100 فیلم برتر تمام دوران بر اساس 1639 منتقد فیلم و 480 کارگردان: بر اساس نظرسنجی Sight and Sound
ژان دیلمان، شماره ۲۳ کهدو کومرس، ۱۰۸۰ بروکسلا به اختصار ژان دیلمان، فیلمی تجربی از شانتال آکرمن محصول سال ۱۹۷۵ است. آکرمن این فیلم را در سن ۲۴ سالگی طی ۵ هفته با بودجه ۱۲۰هزاردلاری ساخت. فیلم حکایت فرازوفرودهای زندگی یک بیوهزن تنهاست و در زمان طولانی ۲۰۱دقیقهایاش بهندرت از کات استفاده شده است.
هنگام اکران ژان دیلمان، نیویورک تایمز آن را نخستین شاهکار واقعی زنان در تاریخ سینما نامید و در آخرین نظرسنجی سایتاندساند بالاتر از سرگیجه آلفرد هیچکاک و همشهری کین اورسن ولز در جایگاه برترین فیلم تاریخ سینما قرار گرفت!
این فیلم ساخته شانتال آکرمن یک فیلم سه ساعت و نیم است که در آن هیچ اتفاقی نمیافتد. در هر صورت، این توصیفی خواهد بود که بسیاری از کسانی که آن را برای اولین بار میبینند، میگویند. اما بر اساس نظرسنجی منتقدان مجله Sight and Sound برای تعیین بهترین فیلمهای تمام دوران این فیلم در صدر ایستاده است.
شماری از فیلمهای برتر برتر نظرسنجی منتقدان Sight and Sound امسال به شرح زیر است:
۱. ژان دیلمان، شماره ۲۳ کهدو کومرس، ۱۰۸۰ بروکسل(شانتال آکرمن،۱۹۷۵)
۲. سرگیجه(آلفرد هیچکاک،۱۹۵۸)
۳. همشهری کین(اورسن ولز،۱۹۴۱)
۴. داستان توکیو(یاسوجیرو اوزو،۱۹۵۴)
۵. در حال و هوای عشق(وونگ کار وای،۲۰۰۰)
۶. ۲۰۰۱: یک ادیسه فضایی(استنلی کوبریک،۱۹۶۸)
۷. کار خوب(کلر دنی،۱۹۹۸)
۸. جاده مالهالند(دیوید لینچ،۲۰۰۱)
۹. مردی با دوربین فیلمبرداری(ژیگا ورتوف،۱۹۲۹)
۱۰. آواز در باران(جین کلی و استنلی دانن،۱۹۵۲)
۱۱. طلوع(فردریش ویلهلم مورنائو،۱۹۲۷)
۱۲. پدرخوانده(فرانسیس فورد کاپولا،۱۹۷۲)
۱۳. قاعده بازی(ژان رنوار،۱۹۳۹)
۱۴. کلئو ۵ تا ۷(آنیس واردا،۱۹۶۲)
۱۵. جویندگان(جان فورد،۱۹۵۶)
۱۶. کابوس های بعد از ظهر(مایا درن و الکساندر هامید،۱۹۴۳)
۱۷. کلوز آپ(عباس کیارستمی،۱۹۸۹)
۱۸. پرسونا(اینگمار برگمان،۱۹۶۶)
۱۹. اینک آخرالزمان(فرانسیس فورد کاپولا،۱۹۷۹)
۲۰. هفت سامورایی(آکیرا کوروساوا،۱۹۵۴)
۲۱. مصائب ژاندارک(کارل تئودور درایر،۱۹۲۷)
= آخر بهار(یاسوجیرو ازو،۱۹۴۹)
۲۳. زنگ تفریح(ژاک تاتی،۱۹۶۷)
۲۴. کار درست را انجام بده(اسپایک لی،۱۹۸۹)
۲۵. ناگهان بالتازار(روبر برسون،۱۹۶۶)
= شب شکارچی(چارلز لاتون،۱۹۵۵)
۲۷. شوآ(کلود لانزمن،۱۹۸۵)
۲۸. بابونه ها(ورا چیتیلووا،۱۹۶۶)
۲۹. راننده تاکسی(مارتین اسکورسیزی،۱۹۷۶)
۳۰. پرتره بانویی در آتش(سلین سیوما،۲۰۱۹)
۳۱. هشت و نیم(فدریکو فلینی،۱۹۶۳)
= آینه(آندری تارکوفسکی،۱۹۷۵)
= روانی(آلفرد هیچکاک،۱۹۶۰)
۳۴. آتالانت(ژان ویگو،۱۹۳۴)
۳۵. پاترپانچالی(ساتیا جیت رای،۱۹۵۵)
۳۶. روشنایی های شهر(چارلی چاپلین،۱۹۳۱)
= ام(فریتس لانگ،۱۹۳۱)
۳۸. از نفس افتاده(ژان لوک گودار،۱۹۶۰)
= بعضی ها داغشو دوست دارند(بیلی وایلدر،۱۹۵۹)
= پنجره عقبی(آلفرد هیچکاک،۱۹۵۴)
۴۱. دزد دوچرخه(ویتوریو دسیکا،۱۹۴۸)
= راشومون(آکیرا کوروساوا،۱۹۵۰)
۴۳. استاکر(آندری تارکوفسکی،۱۹۷۹)
= قاتل گوسفند(چارلز برنت،۱۹۷۷)
۴۵. بری لیندون(استنلی کوبریک،۱۹۷۵)
= نبرد الجزایر(جیلو پونته کوروو،۱۹۶۶)
= شمال از شمال غربی(آلفرد هیچکاک،۱۹۵۹)
۴۸. اردت/ کلام(کارل تئودور درایر،۱۹۵۵)
= وندا(باربارا لودن،۱۹۷۰)
۵۰. چهارصد ضربه(فرانسوا تروفو،۱۹۵۹)
= پیانو(جین کمپیون،۱۹۹۳)
۵۲. علی: ترس روح را می خورد(رینر ورنر فاسبیندر،۱۹۷۴)
= اخباری از خانه(شانتال اکرمن،۱۹۷۶)
۵۴. حقیقت(ژان لوک گودار،۱۹۶۳)
= بلید رانر(ریدلی اسکات،۱۹۸۲)
= رزمناو پوتمکین(سرگئی آیزنشتاین،۱۹۲۵)
= آپارتمان(بیلی وایلدر،۱۹۶۰)
= شرلوک جونیور(باستر کیتون،۱۹۲۴)
۵۹. بی آفتاب(کریس مارکر،۱۹۵۹)
۶۰. زندگی شیرین(فدریکو فلینی،۱۹۶۰)
بقیه فهرست فیلمها را در سایت اصلی ببینید.