ریز علی خواجوی فرنگی‌ها: چگونه کیت شلی یک قطار را نجات داد؟

0

در سال 1901، راه آهن شیکاگو و شمال غربی، پل جدیدی را بر روی رودخانه Des Moines در بون، آیووا، در آمریکا افتتاح کرد. این پل رسماً پل راه‌ بون نام گرفت، اما اما مردم محلی به سرعت به آن لقب پل‌های بالای کیت شلی را دادند، به یادبود بانوی قهرمان 15 ساله، کاترین کارول “کیت” شلی، که قطاری پر از مسافر را از یک فاجعه مطمئن نجات داد.

6 ژوئیه 1881 بود. طوفان عظیمی در سراسر کانتی بون رخ داده بود و آب هانی کریک به سرعت و به طور خطرناکی بالا آمد و الوارهای روی پل انشعابی، شسته شده بود. راه آهن شیکاگو و شمال غربی که نگران این سیل بودند، دو لوکوموتیو  را برای بررسی پل‌های مسیر برای آسیب احتمالی اعزام کردند. یک لوکوموتیو از موینگونا به سمت غرب به سمت اوگدن حرکت کرد، در حالی که لوکوموتیو دیگر به سمت شرق به سمت بون حرکت کرد. لوکوموتیو دوم بدون هیچ حادثه‌ای از پل طولانی رودخانه Des Moines عبور کرد، اما هنگامی که از کنار محل زندگی هانی کریک عبور می‌کرد، پل فرو ریخت و باعث شد لوکوموتیو و چهار اپراتور آن در رود طغیان‌کرده زیر بیفتند.

کیت شلی، دختر 15 ساله مهاجر ایرلندی که با خانواده‌اش در نزدیکی رود زندگی می‌کرد، صدای سقوط را شنید. هنوز لباس شبش را پوشیده بود، با عجله به بیرون رفت و به سمت پل فروریخته دوید و متوجه شد که دو نفر از مردان قبلاً به مکان امنی صعود کرده‌تمپ و به درختان کنار رودخانه چسبیده بودند. دو مرد دیگر در آب گم شدند. کیت به مردان فریاد زد که کمک خواهد گرفت و سپس به سمت موینگونا شتافت.

کیت می‌دانست که قطار مسافربری سریع‌السیر قرار است در کمتر از یک ساعت به موینگونا برود، و اندکی قبل از حرکت به سمت شرق بر فراز رودخانه Des Moines و سپس Honey Creek متوقف شود. اگر او به موقع به انبار راه‌آهن در موینگونا نمی‌رسید تا به پرسنل راه‌آهن آنجا در مورد فروریختن پل ترستل هشدار دهد، تصادف بسیار بدتری در هانی کریک رخ می‌داد.

برای رسیدن به موینگونا، کیت مجبور شد ابتدا از روی رودخانه د موینس عبور کند. این پل نزدیک به 700 فوت طول داشت و به علاوه، مسیرهای پیاده روی پل برداشته شد و اتصالات از هم دورتر از حد معمول بود. کیت روی دست و زانو نشست و شروع به خزیدن روی پل کرد.

بعداً در سال 1888، او در یک سخنرانی در Dubuque گفت:

«در نیمه‌های راه، رعد و برق، سیل خشمگین را بیشتر  جلوه می‌داد و درخت بزرگی را روی آن برد، زمین و ریشه‌هایش به آن آویزان بود، درخت داشت برای پل حرکت می‌کرد و به همان نقطه‌ای که من ایستاده بودم به نظر می‌رسید. ترس مرا به زانو درآورد و وحشت زده دستانم را به هم گره زدم و دعا کردم، شوک ناشی از برخور درخت پل را از بین نبرد. اما درخت با هجوم زیاد زیر پل رفت و شاخه‌هایش کف دل را گرفت و آب روی من پخش شد.»

کیت مسیر پل را کامل کرد و مسافت باقیمانده را تا ایستگاه موینگونا دوید، خبر را فریاد زد و بر زمین افتاد. مامور ایستگاه بلافاصله تلگراف هشداری فرستاد و قطار ورودی با 200 سرنشین متوقف شد. سپس اداره راه‌آهن یک ماموریت نجات ترتیب دادند و به جستجوی مردانی پرداختند که هنوز در هانی کریک گیر افتاده بودند. دو مرد به نام های ادگار وود و آدام آگار از آب بیرون کشیده شدند، اما دو مرد دیگر نتوانستند نجات پیدا کنند.

کیت به عنوان یک قهرمان مورد ستایش قرار گرفت. راه آهن یک مدال طلا، نیم بشکه آرد، نصف بار زغال سنگ و یک گذرنامه مادام العمر به او اهدا کرد. رییس راه آهن به او ساعت و زنجیر طلا داد. ایالت آیووا نیز به او مدال طلا داد. فرانسیس ویلارد، فعال اجتماعی، بخشی از شهریه کالج او را پرداخت کرد و یک مهاجر ترک برای پرداخت بدهی های او کمک مالی جمع آوری کرد.

