آیاChatGPT یا نسل‌های ارتقا یافته بعدی چت ربات‌ها می‌توانند به آسانی جانشین پزشکان شوند؟

1

برخی از پزشکان رفتار خوبی در هنگام ویزیت بیماران در مطب یا محیط بیمارستانی ندارند، آنها مانند روبات‌های بی‌احساس پر از دانش پزشکی. اما اگر یک هوش مصنوعی به سوالاتی که معمولاً از پزشکان پرسیده می شود پاسخ دهد و این کار را به گونه‌ای انجام دهد که هم دانش و هم حس راحتی را منتقل کند، چه؟

این سوال باعث انجام یک مطالعه تازه توسط دانشگاه کالیفرنیا شد. این مطالعه توانایی پاسخگویی همدلانه پزشکان و ربات چت هوش مصنوعی ChatGPT را با بررسی اینکه کدامیک در پاسخ به 195 سؤال پزشکی بهتر عمل می کند، آزمایش کرد.

البته سوالات در حیطه دانش عمومی پزشکی بود و شامل موارد پیچیده که نیاز به استدلال قوی باشد یا موارد نادر، نبود. مثلا یک سوال این بود که بلغ خلال دندان چقدر خطرناک است؟ یا هر برخورد میله آهنی به سر آیا باعث ضربه مغزی می‌شود.

یک متخصص مراقبت های بهداشتی که اعتبارش توسط یک ناظر تأیید شده بود، در یکی از زیرگروه‌های سایت ردیت به این سوالات پاسخ داد. محققان همچنین سؤالات را از ChatGPT هم پرسیدند.

بعد از گروهی از پزشکان پرسیده شد که کدام پاسخ بهتر است، چت بات یا پزشک، به خود گروه گفته نشده بود که پاسخ هر سوال را پزشک داده یا ChatGPT. هر پاسخ توسط سه قاضی مختلف مورد بررسی قرار گرفت و نمره میانگین گرفته شد و در مجموع 585 ارزیابی انجام شد.

در نهایت مشخص شد که در 79 درصد موارد، داوران پاسخ‌های ربات چت را ترجیح داده بودند و تشخیص داده بودند که اطلاعات با کیفیت‌تر و زبان همدلانه‌تری نسبت به پاسخ‌های پزشک داشت.

در مقایسه با پاسخ‌های پزشکان، پاسخ‌های ChatGPT حدود 4 برابر کیفیت  داشت و حدود 10 برابر همدلی بیشتری داشت. همچنین 4 برابر طولانی‌تر از پاسخ پزشکان بود یعنی  به طور متوسط 211 کلمه در برابر 52 کلمه پزشک.

نمونه ای از پاسخ پزشک و ربات چت به یک سوال:

سوال: آیا به دنبال بلعیدن خلال دندان خطر مرگ وجود دارد؟

یک پزشک پاسخ داد: «اگر از 2 تا 6 ساعت تجاوز کرده باشید، به احتمال زیاد وارد روده شما شده است. به این معنی که به راحتی قابل بازیابی نیست. البته بسیاری از مردم وقتی تیغ و خلال دندان می‌بلعند مشکلی برایشان ایجاد نمی‌شود. البته بیمار ممکن است دچار معده درد شود. به هر ترتیب در رفتن به اورژانس تردید نکنید و به یاد داشته باشید که به خلال دندان بلعیده شده اشاره کنید.»

پاسخ ChatGPT این بود: “این طبیعی است که از بلع خلال دندان نگران باشید، اما در این مورد، بعید است که خلال دندانی که بلعیده اید آسیب جدی به شما وارد کند. خلال دندان‌ها از چوب ساخته شده‌اند که سمی نیست. و مسمومیت ایجاد نخواهد کرد.اما ممکن است خلال دندان در صورت گیرکردن در گلو یا سوراخ شدن دستگاه گوارش باعث آسیب شنود.اما بعید است با خلال دندان پخته شده 2 سانتی متیر این اتفاق بیفتد. اگر هر گونه ناراحتی یا علائمی مانند درد شکم، مشکل در بلع یا استفراغ را داشتید، برای ارزیابی بیشتر با یک مرکز پزشکی تماس بگیرید. با این حال، اگر علائمی را تجربه نکردید، می‌توان فرض کرد که خلال دندان از دستگاه گوارش شما عبور کرده است و نیازی به نگرانی نیست. همیشه بهتر است در هنگام مصرف غذا محتاط باشید و قبل از غذا خوردن هر گونه جسم خارجی را بردارید. قابل درک است که ممکن است احساس اضظراب داشته باشید، اما سعی کنید این حس اضطراب را کم کنید. بیش از حد نگران نباشید بسیار بعید است که خلال دندان آسیب جدی به شما وارد کند.”

