شاید بتوانیم بدون فرود آمدن در قمر انسلادوس و حفاری، شواهد وجود زندگی را در آن پیدا کنیم

0

قمر سیاره کیوان به نام انسلادوس یکی از مکان‌های برتر و بالقوه منظومه شمسی از نظر احتمال وجود شکلی از زندگی است. انسلادوس دارای اقیانوسی نمکی در سراسر خود است که از نظر تئوری گرمایش داخلی برای ایجاد دمایی مناسب برای اکوسیستم دریایی را می‌تواند فراهم کند.

اما، تشخیص و کشف وجود این زندگی احتمالی چندان آسان نیست. این قمر توسط پوسته‌ای از یخ محصور شده است که تخمین زده می شود در نازک‌ترین نقطه آن 5 کیلومتر ضخامت داشته باشد و اقیانوس زیر آن 10 کیلومتر عمق دارد.

اما ممکن است برای کشف و اثبات حیات، نیازی به  حفاری در پوسته انسلادوس نداشته باشیم. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که ما باید بتوانیم زندگی در قمر یخی را در توده‌های آب شوری که از سطح آن فوران می‌کنند، تشخیص دهیم.

رجیس فریر، یک زیست‌شناس تکاملی از دانشگاه آریزونا، می‌گوید: واضح است که فرستادن رباتی که در شکاف‌های یخی می‌خزد و به عمق دریا می‌رود، آسان نیست.

انسلادوس با زمین بسیار متفاوت است. نباید انتظار موجوداتی مانند موجودات زمینی را در آن داشت. اما اگر شرایط اعماق اقیانوس زمین خودمان را در نظر بگیریم، که دور از نور حیات بخش خورشید است می‌توانیم حدس‌هایی در مورد زندگی در انسلادوس بزنیم. در ژرفای اقیانوس‌ها نوع متفاوتی از اکوسیستم وجود دارد. زندگی در اطراف دریچه‌هایی در کف اقیانوس که گرما و مواد شیمیایی را از خود خارج می‌کنند، نه بر فتوسنتز، بلکه به مهار انرژی واکنش‌های شیمیایی متکی است.

اکوسیستم های مشابهی ممکن است در بستر دریاهای انسلادوس هم وجود داشته باشند. این سیاره هر 32.9 ساعت یک بار به دور کیوان می‌چرخد و در مسیری بیضوی شکل که طی می‌کند ممکن است باعث نزدیکی آب سطحی به مایع هسته و در نتیجه جذب گرمای بیشتر شود.

این فقط یک نظریه نیست: در قطب جنوب، جایی که پوسته یخی نازک‌ترین حد خود را دارد، توده‌های غول‌پیکر آب به ارتفاع صدها کیلومتر دیده شده‌اند که از زیر یخ فوران می‌کنند. یعنی آبفشان‌هایی بسیار عجیب.

هنگامی که کاوشگر کیوان یعنی کاسینی بیش از یک دهه پیش از میان این توده‌ها عبور کرد، چندین مولکول عجیب را شناسایی کرد – از جمله غلظت‌های بالایی از مواد شیمیایی نسبتا پیچیده مانند متان و مقادیر کمتر دی هیدروژن و دی اکسید کربن.

فریر می‌گوید: «در سیاره ما، دریچه‌های گرمابی با وجود تاریکی و فشار عظیم، مملو از حیات، چه بزرگ و چه کوچک هستند. ساده‌ترین موجودات زنده میکروب‌هایی به نام متانوژن هستند که حتی در غیاب نور خورشید، انرژی خود را تامین می‌کنند.

متانوژن ها دی هیدروژن و دی اکسید کربن را متابولیزه می‌کنند و متان را به عنوان یک محصول جانبی آزاد می‌کنند. فریر و همکارانش امکان زیست جاندارانی شبیه متانوژن‌ها را در انسلادوس مدل‌سازی کرده‌اند.

