فیلم انجمن شاعران مرده – Dead Poets Society (1989) – معرفی و بررسی و نقد

0

سال تولید : ۱۹۸۹
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : استیون هفت، پل جونگر ویت و تونی تامس
کارگردان : پیتر ویر
فیلمنامه‌نویس : تام شولمن.
فیلمبردار : جان سیل.
آهنگساز(موسیقی متن) : موریس ژار.
هنرپیشگان : رابین ویلیامز، رابین شان لنرد، ایتان هاوک، جاش چارلز، گیل هنسن، دیلن کوسمن، نورمن لوید و کورت‌وود اسمیت.
نوع فیلم : رنگی، ۱۲۹ دقیقه.

ورمونت، پائیز سال 1959. «تاد آندرسنِ» خجالتی (هاوک) از شاگردان جدید کالج پیش‌دانشگاهی سُنتی ولتن است که برادرش نیز در همین مدرسه شاگرد اول بوده. یکی دیگر از این شاگران، «نیل پری» (لنرد) است که پدر سخت‌گیرش (اسمیت) خیال دارد از او یک دکتر بسازد و معتقد است هیچ چیز نباید حواس او را از درس و مشق پرت کند. «آقای نولان» (لوید)، مدیر مدرسه، در گردهمائی شاگردان و والدین‌شان در شروع سال تحصیلی، «جان کیتینگ» (ویلیامز) را که خود زمانی در همان‌جا درس می‌خوانده، به‌عنوان معلم جدید ادبیات انگلیسی مدرسه معرفی می‌کند. در نخستین جلسه کلاس با «کیتینگ»، «نیل» و «تاد» (که هم اتاقی نیز هستند) و همساگردی‌های‌شان از فلسفه و نگاهی که «کیتینگ» نسبت به شعر و زندگی دارد، تکان می‌خورند.

او می‌گوید که باید به فکر «حال» باشند و چیز خارق‌العاده‌ائی از زندگی‌های خود بسازند. دست آخر نیز از آنان می‌خواهد. مقدمه فضل روشانه کتاب شعرشان را پاره کنند و دور بریزند. نوجوانان به واسطه یکی از کتاب‌سال‌های قدیمی مدرسه، در می‌یابند که «کیتینگ» در زمان تحصیل، محولی مخفی به نام «انجمن شاعران مرده» را می‌گرداننده و نگرشی پر شور را نسبت به زندگی و ادبیات تبلیغ کرده است. هفت تن از شاگردان «کیتینگ» می‌گیرند همان محفل را دوباره به پا بیاندازند. «نیل» رضیایت‌نامه‌ائی را با امضای پدرش جعل می‌کند تا با آن در تمرین‌های نمایش‌نامه رویای شبی در نیمه تابستان شرکت کند. اما پدرش از موضوع با خبر می‌شود و او را از بازی منع می‌کند. با این همه «نیل»، در نمایش بازی می‌کند. و با استقبال روبه‌رو می‌شود.

پدرش او را به خانه می‌برد و اعلام می‌کند که او را به یک مدرسه نظامی خواهد فرستاد. «نیل» همان شب خودکشی می‌کند. برای فرونشاندن افتضاهی که به‌پا شده، «نولان»، معلمان و والدین شاگردان، تقصیر را به گردن «کیتینگ» می‌اندازند. و اعضای انجمن شاعران مرده را مجبور به امضای اقرار نامه‌ائی می‌کنند که طی آن بر تأثیر فساد آلود «کیتینک» تأکید شده است «کیتینک» مجبور به استعفا می‌شود ولی پیش از ترک مدرسه شاگردانش، عشق و همدلی خود را به او نشان می‌دهند.

در ادامه همان دل‌مشغولی‌های یکی از سنتی‌ترین فیلم‌سازان معاصر که به نبود تداوم ارتباط آدم‌های ناهم‌گون می‌پردازد. با این حال ویلیامز در این فیلم تأثیرش را بر شاگردان می‌گذارد، هرچند که با ورود معلم جدید، آنان دوباره باید به آداب و رسوم قدیمی تن بدهند. موسیقی متن ژار بسیار قابل توجه است، همچنین فیلم‌برداری همکاری قدیمی ویر، سیل. ‌


خلاصه از ویکی پدیا:

در سال 1959، تاد اندرسون سال اول دبیرستان خود را در آکادمی ولتون، یک مدرسه آمادگی کامل برای مردان در ورمونت، آغاز کرد. او که یکی از امیدوارترین شاگردان ولتون، نیل پری ارشد، را به عنوان هم اتاقی خود منصوب کرد، با دوستانش: ناکس اورستریت، ریچارد کامرون، استیون میکس، جرارد پیتس و چارلی دالتون ملاقات می‌کند.

