چرا مغز برخی از افراد چین و شکن بیشتری نسبت به دیگران پیدا می‌کند؟

0

چین‌های مغز انسان  مغز او را کاملا متمایز می‌کنند. برجستگی‌های مارپیچ و شیارهای عمیق به بافت داخل سر ما ساختار و ظاهر گردوی چروکیده را می‌دهد.

به این چین و شکن‌ها اصطلاحا sulci، گفته می‌شود که مرکب از خارجی‌ترین لایه بافت مغز انسان است. روی همین سطح چین خورده مغز است که حافظه، تفکر، یادگیری و استدلال شکل می‌گیرد.

این تا شدن یا چرخش، برای عملکرد و مداربندی مناسب مغز بسیار مهم است و گفته می‌شود که به همین دلیل است که انسان‌ها،میمون‌ها و فیل‌ها،  توانایی‌های شناختی نسبت به موش‌ها دارند که مغزهای صاف‌شان هیچ چین‌خوردگی ندارد.

اکنون، تیمی از دانشمندان کشف کرده‌اند که چرا برخی از افراد دارای چین‌های مغزی بیشتری نسبت به دیگران هستند. به روندی که منجر به چین‌خوردگی بیش از حد و غیرطبیعی می‌شود پلی میکروژیری (PMG) می‌گویند.

در پلی میکروژیری، تعداد زیادی شکنج بر روی هم انباشته می‌شوند که منجر به ایجاد قشر غیرطبیعی ضخیم می‌شود که می‌تواند منجر به طیف گسترده‌ای از مشکلات مانند تاخیر رشد عصبی، ناتوانی ذهنی، مشکلات گفتاری و صرع می‌شود.

جوزف گلیسون، عصب‌شناس دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو (UCSD)، یکی از محققین این مطالعه جدید، توضیح می‌دهد : «تا همین اواخر، اکثر بیمارستان‌هایی که بیماران مبتلا به این بیماری را درمان می‌کردند، برای علل ژنتیکی آزمایش نمی‌کردند.»

پلی میکروژیری به اشکال مختلفی وجود دارد که با ضخامت موضعی یا گسترده قشر مغز قابل تشخیص در اسکن مغز مشخص می‌شود.

جهش در 30 ژن با این بیماری مرتبط است. اما اینکه چگونه هر یک از این خطاهای ژنتیکی، به تنهایی یا پشت سر هم، منجر به چین‌خوردگی بیش از حد بافت مغز می شود، مشخص نیست. بسیاری از موارد PMG نیز فاقد یک علت ژنتیکی قابل شناسایی هستند.

تصور می‌شود که این امر با مهاجرت دیرهنگام سلول‌های مغزی قشر مغز در رشد اولیه که منجر به اختلال در قشر مغز می‌شود، ارتباط دارد. قشر، بیرونی‌ترین لایه مخ در دو قسمت راست و چی مغز است که ورقه نازکی از ماده خاکستری متشکل از میلیاردها سلول است.

برای بررسی بیشتر، گلیسون با محققان مؤسسه تحقیقاتی ژنتیک و ژنوم انسانی در قاهره همکاری کرد تا از پایگاه داده نزدیک به 10000 خانواده از خاورمیانه که تحت تأثیر نوعی بیماری مغزی کودکان قرار دارند، استفاده کند.

آنها چهار خانواده با شکل تقریباً یکسانی از PMG پیدا کردند که همگی دارای جهش در یک ژن بودند. این ژن پروتئینی را رمزگذاری می‌کند که به سطح سلول‌ها می‌چسبد و نام آن پروتئین 161B غشایی (TMEM161B) است.

گلیسون و همکارانش در آزمایش‌های بعدی نشان دادند که TMEM161B در اکثر انواع سلول‌های مغز جنین یافت می‌شود: در سلول‌های پیش‌ساز که به صورت نورون‌های تخصصی درخواهند آمد، و همچنین در نورون‌های بالغی که همسایه‌های خود را تحریک یا مهار می‌کنند و در سلول‌های گلیال.

آیا این پروتئین ممکن است با دخالت در برخی ویژگی‌های سلولی اولیه که به بافت‌های پیچیده شکل می‌دهد، به طور غیرمستقیم بر چین خوردگی قشر مغز تأثیر بگذارد؟

محققان با استفاده از سلول‌های بنیادی مشتق‌شده از نمونه‌های پوست بیمار، ارگانوئیدها ، عنی کپی‌های بافتی کوچک تولید کردند. ارگانوئیدها از سلول‌های  به شدت درهم ریخته  و فیبرهای گلیال شعاعی تشکیل یافته بودند.

