مهم نیست این تابستان چقدر گرم است، برهنه نخوابید! مشکلات سلامتی بی‌لباس خوابیدن

0

بر اساس تحقیقات یک شرکت فروش تشک آنلاین به نام Casper حدود ۲۸.۵ درصد از آمریکایی‌های گفته‌اند که هر شب، هفتگی، ماهانه یا هر چند وقت یکبار برهنه می‌خوابند. اما ۷۱.۵ درصد دیگر گفتند که همیشه با لباس می‌خوابند.

واضح است که برهنه خوابیدن غیرمعمول نیست، اما ممکن است تعجب کنید که بدانید همیشه بهترین انتخاب نیست. علیرغم مزایای ادعا شده که در اینترنت به صورت پراکنده احتمالا به آن برخورده‌اید، برهنه خوابیدن دارای معایبی است، به خصوص اگر در شب عرق می‌کنید یا پوست حساسی دارید.

وقتی هوا در بیرون هوا گرم است، برهنه خوابیدن ممکن است راهی عالی برای خنک شدن شاید هم آرامش‌بخش و تسکین‌دهنده به نظر برسد. اما در زیر پنج دلیل را با هم مرور می‌کنیم که بر اساس آن در عادت احتمالی بی‌لباس خوابیدن خود بیاد تجدید نر نکنید.

نگرانی‌های بهداشتی

هر شب ملحفه‌ها، بالش‌ها و تشک‌های شما گرد و غبار، چربی، پوست مرده و عرق تراوش شده از پوست شما را جمع‌آوری می‌کنند (به همین دلیل تمیز کردن مرتب آن‌ها مهم است). عملا هر شب که نمی‌شود همه اینها را عوض کرد، اما با پوشیدن لباس در رختخواب به جای برهنه خوابیدن، عملا نیاز کمتری به تعویض ملحفه و روبالشی پیدا می‌شود.

یکی دیگر از دلایل بهداشتی برای پوشش در شب عجیب‌تر است. به گفته دکتر آنتونی یون، یک جراح پلاستیک مستقر در میشیگان، یک فرد به طور متوسط تا ۲۵ گاز روده خارج می‌کند ،در این میان ممکن است ذرات ریز مدفوع می‌توانند روی ملحفه‌ها نفوذ کنند. پس پوشیدن لباس زیر می‌تواند به جلوگیری از انتشار این ذرات  کمک کند.

اگر برهنه می‌خوابید، بهتر است ملحفه‌های خود را هر هفته عوض کنید. شما همچنین می‌توانید شب‌ها دوش بگیرید تا تخت خود را تمیز نگه دارید، اما ابتدا مو‌های خود را خشک کنید – در غیر این صورت، می‌تواند منجر به رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها روی بالش شما شود.

همچنین مراقبت از تشک ضروری است – به خصوص اگر برهنه می‌خوابید. تشک را دو بار در سال به طور کامل جاروبرقی بکشید و تمیز کنید و هر دهه یا بیشتر تشک خود را کاملا  تعویض کنید.

درجه حرارت

شاید فکر می‌کنید خوابیدن با لباس تولد به شما کمک می‌کند تا خنک‌تر بمانید، اما برهنگی می‌تواند تاثیر معکوس داشته باشد. پوشیدن لباس خواب سبک که پوستتان از ورای آن نفش بکشد، به دفع و جذب رطوبت کمک کند. اگر برهنه بخوابید، حین عرق‌ریزش، رطوبت پوست راهی به جز نفوذ به ملحفه و تشک  ندارد و سطحی مرطوب و ناراحت‌کننده برای خواب ایجاد می‌کند.

آلرژی و حساسیت

وقتی برهنه می‌خوابید، هیچ مانعی بین بدن و ملافه‌تان وجود ندارد، که می‌تواند باعث تجمع سریع‌تر کثیفی، چربی و پوست مرده شود. اما فراتر از اینها، اگر آلرژی خاص یا پوست حساس دارید، بی‌لباسی ممکن است مشکل شما را بیشتر کند.

