اولین آزمایش جهانی استقاده از سلول های قرمز خون آزمایشگاهی آغاز شد

0

به طوری که قبلا هم در یک پزشک خوانده بودید، آزمایشی در حال حاضر در انگلیس در حال انجام است که بررسی می کند که آیا گلبول های قرمز ساخته شده در آزمایشگاه، بیشتر از سلول های خونی ساخته شده در بدن دوام می‌آورند یا خیر.

برای تولید این گویچه‌های سرخ، تیمی از محققان سلول‌های بنیادی را از خون اهدایی جدا کردند و آنها را به سمت ساخت گویچه‌های سرخ بیشتر هدایت کردند، فرآیندی که حدود سه هفته طول می‌کشد.

در گذشته، محققان نشان داده‌اند که می‌توانند سلول‌های خونی رشد یافته در آزمایشگاه را به همان اهداکننده‌ سلول بینیادی، انتقال دهند. این بار، آنها سلول‌های ساخته شده را به فرد سازگار دیگری تزریق کرده‌اند – فرآیندی که به عنوان انتقال آلوژنیک شناخته می‌شود.

طبق بیانیه‌ای که ماه گذشته منتشر شد، تنها دو نفر تا کتون گلبول های قرمز ساخته شده در آزمایشگاه را تحت نظارت دقیق دریافت کرده‌اند و “هیچ عارضه جانبی نامطلوبی” توسط تیم بالینی گزارش نشده است.

حداقل هشت شرکت کننده دیگر دو تزریق 5 تا 10 میلی لیتری خون به فاصله حداقل چهار ماه دریافت خواهند کرد. این بار یک دوز تزریق گویچه‌های سرخ مشتق شده از سلول‌های بنیادی خود شخص و تزریق دیگر گویچه‌های سرخ حاصل از شخص دیگر خواهد بود.

پس از تزریق به بدن داوطلبان سالم، سلول‌های ساخته شده – که با رنگ ردیاب برچسب‌گذاری شده‌اند – در حین حرکت در سیستم گردش خون بدن ردیابی می‌شوند تا زمانی که فرسوده شوند و توسط طحال بلعیده شوند و بازیافت شوند.

همه این کارها و مرارت‌ها برای این است که گویچه‌های سرخ ساخته شده در بدن عمر بیشتری داشته باشند و نیاز به تزریق در برخی بیماران کاهش یابد.

سدریک قوارت، که یک هماتولوژیست در دانشگاه کمبریج و رئیس دانشگاه کمبریج است،  می‌گوید : «اگر آزمایش ما، اولین آزمایش در جهان، موفقیت‌آمیز باشد، به این معنی است که بیمارانی که در حال حاضر نیاز به تزریق طولانی‌مدت منظم خون دارند، در آینده به تزریق خون کمتری نیاز خواهند داشت.»

همچنین سلول‌های آزمایشگاهی می‌توانند به جلوگیری از عوارض مرتبط با تزریق‌های مکرر نیز کمک کنند.

به عنوان مثال، بیماران مبتلا به اختلالات خونی مانند بیماری سلول داسی اغلب نیاز به تزریق خون منظم دارند، با اهداکننده‌های سلول‌های بنیادی سازگار می‌توان زحمت آنها برای تزریق مکرر را کم کرد.

در همین حال، تزریق های متعدد می تواند باعث تجمع آهن در بدن شود، عارضه ای که به عنوان اضافه بار آهن شناخته می شود. نیاز به تزریق خون کمتر، یعنی کمتر شدن این عارضه.

تزریق خون کمتر همچنین می‌تواند خطر بروز واکنش‌های ایمنی تهدیدکننده حیات شود. چون خون تزریقی مجموعه‌ای گسترده از آنتی‌ژن‌ها را دارد و با تزریق مکرر واکنش‌ها بیشتر می‌شوند. تزریق کمتر این واکنش‌ها را هم کمتر می‌کند.

یکی از سؤالات باقی مانده این است که آیا می‌توان این فرآیند را برای تولید حجم بیشتری از خون مورد نیاز استفاده کرد، طوری که کلا نیاز به اهدای خون کمتری باشد؟!