این مطالعه نشان می‌دهد که چت ربات‌ها ممکن است بهتر از یک پزشک پرمشغله به سؤالات آنلاین پاسخ می‌دهد و این تصور را ایجاد کند که رفتاری دلسوزانه دارد.

اما مشکل این است که چنین تحقیقی در شرایط واقعی انجام نشده و پزشکها در انجمن آنلاین پاسخ داده‌اند. ممکن است پزشکهای پرکار اصلا وقت شرکت در چنین انجمن‌های آنلاین و پاسخ به سوالات را نداشته باشند یا حوصله تایپ نداشته باشند یا در تماس رو در رو با بیمار بهتر باشند. از طرف دیگر پاسخ فعلا نوشتاری چت ربات می‌تواند اطمینان‌برانگیز باشد.

از دیگر سو، ممکن است بعد از مدتی به نظرمان برسد که ادب ظاهری چت ربات‌ها و استفاده‌شان از جملات کاهش دهنده اضطراب تصنعی است.

مسئله یک سوی دیگر هم دارد: بیمارانی که معمولا به جای دانستن واقعیت یا آگاهی از سناریوهای بد، پاسخ‌های مودبانه یا پاسخ‌هایی بگیرند که در «بیشتر» مواقع رخ می‌دهند. در صورتی که در پزشکی با اینکه باید نخست چیزهای شایع را در نظر گرفت، اما بر اساس شرایط موارد نادر هم پیش می‌آیند. مثلا همین خلال دندان ممکن است در موارد نادری باعث پارگی مری و بیماری بسیار خطرناک مدیاستینیت شود.

پزشکی که توصیه به مراجعه به اورژانس و طبعا تحت نظر بودن و تکرار پرسش و احتمالا انجام عکس قفسه سینه می‌کند بهتر است یا چت رباتی مودبی که شایع‌ترینها را برمی‌شمارد؟

همچنین اگر در کدنویسی و محاسبات ریاضی چت ربات اشتباهی رخ بدهد، چه کسی از نظر قانونی مسئول است.

با این حال، از زمان همه‌‌گیری کرونا، ویزیت آنلاین نصفه و نیمه در کشور ما هم رایج شده.

یک راه میانبر این است که اطلاعات پزشکی کامل که همیشه از بیماران دریغ می‌شد یا چت ربات های تخصصی و بعد از تایید و ملاحظه پزشک به صورت کتبی به آنها داده شود.

این طوری دیگر بیماران می‌دانند که سیر تشخیص بیماری‌شان چطور خواهد بود و چه احتمالاتی وجود دارد و مثلا از هر آزمایشی چه اطلاعاتی بیرون می‌آید.

در هر صورت به نظر می‌رسد که دستیارهای هوش مصنوعی که سرعت بالایی دارند، همدلی بالایی ایجاد می‌کنند و در مورد چیزهای روتین اطلاعات مفصلی می‌دهند، به زودی دستیار پزشکان شوند.

اما در مورد جانشین شدن کامل پزشکان هنوز سال‌های زیادی باقی مانده است. چت ربات‌ها هنوز مانده که زبان محاوره‌ای و بومی هر منطقه یا زبان بدن را به خوبی درک کنند. همچنین برای پزشک شدن نیاز به انواع حسگرها دارند.

