۷ دلیل برای اینکه چرا دست‌کم در کوتاه‌مدت هوش مصنوعی نمی‌تواند جایگزین نیروی انسانی کار شود

0

در مورد هوش مصنوعی و آینده آن نظرات بسیار متفاوت است. هر یک با توجه به مطالعاتی که در زمینه فناوری یا تاریخ بشریت و فلسفه دارند، آینده‌ای را پیش چشم می‌آورند. یکی هوش مصنوعی را به زوال برنده کامل هوش و خلاقیت انسانی می‌داند. دیگری تصور می‌کند که دست کم از نظر اقتصادی و اشتغال در میان مدت انسان‌ها دچار مشکل می‌شوند و تا انسان‌ها مهارت‌های شغل‌های جدید را پیدا کنند، یکی دو نسل لازم است. برخی تصور می‌کنند با وضع قوانینی می‌توان انطباق نرمی با فناوری‌های هوش مصنوعی داشت.

البته کسانی که افق درازمدتی را می‌بینند به چیزهای دیگر هم فکر می‌کنند با تکمیل فناوری هوش مصنوعی و روباتیک و تراشه‌‌های مغزی و تبدیل شدن ما به سایبورگ، شاید تمدنی شکل بگیرد که دیگر ترسی به اینگونه از فناوری نباشد.

یک تفکر فلسفی دیگر این است که اصلا چه می‌شود دنیایی وجود داشته باشد که در آن کار به آن صورتی که الان داریم «لازم» نباشد. آیا لزوما کار نکردن به معنی رخوت و پایان تمدن انسانی است. اگر هوش مصنوعی منابع غذایی و انرژی و مسکن در اختیار ما نهد، ما واقعا چه خواهیم کرد. آیا تبدیل به آدم‌های خنگ و تن‌آسای انیمیشن وال ئی می‌شویم یا نیروی خلاقه‌مان را برای کار دیگری استفاده می‌کنیم.

البته همان طور که از بشر انتظار می‌رود بعید است هوش مصنوعی را تمام و کمال در بخش نظامی‌گری استفاده نکند و شاید همه سناریوها با یک جنگ فراگیر، تمام شوند.

اما در اینجا می‌خواهیم به نوشته‌ای نگاه کنیم که تقریبا کوتاه مدت یعنی مثلا ۱۰ سال آینده را می‌نگرد. در این بازه زمانی آیا هوش مصنوعی از کار بیکارمان خواهد کرد یا خیر؟


هنگامی که با رشد سریع فناوری هوش مصنوعی (AI) در بازار کار امروز مواجه می‌شویم، احتمالاً کارفرمایان به فرآیند‌های خودکاری فکر می‌کنند که کار را آسان‌تر، سریع‌تر و کارآمدتر می‌کند. از سوی دیگر، کارمندان احتمالاً می‌ترسند شغل خود را از دست بدهند و با ماشین جایگزین شوند.

اما با وجود اینکه هوش مصنوعی برای جایگزینی کارهای دستی با روشی مؤثرتر و سریع‌تر برای انجام کار طراحی شده، نمی‌تواند نیاز به کار انسان در فضای کاری را از بین ببرد. در ادامه این مقاله خواهید دید که چرا انسان‌ها هنوز در محل کار بسیار ارزشمند هستند و  هوش مصنوعی نمی‌تواند به طور کامل جایگزین آنها شود.

۱. هوش مصنوعی فاقد هوش هیجانی است

هوش هیجانی و داشتن احساس یکی از عوامل متمایز‌کننده است که باعث می‌شود پیشرفت انسان‌ها در کارهایشان می‌شود. هوش هیجانی در هنگام برخورد با مشتریان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

انسان‌ها به اصطلاح حیوانات اجتماعی هستند، یکی از نیاز‌های اساسی و غیرقابل انکار انسان، نیاز به ارتباط عاطفی با دیگران است. هوش مصنوعی سعی می‌کند هوش انسان را تقلید کند، اما ایجاد هوش هیجانی در آن به آسانی هوش فکری نیست. چرا؟ زیرا نیاز به همدلی و درک عمیق از تجربه انسانی، به ویژه درد و رنج دارد و هوش مصنوعی این درد و رنج‌ها و حساسیت‌ها را نمی‌تواند درک کند.

