پیشرانه مفهومی مدرن ناسا می‌تواند در کمتر از 5 سال انسان را به فضای بین ستاره‌ای برسد

0

یک سیستم پیشرانه جدید پیشنهادی می‌تواند از نظر تئوریک یک فضاپیمای سنگین را در کمتر از 5 سال به خارج از محدوده منظومه شمسی ما برساند. یعنی همان شاهکاری که کاوشگر تاریخی وویجر 1 برای رسیدن به آن 35 سال زمان صرف کرد را ۵ ساله انجام بدهد.

این مفهوم که به عنوان نیروی محرکه پرتو گلوله pellet-beam propulsion شناخته می شود، در اوایل سال جاری 175 هزار دلار کمک هزینه اولیه ناسا برای توسعه بیشتر دریافت کرد.

البته این مفهوم در حال حاضر فقط  از نظر محاسبات کاغذی وجود دارد و نباید بیش از حد هیجان‌زده شویم.

با این حال، هم به دلیل پتانسیلی که برای رساندن ما به فضای بین ستاره‌ای در طول عمر انسان – چیزی که راکت‌های سنتی با سوخت شیمیایی قادر به انجام آن نیستند – بلکه به این دلیل که ادعا می‌کند می‌تواند این کار را در ابعاد بزرگ انجام بدهد، جلب توجه کرده است.

مهندس هوافضا آرتور داوویان از دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس، محقق اصلی این پیشنهاد ، توضیح می‌دهد: «این پیشنهاد یک معماری پیشرانه جدید را برای انتقال سریع محموله‌های سنگین (1 تن و بیشتر) در منظومه شمسی و به رسانه‌های بین ستاره‌ای می‌تواند ممکن کند.»

مفهوم پرتو گلوله تا حدی از ابتکار Breakthrough Starshot الهام گرفته گرفته که بر روی یک سیستم رانش بادبان سبک کار می‌کند‌. با کمک میلیون‌ها لیزر، یک کاوشگر کوچک از نظر تئوری می‌تواند تنها ظرف در عرض ۲۰ سال به سمت همسایه خورشید ما یعنی پروکسیما قنطورس حرکت کند.

برای کارکرد، سیستم رانش مفهومی به دو فضاپیما نیاز دارد – یکی که به سمت فضای بین ستاره‌ای حرکت می‌کند و دیگری که به مدار زمین می‌رود.

فضاپیمایی که به دور زمین می‌چرخد، پرتوی از ذرات ریز میکروسکوپی را به سمت فضاپیمای بین ستاره‌ای پرتاب می‌کند. این ذرات توسط لیزر گرم می شوند و باعث می شوند بخشی از آنها به صورت پلاسما ذوب شوند که گلوله ها را بیشتر شتاب می‌دهد، فرآیندی که به عنوان فرسایش لیزری laser ablation شناخته می شود.

این گلوله ها می  وانند به سرعت 120 کیلومتر در ثانیه  برسند و  به بادبان فضاپیمای بین ستاره ‌ی برخورد کنند یا آهنربایی درون آن را دفع کنند و به حرکت فضاپیما به سرعت‌های زیاد کمک کنند که به آن اجازه می دهد از هلیوسفر ما – حباب خارج شود.

داوویان می‌گوید : «با پرتو گلوله‌ای، می‌توان به سیارات خارجی در کمتر از یک سال، ۱۰۰ واحد نجومی [واحد نجومی] در حدود ۳ سال و لنز گرانش خورشیدی در ۵۰۰ واحد نجومی در حدود ۱۵ سال رسید.»

یک «واحد نجومی» است، تقریباً فاصله بین زمین و خورشید یا حدود 150 میلیون کیلومتر است.

کاوشگر وویجر 1 حدود 35 سال طول کشید تا در سال 2012 به فضای بین ستاره‌ای در فاصله تقریباً 122 واحد نجومی نجومی برسد.

طبق پیش بینی‌های فعلی، یک فضاپیمای پرتو گلوله ای با وزن 1 تن می تواند همین کار را در کمتر از 5 سال انجام دهد.

داوویان در ماه فوریه به مت ویلیامز از Universe Today توضیح داد که تیم او به جای استفاده از لیزر مانند سایر پروژه‌های بادبانی، رویکرد گلوله را در پیش گرفته‌اند، زیرا گلوله‌ها را می‌توان با لیزرهای نسبتاً کم توان به حرکت درآورد. در پیش بینی های فعلی آنها فقط می توان از یک پرتو لیزر 10 مگاواتی استفاده کرد.

