معرفی مکمل های مفید برای کبد چرب

0
رپورتاژ

کبد یکی از بزرگ‌ترین اندام‌های داخلی بدن انسان است که کارکردهای مختلف و مهمی دارد و درست مثل هر عضو دیگر دچار عوارض خاصی می‌شود. یکی از بیماری‌های مربوط به بزرگ‌ترین غده بدن، کبدِ چرب است که حدود 25 درصد از جمعیت کل جهان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. استفاده از مکمل‌های مختلف، یک راه اثربخش برای مقابله با چربی بالای کبد است. فقط چند دقیقه زمان کافی است تا با مطالعه این مقاله با مکمل‌های مفید برای کبد چرب آشنا شوید و روش راحت مبارزه با این بیماری  را یاد بگیرید.

ویتامین A و آهن، دو مکمل برای مبارزه با چربی کبد

مشکل تغذیه نامناسب یکی از دلایل اصلی بروز بیماری‌ها است. یکی از مهم‌ترین اختلالات تغذیه‌ای بین همه افراد جهان، کمبود ویتامین A و آهن خون است. در واقع، کاهش سطح آهن در خون علاوه‌بر آنکه ظرفیت حمل اکسیژنِ گلبول‌های قرمز را کاهش می‌دهد، سطح ویتامین اِی را هم پایین می‌آورد. کبد توانایی بالایی برای نگهداری Vitamin A دارد و می‌تواند این ماده را تا چهار ماه ذخیره کند.

توانایی بالای کبد در ذخیره ویتامین A نباید موجب غفلت افراد از مصرف مکمل‌های مخصوص شود. حضور هم‌زمان آهن و ویتامین اِی در خون، عملکرد صحیح کبد را تضمین می‌کند. مصرف دوز بالای مکمل‌های آهن و ویتامین A ممکن است مسمومیت و زخم دیواره کبد ایجاد کند. استفاده بدون مشورت با پزشک عوارض خطرناکی دارد. داروخانه‌ها و مراکز درمانی می‌توانند انواع مکمل‌های مفید کبد را از یک مرکز پخش دارو معتبر تهیه کنند.

مکمل ویتامین B12، مؤثر در مبارزه با کبد چرب و بیماری‌های مختلف

ویتامین B12 که با نام کوبالامین نیز شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین اعضای ویتامین‌های گروه B است. ویتامین B12 از انواع محلول در آب است و با حرکت درون جریان خون به بخش‌های مختلف بدن می‌رسد. تقریباً کل ویتامین‌های گروه بی در حفظ سلامت کبد تأثیر دارند اما فقط B12 است که در بزرگ‌ترین غده بدن ذخیره می‌شود. کبد توانایی ذخیره سایر ویتامین‌های خانواده B را ندارد و برای حفظ سلامت باید آن‌ها را به‌صورت روزانه مصرف کرد. بدن از B12 برای تولید یک آمینو اسید به‌نام «میتونین» استفاده می‌کند. میتونین مثل داروی کبد چرب عمل می‌کند.

ویتامین ب12 علاوه‌بر تأثیرگذاری در تقویت کبد، برای سلامت بافت عصبی، عملکرد صحیح مغز و همچنین تولید گلبول‌های قرمز نیز مفید است. به‌خاطر تأثیر این ماده مهم، در انواع مکمل دارویی برای کم خونی نام ویتامین B12 نیز دیده می‌شود. محلول‌بودن ب12 در آب باعث می‌شود بدن مقدار اضافی ماده را از طریق ادرار دفع کند تا خطر انباشت به حداقل برسد. البته، دفع راحت به معنای عدم محدودیت در مصرف روزانه ویتامین B12 نیست و دوز مصرفی باید با مشورت پزشک تعیین شود.

قرص ویتامین D، یک مکمل همه‌کاره برای کاهش چربی اضافی در کبد

یکی از پرکاربردترین مواد برای بدن انسان، ویتامین D است. کمبود این ماده موجب دردهای شدید قاعدگی و ریزش مو می‌شود که جزو علائم کبد چرب در زنان هستند. بر اساس تحقیقات پزشکی، بیشتر از 90 درصد افراد مبتلا به کبد پرچرب، درجات مختلفی از علائم کمبود ویتامین دی را نشان می‌دهند. اگر میزان کمبود در بدن انسان بسیار پایین‌تر از حد مجاز باشد، احتمال بروز عارضه سیروز یا التهاب نیز وجود دارد.

