چرا برخی افراد سریع‌تر از دیگران پیر می‌شوند؟ مطالعه جدید با استفاده از هوش مصنوعی نشان می‌دهد که ناراحتی و غم می‌تواند بیشتر از سیگاری بودن قهار باعث پیری شود

0

دانشمندان در سراسر جهان  مدام از هوش مصنوعی استفاده خلاقانه می‌کنند. یکی از این کارها حدس سن واقعی زیستی مردم است.

تلاش اخیر عوامل روانشناختی را به تحقیق اضافه کرده و پیش‌بینی‌های جالبی انجام داده. آزمایش‌های اولیه نشان می‌دهد که تأثیر بیماری‌های روانی می‌تواند در برخی مواقع بیشتر از تأثیر بیماری‌ها و عادات جسمانی از جمله سیگار کشیدن باشد.

مسلم است که سن تقویمی تنها برای برآورد سلامت کافی نیست. محققان‌ امیدوارند با اندازه‌گیری جنبه‌های خاصی از سلامت فیزیکی یک فرد، مانند میکروبیوم روده یا نشانگر‌های التهابی در خون، پیش‌بینی کنند که یک فرد در سال‌های زیستی چقدر «جوان» یا «پیر» است.

اگر این پیش‌بینی دقیق باشد، می‌تواند به کارشناسان کمک کند تا بفهمند چرا برخی افراد سریع‌تر از دیگران پیر می‌شوند و چه عواملی در سبک زندگی در این روند پیری نقش دارند.

اما یکی از مؤلفه‌های کلیدی سلامت، وضعیت ذهنی و عاطفی ما است.

در سال ۲۰۲۱، یک مطالعه چند دهه‌ای در میان ۲.۳ میلیون نیوزلندی نشان داد که ارتباط قوی بین اختلالات روانی و شروع بیماری جسمی و مرگ وجود دارد.

مطالعه دیگری در همان سال نشان داد که سابقه مسائل مربوط به سلامت روان با تسریع پیری در میانسالی مرتبط است. علاوه بر این، این اثر پیری سال‌ها قبل از ظهور سایر بیماری‌های مرتبط با افزایش سن رخ داده است.

با در نظر گرفتن این یافته‌ها، محققان در ایالات متحده و هنگ کنگ یک الگوریتم کامپیوتری موسوم ساعت پیری جدید طراحی کردند که چندین عامل سلامت روانی و نشانگر‌های زیستی خون را در خود جای داده است.

آن‌ها این الگوریتم را با داده‌های نزدیک به ۵۰۰۰ بزرگسال سالم در مجموعه داده‌های مطالعه طولی سلامت و بازنشستگی چین (CHARLS) که  شامل شرکت‌کنندگان ۴۵ ساله یا بالاتر است، آموزش دادند و سپس آن را روی داده‌های ۷۰۰۰ نفر دیگر آزمایش کردند.

این اولین باری است که محققان ساعت پیری را به طور انحصاری بر روی چنین گروه بزرگ چینی آموزش می‌دهند (بیشتر مطالعات در جمعیت‌های غربی انجام می‌شود)، و همچنین جزء اولین مطالعاتی است که عوامل استرس‌زای سلامت روان را در خود جای داده است.

در نهایت، نویسندگان دریافتند که عوامل روانشناختی، مانند احساس ناراحتی یا تنهایی، تا ۱.۶۵ سال به سن بیولوژیکی فرد اضافه می‌شود. این اثر بیشتر از سایر خصوصیات جمعیت شناختی فردی، از جمله جنسیت بیولوژیکی، منطقه زندگی، وضعیت تاهل و وضعیت سیگار کشیدن بود.

در این تحقیق اطلاعات فیزیکی در مورد ۱۶ عامل خون – از جمله سطح کلسترول – و همچنین BMI، دور کمر و فشار خون هم در نظر گرفته شده بود.

داده‌های  روان‌شناختی شرکت‌کنندگان بر اساس هشت احساس بود: آزردگی، تنهایی، احساس نارضایی، عدم تمرکز، بی‌قراری، افسردگی، ناامیدی، یا ترس. این یک نسخه ساده شده از سلامت روان است،

هنگامی که این ساعت هوش مشنوعی به طور خاص بر روی افراد بیمار، از جمله افرادی که مبتلا به سرطان، بیماری قلبی، بیماری کبد، بیماری ریوی یا سکته بودند، آزمایش شد، به طور دقیق پیش‌بینی کرد که آن‌ها از همتایان خود در گروه اصلی و سالم، پیرتر هستند.

