پلیس از پرتره‌های تولید شده از DNA برای دستگیری مجرمان استفاده می‌کند

0

پلیس از یک ابزار پیشرفته جدید برای دستگیری مجرمان و شناسایی قربانیان استفاده می‌کنند: پرتره‌های واقعی که از داده‌های DNA تولید می‌شوند!

نتایج این فناوری شگفت‌انگیز است، اما از آن انتقاد هم شده است.

هفته گذشته،  پلیس ادمونتون در آلبرتای کانادا – اعلام کرد که برای اولین بار در تاریخ خود، از فنوتیپ DNA به‌امید شناسایی یک مظنون در یک مورد پرونده تجاوز جنسی ۲۰۱۹ استفاده می‌کند.

پلیس یک تصویر کامپیوتری از یک مرد سیاهپوست مشکوک را به اشتراک گذاشته که آن را بر اساس فنوتیپ DNA ایجاد کرده و از مردم خواسته که افراد با تصویر مشابه را معرفی کنند. با این حال از این کار پلیس انتقاد هم شده است.

در ۱۰ مارس ۲۰۱۹، تقریباً در ساعت ۵:۴۵  صبح، پلیس تماسی دریافت کرد که یک زن در حال فریاد زدن برای کمک در منطقه خیابان ۱۰۳ و خیابان ۱۱۴ در ادمونتون پیدا شد. این زن قربانی تجاوز جنسی خشونت‌آمیز شده بود و جراحات جدی دیده بود.

پس از تحقیقات طولانی در مورد پروند شاهد یا دوربین مدار بسته و سرنخی پیدا نشد و تطابق DNA یافت نشد. یعنی مظنون ناشناس جرمی مرتکب نشده بود که اطلاعاتش در بانک ژنتیکی ثبت شده باشد.

پس کارآگاهان تصمیم گرفتند از خدمات Parabon NanoLabs استفاده کنند که یک شرکت فناوری DNA در ویرجینیا است که در خدمات آنالیز DNA پیشرفته تخصص دارد. خدمات مورد استفاده در این مورد فنوتیپ DNA، فرآیند پیش‌بینی ظاهر فیزیکی و اصل و نسب از روی شواهد DNA ناشناس بود.

با استفاده از شواهد DNA حاصل از این تحقیقات، پارابون پیش‌بینی‌هایی را برای مظنون پرونده تجاوز جنسی در سال ۲۰۱۹ ارائه کرد که مثلا می‌گفت که نژاد  ، رنگ چشم، رنگ مو، رنگ پوست، کک و مک و شکل صورت احتمالا چیست.

با ترکیب این ویژگی‌های ظاهری، یک  تصویر کامپوزیت تولید شد که نشان می‌دهد مظنون ممکن است در ۲۵ سالگی و با میانگین شاخص توده بدنی (BMI) ۲۲ به نظر برسد. این مقادیر پیش فرض استفاده شده است زیرا سن و BMI نمی‌توانند از روی DNA مشخص شود.

در ۴ اکتبر، پلیس یک بیانیه مطبوعاتی را به همراه تصویری از یک مرد سیاهپوست جوان که با فنوتیپ DNA ساخته شده بود، به اشتراک گذاشت. نیروی پلیس این پرتره را هم در وب سایت و هم در پلتفرم‌های رسانه اجتماعی خود با پیامی از کارآگاه کولین ماینز که برای بخش تجاوز جنسی پلیس کار می‌کند، برای عموم منتشر کرد.

مینز تصریح می‌کند که «این به هیچ وجه راهی فوری برای متهم کردن یک مظنون نیست. کاری که انجام می‌دهد این است که به طور بالقوه در یک مورد به ما سرنخ می‌دهد.»

تصمیم EPS برای تولید و به اشتراک‌گذاری این تصویر سؤالاتی در مورد نقض حریم خصوصی پایگاه‌های داده DNA که محققان می‌توانند از طریق آن‌ها جستجو کنند و همچنین سوگیری‌های نژادی در فنوتیپ DNA برای تحقیقات پزشکی قانونی به وجود آورده است.

کارشناسان حریم خصوصی و عدالت کیفری، نیروی پلیس را برای انتشار تصویر ترکیبی یک مظنون مرد جوان سیاه پوست غیرمسئول دانسته‌اند.

پلیس ادمونتون در واکنش به انتقادات در مورد انتشار این تصویر و استفاده از فنوتیپ DNA، در تاریخ ۶ اکتبر عذرخواهی کرد و این تصویر را از وب سایت و شبکه‌های اجتماعی خود حذف کرد.

