سحابی تاریکی که تصویرش شبیه یک فانوس کیهانی خیره به ستارگان یا غول تک‌چشم است!

0

با وقت گذاشتن و نگاه کردن به عکس‌هایی از اعماق فضا، تخیل تحریک می‌شود و ذهن ما اشکال عجیبی درک می‌کند.

تصویری که اخیرا توسط رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) منتشر شده است،یکی از آنهاست: یک سحابی تاریک به طول 7 سال نوری که شبیه یک فانوس دریایی غول‌آسا است که مراقب فضای خالی سرد و سیاه فضا است.

اما شاید این یک غول سیکلوپی باشد که به دنبال سیاراتی برای بلعیدن است. یا خود مرگ که بر آسمان ها سایه افکنده!

(سیکلوپ یکی از موجودات افسانه‌ای در اساطیر یونانی و روم است و به نژادی بسیار کهن از غول‌هایی با یک چشم در وسط پیشانی گفته می‌شود. آن‌ها قدرتمند، سرسخت و غیرقابل پیش‌بینی بودند و حرکات آن‌ها همیشه همراه با خشونت و قدرت بود.)

تصویر جدید از تلسکوپ بسیار بزرگ ESO به مناسبت شصتمین سالگرد تاسیس رصدخانه گرفته شده است. سوژه ترسناک این تصویر، سحابی مخروط Cone Nebula است که بخشی از یک مجموعه بزرگتر در فاصله 2500 سال نوری از ما به نام NGC 2264 در صورت فلکی تک‌شاخ (مونوسروس) است.

این سحابی به رنگ‌های مختلف می‌درخشد. ظاهر سحابی‌ها معمولا با هم متفاوت است. چون برخی از آنها نور ستاره‌های مجاور را منعکس می‌کنند و برخی که توسط ستارگان درونشان یونیزه شده اند، نور خود را ساطع می کنند.

برخی مانند سحابی مخروط تیرگی محض هستند که نور مرئی را جذب می‌کنند. فقط نور در طول موج های نامرئی برای چشم انسان، مانند مادون قرمز و رادیو، می‌تواند از آنها بیرون بیاید.

سحابی‌های مات از این نوع به عنوان ابرهای مولکولی شناخته می شون و شامل برخی از جالب‌ترین سحابی‌ها هستند. مکان‌هایی که در آن ستاره‌های نوزاد متولد می شوند.  غبار یک بازتاب‌دهنده کننده کارآمد نور فرو سرخ است که انرژی حرارتی را دفع می‌کند و باعث خنک شدن ابر می شود.

این توده‌های متراکم هستند که دانه‌های ستاره‌ها را تشکیل می‌دهند. در حال چرخش، جرم بیشتری را از ابر اطراف جذب می‌کنند و فشار لازم برای شروع همجوشی در هسته‌اش را به پیش‌ستاره در حال رشد می‌دهند.

ستاره در جرم معینی چیزی را تولید می‌کند که ستاره شناسان آن را بازخورد feedback می‌نامند. یعنی جریان‌های قوی پلاسما که توسط خطوط میدان مغناطیسی ستاره شتاب می‌گیرند و از قطب‌های سحاب فوران می‌کنند. هر دو در ایجاد باد ستاره ای نقش دارند که مواد را از ستاره کودک دور می‌کند.

این همان چیزی است که به سحابی مخروط، شکل نمادین آن می دهد. ستاره‌های کوچک، آبی و داغ (اگرچه در تصویر جدید به رنگ طلایی ظاهر می‌شوند)، در مرحله‌ای از زندگی خود هستند که بازخورد آن‌ها در سحابی غبارآلود منفجر می‌شود. فرآیندهای مشابهی ساختارهای معروف ستون های آفرینش را در سحابی عقاب ایجاد کرده‌اند.

