کوه راشمور: تاریخچه این کوه که مجسمه‌های ۴ رئیس جمهور مشهور آمریکا روی آن حکاکی شده

0

ند بلک هاوک و جفری دی مینز: بین سال های ۱۹۲۷ و ۱۹۴۱، ۴۰۰ کارگران ۴۵۰,۰۰۰ تن سنگ کوهپایه را با استفاده از پیکور برقی، مته چکشی، و مقدار زیادی دینامیت منفجر کردند. به تدریج، کوه راشمور را تراش دادند. در حال حاضر، این بنای تاریخی سالانه حدود ۳ میلیون نفر را به بلک هیلز در داکوتای جنوبی جذب می‌کند. اما در پشت این چهره‌ها تاریخ تاریکی وجود دارد.

حدود ۱۰,۰۰۰ سال پیش، آمریکایی‌های بومی سکونت خود را در بلک هیلز آغاز کردند. آن منطقه برای مردم لاکوتا بطور خاصی مقدس شد, که بخش غربی چیزی را تشکیل می‌داد که آمریکا آن را قبیله سو می‌نامید. مردم لاکوتا باور داشتند که غاری درون بلک هیلز اولین جایی بود که آنها شکل گرفتند. و آنها یکی از قله‌های بلک هیلز را به یاد مرشدهایشان، «شش پدربزرگ» نامیدند. اما در دهه ۱۸۰۰، دسترسی لاکوتا به این منطقه در معرض خطر قرار گرفت.

ساکنان سفید پوست در آمریکای شمالی با استفاده از خشونت فیزیکی یا مذاکره با مردم بومی قلمرو خود را گسترش دادند. پس از استقرار آنها در اواخر دهه ۱۷۰۰، دولت آمریکا صدها عهدنامه با قبیله‌های بومی آمریکا به تصویب رساند. اگرچه، بارها آنها را نقض کرد یا با زورگویی آنها را تصویب کرد.

بین سال های ۱۸۶۶ و ۱۸۶۸، مردم لاکوتا و متحدانش با موفقیت از سرزمینشان در برابر ارتش آمریکا دفاع کردند و عهدنامه جدیدی با دولت تصویب کردند. در عهدنامه فورت لارامی در سال ۱۸۶۸، تمام احزاب موافقت کردند که خطه پهناوری، که شامل بلک هیلز می‌شد، متعلق به قبیله سو باشد. در عوض، لاکوتا به مسافران آمریکایی اجازه خواهد داد تا به سلامت عبور کنند. اما بسیاری از جنبه‌های عهدنامه همچنین قصد داشت تا لاکوتا را با فرهنگ سفیدپوستان ادغام کند. همچون محرک‌هایی برای سوق دادن آنها از شکار به کشاورزی، ترک سبک عشایری زندگی، و پوشیدن لباس‌هایی که آمریکا تامین می‌کرد.

در همین حین، تنها هفت سال بعد، آمریکا عهدنامه را نقض کرد پس از اینکه طی یک سفر اکتشافی در بلک هیلز طلا یافت شد. معدنچیان کمپ‌هایی برپا کردند، ارتش حمله کرد و درنهایت لاکوتا را شکست داد، و آمریکایی‌ها قرارداد را تصرف غیرقانونی زمین اعلام کردند.

۵۰ سال بعد، کارگران کنده کاری را در کوه مقدس شش پدربزرگ لاکوتا آغاز کردند. این پروژه توسط مجسمه ساز مغروری به نام گوتزن بورگلوم رهبری می‌شد، که با «ک.ک.ک» (گروه کو کلاکس کلن) ارتباط داشت. یک مورخ در ابتدا درخواست کرد که کوه راشمور شامل چهره‌های غربی مانند رئیس لاکوتا «رد کلاود» باشد. اما بورگلوم تصمیم گرفت قهرمان‌های خودش را نمایش دهد. در اکتبر ۱۹۴۱، بورگلوم به سبب عوارض جراحی درگذشت و کار متوقف شد، اگرچه پروژه ناتمام بود همانطور که درنظر گرفته شده بود، هیچ یک از این چهار چهره نیم تنه نداشتند, و خرده سنگ‌ها روی زمین انباشته شده بودند.

برای لاکوتا، این بنای تاریخی بی‌حرمتی بود. و همه رئیس جمهورهایی که بر روی صخره جاودانه شدند میراث‌های بی‌رحمانه ضدبومی داشتند. اعضای اتحادیه ایروکوا جرج واشنگتن را «نابودگر شهر» نامیدند چون با ترغیب ارتش در سال ۱۷۷۹ ۵۰ تا از روستای آن‌ها را به اتش کشیدند. تئودور روزولت از ادغام‌سازی اجباری حمایت کرد و گفت، “من آنقدر پیش نمی‌روم که فکر کنم تنها سرخپوستان خوب سرخپوستان مرده هستند, اما من معتقدم از هر ۱۰ نفر نُه نفر اینطور هستند.”

