نکات مهمی که در هنگام خرید سانتریفیوژ آزمایشگاهی باید به آن توجه کنید

0
رپورتاژ

سانتریفیوژ آزمایشگاهی یکی از تجهیزات بسیار مهم و کلیدی آزمایشگاه است که با عملکردی بر اساس نیروی گریز از مرکز، امکان جداسازی ذرات و مواد مختلف با چگالی متفاوت را فراهم می‌کند. این دستگاه جزو تجهیزات گران‌قیمت هر آزمایشگاه به شمار می‌آید؛ به همین دلیل، قیمت سانتریفیوژ آزمایشگاهی و عوامل مؤثر بر آن می‌تواند به یک دغدغه فکری برای خریداران تبدیل شود. از این ‌رو، در ادامه ضمن بررسی کاربردها و نکات مهم خرید سانتریفیوژ، نگاهی به عوامل مؤثر بر قیمت آن خواهیم داشت.

سانتریفیوژ آزمایشگاهی چیست؟

سانتریفیوژ دستگاهی با قابلیت جداسازی ذرات و اجزای گازها، جامدات و گازها بر اساس اختلاف چگالی آن‌ها نسبت به یکدیگر است. نمونه‌های دستی این دستگاه برای اولین بار در سال 1878 توسط یک مخترع سوئدی (گوستاف د لاوال) طراحی شد. در ابتدا از سانتریفیوژها به‌ طور گسترده‌ای در کارخانه‌های صنایع لبنی برای جداسازی خامه از شیر استفاده می‌شد.

با ورود سانتریفیوژهای الکتریکی به بازارهای جهانی و توسعه استفاده از آن در صنایع مختلف، در دهه 1940 میلادی شاهد اولین جداسازی اجزای درون‌سلولی با استفاده از فناوری جدید بودیم. در ادامه، خالص‌سازی و شناسایی ویروس‌ها، رسوب DNA و… با بهره‌گیری از نیروی گریز از مرکز و سانتریفیوژها میسر شد.

نکات مهم در هنگام خرید سانتریفیوژ | لیان آزمای بهار

هر دستگاه سانتریفیوژ از موتور الکتریکی، روتور، سر روتور، شافت، سرعت‌سنج، زمان‌سنج، منافذ تهویه هوا، کلید OFF/ON، ترمز (Brake) و پنل مانیتورینگ تشکیل می‌شود. نیروی حرکتی به‌دست‌آمده از موتور الکتریکی موجب چرخش روتور دور یک محور ثابت و جداسازی اجزا و ذرات مختلف بر اساس چگالی آن‌ها می‌شود. بسته به کاربرد دستگاه، سرعت سانتریفیوژ می‌تواند بین 4000 تا 24 هزار دور در دقیقه متغیر باشد.

کاربردهای سانتریفیوژ در آزمایشگاه

سانتریفیوژ به عنوان یکی از دستگاه های آزمایشگاهی تقریباً در تمام آزمایشگاه‌ها، علوم و صنایع مختلف از جمله پزشکی، مهندسی هسته‌ای، علوم شیمیایی، میکروبیولوژی، کشاورزی، صنایع غذایی و… کاربرد دارد. سانتریفیوژها بر اساس ساختار و کاربردی که در آزمایشگاه‌ها دارند، به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. بسته به اینکه دستگاه ساده یا یخچال‌دار است، قیمت سانتریفیوژ آزمایشگاهی متفاوت خواهد بود. خرید سانتریفیوژ یخچال‌دار معمولاً به‌ منظور نگهداری و جداسازی اجزای نمونه‌هایی مانند خون است که تحت تأثیر دما قرار می‌گیرند.

به ‌طور کلی، سانتریفیوژها می‌توانند در آزمایش‌های مختلف استفاده شوند و به عملکردهای مهمی مانند تعیین گروه خونی و PH خون، سیتولوژی مایعات بدن، جداسازی اجزای خون، جداسازی دو محلول از یکدیگر یا ذرات از محلول بر اساس چگالی آن‌ها و… در آزمایشگاه‌های پزشکی کمک می‌کنند.

