که نور را خم کرده و آن را بزرگ‌نمایی می‌کند. به طور معمول، این کار چندین تصویر از اجسام دور ایجاد می‌کند، یعنی عدسی گرانشی مانند مانند یک کالیدوسکوپ کیهانی عمل می‌کند.

اما Earendel به صورت یک نقطه نوری منفرد نشان داده شده. محاسبات نشان داد که این نقطه بسیار کوچک است و توسط عدسی گرانشی ۴۰۰۰ برابر بزرگ شده است.
البته گرچه در زمان ترک نور از این ستاره فاصله بین زمین و Earendel حدود ۱۲.۹ میلیارد سال نوری بود. اثر تغییر رنگ قرمز ناشی از آن انبساط کیهانی به این معنی است که اکنون فاصله ما با این ستاره ۲۸ میلیارد سال نوری است، البته با این فرض که این ستاره هنوز وحود داشته باشد.

اگرچه اخترشناسان انتظار ندارند ستاره ایرندل هیچ ستاره همراهی داشته باشد، اما رنگ‌هایی که فقط جیمز وب می‌تواند ببیند نشان می‌دهد که یک همراه سردتر و قرمزتر ممکن است به دور آن در حال گردش باشد.

منبع: ناسا


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

ربات‌هایی که در دنیای سینما و تخیل دوستشان داشتیم یا در مواردی از آنها می‌ترسیدیم!

انسان‌ها همیشه از تحولات تازه می‌ترسند و از زمانی که تخیل آدم ماشینی ایجاد شد، ترس از این توده‌های آهنی هم ایجاد شد. شخصیت ربات‌ها در ابتدا در داستان‌ها خیلی سطحی و بیشتر هراس‌‌انگیز بود، اما بعدا ربات‌ها دارای شخصیت شدند تا جایی که حتی…

توهم کوتارد: آنهایی که تصور می‌کنند مدتهاست مرده‌اند!

«می‌اندیشم پس هستم»  Cogito, ergo sum با این حال همه کسانی که می‌اندیشند با این باور دکارت موافق نیستند.محتوای تفکر برخی از افراد مبتلا به یک اختلال عصبی روانپزشکی نادر، معروف به سندرم کوتارد، به جای اینکه به حس بودن منجر شود، به احساس…

آیا می‌توانید در این عکس شیر کوهی را در حال تعقیب الک (گوزن شمالی) ببینید؟

یک دوربین خودکار راه‌اندازی شده توسط سرویس حیات وحش ایالات متحده، عکس‌هایی از یک شیر کوهی را در حال تعقیب یک گوزن شمالی ثبت کرد. از این عکس‌ها مشخص است که این شکارچی بسیار دشوار است.پس اگر گوزن بزرگ شکار شده باشد و متوجه خطر نشده باشد،…

همه چیز در مورد رمان رابینسون کروزوئه، نوشته دانیل دفو + روجلدهای خاطره‌انگیز این کتاب

رابینسون کروزوئه رمانی نوشته دانیل دفو است که اولین بار در سال 1719 منتشر شد. این رمان داستان مرد جوانی به نام رابینسون کروزوئه را روایت می‌کند که بر خلاف میل خانواده‌اش راهی دریا می‌شود و در جزیره‌ای متروک در سواحل آمریکای جنوبی غرق…

سازه‌ها و چیزهایی که حس مگالوفوبیای ما را به شدت تحریک می‌کنند – گالری عکس

مگالوفوبیا اصطلاحی است که برای توصیف ترس شدید و غیرمنطقی از اشیاء یا چیزهای بزرگ استفاده می‌شود. کلمه "مگالوفوبیا" از ترکیب دو کلمه یونانی "مگالو" به معنای بزرگ  و "فوبیا" که به معنی ترس یا بیزاری قوی است، گرفته شده است.افراد مبتلا به…

اگر گوشی‌های موبایل، دهه‌ها زودتر اختراع می‌شدند

در دوره‌ای پس از همگانی شدن استفاده از گوشی‌های موبایل، تنوع ظاهری آنها بسیار زیاد بود و هیچ گوشی‌ای شبیه گوشی دیگر نبود. اما الان شکل همه گوشی‌ها تقریبا یکی شده است.ما خیلی منتظر گوشی‌های تاشو یا رول‌شونده ماندیم تا این یکنواختی را به…
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.