صاحبان کسب و کار و مدیران شرکت‌ها اهمیت جلب توجه به احساسات کارکنان و مشتریان را درک می‌کنند. یک ماشین نمی‌تواند به چنین سطوحی از ارتباط انسانی دست یابد، در حالی که یک انسان، حتی اگر از اول هوش هیجانی زیادی نداشته باشد، راه‌هایی برای ارتقای آن دارد.

صرف نظر از اینکه ماشین‌های هوش مصنوعی چقدر برنامه‌ریزی شده‌اند تا به انسان‌ها پاسخ دهند، بعید است که دست کم در کوتاه‌مدت انسان و ماشین بتوانند ارتباط عاطفی قوی پیدا کنند.

۲. هوش مصنوعی فقط بر اساس داده‌های ورودی کار می‌کند

هوش مصنوعی تنها بر اساس داده‌هایی که دریافت می‌کند می‌تواند کار کند. اگر چیزی فراتر از آن بخواهیم، نمی‌تواند کاری برای شما انجام بدهد. بنابراین،در حوزه جدید یا شرایط پیش‌بینی نشد،، دستگاه بی‌استفاده می‌شود.

در صورتی که در صنایع، فناوری مدام این نیاز پیدا می‌شود که راه‌حل‌های موقتی پیدا شود. این‌ایده که ابزار‌های هوش مصنوعی با هر موقعیتی سازگار می‌شوند، یکی از چند افسانه رایج در مورد هوش مصنوعی است.

بنابراین، اگر می‌ترسید که هوش مصنوعی به همه صنایع نفوذ کند و تقاضا برای مهارت‌های حرفه‌ای شما را از بین ببرد، می‌توانید مطمئن باشید که این اتفاق نخواهد افتاد. استدلال انسان و قدرت مغز انسان برای تجزیه و تحلیل، خلق، بداهه‌سازی، مانور و جمع‌آوری اطلاعات نمی‌تواند به راحتی توسط هوش مصنوعی تکرار شود.

۳. خلاقیت هوش مصنوعی هم محدود به داده‌های ورودی‌اش است

وقتی به طوفان فکری خلاقانه و روش‌های ارتقای کار، نیاز پیدا می‌شود ، هوش مصنوعی فاقد توان هماوردی با انسان است. هوش مصنوعی تنها می‌تواند راه حل‌های از پیش مشخص به شما بدهد.

کارفرمایان و کارمندان می‌دانند که خلاقیت در فضای کاری چقدر مهم است. خلاقیت به جای اعمال خسته‌کننده و تکراری که هوش مصنوعی برای عملکرد در آن‌ها طراحی شده، احساس خوشایند چیزی جدید و متفاوت به ما می‌دهد. اما خلاقیت غالبا خارج از چهارچوب اندیشه‌های روتین است. در صورتی هوش مصنوعی طوری طراحی شده که قالبی فکر کنند.

انسان‌ها با الهام‌گیری و آفریدن چیزهای پیچیده از داده‌های کن فعلا بر هوش مصنوعی برتری دارند.

۴. هوش مصنوعی مهارت‌های نرم ندارد

مهارت‌های نرم برای هر کارگر در فضای کاری ضروری است. اینها شامل کار گروهی، توجه به جزئیات، تفکر انتقادی و خلاق، ارتباط مؤثر و مهارت‌های بین فردی می‌شوند. این مهارت‌های نرم در هر کاری لازم هستند و باید توسعه یابند.

این مهارت‌ها به انسان‌ها آموزش داده می‌شود و از آن‌ها خواسته می‌شود که این مهارت‌ها را افزایش دهند. توسعه آن‌ها برای همه، صرف نظر از موقعیت، ارزشمند است. از مدیران شرکت گرفته تا کارگران میدانی

همین مهارت‌های نرم به شما دست برتر را در فضای کاری نسبت به هوش مصنوعی می‌دهد.

