پمپ کاشتنی، داروهای شیمی درمانی را مستقیماً به تومورهای مغزی می‌رساند!

0

محققان دانشگاه کلمبیا و پرزبیتریان نیویورک یک پمپ قابل کاشت ابداع کرده‌اند که می‌تواند داروهای شیمی‌درمانی را به‌طور مداوم مستقیماً به مغز برساند تا با سرطان که به سختی قابل درمان است مبارزه کند. در یک کارآزمایی فاز 1b، بیماران توانستند در حین انجام فعالیت های روزانه خود تحت درمان قرار گیرند.

رگ های خونی که مغز را تغذیه می کنند، مولکول‌ها را به صورت بسیار انتخابی به سلول‌های مغز می‌رسانند. با اینکه این سد خونی-مغزی برای دور نگه داشتن میکروب‌ها و مواد خارجی از مغز مهم است، متأسفانه اکثر داروها نیز دور نگه داشته می شوند. این شامل داروهای شیمی درمانی برای سرطان مغز است که به صورت خوراکی یا داخل وریدی تجویز می شود، که فقط در غلظت های پایین به مغز نفوذ می کند.

دور زدن این مانع یکی از حوزه‌های کلیدی تحقیق است،  دانشمندان تلاش کرده‌اند برای باز کردن موقت آن از نانوذرات مغناطیسی یا پالس‌های اولتراسوند یا حامل‌های دارویی جدید که می‌توانند از سد دفاعی عبور کنند، استفاده کنند.

برای مطالعه جدید، تیم یک سیستم پمپ قابل کاشت را آزمایش کردند که می‌تواند داروهای شیمی درمانی را مستقیماً به مغز برساند. ابتدا یک پمپ کوچک از طریق جراحی در شکم بیمار کاشته می‌شود، سپس یک کاتتر نازک و قابل انعطاف زیر پوست به قسمتی از مغز که تومور در آن قرار دارد وارد می‌شود.

ایده این است که این پمپ می‌تواند ارسال داروها را کم و بیش به طور نامحدود ادامه دهد. می‌توان آن را به صورت بی‌سیم روشن یا خاموش کرد و در صورت نیاز با یک سوزن دوباره پر کرد. ماهیت درمان همچنین به این معنی است که بیماران می‌توانند آن را در حالی که روز خود را به طور معمول انجام می دهند، دریافت کنند، حتی از روشن یا خاموش بودن پمپ آگاه نباشند.

جفری بروس، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: “اگر دارو را خیلی آهسته، به معنای واقعی کلمه با چند قطره در ساعت پمپاژ کنید، به بافت مغز نفوذ می‌کند.

غلظت دارویی که به مغز می‌رسد 1000 برابر بیشتر از هر چیزی است که احتمال دارد از طریق وریدی یا خوراکی دریافت شود. پمپ می‌تواند برای مدت طولانی در محل بماند، بنابراین می‌توانیم دوزهای بالاتری از شیمی‌درمانی را مستقیماً به مغز بدون ایجاد عوارض جانبی که با شیمی‌درمانی خوراکی یا داخل وریدی ایجاد می‌کنیم، انجام دهیم.

در این کارآزمایی، پنج بیمار مبتلا به گلیوبلاستوما عودکننده، ایمپلنت‌های پمپی را دریافت کردند که داروی شیمی‌درمانی توپوتکان و همچنین یک عامل ردیابی به نام گادولینیوم را وارد بافت مفی می‌کرد تا دانشمندان بتوانند غلظت و توزیع دارو را اندازه‌گیری کنند. به بیماران چهار درمان یک هفته ای متوالی داده شد که پمپ ها به مدت دو روز روشن و به مدت پنج روز خاموش بودند.

اسکن های MRI که در روزهای پس از درمان گرفته شد نشان داد که داروی شیمی درمانی با موفقیت تومور و ناحیه اطراف را اشباع می‌کند. بیوپسی های پس از درمان نشان داد که تعداد سلول‌های تومور فعال به طور قابل توجهی کاهش یافته است، بدون اینکه بر بافت سالم مغز تأثیر بگذارد. و مهمتر از همه، هیچ بیمار عوارض عصبی جدی را تجربه نکرد.

هر چند این آزمایش امیدوارکننده بوده است، محققان می‌گوید که تعداد بیمارانی که تاکنون آزمایش شده‌اند برای نشان دادن مزایای بقا بسیار کم است، اما کارآزمایی‌های آینده بیشتر مورد بررسی قرار خواهند گرفت، از جمله آزمایش بر روی بیماران در مراحل اولیه بیماری.

این تحقیق در مجله Lancet Oncology منتشر شده است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

سری جدیدی از عکس‌های جذاب مقایسه‌ای زمان قدیم و جدید مکان‌ها و شهرها

عکس‌های «قبل و بعد» یا عکس‌های یک مکان بعد از گذشت زمان مدید، به چند دلیل جالب از آب درمی‌آیند:دگرگونی دیداری: انسان‌ها به طور طبیعی به سمت تغییرات و دگرگونی‌های بصری گرایش دارند. عکس‌های قبل و بعد تصویری واضح و قابل توجه از پیشرفت،…

چرا غذاها در کتاب‌های مصور و انیمیشن‌ها اینقدر اشتها برانگیزند؟!

دوران کودکی خودم را که به یاد می‌آورم، یاد کتاب‌های داستان مصور می‌افتم که در بعضی از صفحات آن عکس میزهای پر از غذا درج شده بود. نقاشی‌های آنقد آنقدر خوب بودند که تصور می‌کردم میوه‌ها و مرغ و بوقلمون و سوسیس فرنگی‌ها مسلما باید کیفیت…

عکس‌هایی از حوادث ناگوار که با کمی «احتیاط» و عقل قابل پیشگیری‌اند

گاهی ما در کارهایمان به اصطلاح از خلاقیت استفاده می‌کنیم یا سعی می‌کنیم کاری را بدون اینکه وسایل لازمش را داشته باشیم با چیزهای بی‌ربط، در زمان کم، تمام کنیم. خب راستش گاهی شانس می‌آوریم و پز می‌دهیم که خلاقیت داشته‌ایم، اما خیلی وقت‌ها…

عکس‌های بسیار جالبی از روز‌های اولیه هوانوردی، دهه‌های 1890-1930

در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20، جهان شاهد تغییر ژرفی در فناوری شد. رویاپردازانی مانند برادران رایت، اتو لیلینتال و آلبرتو سانتوس-دومونت که با میل سیری ناپذیر برای تسخیر قلمرو‌های ناشناخته پرواز می‌کوشیدند، با جسارت و عزم تزلزل ناپذیر داستان…

کلاژهای کاغذی زیبای مینیمال از شخصیت‌های سینمایی مشهور

اینکه بتوانی به صورت خلاصه و مختصر و مفید با هنر خودت، مفهومی را برسانی، هر بسیار جالبی است. حالا تصور کنید که با برش چند کاغذ رنگی و کنار هم نهادت انها، یغنی کلاژ کاغذی بشود، شخصیت‌های مهم سینمایی را بازسازی کرد.این کاری است که مارگارت…

قسمت دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده: یک عکس ارزش هزار کلمه را دارد!

شاید این گفتار مشهور فرنگی‌ها که می‌گویند که یک عکس به اندازه هزار کلمه سخن می‌گوید، غلو باشد. گاهی در یک عکس فقط زیبایی می‌بینیم. گاهی هم داخل آن چیزی نیست. بدتر از همه، گاهی چون یک عکس برش محدودی از زمان و مکان است، به نوعی حاوی دروغ است…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5