سانتریفیوژ آزمایشگاهی چیست؟ | لیان آزمای بهار

نکات مهم در هنگام خرید سانتریفیوژ

نکات زیادی وجود دارند که در هنگام خرید یک سانتریفیوژ مناسب باید مدنظر قرار دهید. از جمله مهم‌ترین نکات و معیارهای خرید سانتریفیوژ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.     سرعت دوران سانتریفیوژ

سرعت دوران دستگاه‌های مناسب برای نمونه‌های خونی و ذرات بزرگ‌تر، بین 2000 تا 6000 دور در دقیقه است؛ که جزو سانتریفیوژهای کم‌سرعت محسوب می‌شوند. سانتریفیوژها بر اساس سرعت دوران خود می‌توانند سرعت کم، سرعت‌بالا و اولترا باشند. اولترا به دلیل تعداد دور بسیار زیاد در هر دقیقه معمولاً برای کاربردهایی مانند جداسازی بخش‌های مختلف سلول (فرکشن DNA یا RNA) در مراکز تحقیقاتی استفاده می‌شود.

2.     نوع روتور

بسته به کاربرد سانتریفیوژ و بودجه مورد نظر خود، می‌توانید روتور را از نوع ثابت یا متحرک انتخاب کنید. روتورهای ثابت دارای محفظه نگه‌دارنده لوله با زاویه 30، 45 یا 90 درجه ثابت است. محفظه نمونه در سانتریفیوژهای محرک در حین چرخش به‌ صورت افقی است و در حالت خاموشی دستگاه به‌ صورت عمودی آویزان می‌شود.

3.     گارانتی و خدمات پس از فروش

یکی از مهم‌ترین مواردی که در هنگام خرید سانتریفیوژ باید به آن توجه شود، مدت‌زمان گارانتی و خدمات پس از فروش است. لیان آزما به ‌عنوان نمایندگی اپندورف در ایران، انواع سانتریفیوژ را با قیمت مناسب، گارانتی 2 ساله و 10 سال خدمات پس از فروش ارائه می‌دهد. این محصولات با استفاده از تکنولوژی روز دنیا و مرغوب‌ترین متریال ساخته می‌شوند و از کیفیت و ماندگاری بالایی برخوردارند. برند دامل اروپا نیز یکی از نام‌های شناخته‌شده در بازار ایران است که با 70 سال سابقه، بهترین گزینه‌های بازار را در مقابل شما قرار می‌دهد.

4.     نوع نمونه

بسیار مهم است که جنس و نوع نمونه را در هنگام خرید سانتریفیوژ مدنظر قرار دهید تا بهترین و متناسب‌ترین گزینه برای آزمایشگاه خود را انتخاب و خریداری کنید. این انتخاب می‌تواند بر قیمت سانتریفیوژ آزمایشگاهی نیز تأثیر قابل‌توجهی بگذارد.

5.     یخچال دار یا بدون یخچال

سانتریفیوژهای سرعت‌بالا معمولاً بین 21-24 هزار مرتبه در دقیقه دوران می‌کنند. در صورتی ‌که نمونه تحت تأثیر افزایش دمای ناشی از فرایند جداسازی قرار بگیرد، نیاز است از یک سانتریفیوژ یخچال‌دار استفاده کنید. این نکته به‌خصوص برای نمونه‌هایی مانند سلول و پروتئین‌ها در آزمایشگاه پزشکی و علوم زیست‌شناسی صدق می‌کند. به ‌این ‌ترتیب، دستگاه باید بتواند دمای مناسب را در بالاترین سرعت نیز به ‌خوبی حفظ کند. این قابلیت معمولاً در محصول برندهای معروف و باکیفیت مانند اپندرف دیده می‌شود.

سخن پایانی

با توجه به نکاتی که پیش‌تر بیان شد، می‌توان به اهمیت مشخصاتی مانند قدرت موتور، سایز دستگاه و عوامل دیگری مانند قدرت جداسازی و حفظ دما در قیمت سانتریفیوژ آزمایشگاهی پی برد. این دستگاه ممکن است به یک سیستم خنک‌کننده مجهز شده باشد که با جلوگیری از تخریب قطعات و افزایش عمر مفید دستگاه، بر روی قیمت آن تأثیر می‌گذارد. شما همچنین با خرید سانتریفیوژ از لیان آزما، نمایندگی اپندورف در ایران ، می‌توانید مناسب‌ترین محصول را با قیمت مناسب و 10 سال خدمات پس از فروش خریداری کنید.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.