در مغز در حال رشد، این سلول‌های پیش ساز در راس قشر قرار می‌دهند و به صورت شعاعی به سمت پایین به سمت لایه زیرین بافت قشری گسترش می‌یابند. این یک داربست ایجاد می‌کند که از مهاجرت سایر سلول‌های تازه تشکیل شده با گسترش قشر پشتیبانی می‌کند.

اما بدون TMEM161B، الیاف گلیال شعاعی در ارگانوئیدها حس جهت گیری خود را از دست می‌دهند و اسکلت سلولی به هم می‌ریزد.

تحقیقات بیشتری لازم است تا درک ما ماهیت بیماری PMG و تحت تأثیر جهش‌های TMEM161B بیشتر شود.

این مطالعه در PNAS منتشر شده.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

درخت‌هایی که با شیواترین زبان می‌گویند: می‌خواهم زنده بمانم!

درخت‌ها از 370 میلیون سال پیش بر روی کره زمین بوده‌اند و گرچه ما انسان‌ها با همه امکانات خود سعی در از بین بردن آنها داریم، آنها تا جایی که می‌توانند مقاومت می‌کنند.برآورد می‌شود که روی زمین علیرغم همه جفاهایی که ما به طبیعت وارد…

این عکس‌ها را ببینید تا تصدیق کنید که افسوس‌ها (حسادت‌های) اینستاگرامی ما بسیار اوقات درست نیستند!

هر کسی ممکن است طور خاصی از اینستاگرام استفاده کند. یکی صفحات خبری را دنبال می‌کند، دیگری بیشتر صفحات کاری یا سرگرمی را. یکی به اخبار و عادات سلبریتی‌ها علاقه دارد و برخی‌ها هم همه آشنایان و اعضای خانواده و دوستان قدیم و جدید را دنبال…

در مورد این عکس‌ها فقط می‌توانیم بگوییم چیزها به نحو عجیب یا خنده‌داری، سر جای خودشان نیستند!

ما در طول زندگی آدم زیاد دیده‌ایم که سر جای خود نبوده، اما در مورد اشیا، گاهی نبودن آنها در سر جای خودشان یا کاربرد بدیع آنها برای خودش یک طنز و شگفتی می‌شود، در این سری عکس‌های می‌خواهیم تعدادی از این موارد را با هم مرور کنیم:راهی…

گالری عکس: طراحی‌های داخلی و خارجی افتضاح و عجیب که با کمی قدرت شبیه‌سازی مغزی رخ نمی‌دادند!

چیزی که من اسمش را می‌گذارم شبیه‌سازی مغزی واقعا چیز لازمی در زندگی و کار است. یعنی اینکه بتوانید قبل از جابجایی و ساختن اجسام در ذهن تجسمش کنید و بعد حین کاربری‌های مختلف تصورش کنید و پیش‌بینی کنید که کجای کار می‌لنگد.فکر کنم از زمان…

چرا بعضی‌ها وقتی پا به سن می‌گذارند جذاب می‌شوند یا دست‌کم کمتر زشت به نظر می‌رسند؟ عکس‌های قدیمی…

خب، این هم بحثی است که نمی‌دانم شما تا حالا در موردش با کسی صحبت کرده‌اید یا خیر. برخی در جوانی واقعا چهره یا قامت غیرقابل تحملی دارند. مثلا زیاد زمخت هستند، بینی یا فک یا گوش‌های بزرگ دارند. تناسب چهره ندارند. کلا جزو زیباروها به حساب…

تصاویر طبقه‌بندی شدن پنتاگون البته «تخیلی» و حاصل میدجرنی از بازیابی یوفوها و برنامه‌ مهندسی معکوس…

بشقاب پرنده مخفف عبارت Unidentified Flying Object است. به هر شیء یا پدیده‌ای اطلاق می‌شود که در آسمان مشاهده شود و به راحتی قابل شناسایی یا توضیح نباشد. بشقاب پرنده‌ها اغلب با ادعا‌های مربوط به فضاپیما‌های فرازمینی مرتبط هستند، اما می‌توان…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.