چرا یادآوری بی‌اختیار خاطرات شرم‌آور می‌توانند دوباره احساس شرمندگی عجیب درونی در ما ایجاد کنند؟

0

همه ما دچار این مطلب شده‌ایم.  =در حال راه رفتن هستید و به فکر کسب‌وکار زندگی روزانه هستید و ناگهان خاطره گفتن چیزی احمقانه در دبیرستان به ذهنتان می‌رسد و از سرتان بیرون نمی‌رود. یا به فکر چند سال پیش می‌افتید که به اصطلاح که گاف اجتماعی داده بودید.

در این لحظات حتی یادآوری آن خاطرات باعث خجالت کشیده شدن ما می‌شود و می‌خواهیم از شرم بمیریم.

چرا در ظاهر به نظر می‌رسد این خاطرات منفی فقط در ذهن ما ظاهر می شود؟ و چرا ما هنوز اینقدر خجالت می‌کشیم، در حالی که این مناسبت خیلی گذشته است؟

چگونه خاطرات به بخش خوآگاه ما راه می‌یابند؟

ما به دو روش ما تجربیات گذشته خود را به یاد می‌آوریم.

یک راه هدفمند و داوطلبانه است. به عنوان مثال،  سعی کنید به خاطر بیاورید که دیروز در محل کار چه کرده‌اید، یا شنبه گذشته چه چیزی برای ناهار خورده‌اید. این شامل یک فرآیند عمدی و پرتلاش است که در طی آن حافظه را در ذهن خود جستجو می‌کنیم.

راه دوم ناخواسته و خودبخودی است. اینها خاطراتی هستند که به نظر می‌رسد فقط  وارد ذهن ما می‌شوند و حتی می‌توانند ناخواسته یا مزاحم باشند.

بنابراین، این نوع دوم حافظه از کجا می‌آید؟

بخشی از پاسخ در نحوه ارتباط خاطرات با یکدیگر نهفته است. درک فعلی این است که تجربیات گذشته ما در شبکه‌های متصل سلولی عصبی یا نورون‌های ذخیره می‌شوند. این نورون‌ها از طریق همپوشانی، ارتباطات فیزیکی با یکدیگر را رشد می‌دهند.

به عنوان مثال، خاطرات ممکن است یک نوع زمینه مشترک داشته باشند (سواحل مختلفی که در آن بوده اید، رستوران‌هایی که در آن غذا خورده اید)، دوره‌های مشابهی از زندگی (کودکی، سال های دبیرستان)، یا دارای همپوشانی عاطفی و موضوعی باشند (زمانی که ما دیگران را دوست داشته یا با آنها مشاجره کرده‌اند).

فعال‌سازی اولیه یک حافظه می‌تواند توسط یک محرک خارجی از محیط (مناظر، صداها، مزه‌ها، بوها) یا محرک‌های درونی (افکار، احساسات، احساسات فیزیکی) ایجاد شود.

هنگامی که نورون‌های حاوی این خاطرات فعال می‌شوند، احتمالاً خاطرات مرتبط به آگاهی آگاهانه یادآوری می‌شوند .

یک مثال ممکن است عبور از کنار یک نانوایی، بوییدن نان تازه، و فکر خود به خود به آخر هفته گذشته باشد که برای یک دوست غذا درست کردید. این ممکن است به خاطره ای از زمان سوزاندن نان تست و دود در خانه منجر شود.

همه فعال‌سازی‌ها منجر به یک حافظه آگاهانه نمی‌شوند و گاهی ممکن است ارتباط بین خاطرات برای ما کاملاً واضح نباشد.

چرا خاطرات باعث ایجاد حس در ما می‌شود؟

زمانی که خاطرات به ذهن ما می‌آیند، اغلب واکنش‌های احساسی به آن‌ها را تجربه می‌کنیم. در واقع، خاطرات غیرارادی بیشتر از خاطرات ارادی منفی هستند. خاطرات منفی همچنین لحن عاطفی قوی‌تری نسبت به خاطرات مثبت دارند.

انگیزه انسان ها برای اجتناب از پیامدهای بد، موقعیت‌های بد، و تعاریف بد از خودمان بیشتر از جستجوی موارد خوب است. این احتمالاً به دلیل نیاز مبرم به بقا در جهان از نظر جسمی، ذهنی و اجتماعی است.