در حال حاضر، دانشمندان فقط یک تا دو قاشق چای‌خوری را به داوطلبان خود تزریق کرده‌اند و معمولاً برای تزریق خون، صدها برابر این مقدار نیاز است.

همچنین برای درک اینکه سلول‌های بنیادی مشتق شده از خون در چه مرحله‌ای از ساخت گلبول‌های قرمز خسته می‌شوند، به تحقیقات بیشتری نیاز است و باید با کمک‌های اهدایی بیشتری دوباره پر شوند.

پس بدیهی است که کارهای بیشتری باید انجام شود که سال‌ها طول می‌کشد.

بنابراین فعلا خون آزمایشگاهی جایگزین اهداکنندگان خون نخواهند شد، اما اگر سلول های رشد یافته در آزمایشگاه ایمن و طولانی مدت ثابت شوند، می‌توانند مراقبت پزشکی از افرادی را که نیازهای پیچیده انتقال خون دارند، ارتقا دهند.

همچنین ساخت خون برای کسانی که دارای گروه‌های خونی بسیار نادر هستند نیز ممکن است امکان پذیر باشد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

اولم، یکی از عجیب‌ترین جانداران روی زمین – شبیه جنین نارس یا موجودات سری فیلم‌های بیگانگان

جانداری به نام Proteus anguinus که همچنین به عنوان اولم olm شناخته می‌شود، گونه‌ای سمندر است که بومی آب‌های زیرزمینی آلپ در جنوب شرقی اروپا است. این جاندار از معدود مهره‌داران غارنشین است و به دلیل شکل سر و دست‌ها  رنگ سفید مایل به صورتی و…

عکس‌های قدیمی از یخ‌فروش‌های آمریکایی

یخ‌فروش‌ها در دوران قدیم اهمیت زیادی داشتند. قبل از رواج یخچال‌های مدرن، زندگی بدون آنها مختل می‌شد.عکس‌های این نوشته نگاهی اجمالی به دوران گذشته می‌اندازند، زمانی که صدای یخ‌فروش‌ها و شکستن بلوک‌های یخی در خیابان‌ها طنین‌انداز می‌شد.…

تصور کنید اگر این مکان‌های مشهور اصلا ساخته نمی‌شدند، منظره پیرامونی آنها چطور می‌شد؟

ساختمان‌های مشهور و بناهای زیبا یا کاربردی عظیم، شهرتی برای منطقه خود به ارمغان می‌آورند و سیل گردشگران را سرازیر می‌کنند و حتی پایشان به کرات به دنیای ادبیات و سینما هم باز می‌شود و باز بر شهرت مکان می‌افزایند.به همین خاطر است که ساختن…

سفری در شهرهای باستانی دنیا به یاری تخیل میدجرنی

از شهرهای باستانی دنیا بقایایی مانده و بر اساس همین یقایا و توصیف‌ها و تحلیل مورخان، برخی‌ها اقدام به بازسازی رایانه‌ای شهرهای قدیمی کرده‌اند تا شکوه و عظمت آنها را به ما بنمایانند.اما میدجرنی هم راهی آسان برای این تصور بدون نیاز به…

نمونه‌هایی از وندالیسم – البته در شکل نسبتا خفیف آن

وندالیسم به عمل عمدی ایجاد خسارت، تخریب یا اسیب زدن به اموال، اغلب بدون هیچ دلیل یا توجیه قانونی اشاره دارد. این کار شامل اعمالی مانند رسم گرافیتی، برچسب زدن، خراشیدن، شکستن یا نقاشی روی سطوح، از جمله ساختمان‌ها، وسایل نقلیه، فضا‌های عمومی…

عکس‌های ساده‌ای که به خاطر پرسپکتیو و زاویه دید، گیج‌کننده و تفکربرانگیز شده‌اند!

زاویه دید خیلی مهم است. این موضوع در زندگی هم صادق است. ما گاهی عادت نگاه کردن از یک زاویه دید خاص و گسترده نکردن نگاه خود را پیدا می‌کنیم و در نتیجه برداشت خیلی عجیبی از چیزهای ساده می‌کنیم. این طوری می‌شود که کارهایمان اشتباه از آب…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.