بر اساس یک تحقیق جدید، رژیم‌های غذایی پالئو و کتو برای سلامتی سیاره زمین مضر هستند!

0

فواید سلامتی رژیم غذایی مبتنی بر گوشت در مقابل رژیم غذایی گیاهی اغلب هم در بین محققان و پزشکان و متخصصات تغذیه به شدت مورد بحث است.

یک تحقیق جدید  تاثیرات زیست محیطی ناشی از انتخاب رژیم غذایی پالئو یا کتو را با گیاهخواری مقایسه کرده است. محققان امیدوارند این یافته‌ها بتواند به مردم کمک کند تا رژیم های غذایی را انتخاب کنند که نه تنها مغذی، بلکه دوستدار محیط زیست نیز باشد.

وقتی صحبت از ررژیم‌های شدید می‌شود، رژیم‌های پالئو و کتو در یک طرف میدان قرار دارند، در حالی که وگانیسم در طرف دیگر قرار دارد. از یک سو رژیم‌های متنی بر گوشت، سبزیجات، میوه‌ها و آجیل تمرکز  و بدون حبوبات و غلات را داریم.در رژیم کتو مصرف تقریباً تمام کربوهیدرات‌ها کاهش می‌یاد و در عوض روی گوشت و چربی تمرکز می‌شود.

در عوض وگان‌ها از تمام محصولات حیوانی و فرآورده های جانبی حیوانی در رژیم غذایی خود اجتناب می‌کنند.

تحقیقات قبلی روی فواید و برخی از معایب این رژیم‌های انجام شده بود، اما محققان دانشگاه تولان رویکرد کمی متفاوت را برای مقایسه برنامه های غذایی در پیش گرفتند: آنها میزان انتشار دی اکسید کربن پالئو و رژیم های کتو را در رژیم غذایی ردیابی کردند. دی اکسید کربن یک عامل کلیدی در روند گرمایش جهانی است ، بنابراین درک چگونگی ورود آن به جو می تواند به تلاش های کاهش کمک کند.

محققان برای گردآوری نتایج خود از اطلاعات پایگاه داده ای به نام dataField که قبلا توسعه داده شده بود، استفاده کردند که ردپای کربن غذاهای مختلف را ردیابی می کند. آن‌ها همچنین تأثیرات تغذیه‌ای انواع مختلف رژیم‌های غذایی را با استفاده از مقادیر امتیاز حاصل از شاخص تغذیه سالم فدرال بر روی داده‌های بیش از 16000 بزرگسال شرکت‌کننده در مطالعه ملی سلامت و تغذیه CDC مورد بررسی قرار دادند.

آنها دریافتند که به ازای هر 1000 کالری مصرفی، رژیم کتو تقریباً 3 کیلوگرم دی اکسید کربن تولید می کند، در حالی که رژیم پالئو 2.6 کیلوگرم گاز گلخانه ای را در جو آزاد می کند. از سوی دیگر وگان‌ها به ازای هر 1000 کالری که مصرف می کنند، تنها 0.7 کیلوگرم دی اکسید کربن آزاد می کنند، به این معنی که رژیم‌های پالئو و کتو تقریباً چهار برابر رژیم های گیاهخواری گازهای گلخانه ای تولید می کنند. در حد وسط ، همه چیزخواران قرار داشتند که که 86 درصد از افراد شرکت کننده در این مطالعه را تشکیل می دادند، 2.2 کیلوگرم دی اکسید کربن به ازای هر 1000 کالری آنها وارد جو می‌شود.

محققان می گویند یافته های آنها نشان می دهد که اگر تنها یک سوم از همه چیزخواران به رژیم غذایی گیاهخواری روی بیاورند، اثرات زیست محیطی مشابه حذف کربن خروجی 340 میلیون مایل وسیله نقلیه مسافربری در هر روز اعمال می‌شود.

دیگو رز، نویسنده ارشد این تحقیق می‌گوید: «تغییر آب و هوا مسلماً یکی از بزرگ‌ترین مشکلات زمان ما است و بسیاری از مردم علاقه‌مند هستند که به سمت رژیم غذایی گیاهی بروند. بر اساس نتایج ما، این امر باعث کاهش میزان رها شدن دی اکسید کربن ناشی از تغذیه شما می‌شود. تحقیقات ما همچنین نشان می‌دهد راهی برای بهبود سلامت و ردپای دی اکسید کربن بدون ترک کامل گوشت وجود دارد.»

این مطالعه در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده.

منبع: دانشگاه تولان


رژیم پالئو با الهام از رژیم غذایی اجداد غارنشین ما ایجاد شده . این رژیم، حداقلِ مواد فرآوری شده را دارد و کربوهیدرات های ساده آن هم خیلی کم است. پالئو در سال های اخیر نه‌ تنها به عنوان بهترین روش برای لاغری، بلکه به عنوان یک شیوه غذا خوردن سالم، ترویج و تبلیغ شده است.

استفاده از رژیم غذایی پالئو برای کاهش وزن، بیشتر به دلیل ماهیت فرآوری­‌نشده غذاهایی است که در این سبک رژیم وجود دارد؛ همچنین مواد غذایی که قند، نمک و چربی اشباع‌شده کمی دارند در این رژیم بیشتر هستند. نکته جالب در رژیم پالئو این است که اکثر غلات، حبوبات، سیب­زمینی و محصولات لبنی را حذف می­کند و به شدت به میوه­‌ها، سبزیجات تازه، آجیل، دانه‌­ها، گوشت و ماهی بدون چربی تکیه می­کند.