نقش Vitamin D فقط به سلامت کبد محدود نمی‌شود و اگر بدن به اندازه کافی این ماده را دریافت نکند، توده عضلانی تضعیف می‌شود. با توجه به نقش ویتامین دی در عضله‌سازی از این ماده برای ساخت محصولاتی در دسته انواع مکمل ضد درد و گرفتگی استفاده می‌شود. یکی از راه‌های افزایش سطح ویتامین D در بدن، قرارگرفتن زیر نور خوشید است. برخی از افراد به دلایل مختلف نمی‌توانند مدت زیادی زیر آفتاب بمانند. جبران کمبود مواد معدنی بدن با استفاده از قرص مکمل یک راه جایگزین برای چنین افرادی است.

آیا ویتامین دی برای کبد چرب مضر است؟

فواید متعدد ویتامین دی برای بدن نباید موجب افراط در مصرف مکمل‌های حاوی این ماده شود؛ مصرف باید به اندازه و تحت نظر پزشک باشد. درست مثل هر ویتامین دیگر، اگر سطح این ماده در بدن از حد مجاز عبور کند، مشکلات مختلفی ایجاد خواهد شد. مصرف بیش از اندازه ویتامین D به‌صورت مستقیم در کبد چرب تأثیر ندارد اما موجب دل‌درد، یبوست، حالت تهوع و اسهال خواهد شد.

مکمل‌های حاوی ویتامین E، مناسب برای حفظ سلامت کبد

از علائم کبد چرب در چهره می‌توان به زردی چشم‌ها و ریزش مو اشاره کرد. یکی از دلایل بروز این نشانه‌ها در بیماری، کبود ویتامین E است. نحوه تأثیرگذاری این ویتامین در درمان چربی کبد جالب است؛ رادیکال‌های آزاد، اتم‌های یا مولکول‌های سرگردانی در بدن هستند که موجب تخریب سلول‌های کبد می‌شوند. مصرف مشروبات الکلی یا قرارگرفتن تحت فشار روحی و استرس شدید، موجب آزادشدن رادیکال‌های مخرب درون بدن می‌شود. بدن برای مقابله با این مواد تخریب‌کننده به آنتی اکسیدان نیاز دارد.

ویتامین E با خواص آنتی‌اکسیدانی قوی، رادیکال‌های مضر را به حالت تعادل درمی‌آورد. یک مطالعه 96 هفته‌ای در سال 2014 نشان داد افرادی که زیر نظر پزشک ویتامین E دریافت کردند، با بهبود وضعیت کبد روبه‌رو شدند. کاهش التهاب و انباشت چربی در بافت این اندام و همچنین جلوگیری از مرگ سلول‌های کبدی، از آثار مفید مکمل‌های ویتامین E هستند.

میزان مصرف ویتامین ای برای کبد چرب

مصرف Vitamin E به‌هیچ‎‌وجه نباید خودسرانه انجام شود، زیرا دوز بالای آن موجب خونریزی یا حتی مرگ خواهد شد. این ویتامین موجب رقیق‌شدن جریان خون می‌شود و پزشکان توصیه می‌کنند قبل از عمل جراحی هیچ‌گونه مکمل مصرف نشود. دوز مناسب مصرف ویتامین ای برای افراد مبتلا به کبد چرب کمتر از 1000 واحد در روز است. برای تعیین دقیق دوز قرص حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

آیا مکمل‌های بدنسازی کبد را چرب می‌کند؟

یکی از سؤالات مهم بدنسازان، تأثیر مصرف مکمل‌ها روی کبد است. انواع پودرهایی که ورزشکاران پرورش اندام از آن‌ها استفاده می‌کنند، موجب افزایش انرژی، عضله‌سازی و همچنین چربی‌سوزی می‌شوند. با توجه به آنکه کبد چرب بر اثر انباشت چربی ایجاد می‌شود، نمی‌توان گفت که مکمل‌های بدنسازی به‌صورت مستقیم موجب بروز عارضه می‌شوند. هدف بدنسازان از مصرف قرص و پودر، چربی‌سوزی است. البته، استفاده بی‌رویه و بدون مشاوره از مکمل بدنسازی می‌تواند آثار مخربی مثل نارسایی کبد داشته باشد.

استفاده از مکمل برای کبد چرب، به شرط مشورت با پزشک

عارضه کبد چرب در انسان‌ها به شکل‌های مختلفی بروز پیدا می‌کند. از ابتلای مکرر به بیماری‌های ویروسی گرفته تا خستگی و خواب‌آلودگی بی‌دلیل، نشانه‌های چربی بالا در کبد هستند. استفاده از یک رژیم غذایی سالم در کنار فعالیت بدنی کافی می‌تواند به حفظ سلامت بدن کمک کند. اگر به‌دنبال یک درمان فوری برای کبد چرب هستید، استفاده از مکمل‌های مختلف می‌تواند کارساز باشد.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5