ساختارهای باستانی در امتداد رودخانه نیل، قدیمی‌ترین سیستم هیدرولیک در نوع خود هستند

0

به نظر می‌رسد انبوهی از دیوار‌های سنگی باستانی در امتداد رودخانه نیل در سودان، قدیمی‌ترین سیستم هیدرولیک شناخته شده در نوع خود هستند.

یافته‌های جدید حاکی از آن است که مردمی که در امپراتوری باستانی نوبیا در شمال سودان زندگی می‌کردند تا ۳۰۰۰ سال پیش، رودخانه را به نفع خود دستکاری می‌کردند.

آنها سازه‌های سفت و سختی ساخته بودند که عمود بر یک ساحل یا ساحل قرار می‌گرفت و انسان‌ها هنوز از آن‌ها برای دستکاری جریان آب و گل و لای استفاده می‌کنند و در آن زمان کشاورزان و قایقرانان از آن استفاده می‌کردند.

محققان استرالیایی و بریتانیایی شواهدی پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد نوبی‌ها ۲۵۰۰ سال قبل از اینکه کشاورزان در چین همین کار را انجام دهند، از آبشکن groyne استفاده می‌کردند.

این تیم با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای، بررسی‌های محلی و مطالعات قبلی، صد‌ها ساختار از این نوع در سودان پیدا کرده‌اند.

برخی در زیر آب‌های نیل مدفون هستند، در حالی که برخی دیگر در بستر رودخانه‌های باستانی قرار دارند که مدت هاست خشک شده‌اند.

شکل، جهت و اندازه آن‌ها چیز‌های زیادی در مورد اهداف احتمالی آن‌ها می‌گوید.

محققان گمان می‌کنند که از آن‌ها برای به دام انداختن گل و لای حاصلخیز، آبیاری زمین، محدود کردن فرسایش کرانه‌ها، دفاع در برابر سیلاب‌های فصلی، ایجاد استخر‌های ماهیگیری بهینه، یا جلوگیری از باد‌های شنی از خفه کردن محصولات استفاده می‌شده است.

این سیستم به قدری مؤثر بوده که در واقع هنوز توسط مردم محلی استفاده می‌شود، اگرچه نه در همان نقاط. تغییرات آب و هوایی طی سه هزاره گذشته به طور قابل توجهی جریان رود نیل را در این منطقه تغییر داده است.

این فناوری هیدرولیک فوق‌العاده با عمر طولانی، نقش مهمی در قادر ساختن جوامع به رشد مواد غذایی و رشد در مناظر چالش‌برانگیز نوبیا برای بیش از ۳۰۰۰ سال بازی کرد.

آن‌هایی که سنگ بستر ضخیم ایجاد می‌کنند احتمالاً برای متوقف کردن آب یا به دام انداختن گل و لای حاصلخیز از رود نیل استفاده می‌شوند و نیاز به آبیاری را کاهش می‌دهند. در حالی که ممکن است از آن‌هایی که در یک ردیف‌ایستاده‌اند برای جلوگیری از باد شنی استفاده شده باشند یا ماهیان را به یک استخر آرام ببندند.

با این حال، این واحه نوبیا برای همیشه دوام نیاورد. در حدود ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد، آب و هوای خشک منطقه بسیار نامساعد شد. در حدود ۲۰۰ سال قبل از میلاد، طغیان رودخانه در برخی مناطق احتمالاً برای همیشه متوقف شد و آبریزه‌ها از بین رفتند و بقیه زیر آب رفتند.

به عنوان مثال، در نزدیکی معبد باستانی سولب در ساحل غربی نیل، محققان دیوار‌هایی را شناسایی کردند که طول آن‌ها به ۷۰۰ متر می‌رسد و از تخته سنگ‌هایی به وزن ۱۰۰ کیلوگرم در هر قطعه ساخته شده است.

تحقیقات بیشتری برای تاریخ‌گذاری صحیح این سازه‌ها مورد نیاز است، اما با توجه به سگ‌های ۳۰۰۰ ساله‌ای که در نزدیکی یافت شده‌اند، این احتمال وجود دارد که این سازه‌ها به همان اندازه قدیمی باشند.

این مطالعه در Geoarchaeology منتشر شده.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

آیا ماری آنتوانت واقعاً گفته بود مردمی که در قطحی نان هستند، کیک بخورند؟! حقیقت درباره یکی از…

این یکی از بدنام‌کننده‌ترین داستان‌های تاریخ است: روایت این است که ملکه ماری آنتوانت وقتی شنید که دهقانان فرانسوی آنقدر فقیر شده‌اند که توانایی خرید نان ندارند، پاسخ داد: "بگذارید کیک بخورند." این افسانه برای قرن‌ها نقل شده است و به این…

تاریخچه جذاب تلفن‌های خودرو با مرور عکس‌های قدیمی دهه 1940 تا 1980

ماشین و تلفن، زمانی دو اختراع پیشگامانه بودند. جالب است که این دو تنها یک دهه از یکدیگر جدا بودند. خودرو و تلفن به ترتیب در سال‌های 1885 و 1875 اختراع شده بودند. اما اگر فیلم‌های قدیمی را دیده باشید می‌دانید که خیلی‌ها پیش‌تر از موبایل‌های…

اگر قرار بود در طراحی بدنه و اجزای داخلی خودروها، فرهنگ و هنر هر کشور در نظر گرفته می‌شد

طراحی خودرو فرآیند پیچیده ای است که شامل عوامل مختلفی است تا اطمینان حاصل شود که محصول نهایی& ایمن، کارآمد , زیباست و نیازها و خواسته های مصرف کنندگان را برآورده می کند. فاکتورهای زیر برای مثال موثرند:ایمنی: ایمنی در طراحی خودرو از…

این دانشجوی 18 ساله با هوش مصنوعی 19 شخصیت سیمپسون‌ها را به صورت شخصیت‌های واقعی درآورد!

برودی هالبروک دست به کار جالبی زده و جان تازه‌ای به شخصیت‌های محبوب سریال سیمپسون‌ها داده است. او در این مورد نوشته:«من از Midjourney برای تبدیل شخصیت‌های مورد علاقه‌‌ان از انیمیشن‌ها به قالب انسان استفاده کردم. البته برخی از اعضای…

سفری در شهرهای باستانی دنیا به یاری تخیل میدجرنی

از شهرهای باستانی دنیا بقایایی مانده و بر اساس همین یقایا و توصیف‌ها و تحلیل مورخان، برخی‌ها اقدام به بازسازی رایانه‌ای شهرهای قدیمی کرده‌اند تا شکوه و عظمت آنها را به ما بنمایانند.اما میدجرنی هم راهی آسان برای این تصور بدون نیاز به…
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.