با بررسی مجدد قدیمی‌ترین استخوان‌های سگ در باسک اسپانیا مشخص شد که این هم‌نشین‌های انسان خیلی زودتر از چیزی که قبلا تصورش را می‌کردیم یعنی از ۲۲ هزار سال پیش با ما بوده‌اند!

0

یک استخوان باستانی به دانشمندان کمک کرده تا جدول زمانی رابطه انسان‌ها با یکی بهترین دوستان ما را اصلاح کنند. هیچ کس در این مورد نمی‌تواند با قطعیت اظهار نظر کند. اما تعیین دقیق قدمت با کربن تاریخ این رابطه را بیشتر کرده است.

قدمت یک استخوان بازوی سگ از غار ارالا در باسک اسپانیا در سال 1985 بین 17410 تا 17096 سال پیش تخمین زده شد.

تجزیه و تحلیل تأیید می‌کند که استخوان متعلق به یک گرگ نیست، بلکه استخوان یک سگ بوده است. پس این استخوان بازوی قدیمی و ترک خورده نشان دهنده قدیمی‌ترین استخوان سگ تا به امروز است.

این یک نقطه زمانی باورنکردنی در زمینه تاریخ اهلی کردن سگ است و بحث‌های جدیدی را در مورد جدول زمانی و ماهیت بقایای “گرگ‌های سگ‌مانند” باز می‌کند که تصور می شود حد واسظ بین گرگ و سگ بوده‌اند.

اینکه سگ‌ها چه زمانی و چگونه از اجداد گرگ خود ( Canis lupus ) جدا شدند و چه زمانی اهلی شدند، موضوع بحث‌هایی است.

اگرچه برخی معتقدند که این دو گونه بیش از 10 هزار سال پیش شروع به واگرایی کردند، اما به طور کلی پذیرفته شده است که اهلی کردن سگ بین 40 هزار تا 20 هزار سال پیش آغاز شده است . و حتی ممکن است که این روند با خود اهلی کردن گرگ‌ها آغاز شده باشد که به سکونتگاه‌های انسانی وابسته شده بودند.

شناسایی بقایای بیولوژیکی چالش برانگیز است. زمان بر روی DNA تأثیر می گذارد و تکیه بر شکل استخوان هم قابل اعتماد نیست. زیرا گرگ ها ممکن است در گذشته تنوع بیشتری از نظر شکل بدن داشته باشند، یا ممکن است تغییرات منطقه‌ای وجود داشته باشد.

محققان خاطرنشان می کنند که قدیمی ترین بقایایی که به عنوان سگ های خانگی شناسایی شده‌اند – قبل از استخوان غار Eralla – مربوط به دوران پارینه سنگی در اروپای غربی است که با فرهنگ انسان‌های شکارچی مرتبط است که حدود 17000 تا 12000 سال پیش شکوفا شده است. این بقایا به ترتیب از ژیروند، فرانسه و بن-اوبرکاسل، آلمان به دست آمد و مربوط به 15114 تا 14237 و 14809 تا 13319 سال پیش است.

اما بررسی جدید استخوان‌های قدیمی غار باسک زمان‌بندی اهلی شدن سگ‌ها را تغییر داده:

تیمی به رهبری مونتسرات هرولا متخصص ژنتیک و انسان شناس از دانشگاه کشور باسک در اسپانیا از چند تکنیک برای تجزیه و تحلیل استخوان ارالا استفاده کردند.

اول، قدمت‌سنجی رادیوکربن، تکنیکی که بر اساس زمان فروپاشی ایزوتوپ کربن تولید شده در جو زمین و جذب در بافت زنده است.

روش دیگر تجزیه و تحلیل های ژنتیکی و مورفولوژیکی (مطالعه شکل استخوان) برای کشف گونه استفاده کردند. این روش تایید کرد که استخوان متعلق به یک سگ اهلی Canis familiaris بوده است. علاوه بر این، این سگ با دیگر سگ‌های مگدالن، از ژیروند و بن-اوبرکاسل، نسب میتوکندریایی داشت.

این امر اصل و نسب قدمت این سگ‌ها را به آخرین یخبندان بزرگ ، در حدود 22000 سال پیش بازمی‌دارد، زمانی که سرمای شدیدی بر کره زمین حاکم شد.

 پس این نتایج این احتمال را افزایش می‌دهد که اهلی‌سازی گرگ زودتر از آنچه تاکنون تصور می‌کردیم، حداقل در اروپای غربی شکل گرفته باشد.

این تحقیق در Journal of Archaeological Science: Reports منتشر شده.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

۲۰ برنده عکاسی از طبیعت در سال ۲۰۲۲ در مسابقه عکاسی IPA

جوایز بین المللی عکاسی (IPA) در سال 2022 بار دیگر از مجموعه‌ای خیره کننده از عکس های طبیعت پرده‌برداری کرد که قلب و ذهن بینندگان در سراسر جهان را تسخیر کرده است. این تصاویر برنده استثنایی ما را به قلمروهای مسحورکننده طبیعت منتقل می‌کنند،…

چند بار می توانید یک تکه کاغذ را از وسط تا کنید؟

به راحتی می‌توان یک تکه کاغذ را یک، دو بار یا حتی سه یا چهار بار از وسط تا کرد. اما بیشترین تعداد دفعاتی که یک تکه کاغذ را می‌توان از وسط تا کرد چقدر است؟بر اساس یک ادعای رایج، یک ورق کاغذ را نمی‌توان بیش از هفت بار از وسط تا کرد. اما…

عکس‌هایی که جادوی پرسپکتیو را نشان می‌دهند

عکاسی به نام هوگو سوئیساس، یک عکاس خلاق مستقر در لیسبون پرتغال است. او از دوربین و مغزش برای فریب چشم بینندگان عکس‌هایش استفاده می‌کند. او کاملاً خودآموخته، اشیاء روزمره را در صحنه‌هایی که به نظر نمی‌رسد متعلق به آن‌ها هستند، قرار می‌دهد، و…

مردان خوش‌لباس و خوش‌تیپ سال‌ها و دهه‌های آینده احتمالا چه لباس و آرایش موی سر و صورتی خواهند داشت

پیشبینی مد بسیار دشوار است. در داستان‌های علمی تخیلی گاهی چیزهایی در مورد آنها می‌خوانیم. مثلا سرهای تراشیده شده‌ای که جواهرات بر فرق سر دوخته شده‌اند یا خالکوبی‌ها.اما با توجه به تغییرات اقلیمی و درگیری‌ها و وسایل فناورانه‌ای که در حال…

روجلدهای قدیمی مجله‌های کیهان بچه‌ها

کیهان بچه‌ها مجله‌ای بود که در دوران کودکی می‌خریدیم. برای من کیهان بچه‌ها بوی نان می‌دهد! چون پدرم همیشه بعد از رفتن نانوایی؛ نان‌ها را لای مجله می‌گذاشت و وقتی به خانه می‌آمد من دوان دوان می‌رفتم و مجله را از او می‌گرفتم.منابع…

قسمت دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده: یک عکس ارزش هزار کلمه را دارد!

شاید این گفتار مشهور فرنگی‌ها که می‌گویند که یک عکس به اندازه هزار کلمه سخن می‌گوید، غلو باشد. گاهی در یک عکس فقط زیبایی می‌بینیم. گاهی هم داخل آن چیزی نیست. بدتر از همه، گاهی چون یک عکس برش محدودی از زمان و مکان است، به نوعی حاوی دروغ است…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5