اما تأثیر این شرایط بر سن پیش‌بینی شده از ۱.۵ سال بیشتر نبود. در حالی که عوامل روانشناختی آدم‌ها را به طور متوسط ۱.۶۵ سال پیر کرده بودند.

از سوی دیگر، سیگار کشیدن به تنهایی حدود ۱.۲۵ سال آدم‌ها را پیر کرده بود.

البته این بدان معنا نیست که  سیگار کشیدن خطر کمتری برای سلامتی نسبت به افسردگی یا تنهایی دارد. سیگار یکی از عوامل خطر اصلی برای بسیاری از سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی است.

بر اساس پیش‌بینی‌های این ساعت یا عمرسنج، ممکن است  یک فرد مجرد ۰.۵۹ سال پیرتر می‌شود – کسی که به ندرت احساس خوشبختی می‌کند ۰.۳۵ سال اضافه می‌کند. ناامیدی ۰.۲۸ سال شما را پیرتر نشان می‌دهد و مشکل خواب دارد ۰.۴۴ سال سالخورده‌ترتان می‌کند.

پس ارتقای سلامت روان ممکن است اثر ضدپیری ملموسی داشته باشد.

این مطالعه در مجله Aging منتشر شد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

داستان تکامل اتاق خواب‌ها از دوران انسان‌های اولیه تا اتاق‌ خواب‌های هوشمند + گالری عکس

تکامل اتاق خواب‌ها تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله تغییرات فرهنگی، فناوری و اجتماعی قرار گرفته است. با گذشت زمان، اتاق خواب‌ها از فضا‌های خواب ساده به پناهگاه‌ها و آسایشگاه‌های چند منظوره و شخصی تبدیل شده‌اند.مروزی کوتاه بر تکامل آنها:…

آیا چهره‌های مشهور، فرازمینی و بیگانه هستند؟! چرا چنین چیزهایی در شبکه‌های اجتماعی رواج می‌یابد +…

امروز صبح دوست گرانقدری ویدئویی از آنجلینا جولی را از یک صفحه اینستاگرام برای من فرستاد. در این ویدیو که ظاهرا از یک مصاحبه او انتخاب شده بود، روی چشم‌های او زوم می‌شد و این نکته القا می‌شد که چشمان او غیرطبیعی هستند و قرنیه و عنبیه او…

سلبریتی‌ها از کودکی تا پیری در این ویدئوهای جالب – از ویل اسمیت تا کیانو ریوز

چطور می‌شود که ما پیر می‌شویم. این تغییر بسیار تدریجی رخ می‌دهد، اما قطعی است. با کارهایی می‌شود کندش کرد اما مسلما نمی‌توان به کی جلوی آن را گرفت.پیری یک فرآیند زیستی پیچیده است که در موجودات زنده از جمله انسان اتفاق می‌افتد. در حالی…

یک عکاس از هوش مصنوعی برای تصور اینکه شخصیت‌ها و سلبریتی‌های تاریخی امروز چه شکلی می‌شدند، استفاده…

یک عکاس از هوش مصنوعی (AI) استفاده کرده است تا تصور کند شخصیت‌های تاریخی مانند آل کاپون، بنجامین فرانکلین و شارون تیت اگر امروز به دنیا می‌آمدند چه شکلی بودند.این عکاس به نام آلپر یسیلاتس که در استانبول ترکیه زندگی می‌کند، پرتره های فوق…

این دانشجوی 18 ساله با هوش مصنوعی 19 شخصیت سیمپسون‌ها را به صورت شخصیت‌های واقعی درآورد!

برودی هالبروک دست به کار جالبی زده و جان تازه‌ای به شخصیت‌های محبوب سریال سیمپسون‌ها داده است. او در این مورد نوشته:«من از Midjourney برای تبدیل شخصیت‌های مورد علاقه‌‌ان از انیمیشن‌ها به قالب انسان استفاده کردم. البته برخی از اعضای…

مجموعه‌ای از تصاویر هراس‌آور، عجیب با به اصطلاح نفرین‌شده!

برای قسمتی از شگفتی یا ترس خودمان از پیرامون یا عکس‌ها نمی‌شود توضیح صریح ارائه کرد. احتمالا منشا این ترس‌ها به تدریج در سیناپس‌های مغزی ما از هزاران سال پیش یه یادگار گذاشته شده.آدم فکر می‌کند اگر قرار باشد برنامه هوش مصنوعی ایجاد شود…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5