آنها سپس احتمال خروج سلول‌ها و سایر مولکول‌های بیولوژیکی را از طریق دریچه‌ها، مدل‌سازی کردند و متوجه شدند که به اندازه کافی مولکول‌ها یا سلول‌های آلی قابل کشف از طریق خروجی آبفشان‌ها وجود خواهد داشت. با چند بار نمونه‌برداری ممکن است این کار بااهمیت انجام شود. حتی می‌توان از نمونه‌برداری برای جستجوی اسیدهای آمینه مانند گلیسین هم استفاده کرد.

البته طبق محاسبات، احتمال زندگی در انسلادوس بسیار کم است و این احتمال وجود دارد که ما هرگز مولکول‌های آلی کافی را پیدا نکنیم.

پس ممکن است به جای اثبات حیات ما بتوانیم به این پرسش پاسخ دهیم که چقدر  مواد آلی بدون زندگی در انسلادوس وجود دارد.

تحقیقات این تیم در The Planetary Science Journal منتشر شده.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

شوخی با مجسمه‌ها – وقتی حال مردم خوش است!

شوخی و طنز هم حال و هوای خاص خودش را می‌طلبد. مردم اگر از نظر پیشبینی شرایط اقتصادی آینده و وضعیت رفاه اکنون، آرامش و اطمینان خاطر لازم را داشته باشند و اگر بتوانند خود مقوله فرهنگ و اخلاق و دانش خود را ارتقا بدهند، شرایظ ظاهری و باطنی دیگر…

لوگو‌های جالب و دیدنی بر اساس ابرقهرمانان و تبهکاران محبوب که این طراح ایجاد کرده

طراح گرافیک، سرگئی کرمانوف، طرح‌های لوگوی برخی از محبوب‌ترین ابرقهرمانان، تبهکاران و دیگر شخصیت‌ها را ایجاد کرده که تایپوگرافی را به طرز شگفت‌آوری در خود جای داده‌اند.«برای من جالب بود که تصاویر شخصیت‌ها را با متن نوشته‌هایشان ترکیب…

حومه‌نشینی چرا شکل می‌گیرد و چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟ + گالری عکس‌هایی از زشتی‌های این پدیده

مناطق حومه شهر، جوامع مسکونی هستند که در حومه مناطق بزرگتر شهری قرار دارند. آن‌ها ویژگی‌های متمایزی دارند که آن‌ها را ازمحیط روستایی و شهری متمایز می‌کند. شکل‌گیری حومه‌ها و مشکلاتی که با آن‌ها مواجه هستند را می‌توان به عوامل متعددی نسبت…

کهن‌ترین درختان جهان

" بث مون " عکاسی است که در سانفرانسیسکو زندگی می کند و بیش از 14 سال از عمرش را صرف شناسایی و عکاسی از قدیمی ترین درختان جهان کرده است. او به کشورها و سرزمین های دورافتاده سفر می کند تا از درختان قطور قدیمی تصاویر زیبایی را ثبت کند. او می…

ریز علی خواجوی فرنگی‌ها: چگونه کیت شلی یک قطار را نجات داد؟

در سال 1901، راه آهن شیکاگو و شمال غربی، پل جدیدی را بر روی رودخانه Des Moines در بون، آیووا، در آمریکا افتتاح کرد. این پل رسماً پل راه‌ بون نام گرفت، اما اما مردم محلی به سرعت به آن لقب پل‌های بالای کیت شلی را دادند، به یادبود بانوی قهرمان…

21 مهارتی که ای کاش در مدرسه یا جای دیگر مقدمات آنها را به ما می‌آموختند!

درس و دانشگاه بسیارند، اما وقتی وارد کار واقعی و زندگی می‌شوید می‌بینید که مهارت‌های زیادی لازم دارید تا تبدیل به یک آدم موفق شوید یا به آرامش و خوشبختی بیشتری در زندگی برسید. گاهی دوره‌های آموزشی خوبی برای آنها وجود دارد و گاهی هم باید…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.