بنابراین خاطرات غیرارادی می توانند ما را به شدت غمگین، مضطرب و حتی شرمنده از خودمان کنند.

به عنوان مثال، خاطره‌ای شامل خجالت یا شرم ممکن است به ما نشان دهد که ما کاری را انجام داده‌ایم که ممکن است دیگران آن را ناپسند یا منفی بدانند، یا به نوعی هنجارهای اجتماعی را زیر پا گذاشته‌ایم.

برای بااجساس شدن و یاد گرفتن از خاطرات و این پاسخ های احساسی یاد می‌گیریم تا موقعیت‌های آینده را به گونه‌ای متفاوت مدیریت کنیم.

آیا این یادآوری‌ها برای برخی افراد بیشتر از دیگران رخ می‌هد؟

این هم خوب و هم بد است که بیشتر ما می‌توانیم گذشته خود را به یاد بیاوریم و احساسات را بدون ناراحتی زیاد تجربه کنیم. اما ممکن است برای برخی افراد بیشتر از دیگران اتفاق بیفتد و با احساسات قوی‌تری همراه باشد.

این تمایل بیشتر به یادآوری خاطراتی است که با حال و هوای فعلی ما سازگار است.

بنابراین، اگر احساس غمگینی می کنید، احتمالاً خاطرات مربوط به ناامیدی، از دست دادن یا شرم را به یاد می آورید.

نسبت به خودتان احساس اضطراب یا بدی دارید؟ به احتمال زیاد زمان‌هایی را که احساس ترس یا عدم اطمینان داشتید به یاد می‌آورید.

در برخی از اختلالات سلامت روان، مانند افسردگی شدید ، افراد بیشتر خاطراتی را به یاد می‌آورند که احساسات منفی را برمی‌انگیزد، احساسات منفی نسبتا قوی‌تر هستند، و این احساسات شرم یا غم به عنوان حقایقی از خود درک می‌شوند. یعنی احساسات به واقعیت تبدیل می‌شوند.

یکی دیگر از مواردی که در برخی از اختلالات روانی احتمال بیشتری دارد، نشخوار فکری است . وقتی نشخوار می کنیم، به طور مکرر به تجربیات منفی گذشته و احساس یا احساسی که نسبت به آنها داریم فکر می کنیم.

در ظاهر، کارکرد نشخوار فکری این است که سعی کنید آنچه را که اتفاق افتاده، “بررسی کنید” و چیزی یاد بگیرید یا مشکل را حل کنید تا این تجربیات دوباره تکرار نشوند.

در حالی که از نظر تئوری این ایده خوبی است، اما وقتی نشخوار فکری می کنیم در گذشته گیر می کنیم و احساسات منفی را بدون سود زیاد دوباره تجربه می‌کنیم.

آن خاطرات در شبکه‌های عصبی ما قوی‌تر با اطلاعات دیگر مرتبط می‌شوند و حتی احتمال بیشتری وجود دارد که به‌طور غیرارادی به یاد آورده شوند.

آیا می توانیم احساسات منفی را متوقف کنیم؟

خبر خوب این است که خاطرات بسیار پویا هستند. وقتی خاطره‌ای را به یاد می‌آوریم، می‌توانیم آن را توضیح دهیم و افکار، احساسات و ارزیابی‌های خود را از تجربیات گذشته تغییر دهیم.

در فرآیندی که «تثبیت مجدد» نامیده می‌شود، می‌توان تغییراتی ایجاد کرد تا دفعه بعد که حافظه یادآوری می‌شود، با آنچه قبلا بوده متفاوت باشد و دارای لحن احساسی تغییر یافته باشد.

به عنوان مثال، ممکن است زمانی را به یاد بیاوریم که در مورد یک آزمون یا مصاحبه شغلی که چندان خوب پیش نرفته، مضطرب شویم و احساس غمگینی یا شرمندگی کنیم.

انعکاس، تشریح و قاب‌بندی مجدد آن خاطره ممکن است شامل به خاطر سپردن برخی از جنبه‌های آن باشد که به خوبی پیش رفته و ادغام آن با این ایده باشد که شما در مقابل یک چالش قدم گذاشته بودید.