با این حال، مهارت‌های نرم با ماشین‌های دارای هوش مصنوعی «فعلا» بیگانه است. هوش مصنوعی نمی‌تواند این مهارت‌های نرم را که برای توسعه و رشد محیط کار حیاتی است توسعه دهد. توسعه این مهارت‌ها مستلزم سطح بالاتری از استدلال و هوش هیجانی است.

۵. انسان‌ها هستند که هوش مصنوعی را می‌سازند

بدون هوش انسانی هیچ هوش مصنوعی وجود نخواهد داشت. اصلا اصطلاح هوش مصنوعی به معنای طراحی آن توسط انسان است. انسان‌ها هستند که خطوط کدی را می‌نویسند که هوش مصنوعی با آن توسعه یافته است. داده‌هایی که ماشین‌های هوش مصنوعی با آن‌ها کار می‌کنند توسط انسان وارد می‌شود و این انسان‌ها هستند که از این ماشین‌ها استفاده می‌کنند.

به موازات رشد برنامه‌های هوش مصنوعی، خدمات انسانی به آن نیز باید رشد پیدا کند. کسانی باید فرآیند‌های ارتقا یافته هوش مصنوعی ماشین را طراحی کنند، این ماشین‌ها را بسازند، سر پا نگه دارند و نگهداری کنند. «فعلا» فقط انسان‌ها می‌توانند این کار را انجام دهند.

۶. هوش مصنوعی به منظور تکمیل توانایی و هوش انسان طراحی شده، نه رقابت با آن

کاربرد‌های هوش مصنوعی واقعاً در محیط کار در حال افزایش است و جایگزین بسیاری از مشاغلی می‌شود که امروزه افراد انجام می‌دهند. با این حال، کار‌هایی که انجام می‌دهد اغلب محدود به کار‌های تکراری است که نیاز به استدلال کمتری دارند. علاوه بر این، نیازمندی‌های متغیر کاری، نقش‌های جدیدی را برای انسان ایجاد می‌کند، زیرا جهان به سمت چشم انداز فناوری یکپارچه‌تر حرکت می‌کند.

گزارش مجمع جهانی اقتصاد نشان می‌دهد که در حالی که ماشین‌های دارای هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۵ جایگزین حدود ۸۵ میلیون شغل خواهند شد، حدود ۹۷ میلیون شغل در همان سال به لطف هوش مصنوعی ایجاد می‌شوند. بنابراین، سؤال بزرگ این است: چگونه انسان‌ها می‌توانند به جای ترس از جایگزین شدن با هوش مصنوعی با آن کار کنند؟ این باید تمرکز ما باشد.

در عصر حاضر، زندگی بدون هوش مصنوعی، اگر نگوییم غیرممکن، دشوار است. سازمان‌های آینده‌نگر در حال توسعه راه‌هایی برای ترکیب قابلیت‌های انسانی و هوش مصنوعی برای دستیابی به سطوح بالاتر بهره‌وری و نوآوری هستند.

۷. هوش مصنوعی نیاز به بررسی واقعیت دارد

مشکل بزرگ چت ربات‌های هوش مصنوعی مانند ChatGPT این است که به صورت عیرقابل پیشبینی اطلاعات نادرست هم می دهند و نیاز به بررسی واقعیت توسط ناظران انسانی دارند.

هوش مصنوعی قادر به یادگیری بسیار سریع است، اما فاقد عقل سلیم است و قادر به استدلال و مخالفت چیزی که مخالف با با حقایق قبلی باشد، نیست.

به همین دلیل است که احتمالاً باید از پرسیدن چیزهای حساس از ربات‌های چت هوش مصنوعی خودداری کنید.

