باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک، روز به روز نگران‌کننده‌تر برای سلامت انسان‌ها

0

یک مورد اخیر بیمارستانی در اسپانیا نشان می دهد که باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک می‌توانند گاهی اوقات از روده‌ها به ریه‌ها مهاجرت کنند و احتمالاً دوباره بازگردند.

ما می‌دانیم که باکتری‌ها در بدن انسان با استفاده از مسیرهایی که ما اطلاعات کمی در مورد آنها داریم، حرکت می‌کنند، اما به ندرت می توان مطالعه موردی را پیدا کرد که در آن عفونت به روشی واضح گسترش یابد.

مورد بیمار اسپانیایی استثنایی استقابل توجه است. این بیمار به دنبال تشنج در بخش مراقبت‌های ویژه در شهرداری بادالونا بستری شد. به مدت 39 روز، تهویه مکانیکی شد. در همین حین، پزشکان از آنتی بیوتیک برای مبارزه با عفونت در مجاری هوایی تحتانی استفاده کردند.

در روز اول، ریه‌های بیمار شواهدی از وجود باکتری به نام سودومونا آئروژینوزا – یک عفونت شایع در ریه‌ها، مجاری ادراری و روده – نشان داده بود و احتمال می‌رفت که بیمار به طور تصادفی در غذا، بزاق یا استفراغ تنفس کرده باشد یا به دنبال تشنج یا به خاطر عوارض تهویه مصنوعی ریه‌ها.

در روز دوازدهم، بیمار دچار عفونت دستگاه ادراری شد که پزشکان آن را با آنتی بیوتیک دیگری به نام مروپنم درمان کردند. مدت کوتاهی پس از پایان این درمان، سودومونا برای اولین بار در روده بیمار یافت شد.

این بار سودومونا به مروپنم مقاوم بود. به نظر می‌رسید که دودمان مقاوم در روده به ریه‌های بیمار مهاجرت کرده و آنها را در معرض خطر عفونت ریه مرگبار قرار داده.

خوشبختانه سیستم ایمنی بدن بیمار رو به بهبود گذاشت و پس از بیش از یک ماه بستری شدن در بیمارستان مرخص شدند. اما سناریو می‌توانست خیلی بدتر باشد.

در تمام مدت اقامت بیمار، غربالگری کشت نمونه‌های خون اصلاً شواهدی از عفونت سودومونا نشان نداد. فقط نمونه‌های تنفسی و سواب‌های مقعدی وجود باکتری را نشان می‌داد، به این معنی که اگر پزشکان هوشیار نبودند، نمی‌توانستند متوجه شدت بیمار شوند.

محققان هنگام مطالعه تنوع ژنتیکی همه باکتری‌های جمع‌آوری‌شده از بیمار در طول مدت حضور در ICU، شواهدی پیدا کردند که احتمالاً عفونت در روده حدود سه هفته قبل از مراجعه به ICU شروع شده است. در روز 24 اقامت در ICU، عفونت شروع به تکامل کرده بود و به ریه‌ها رفته بود.

اگر عفونت روده بتواند به ریه‌ها مهاجرت کند و مقاومت آنتی‌بیوتیکی را به همراه داشته باشد، این می‌تواند راه مهمی برای عفونت باشد که پزشکان باید در نظر بگیرند.

مطالعات نشان داده‌اند که کلونیزاسیون روده اغلب مقدم بر عفونت‌های ریوی است و گونه‌های مشابهی معمولاً در هر دو مکان یافت می‌شوند. هر دوی این شواهد نشان می‌دهند که روده‌ها به عنوان مخزن عفونت‌های باکتریایی مانند سودوموناس عمل می‌کنند.

تحقیقات قبلی همچنین نشان داده بود که که وقتی جمعیت باکتری‌ها در بدن مهاجرت می‌کنند، حرکت آنها در واقع می‌تواند سازگاری آنها با آنتی‌بیوتیک‌ها را تسریع کند.

درمان آنتی‌بیوتیکی درواقع انتقال از روده به ریه را با حذف باکتری‌های رقیب در روده که معمولا سودوموناس را تحت کنترل نگه می‌دارند، تسهیل کرد.

نویسندگان نتیجه می‌گیرند : «مطالعه ما نشان می‌دهد که پیشگیری از کلونیزاسیون روده یا انتقال روده به ریه ممکن است یک استراتژی مؤثر برای جلوگیری از عفونت سودوموناس در بیماران بدحال باشد» .

این مطالعه در Nature Communications منتشر شده است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

خانه‌های با مبلمان‌هایی از غذاهای خوشمزه

هانسل و گرتل، نام داستانی شاه‌پریانی با منشأ آلمانی است که برادران گریم آن را ثبت کرده‌اند. این داستان ماجرای یک برادر و خواهر کوچک به نام‌های هانسل و گرتل را روایت می‌کند که پس از رها شدن در جنگل به خانه‌ای که از کیک و آب‌نبات ساخته شده…

عکس‌های دلپذیر این سلبریتی‌ها با میدجرنی نسخه پنج و این دستور ایجاد شده که شما هم می‌توانید از آن…

تصور کنید که بخواهید عکس‌هایی از شمار قابل توجهی از سلبریتی‌ها داشته باشید که همه در حال انجام یک کار واحد هستند، آن هم در یک شرایط نوری یکسان.در شرایط عادی که نمی‌شود به همه‌شان دیکته کرد که ژست مورد نظر ما را بگیرند. اما هوش مصنوعی…

دو اینفلوئنسر سفر در واقع با یک تلویزیون ساده، سفر جعل می‌کردند و هیچ خبری از عکس واقعی در محیط…

دو عکاس به نام مانوئل بختر و و مانوئل رومز رام تصاویر خیره کننده‌ای خلق کردند که آنها را در حال پیاده‌روی در برف، کمپینگ در کوه‌ها و پرواز با هواپیما به سوی مقصدی دور نشان می‌دهد. اما در واقع آنها از در هنگام ثبت همه این عکس‌ها از اتاق…

داستان پسر دو سر بنگال، آن هم به صورتی تقریبا دیده نشده!

در ماه مه 1783، در روستای کوچکی به نام Mundul Gaut، در بنگال هند، یک کودک عجیب به دنیا آمد. او دو سر داشت.مامایی که به زایمان کمک می کرد از ظاهر کودک چنان وحشت زده شد که سعی کرد با انداختن او به داخل آتش این هیولا را بکشد. خوشبختانه…

عکس‌های قبل و بعد بی‌نظیر تاریخی: بناها و مناظر در گذر زمان

عکس‌های قبل و بعد همیشه علاقه‌مند زیادی دارند. مدتهاست که در اینترنت عکس‌های قبل و بعد افرادی که رژیم لاغری اختیار می‌کنند یا بدنسازی می‌کنند یا جراحی زیبایی می‌کنند، منتشر می‌شود و محبوبیت زیادی هم دارند.اما در سطحی ژرف‌تر، بیایید…

یادآوری داستان تصویر تولیدشده زنی که در اینترنت وحشت آفرید و تفسیر کنونی آن ماجرا در عصر انفجار…

او در جایی بیرون است و در جهان موازی احتمالا به کمین شما نشسته. تنها کاری که باید انجام دهید تا او را به وجود بیاورید این است که دستور درست را در یک تولید‌کننده تصویر هوش مصنوعی تایپ کنید!مانند یک طلسم دیجیتالی، کلمات شما مانند یک «ورد…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.