Enyinnah Okere مدیر عملیات پلیس در بیانیه نوشته: « ما تلاش کردیم تا مزایا و محدودیت‌های تکنیکی را که در اینجا استفاده می‌کنیم، مشخص کنیم. ما احساس می‌کردیم که محدودیت‌های آن را روشن کرده‌ایم. ما استفاده از این فناوری را به عنوان آخرین راه حل می‌بینیم. و ما از رسانه‌هایی که در جلسه توجیهی ما شرکت کردند، برای تهیه داستان‌های دقیق و متوازنی با هدف این کار و انتقادات منصفانه‌ای که کرده‌اند، تشکر می‌کنیم. »

به گفته پارابون، این شرکت بر روی صد‌ها تحقیق مجریان قانون کار کرده و با موفقیت پرتره‌هایی از مظنونان را از داده‌های DNA ایجاد کرده است. در سایت این شرکت چندین مطالعه موردی وجود دارد که بسیاری از آن‌ها مقایسه بین مشخصات DNA و عکس واقعی مظنون را نشان می‌دهند. همانطور که در تصاویر زیر مشاهده می‌شود، شباهت‌هایی بین پروفایل DNA و عکس واقعی مظنون وجود دارد، به این صورت که هر دو نژاد، جنسیت، چشم و رنگ مو یکسان را منعکس می‌کنند.

او می‌افزاید چون پلیس  DNA را دارد و تطابق DNA پیش از رسیدن به یک مظنون احتمالی انجام می‌شود، نگرانی دستگیری شخص اشتباه وحود ندارد.

به گفته Greytak، این فناوری تصویر ترکیبی را بر اساس DNA مظنون از طریق مدل‌های یادگیری ماشینی ایجاد می‌کند که بر اساس DNA هزاران نفر و ظاهر مربوط به آن‌ها ساخته شده‌اند.

«داده‌هایی که ما در مورد افرادی با ظاهر شناخته شده داریم از منابع مختلفی است، برخی از آن‌ها به صورت عمومی در دسترس هستند. برخی از آن‌ها مربوط به مطالعاتی است که ما انجام داده‌ایم، »

اما مجموعه داده DNA که برای ایجاد این تصاویر  استفاده می‌شود، نگرانی‌های بیشتری را در رابطه با سؤالات حریم خصوصی پروفایل DNA ایجاد می‌کند. منابع شامل GEDmatch و FamilyTree DNA هستند که وب‌سایت‌های منبع باز و رایگان تبارشناسی هستند که به کاربران امکان دسترسی به میلیون‌ها نمایه DNA را می‌دهند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

فهرست فیلم های برتر سال ۲۰۲۲ با استفاده از امتیازبندی جوایز اصلی اهدا شده در جشنواره های مطرح

فهرست فیلم های برتر سال ۲۰۲۲ با استفاده از اطلاعات زیر تدوین شده است:۱-جوایز اصلی اهدا شده در جشنواره های مطرحی چون کن، ونیز، برلین، ساندنس و...۲- جوایز انجمن های منتقدانی چون نیویورک، لس آنجلس، واشنگتن دی.سی و...۳-فهرست فیلم…

خاطره‌بازی‌ با هم‌خوابگاهی‌ها و هم‌خانه‌های کثیف زمان دانشجویی!

الان را نمی‌دانم، اما داشتیم هم‌خوابگاه‌هایی و هم‌اتاقی‌هایی که نظم و بهداشت برایشان اولویت نبود. شاید یک جور لج و لجبازی برای نامرتب بودن و نشان دادن بی‌حالی و غم فلسفی هم در کار بود.ظرف‌های نشسته که دست کم مواد غذایی داخلشان تخلیه…

اگر ابرقهرمانان‌ها و شرورهای فیلم‌ها و کامیک‌ها در دوره ویکتوریا می‌زیستند!

عصر ویکتوریا دوره‌ای از تاریخ بریتانیا بود که از سال 1837 تا 1901 همزمان با سلطنت ملکه ویکتوریا بریتانیا ادامه یافت. این دوره، دوره تغییرات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی قابل توجهی بود که نه تنها بریتانیا، بلکه سایر نقاط جهان را عمیقاً…

داستان گنبد بتنی در جزایر مارشال که پر از زباله‌های مرگبار هسته‌ای است

یک گنبد بتنی یا اصطلاحا Runit Dome بین سال‌های 1977 و 1980 به منظور مهار زباله‌های رادیواکتیو حاصل از آزمایش‌های هسته‌ای جنگ سرد آمریکا ساخته شد. اما شروع به ترک خوردن کرده است.جزایر مارشال یک کشور جزیره‌ای زیبا است که در اقیانوس آرام…

شوخی با درونگراها (نرنجید! خودم یک درونگرا هستم)

در مورد درونگراها بسیار مطلب نوشته‌ام. یک زمانی درونگرایی در جامعه خیلی تابو بود و هنوز هم مقداری است.خود من به عنوان یک درونگرا زمانی از درونگرایی خود شرمنده بودم. اما بعدا متوجه شدم که درونگرایی یک ویژگی شخصی است. درونگراهایی یک طیف…

مهندسان بامزه با اختراعات و ابداعات عجیب و غریب و کارا ! گالری عکس

بسیار پیش می‌آید که برای انجام کاری تنها دو راه داریم، یا خرید یک محصول گران و استفاده از آدم‌های کاربلد برای راه‌اندازییا اینکه خودمان با یک سری ابتکار و به صورت به اصطلاح زمخت ولی کارراه‌انداز، تقریبا بدون هزینه کار را انجام بدهیم.…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.