در نتیجه، رژیم پالئو (رژیم غارنشینی) نسبتاً کم کربوهیدرات است و از آنجا که در آن محصولات لبنی کم هستند، با خطر کمبود کلسیم همراه است.


رژیم غذایی کتوژنیک یا کتو یک برنامه غذایی محبوب و شناخته شده برای سریع لاغر شدن است و افراد مشهور زیادی برای کاهش وزن از این رژیم لاغری استفاده کردند.

در رژیم کتوژنیک منبع سوخت و ساز بدن از کربوهیدرات به چربی تغییر می‌کند . یعنی شما چربی سالم (چربی‌های اشباع نشده) می‌خورید تا چربی بسوزانید.

کتوژنیک، رژیم کیتو یا رژیم کتون‌زا (Keto Diet)، یک برنامه غذایی با چربی بالا؛ رژیم کم کربوهیدرات و پروتئین متوسط است که برای کاهش وزن سریع بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در رژیم غذایی کتو، سوزاندن چربی‌های اضافی و انباشته بدون اینکه شخص احساس گرسنگی کند، انجام می‌شود.

روش کار رژیم کتوژنیک اینطور است که شما کالری بیشتری را از پروتئین و چربی بدست آورید و کربوهیدرات کمتری را مصرف کنید. شما در رژیم کتو باید بیشتر کربوهیدراتی که هضم آنها آسان است مانند شکر، نوشابه، شیرینی‌ها و نان سفید را حذف کنید.

در حالت طبیعی سوخت تامین کننده‌ی انرژی بدن از کربوهیدرات‌ها (فرآورده‌های قندی) بدست می‌آید. اما در این رژیم، سوخت بدن از ذخایر چربی و در صورت لزوم از پروتئین تامین می‌شود. در واقع استفاده از بافت چربی به عنوان سوخت، موجب کاهش وزن می‌شود. در رژیم کتو اساس رژیم بر کاهش مصرف کربوهیدرات‌ها (فرآورده‌های قندی، نشاسته، برنج، نان و… ) و افزایش مصرف پروتئین و چربی است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

گالری عکس: طراحی‌های داخلی و خارجی افتضاح و عجیب که با کمی قدرت شبیه‌سازی مغزی رخ نمی‌دادند!

چیزی که من اسمش را می‌گذارم شبیه‌سازی مغزی واقعا چیز لازمی در زندگی و کار است. یعنی اینکه بتوانید قبل از جابجایی و ساختن اجسام در ذهن تجسمش کنید و بعد حین کاربری‌های مختلف تصورش کنید و پیش‌بینی کنید که کجای کار می‌لنگد.فکر کنم از زمان…

عکس‌های نوستالژیک: آدم‌های و تلویزیون‌هایشان در دوره اوج تلویزیون

دوره اوج شکوه تلویزیون کی بود؟ دست‌کم دوره اوج مونواوگ چه زمانی بود؟یک زمانی تلویزیون پیشرفته‌ترین وسیله ارتباطی ما با دنیای خارج بود. الان تلویزیون‌های هوشمند، گوشی و تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها جای آن به اصطلاخ متکلم وحده را گرفته‌اند.…

این هنرمند با استفاده از هوش مصنوعی جمعی از ثروتمندترین آدم‌های جهان را در قالب آدم‌های فقیر تصور…

هنرمند هندی از هوش مصنوعی برای تولید تصاویری از ثروتمندترین و شناخته شده‌ترین افراد جهان - از بیل گیتس گرفته تا دونالد ترامپ - استفاده می‌کند تا تصور کند که اگر فقیر بودند چه شکلی می‌شدند.اگر آنها لباس‌های ژنده پوش پوشیده و در یک محله…

خوشمزه‌ترین غذاهای کشورهای مختلف دنیا از دید میدجرنی- قسمت دوم

در قسمت دوم خوشمزه‌ترین غذاهای کشورهای مختلف ما باز غذاهای لذیذ و گاه عجیبی از کشورهای مختلف می‌بینیم. این تصاویر توسط میدجرنی با اطلاعاتی که به آن داده‌اند، بازسازی شده‌اند.قسمت اول این پست را در اینجا ببینید.شیلیبلژیک:…

چیزهای کوچکی که مایه دلخوشی، سرگرمی یا تعجب یا تفریح می‌شوند – گالری عکس

دلخوشی‌ها در زندگی بسیارند. دلخوشی می‌تواند خانه بزرگ، ماشین لوکس، شغلی دلخواه، تماشای فیلم در آخر روز خسته‌کنندهt یک کتاب تازه، معاشرتی روح‌افزا باشد یا حتی چیزهایی کوچک‌تر مانند دیدن زمین یخ‌زده در اول صبح زمستان و شکسته شدن لایه نازک یخ…

سفری در شهرهای باستانی دنیا به یاری تخیل میدجرنی

از شهرهای باستانی دنیا بقایایی مانده و بر اساس همین یقایا و توصیف‌ها و تحلیل مورخان، برخی‌ها اقدام به بازسازی رایانه‌ای شهرهای قدیمی کرده‌اند تا شکوه و عظمت آنها را به ما بنمایانند.اما میدجرنی هم راهی آسان برای این تصور بدون نیاز به…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.