از آنجایی که هوش مصنوعی قادر به کنترل خود نیست و نیاز به تعدیل خارجی دارد، بررسی حقایق و اصطلاحا فکت‌های خروجی هوش مصنوعی  احتمالاً در آینده به یک حرفه انسانی تبدیل خواهد شد.

و دست آخر تکرار این مورد که: یاد بگیرید با هوش مصنوعی کار کنید، نه اینکه از آن بترسید

هوش مصنوعی چیزی نیست که از آن باید ترسید. با این حال، شما باید قدرت خود را افزایش دهید تا هوش مصنوعی جایگزین شما نشود. مهارت بالا داشته باشید، با آخرین روند‌های رشته خود آشنا شوید و نوآور و خلاق باشید. به این ترتیب، شما همیشه در سطحی می‌مانید که هیچ کارفرمایی جرات جانشین کردن شما را نخواهد داشت.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

تاریخچه جذاب تلفن‌های خودرو با مرور عکس‌های قدیمی دهه 1940 تا 1980

ماشین و تلفن، زمانی دو اختراع پیشگامانه بودند. جالب است که این دو تنها یک دهه از یکدیگر جدا بودند. خودرو و تلفن به ترتیب در سال‌های 1885 و 1875 اختراع شده بودند. اما اگر فیلم‌های قدیمی را دیده باشید می‌دانید که خیلی‌ها پیش‌تر از موبایل‌های…

مردان خوش‌لباس و خوش‌تیپ سال‌ها و دهه‌های آینده احتمالا چه لباس و آرایش موی سر و صورتی خواهند داشت

پیشبینی مد بسیار دشوار است. در داستان‌های علمی تخیلی گاهی چیزهایی در مورد آنها می‌خوانیم. مثلا سرهای تراشیده شده‌ای که جواهرات بر فرق سر دوخته شده‌اند یا خالکوبی‌ها.اما با توجه به تغییرات اقلیمی و درگیری‌ها و وسایل فناورانه‌ای که در حال…

واقعیت دگرگون: اگر استالین یا تزارها به سبک هنر شوروری یا روس‌ها، ساختمان‌های مهم دنیا را می‌ساختند!

هنر شوروری و روس‌ها و البته خلاقیت‌ها و ظرافت‌ها و جزئیات خودش را دارد. اما در این بین ساختمان‌های زمخت عظیم زیادی هم توسط آنها ساخته شده که بیشتر ابهت و پیشتازی و قدرت را می‌خواستند بنمایانند.حالا تصور کنید که ساختمان‌های مهم دنیا را…

تصاویر تخیلی از سلبریتی‌ها در حال خواب – اما چرا اصلا می‌خوابیم؟!

خواب یک فرآیند فیزیولوژیک اساسی است که برای عملکرد صحیح بدن و ذهن ما ضروری است. اگرچه هدف دقیق خواب به طور کامل شناخته نشده است، دانشمندان چندین نظریه برای توضیح اینکه چرا ما می‌خوابیم ارائه کرده‌اند.  برخی از دلایل اصلی مهم بودن خواب:…

سازه‌های و کارهای مهندسی کارا، زیبا و شگفت‌آور از سراسر دنیا

ساختن سازه مهندسی مسلما فقط به معنی ساختن چیزی کارا نیست. بلکه باید زیبایی سازه و تباین آن با محیط اطراف و ابعاد انسانی و فرهنگی آن در نظر گرفته شود. در ضمن امکان توسعه آن در آینده مد نظر قرار گیرد و همچنین چه بهتر که دوست‌دار محیط زیست…

مرگبارترین روز در تاریخ، چه روزی بود و چطور رخ داد؟

انسان‌های راه‌های زیادی برای کشتن هم در طول تاریخ ابداع کرده‌اند: سلاح‌های هسته‌ای و زیستی ، بمب‌های آتش‌زا، گلوله‌ها، سرنیزه‌ها، ایجاد قحطی عمدی و ...کاملا قطعی نیست، اما طبق بسیاری از روایت‌ها مرگبارترین روز در تاریخ بشر در واقع نتیجه…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.