داوویان به ویلیامز گفت : «برخلاف پرتو لیزر، گلوله‌ها به این سرعت از هم دور نمی‌شوند و به ما اجازه می‌دهند فضاپیمای سنگین‌تری را شتاب دهیم .گلوله‌ها که بسیار سنگین‌تر از فوتون هستند، حرکت بیشتری را باعث می‌شوند و می‌توانند نیروی بیشتری را به فضاپیما منتقل کنند.»

البته همه اینها در حال حاضر حدس و گمان محض است. اما فاز اول کمک هزینه مفاهیم نوآورانه و پیشرفته ناسا (NIAC) کمک خواهد کرد.

این پروژه یکی از 14 پروژه‌ای بود که در این مرحله اولیه تامین مالی شد و گام بعدی نشان دادن اثبات مفهوم با استفاده از آزمایش‌ها خواهد بود.

داوویان می‌گوید : «در فاز اول، امکان‌سنجی مفهوم پیشرانه پیشنهادی را با انجام مدل‌سازی دقیق از زیرسیستم‌های مختلف معماری پیشرانه پیشنهادی و با انجام مطالعات تجربی مفهومی اثبات می‌کنیم. »

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس های هوایی تام هگن از باغ های زیتون اسپانیا – الگوهای زیبای مواج و سنت‌های قدیمی

به مدت هزاران سال، اسپانیا به دلیل آب و هوای مدیترانه‌ای، تابستان‌های طولانی و گرم و دمای معتدل زمستانی، در تولید زیتون پیشرو بوده است. میوه‌های زیتون که در آب نمک نگهداری می‌شوند و یا آسیاب می‌شوند تا روغن‌های طبیعی از آنها استخراج شوند،…

اگر ابرقهرمانان‌ها و شرورهای فیلم‌ها و کامیک‌ها در دوره ویکتوریا می‌زیستند!

عصر ویکتوریا دوره‌ای از تاریخ بریتانیا بود که از سال 1837 تا 1901 همزمان با سلطنت ملکه ویکتوریا بریتانیا ادامه یافت. این دوره، دوره تغییرات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی قابل توجهی بود که نه تنها بریتانیا، بلکه سایر نقاط جهان را عمیقاً…

معماری‌هایی که واقعا شایسته تحسین هستند و ستایش هنری ما را برمی‌انگیزند

تناسب اجزا، انحناها، هماهنگی با فرهنگ و شرایط اقلیمی، عظمت، رنگ‌ها یا نشانه‌های قدمتی که ما را به خلسه‌های پر از تخیل می‌برند، هر کدام از اینها ممکن است یک عمارت را شاخص و برجسته کنند.در این پست بناهایی را با هم مرور می‌کنیم که هر یک از…

250 فیلم برتر imdb به همراه معرفی و خلاصه و بررسی آنها + 23 فیلمی که حیف بود در این فهرست نباشند

مسلم است که آرای IMDB به خصوص از دید فیلم‌بین‌های حرفه‌ای فقط چیزی نسبی برای پی بردن به محبوبیت نسبی فیلم‌ها هستند. چه بسیارند فیلم‌هایی که نمره بالای 7 دارند، اما ارزش واقعی‌شان خیلی کمتر است و چه بسیارند فیلم‌هایی که آدم درمی‌ماند چرا…

اگر مجموعه ارباب حلقه‌ها را پیکسار بازسازی کند …

مجموعه فیلم ارباب حلقه‌ها به کارگردانی پیتر جکسون و بر اساس رمان فانتزی حماسی نوشته جی. آر. آر. تالکین، دارای شخصیت‌های متنوعی بود. برخی از آنها اینها هستند:فرودو بگینز (با بازی الیجا وود): قهرمان داستان، فرودو، هابیتی است که تبدیل به…

بیماری‌ها و مشکلات روانی می‌توانند به مانند همین غول‌های تصور شده توسط میدجرنی باشند، اما می‌توان…

تا وقتی کسی مبتلا به یک مشکل روانپزشکی نشده باشد یا آشنا و فامیلی نداشته باشد که مبتلا به شکل جدی آنها باشد، نمی‌داند که چقدر روی کیفیت زندگی تاثیرگذار هستند. کسی که افسردگی ندارد، تعجب می‌کند که مثلا چطور کسی از قدم زدن یا غذای خوب یا…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5