در سال ۱۹۸۰, قوم سیوکس از ایالات متحده امریکا به دلیل نقض معاهده شکایت کردند. دیوان عالی ایالات متحده آمریکا حکم داد که بلک هیلز به طور غیرقانونی تصرف شده است، و سیوکس‌ها مستحق دریافت غرامت هستند. مبلغ نام برده شده از آن زمان به بعد به بیش از یک میلیارد دلار رسیده بود. اما قبیلهٔ سیوکس‌ها از دریافت پول خودداری کرده و از ادعای خود به بلک هیلز صرف نظر کردند, با تاکید بر اینکه آنها هرگز فروشی نبودند.

بنابراین، چه اتفاقی باید برای کوه راشمور و بلک هیلز بیفتد؟ پاسخ‌ها به آن سوال بسیار گسترده هستند. بعضی‌ها از جمله رهبران قبایل و نوه بزرگ بورگلوم، خواستار حذف سازه روی کوه راشمور شدند. دیگران آن را یک نماد مهم میهن پرستانه و جنبه حیاتی اقتصاد داکوتای جنوبی که باید باقی بماند می‌بینند. بسیاری از مردمان لاکوتا می‌خواهند که عهدنامه ۱۸۶۸ محترم شمرده شود سازمان فدرال کنونی زمین‌ها را کنترل کرد تا به جوامع قبیله آنها برگردانده شود . بعضی‌ها گفتند که لاکوتا و ایالات متحده آمریکا حداقل باید به‌صورت مشترک بخشهایی از بلک هیلز را مدیریت کنند. در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای تغییر وجود ندارد.

ایالات متحده بسیاری از وعده‌های خود با کشورهای بومی را زیر پا گذاشت این قبیل مسائل را رایج کرد. مردم بومی به دلیل قراردادهای زیر پا گذاشته شده و به احترام نسل‌هایی که به پیروزی‌های بزرگی در مسیرشان دست یافته بودند می‌جنگیدند. در همین حال, اگر چهره‌های حکاکی شده بر روی کوهستان شش پدر بزرگ دست نخورده باقی بماند انتظار می‌رود برای هزاران سال آینده باقی بمانند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

این عکس پرنده واقعا فتوشاپی نیست و ترکیبی هم نیست و در یک جلسه گرفته شده است!

این عکس شگفت‌انگیز از یک پرنده در حال شگفت‌زده کردن کاربران در اینترنت است و مغز مردم از پردازش آنچه در عکس می‌بینند، ناتوان شده است!اگرچه این یک عکس ویرایش نشده و ترکیبی هم نیست و به صورت روتین با یک بار شات و نوردهی گرفته شده است.…

مهندسان بامزه با اختراعات و ابداعات عجیب و غریب و کارا ! گالری عکس

بسیار پیش می‌آید که برای انجام کاری تنها دو راه داریم، یا خرید یک محصول گران و استفاده از آدم‌های کاربلد برای راه‌اندازییا اینکه خودمان با یک سری ابتکار و به صورت به اصطلاح زمخت ولی کارراه‌انداز، تقریبا بدون هزینه کار را انجام بدهیم.…

هوش مصنوعی میدجرنی Midjourney تصور می‌کند که اساتید رشته‌های مختلف باید چه ظاهری داشته باشند؟ گالری…

کودک و نوجوان که بودم برای خودم یک پا Midjourney  بودم. کتاب‌ها را که می‌خواندم از روی توصیف چهره‌ها و مکان‌ها و اشیا تصور می‌کردم که مثلا کاپیتان نمو یا ربات آر دانیل الیواو باید چطوری باشد، فضاها را تصور می‌کردم و آب و رنگ به آنها در ذهن…

مجموعه عکس‌های پرتره زیبا هیلاری گولد از افراد مسن سندرم داون، پیش‌فرض‌های ذهنی ما را به چالش می‌کشد

یک مجموعه عکس با معنا و زیبا گرفته شده توسط هیلاری گولد، با عنوان «من اینجا هستم» این تصور نادرست مردم را به چالش می کشد که افراد مبتلا به سندرم داون تا سنین پیری نمی‌توانند زندگی گنند.برای مثال هیلاری گولد، عکس پرتره جوآن، زنی 84 ساله…

مجموعه‌ای از عکس‌های تاریخی که برخی از آنها کمتر دیده شده‌اند و ما را به اندیشه در مورد تاریخ…

عکس‌های تاریخی خلاصه عجیب یک دوران هستند. همه چیز از کیفیت عکس، کادربندی، لباس، ساختمان‌های پیرامون، غذایی که صرف می‌شود، حالت چهره، برشی از یک زمان و مکان است که برای بینندگان بعدی نکته‌های دارند.برخی ازعکس‌های این مجموعه را قبلا…

تصور واقعیت دگرگون به کمک میدجرنی – گالری عکس

تاریخ دگرگون یک ژانر جذاب است که به بررسی چگونگی تغییر مسیر تاریخ در صورت رخ دادن برخی رویداد‌های کلیدی به گونه‌ای متفاوت می‌پردازد.یک تغییر جزئی یا یک واگرایی عمده می‌تواند تخیل ما را به کار بیندازد تا آینده‌ای کاملا متفاوت که الان جزو…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.