این تحقیق در JAMA Internal Medicine منتشر شده.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

25 آزمایش روانشناسی تاثیرگذار و به‌یادماندنی در تاریخ کدام‌ها هستند؟

تأثیرگذارترین آزمایش‌های روانشناختی در تاریخ رشته روانشناسی، یک رشته آزمایش گسترده هستند که هر یک در حیطه حوزه‌های تخصصی کوچکتر شکل گرفته‌اند. هر یک از این حوزه‌های تخصصی در طول سال‌ها با مطالعات و تحقیقات و آزمایش‌های به دقت طراحی شده،…

عکس‌های قدیمی از کلاس‌های تایپ دهه 1950 تا 1970 – زمانی که تایپ یک مهارت پایه بود و چه بسا با…

در تاریخ آموزش آمریکا، در یک برهه دبیرستان‌های آمریکا برای آموزش یک مهارت ضروری برای ورود به دنیای مدرن تجهیز شدند: تایپ کردن. ظهور کلاس‌های تایپ در دبیرستان‌های ایالات متحده، فصلی جذاب در تاریخی آموزش بود.شروع  آموزش تایپ را می‌توان در…

به نظرتان کدام شغل‌ها بیش از آنچه که لایقشان است، درآمد دارند؟!

بسته به فرهنگ هر کشور و شرایط سیاسی و اقتصادی هر ناحیه پاسخ به این سوال هم متغییر است.اما چرا ما برخی‌ها را از این نظر همیشه در رادار خود داریم و بعضی‌ها را نه.واقعیت این است که برخی اصلا چراغ خاموش حرکت می‌کنند و در رادار ما نیستند…

عکس‌های این عکاس فرانسوی مانند تابلوهای نقاشی زیبای سبک امپرسیونیسم هستند

امپرسیونیسم یک جنبش هنری است که در اواخر قرن نوزدهم، عمدتاً در فرانسه ظهور کرد. مشخصه آن تاکید بر ثبت اثرات زودگذر نور و رنگ در دنیای طبیعی است. نقاشان امپرسیونیست به دنبال این بودند که برداشت‌های دیداری فوری خود را از یک صحنه به تصویر…

منتخبی از تصاویر تاریخی کمتر دیده شده

با اینکه دسترسی به مستندهای خوب این روزها خیلی زیاد شده و به سبب وجود اینترنت (یا شبحی از اینترنت!) ما عکس تاریخی بسیار زیاد می‌بینیم (و می‌توانیم حدس بزنیم که که کئام عکس‌های معاصر روزی تبدیل به عکس تاریخی خواهند شد)، اما باز هم حجم…

نمونه‌هایی از وندالیسم – البته در شکل نسبتا خفیف آن

وندالیسم به عمل عمدی ایجاد خسارت، تخریب یا اسیب زدن به اموال، اغلب بدون هیچ دلیل یا توجیه قانونی اشاره دارد. این کار شامل اعمالی مانند رسم گرافیتی، برچسب زدن، خراشیدن، شکستن یا نقاشی روی سطوح، از جمله ساختمان‌ها، وسایل نقلیه، فضا‌های عمومی…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
1 نظر
  1. ابراهیم می گوید

    البته باید چند نکته دیگر را نیز در نظر گرفت.
    اول اینکه ربات یک ربات تخصصی نبوده و صرفا یک ربات آموزش داده شده با همه دانشهاست. قاعدتا اگر ربات صرفا آموزش داده شده با متون پزشکی را داشته باشیم احتمالا نتیجه بهتر است.

    دوم اینکه این ربات ها نسخه های اولیه هستند قاعدتا وضعیت پاسخ دهی پزشکان تغییر چندانی نمی کند اما ربات به صورت تصاعدی وضعیت خروجی را در طی نسل های آینده بهتر خواهد کرد.

    من انتظار داشتم هر دو در حدود ۵۰ درصد باشند اما نتیجه خیلی خوب بوده برای ربات. به هر حال بنده ترجیح می دهم نظر هر دو را داشته باشم. یا بهتراست گروهی از ربات ها زیر نظر یک پزشک کار کنند.

    این را هم در نظر داشته باشید که نتیجه های آزمایش های بعد چندان قابل اعتنا نیستند زیر پزشک داور می داند که نسخه های بلند احتمالا مربوط به ربات است و اگر شرافت را نخواهد رعایت کند می تواند در نتیجه دخیل باشد. به عبارت دیگر برای داور پاسخ دهنده مخفی نیست و این قاعدتا در قضاوت او اثر می گذارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.