در سال 1901 یک پایه فولادی عظیم بر فراز رودخانه Des Moines ساخته شد. اگرچه راه‌آهن شیکاگو و شمال غربی آن را پل راه‌آهن بون نامیدند، مردم آن را پل بلند کیت شلی نامیدند و این نام مستعار ماند. به این ترتیب کیت اولین زنی در ایالات متحده شد که پلی به نام او داشت. در سال 2009، راه‌آهن اتحادیه اقیانوس آرام، راه‌آهن دوم را در کنار راه‌آهن قدیمی ساخت. این پل رسماً پل کیت شلی اتحادیه اقیانوس آرام نامگذاری شد.

کیت پیشنهادهای زیادی برای ازدواج از سوی مردان جوان دریافت کرد، اما او هرگز ازدواج نکرد و بیشتر عمرش را با مادر و خواهرش مری گذراند. شلی مشاغل عجیب و غریب بسیاری داشت، از جمله معلم درجه دوم در شهرستان بون، تا سال 1903، زمانی که راه آهن شیکاگو و شمال غربی به او شغل مامور ایستگاه در انبار جدید موینگونا را دادند.

کیت شلی در سال 1912 درگذشت. سال‌ها بعد، یکی از قطارها هم  کیت شلی 400 نامیده شد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

این عکس‌ها راهنما و ایده‌ای برای شما برای تبدیل اشیای کهنه و دورریز به چیزهای جدید هستند

صرفه جویی «واقعا» یک هنر است. خیلی وقت‌ها ما به بهانه تغییر دکوراسیون یا قدیمی شدن چیزی یا نامتناسب شدن چیزی با وسایل تازه به سادگی دورش می‌اندازیم یا باقیمتی بسیاری نازل به سمساری می‌دهیم.البته این سال‌ها به خاطر فشارهای اقتصادی -چنان…

عکس‌های تاریخی که با دیدن آنها درمی‌مانیم که آنها واقعا در گذشته گرفته شده‌اند یا در یک آینده بهتر و…

گذشته بهتر بود یا آینده. این یک سوال باستانی است. معمولا ما تصور می‌کنیم که ترجیح دادن گذشته، تنها یک حس نوستالژیک خام است. چیزی که بن‌مایه فیلم نیمه‌شب در پاریس هم بود.اما گاهی ما پیش خودمان فکر می‌کنیم که این ترجیح و دوست داشتن، شاید…

گالری- تصاویر تبلیغاتی خودروهای ایمپریال کرایسلر در سال‌های 1969 تا 1973

ما بیشتر این عکس‌ها را در فیلم‌ها و کارتون‌ها دیده‌ایم و راستش تعجب می‌کنیم که زمانی خودروی کرایسلر با این طول و عرض و طراحی تولید می‌شد.ایمپریال برند خودروهای لوکس کرایسلر در بازه زمانی سال‌های 1955 تا 1975 و نیز در بازه زمانی سال‌های…

برای جبران خطرات سلامتی ناشی از نشستن در طول روز وجود باید تحرک متناوب انجام بدهید. اما هر چند دقیقه…

برای کاهش اثرات مضر نشستن بر سلامتی، هر نیم ساعت یکبار 5 دقیقه پیاده روی سبک داشته باشید. این یافته کلیدی مطالعه جدیدی است که در مجله Medicine & Science in Sports & Exercise منتشر شده است.محققان نوشته‌اند:«ما از 11 فرد سالم…

اگر عاشق یک فیلم بودید و با بودجه کافی یک اتاق خوب در سبک و سیاق آن فیلم می‌ساختید

ما اگر خیلی عاشق یک فیلمی باشیمِ پوستری چاپ می‌کنیم و بالای سرمان می‌زنیم و هر روز نگاهی به آن می‌اندازیم یا مقاله‌ای در موردش می‌نویسم.اما فراتر از آن اگر قرار بود، اتاق خواب یا اتاق هتلی به سبک یک فیلم بسازیمِ چطور از آب درمی‌آمد.…

هوش مصنوعی میدجرنی Midjourney تصور می‌کند که اساتید رشته‌های مختلف باید چه ظاهری داشته باشند؟ گالری…

کودک و نوجوان که بودم برای خودم یک پا Midjourney  بودم. کتاب‌ها را که می‌خواندم از روی توصیف چهره‌ها و مکان‌ها و اشیا تصور می‌کردم که مثلا کاپیتان نمو یا ربات آر دانیل الیواو باید چطوری باشد، فضاها را تصور می‌کردم و آب و رنگ به آنها در ذهن…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.