در روز اول کلاس‌ها، پسر‌ها از روش‌های آموزشی غیرمتعارف معلم انگلیسی جدید، جان کیتینگ، شگفت‌زده می‌شوند. کیتینگ که خود فارغ‌التحصیل ولتون است، دانش‌آموزانش را تشویق می‌کند که «زندگی خود را فوق‌العاده بسازند»، احساسی که او با عبارت لاتین carpe diem («روز را غنیمت بشمار») خلاصه می‌کند.

درس‌های بعدی شامل این است که کیتینگ به دانش‌آموزان می‌خواهد به نوبت روی میزش بایستند تا راه‌هایی را برای نگاه متفاوت به زندگی نشان دهند، به آن‌ها بگوییم که مقدمه کتاب‌های شعر خود را که فرمول ریاضی مورد استفاده برای رتبه‌بندی شعر را توضیح می‌دهد، پاره کنند، و از آن‌ها دعوت می‌کند تا مطالب خود را بسازند. سبک خود از راه رفتن در حیاط برای تشویق فردگرایی آن‌ها. روش‌های کیتینگ توجه استاد سختگیر گیل نولان را به خود جلب می‌کند.

نیل با اطلاع از اینکه کیتینگ در حالی که در ولتون بود، عضوی از انجمن شاعران مرده است، باشگاه را دوباره راه‌اندازی می‌کند و او و دوستانش مخفیانه از محوطه دانشگاه به غاری ‌می‌روند که در آن شعر می‌خوانند. همانطور که سال تحصیلی پیش می‌رود، درس‌های کیتینگ و مشارکت آن‌ها با باشگاه آن‌ها را تشویق می‌کند تا زندگی خود را بر اساس شرایط خود زندگی کنند. ناکس کریس نوئل، یک تشویق‌کننده جذاب را تعقیب می‌کند که با چت دانبری، بازیکن فوتبالی از یک مدرسه دولتی محلی که خانواده‌اش با او دوست هستند، قرار می‌گیرد.

نیل عشق خود را به بازیگری کشف می‌کند و با وجود اینکه پدر سلطه‌گرش از او می‌خواهد برای تحصیل پزشکی در هاروارد برود، در یک تولید محلی رویای شب نیمه تابستان نقش پاک را دریافت می‌کند. در همین حال، کیتینگ به تاد کمک می‌کند تا از پوسته‌اش بیرون بیاید و زمانی که او را در تمرین بیان خود می‌برد، به توانایی‌های بالقوه‌اش پی می‌برد و در نتیجه شعری را به‌طور خودجوش در مقابل کلاس میسرود.

چارلی مقاله‌ای را در روزنامه مدرسه به نام باشگاه منتشر می‌کند و پیشنهاد می‌کند که دختران در ولتون پذیرفته شوند. نولان چارلی را پارو می‌زند تا او را وادار کند که چه کسی دیگر در انجمن شاعران مرده است، اما او مقاومت می‌کند. نولان همچنین با کیتینگ صحبت می‌کند و به او هشدار می‌دهد که باید شاگردانش را از زیر سؤال بردن قدرت منصرف کند. کیتینگ پسر‌ها را به شیوه خود توصیه می‌کند و هشدار می‌دهد که باید همه عواقب را ارزیابی کرد.

نیل پس از اینکه پدرش متوجه مشارکت او در این نمایش می‌شود، ویران می‌شود و از او می‌خواهد که در آستانه اجرای افتتاحیه آن را ترک کند. او به سراغ کیتینگ می‌رود و او به او توصیه می‌کند که روی موضع خود بایستد و به پدرش ثابت کند که عشقش به بازیگری چیزی است که او جدی می‌گیرد. پدر نیل به طور غیرمنتظره‌ای در اجرا ظاهر می‌شود. او با عصبانیت نیل را به خانه می‌برد و از ولتون کناره‌گیری می‌کند و در یک آکادمی نظامی ثبت نام می‌کند. نیل مضطرب که هیچ حمایتی از جانب مادر نگرانش ندارد و نمی‌تواند احساسش را برای پدرش توضیح دهد، دست به خودکشی می‌زند.

نولان به درخواست خانواده پری در مورد مرگ نیل تحقیق می‌کند. کامرون برای فرار از مجازات به خاطر مشارکت خود در انجمن شاعران مرده، کیتینگ را مقصر مرگ نیل می‌داند و سایر اعضا را نام می‌برد. در مواجهه با چارلی، کامرون از بقیه آن‌ها می‌خواهد که اجازه دهند کیتینگ سقوط کند. چارلی مشت به کامرون می‌زند و اخراج می‌شود. هر یک از پسران به دفتر نولان فراخوانده می‌شوند تا نامه‌ای را امضا کنند که صحت ادعا‌های کامرون را تأیید کند، حتی با علم به دروغ بودن آن‌ها. وقتی نوبت تاد می‌رسد، او تمایلی به امضای قرارداد ندارد، اما این کار را پس از دیدن اینکه بقیه رعایت کرده‌اند انجام می‌دهد و تسلیم فشار والدینش می‌شود.

