سرانجام توضیحی برای استخوان‌های پخته شده عجیب 300 میلیون سال پیش پیدا شد!

0

اینکه استخوان‌های باستانی محفوظ بمانند، یک پدیده شگفت‌انگیز است. اما در موارد اندکی می‌توان بقایای استخوان‌های بسیار قدیمی که ساختار داخلی آنها دست نخورده باقی بمانده را پیدا کرد. این امر به ویژه وقتی رخ می‌دهد که آنها  در بستر فسیلی رسوبی به نام Lagerstätte پیدا شوند. (یک کلمه آلمانی به معنی ذخیره سازی)

اما یک Lagerstätte خاص دانشمندان را برای چندین دهه شگفت‌‌زده کرده است.

مجموعه Jarrow در ایرلند دارای یک لایه زغال سنگ پر از استخوان است. ساختارهای داخلی آنقدر تغییر یافته که تشخیص اینکه منشا این استخوان‌ها از ماهی و یا دوزیستان است، دشوار است.

پیش از این، دانشمندان این ساختار تغییر یافته را به آب‌های اسیدی در باتلاق یا دریاچه‌ نسبت می‌دادند. با این حال، استخوان‌های بازیابی شده از دیگر باتلاق‌های زغال‌سنگی دارای این شرایط، شبیه این استخوان‌ها نبودند.

حالا دانشمندانی از ایرلند و بریتانیا استخوان‌های Jarrow را با جزئیات کامل بررسی کرده‌اند و علت استخوان‌های تغییر یافته را مشخص کرده‌اند: این استخوان‌ها   توسط مایعات بسیار گرم که در نتیجه فعالیت‌های تکتونیکی به داخل سنگ‌ها نفوذ می‌کنند، پخته شده‌اند.

برای دستیابی به اطلاعات استخوان‌ها، محققان از چند تکنیک برای آشکارسازی مواد شیمیایی موجود در استخوان‌ها استفاده کردند. آنها تصویربرداری با وضوح بالا را با تکنیک‌هایی برای تجزیه و تحلیل عناصر و ساختار مواد ترکیب کردند و کشف کردند که آنچه در استخوان ها وجود دارد، چیزی نیست که ما معمولاً در استخوان‌ها می‌بینیم.

این استخوان‌ها تا حدی با زغال سنگ و اسفالریت (یک ماده معدنی که می تواند در شرایط گرمابی تشکیل شود) جایگزین شده بودند و کریستال‌های آپاتیت موجود در آن شکلی متفاوت از بلورهای آپاتیت که معمولاً در استخوان‌ها یافت می‌شود، بودند.

یک زمین‌شناس به نام گری اوسالیوان می‌گوید: «شیمی کریستال‌های آپاتیت می‌تواند چیزهای زیادی در مورد چگونگی شکل‌گیری آن به ما بگوید، اینکه آیا به طور ارگانیک در حیوان رشد کرده بودند، یا زمانی که حیوان در حال دفن شده ایجاد شده‌اند یا برخی عوامل دیگر بر رشد آن تاثیر گذاشته است.»

آپاتیت یکی از اجزای اصلی استخوان زنده است، بنابراین جای تعجب نیست که مقداری از آن در این استخوان‌ها حفظ شده است. با این حال، وقتی به ترکیب شیمیایی آپاتیت در استخوان‌های باستانی نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که این آپاتیت توسط مایعات داغ زمین ایجاد شده.

بررسی شیمیایی استخوان‌ها نشان می‌دهد که مایعات گرمابی – آب فوق‌گرم از زیر پوسته زمین – به داخل سنگ نفوذ کرده و آن را تا دمای حدود 300 تا 350 درجه سانتی‌گراد گرم کرده. با سرد شدن استخوان‌ها، آپاتیت دوباره تبلور یافته.

قدمت‌سنجی رادیومتری بر اساس فروپاشی ایزوتوپ های اورانیوم، قدمت این بلورها را حدود 302 میلیون سال برآورد می‌کند و این نظریه را معتبرتر می‌کند. چون این زمان مقارن برخورد قاره‌ها و تشکیل ابرقاره پانگه آ است.

در این زمان، از کمربندهای کوهستانی مایعات زیرزمینی فوق گرم جاری بوده است. این مایعات فوق گرم که در سراسر ایرلند جریان داشتند، استخوان‌های این فسیل ها را پخته و ذوب کرده.

مجموعه جارو از اهمیت علمی زیادی برخوردار است و بخش مهمی از میراث جغرافیایی ایرلند است.

این تحقیق در Palaeontology منتشر شده.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

اگر نسخه پنجابی سریال بریکینگ بد ساخته می‌شد!

بریکینگ بد یک سریال تلویزیونی درام تلویزیونی بسیار محبوب آمریکایی است که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ از شبکه AMC پخش می‌شد. این سریال توسط وینس گیلیگان ساخته شد و برایان کرانستون در نقش والتر وایت، معلم شیمی دبیرستانی که به سرطان ریه مبتلا است و…

اگر قرار بود در طراحی بدنه و اجزای داخلی خودروها، فرهنگ و هنر هر کشور در نظر گرفته می‌شد

طراحی خودرو فرآیند پیچیده ای است که شامل عوامل مختلفی است تا اطمینان حاصل شود که محصول نهایی& ایمن، کارآمد , زیباست و نیازها و خواسته های مصرف کنندگان را برآورده می کند. فاکتورهای زیر برای مثال موثرند:ایمنی: ایمنی در طراحی خودرو از…

۱۱ رخدادی که تاریخ دنیا را تغییر دادند به روایت میدجرنی

گرچه از اکثر این وقایع تاریخی عکسها و فیلم‌های زیادی وجود دارد، اما می‌خواهیم با میدجرنی آنها را بازسازی کنیم. شاید تمرینی شود برای بازافرینی رخدادهایی که از آنها عکسی گرفته نشده یا عکاسی در زمان آنها اصلا اختراع نشده بود.شروع جنگ جهانی…

مجموعه‌ای از «توتورو»های دست‌ساز در ستایش نماد استودیو جیبلی

تعدادی «توتورو»ی شکم گرد نمادین در انیمه My Neighbor Totoro از استودیو جیبلی به عنوان بخشی از مجموعه وسیعی از مجموعه‌ جدید کلکسیونی است که به احترام این شرکت رویاساز ساخته شده.این مجموعه که توسط تیم‌هایی از صنعتگران همکار ناکاگاوا…

تخیل: تصور کنید که یک موجود هوشمند فرازمینی از زمین بازدید می‌کرد و در اینستاگرام پست به سبک…

ما نمی‌دانیم که هیچ وقت بیگانگانی که می‌گویند اینقدر وجودشان محتمل است، از زمین بازدید خواهند کرد یا آیا آشکارا رخ خواهند نمود یا نه.فعلا در حد داستان‌های علمی تخیلی به قضیه نگاه می‌کنیم.اما تصور کنید که یک موجود هوشمند فرازمینی…

عکس‌های جالبی از ساخت و سازها و اقدامات معماری نافرجام

مجموعه زیر به ظاهر مفرح یا حتی خنده‌دار است اما هر یک گویای نبود نقشه، مغز طراح یا ذهنی است که به صورت ساده کار را در ذهن شبیه‌‌سازی کند.مشابه این جمله مشهور را که عیب برنامه، در حین انجام آن بیرون می‌آید را در عمرمان زیاد شنیده‌ایم و…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.