پس می‌توانید به خود یادآوری کنید که اضطراب یا ناامیدی از دشواری مشکلی ندارد. به یاد آوردن اشتباهات و به صاطلاح سوتی‌ها ما =به یک فرد شکست خورده یا بد تبدیل نمی‌کند.

از طریق این فرآیند بازنویسی تجربیات به شیوه‌ای معقول و دلسوزانه، می‌توان از اهمیت آنها در زندگی و خودپنداره ما بکاهیم و بهزیستی ما بهبود یابد.

در مورد نشخوار فکری، یک استراتژی مبتنی بر شواهد این است که تشخیص دهیم چه زمانی اتفاق می‌افتد و سعی کنیم توجه را به چیزی و حسی جذب کنیم (مثلاً انجام کاری با دستان خود یا تمرکز بر مناظر یا صداها). این تغییر توجه می‌تواند نشخوار فکری را کوتاه کند و شما را وادار به انجام کاری ارزشمندتر کند.

به یاد داشته باشید که حتی اگر مغز ما یادآوری‌های کمی از تجربیاتمان به ما می‌دهد، لازم نیست در گذشته خودمان را بیشتر گیر بیندازیم.

منبع: The Conversation


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

طراحی‌ها و معماری‌های نبوغ‌آمیز و عالی که باید تحسین‌شان کرد

همان طور که در برخی پست‌های قبلی از طراحی‌ها و معماری بد گفتیم (در اینجا و اینجا برای مثال) سوی مخالف آنها هم وحود دارد. یعنی طراح یا معماری صنعتی به کاربرد و جنبه زیباشناختی اماکن و اشیا دقیقا فکر کرده و چیزی دلخواه و هماهنگ با محیط پدید…

عکس‌های ساده‌ای که به خاطر پرسپکتیو و زاویه دید، گیج‌کننده و تفکربرانگیز شده‌اند!

زاویه دید خیلی مهم است. این موضوع در زندگی هم صادق است. ما گاهی عادت نگاه کردن از یک زاویه دید خاص و گسترده نکردن نگاه خود را پیدا می‌کنیم و در نتیجه برداشت خیلی عجیبی از چیزهای ساده می‌کنیم. این طوری می‌شود که کارهایمان اشتباه از آب…

سازه‌های و کارهای مهندسی کارا، زیبا و شگفت‌آور از سراسر دنیا

ساختن سازه مهندسی مسلما فقط به معنی ساختن چیزی کارا نیست. بلکه باید زیبایی سازه و تباین آن با محیط اطراف و ابعاد انسانی و فرهنگی آن در نظر گرفته شود. در ضمن امکان توسعه آن در آینده مد نظر قرار گیرد و همچنین چه بهتر که دوست‌دار محیط زیست…

داستان تکامل اتاق خواب‌ها از دوران انسان‌های اولیه تا اتاق‌ خواب‌های هوشمند + گالری عکس

تکامل اتاق خواب‌ها تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله تغییرات فرهنگی، فناوری و اجتماعی قرار گرفته است. با گذشت زمان، اتاق خواب‌ها از فضا‌های خواب ساده به پناهگاه‌ها و آسایشگاه‌های چند منظوره و شخصی تبدیل شده‌اند.مروزی کوتاه بر تکامل آنها:…

مشهورترین ستاره‌های هالیوود قبل از اینکه مشهور شوند (طنز!)

با میدجرنی می‌شود چهره‌ها را جوان کرد، اما تصور کنید که این کار را در مورد شخصیت‌های تخیلی فیلم‌ها انجام بدهیم و تصور کنیم آنهایی که جوانی‌شان را ندیده‌ایم، قبل از پا به سن گذاشتن چگونه بوده‌اند.یودادوایت شروتتانوس…

سلبریتی‌ها از کودکی تا پیری در این ویدئوهای جالب – از ویل اسمیت تا کیانو ریوز

چطور می‌شود که ما پیر می‌شویم. این تغییر بسیار تدریجی رخ می‌دهد، اما قطعی است. با کارهایی می‌شود کندش کرد اما مسلما نمی‌توان به کی جلوی آن را گرفت.پیری یک فرآیند زیستی پیچیده است که در موجودات زنده از جمله انسان اتفاق می‌افتد. در حالی…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.