از آنجا که نور فروسرخ می‌تواند از ورای ابرهای متراکم به بیرون راهش را پیدا کند، ابزارهایی که می توانند جهان را در نور مادون قرمز ببینند – مانند تلسکوپ فضایی جیمز وب – برای آشکار کردن جزئیات فرآیندهای تشکیل ستاره که در آن رخ می دهد بسیار ارزشمند هستند.

اما تصاویر نور مرئی، مانند VLT، جزئیاتی را نشان می‌دهند که در طول موج های دیگر دیده نمی‌شوند. تنها با مطالعه طیف کامل است که می‌توانیم به درک جامعی از همه چیز در این ساختارهای مرموز و شگفت‌انگیز دست پیدا کنیم.

این عکس جدید را می‌توانید را از وب سایت ESO دانلود کنید.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

داستان واقعی اسکینر: روانشناس مشهور دهه ۱۹۴۰- آیا او واقعا دخترش را در داخل یک جعبه برای آزمایشاتش…

بوروس فردریک اسکینر معروف به بی‌اف اسکینر یک روانشناس، رفتارشناس، نویسنده، مخترع و فیلسوف اجتماعی آمریکایی بود. او در ۲۰ مارس ۱۹۰۴ در Susquehanna در پنسیلوانیا به دنیا آمد و در ۱۸ اوت ۱۹۹۰ در کمبریج، ماساچوست درگذشت.اسکینر بیشتر به خاطر…

شوخی با مجسمه‌ها – وقتی حال مردم خوش است!

شوخی و طنز هم حال و هوای خاص خودش را می‌طلبد. مردم اگر از نظر پیشبینی شرایط اقتصادی آینده و وضعیت رفاه اکنون، آرامش و اطمینان خاطر لازم را داشته باشند و اگر بتوانند خود مقوله فرهنگ و اخلاق و دانش خود را ارتقا بدهند، شرایظ ظاهری و باطنی دیگر…

خاطره‌بازی‌ با هم‌خوابگاهی‌ها و هم‌خانه‌های کثیف زمان دانشجویی!

الان را نمی‌دانم، اما داشتیم هم‌خوابگاه‌هایی و هم‌اتاقی‌هایی که نظم و بهداشت برایشان اولویت نبود. شاید یک جور لج و لجبازی برای نامرتب بودن و نشان دادن بی‌حالی و غم فلسفی هم در کار بود.ظرف‌های نشسته که دست کم مواد غذایی داخلشان تخلیه…

سخت است باور کنیم که این عکس‌ توهم‌برانگیز، واقعا عکس است و نقاشی نیست – چرا علیرغم هوش مصنوعی…

اخیراً توجه زیادی به جهان‌های فانتزی ایجاد شده در هنر هوش مصنوعی شده است. با این وجود عکاسی هنوز قدرت و تازگی خاص خودش را دارد و می‌تواند جادو کند و صحنه‌های فانتزی خیره‌کننده ایجاد کند.برخی از عکس‌های تارین گلدمن -عکاس آفریقای جنوبی-…

جالب و گاهی خنده‌دار: آدم‌هایی که خیلی شبیه تابلو یک آگهی کنارشان هستند!

گاهی شباهت آدم‌ها به هم عجیب به نظر می‌رسند. حالا در نظر بگیرید که کاملا تصادفی اشخاصی در کنار تابلویی یا آگهی دیواری ایستاده باشند و چهره آنها به یکی از شخصیت‌های تابلو یا آگهی شباعت زیادی داشته باشد یا اصلا فرد افزونه‌ای برای مفهوم تبلیغ…

هوش مصنوعی یکی از تخیل‌های کودکی ما را تصویرسازی کرد: کشتزارهایی از همه چیز: بستنی قیفی –…

شاید سریال کارتونی پینوکیو باعثش شد. شاید هم نه! در آن قسمت دلپذیر و خاطره‌انگیز، روباه مکار و گربه ننه، پینوکیو را فریفتند تا سکه خود را بکارد تا درختی از سکه بروید و بتواند سکه‌های بی‌شمار برداشت کند.سال‌ها از آن زمان گذشته، الان هم…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.