کیتینگ اخراج می‌شود و نولان با هدف پایبندی به قوانین سنتی ولتون، تدریس کلاس را بر عهده می‌گیرد. کیتینگ کلاس را قطع می‌کند تا وسایل باقی مانده‌اش را جمع کند. با رفتن، تاد به کیتینگ فاش می‌کند که پسر‌ها ترسیده‌اند تا برگه‌ای را امضا کنند که سرنوشت او را امضا کرده بود، و او به تاد اطمینان می‌دهد که او او را باور دارد. نولان تهدید به اخراج تاد کرد. تاد روی میزش می‌ایستد، با عبارت “ای کاپیتان! کاپیتان من! “، که باعث می‌شود نولان دوباره او را تهدید کند. سایر اعضای انجمن شاعران مرده (به جز کامرون)، و همچنین چندین دانش‌آموز دیگر در کلاس، همین کار را می‌کنند، که باعث خشم نولان و غافلگیری کیتینگ شد. کیتینگ که از حمایت آن‌ها متأثر شده بود، با افتخار از پسران تشکر می‌کند و می‌رود.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

اگر قرار بود در طراحی بدنه و اجزای داخلی خودروها، فرهنگ و هنر هر کشور در نظر گرفته می‌شد

طراحی خودرو فرآیند پیچیده ای است که شامل عوامل مختلفی است تا اطمینان حاصل شود که محصول نهایی& ایمن، کارآمد , زیباست و نیازها و خواسته های مصرف کنندگان را برآورده می کند. فاکتورهای زیر برای مثال موثرند:ایمنی: ایمنی در طراحی خودرو از…

داستان واقعی اسکینر: روانشناس مشهور دهه ۱۹۴۰- آیا او واقعا دخترش را در داخل یک جعبه برای آزمایشاتش…

بوروس فردریک اسکینر معروف به بی‌اف اسکینر یک روانشناس، رفتارشناس، نویسنده، مخترع و فیلسوف اجتماعی آمریکایی بود. او در ۲۰ مارس ۱۹۰۴ در Susquehanna در پنسیلوانیا به دنیا آمد و در ۱۸ اوت ۱۹۹۰ در کمبریج، ماساچوست درگذشت.اسکینر بیشتر به خاطر…

عکس‌هایی از طراحی‌های داخلی و خارجی بسیار زیبا و بی‌نظیر

طراحی‌های داخلی و خارجی هم این روزها بسیار تکراری شده‌اند و فاکتورهایی مانند هزینه مواد، هزینه طراح و تخیل او و انتظارات سطح پایین کارفرماها از نظر کاربرد یا زیبایی‌شناسی آنها باعث می‌شوند که شاهد طراحی‌های تقریبا همسان در مجموع باشیم.…

خارج از کادرهای عکس‌های مشهور چه گذشته؟ حالا کاربران می‌خواهد با هوش مصنوعی Generative Fill فتوشاپ…

هوش مصنوعی به سرعت در حال توسعه است و هر روز می بینیم که چقدر توسعه پیدا می‌کند. یکی از پیشرفت‌های تازهاخیراً ابزار جدید AI Generative Fill فتوشاپ بوده است.با کمک آن می‌توان بسیار ساده چیز ناخواسته‌ای را حذف کرد یا اشیایی را اضافه کرد…

با این تصاویر کارت پستال خیلی قدیمی در دهه ۱۹۰۰ آمریکایی‌ها، تصور خود از ۱۰۰ سال بعد را نشان داده…

مجموعه‌ای جذاب از کارت پستال‌های عجیب و غریب و در عین حال جذاب از استیون آر. شوک، دیدگاه‌هایی را ارائه می‌دهد که در دهه ۱۹۰۰ تصور شده است و نشان می‌دهند که چگونه شهر‌ها، شهرک‌ها و دهکده‌ها در سراسر ایالات متحده ممکن است طی ۱۰۰ سال آینده…

جوزف ساموئل: مردی که نمی‌توانست به دار آویخته شود!

جوزف ساموئل یک جنایتکار بزرگ بود نبود، فقط از منازل سرقت می‌کرد. در وهله اول،هیچ چیز قابل توجهی دیگری در مورد زندگی او جالب نبود. با این حال، وقتی قرار شد او را اعدام کنند، همه چیز عجیب و غریب شد.جوزف ساموئل در سن چهارده سالگی در سال…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.