حین خواب، سلول‌های مرده پوست  می‌ریزد، که باعث جذب کنه‌های ساکن گرد و غبار می‌شود که  از این پوست مرده تغذیه می‌کنند. اگر شما به این کنه‌ها حساسیت داشته باشید، ممکن است دچار علائمی مانند احتقان بینی، سرفه و عطسه شوید.

همچنین، بسته به بستر شما، خوابیدن با پوست بی‌پوشش روی ملحفه‌ها می‌تواند منجر به عوارض جانبی ناراحت‌کننده‌ای مانند راش (ضایعات پوستی) و سوزش شود. در صورت داشتن بیماری‌هایی مانند اگزما یا پسوریازیس، خوابیدن بدون لباس روی انواع خاصی از ملحفه‌ها (مانند ملحفه‌های ساخته شده از پلی استر یا سایر مواد مصنوعی) توصیه نمی‌شود. در عوض، متخصصان پیشنهاد می‌کنند که به پارچه‌های لطیف و طبیعی (مانند پنبه و ابریشم) رو بیاورید.

مشکل در خوابیدن

برای برخی افراد، برهنه بودن ممکن است احساس ناخوشایندی و غیرطبیعی داشته باشد. ادر نتیجه، کیفیت خواب شما می‌تواند کاهش یابد، که می‌تواند منجر به تحریک، مشکل در تمرکز و مشکلات حافظه شود.

به صورت مشابه، اگر با لباس‌های ناراحت‌کننده به رختخواب بروید، ممکن است با مشکلات خواب  مواجه شوید. هنگام انتخاب لباس قبل از خواب، هر چیزی را انتخاب کنید که به شما آرامش بدهد، خواه یک تی شرت قدیمی یا یک ست لباس خواب.

عوامل خارجی و قرار گرفتن در معرض آنها

جدای از خطرات بهداشتی و سلامتی ناشی از برهنه خوابیدن، نگرانی‌های عملی دیگری نیز وجود دارد که باید در نظر گرفت. اول، لباس می‌تواند به عنوان یک مانع محافظ در برابر عنکبوت‌ها و حشرات  عمل کند. لباس شما ممکن است به طور کامل از گزش جلوگیری نکند، اما به هر حال یک لایه دفاعی اضافی را فراهم می‌کنند.

از سوی دیگر، بدیهی است که اگر در خانه تنها نیستید و از جوار اتاق والدین یا فرزندان خود برای رسیدن به سرویس بهداشتی باید بگذرید، مجبورید هر بار لباس به تن کنید و بعد از رسیدن به اتاق خواب بیرون بیاورید که ممکن است خواب را از سرتان بپراند.

به علاوه موقعیت‌های اضطرای مانند زلزله و آتش‌سوزی را هم باید در نظر بگیرید. در اینجا باید جان خودتان را نجات بدهید یا دنبال تکه‌های لباس خود باشید؟!

سخن پایانی

برهنه رفتن به رختخواب ممکن است شما را در معرض خطر مشکلات جدی سلامتی قرار ندهد، اما ارزش حاصی هم ندارد. مگر اینکه عادت جدی و مشکلی برای ترک باشد که در این صورت هم باید رعایت تکات بهداشتی را بکنید. ملحفه‌های خود را هر هفته عوض کنید تا از آلودگی، گرد و غبار، عرق محافظت شوید.

از سوی دیگر موافقان بی‌لباس خوابیدن ممکن است استدلال‌هایی داشته باشد. مثلا صمیمیت زوجین، افزایش خودانگاره مثبت به بدن، افزایش باروری مردان و بهبود کیفیت اسپرم یا سلامت دستگاه تناسلی در بانوان که البته دو مورد آخر از نظر پزشکی زیاد اثبات شده نیستند و در موارد خاص پیشنهاد می‌شوند.

منبع – با اندکی تغییرات


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

داستان پسر دو سر بنگال، آن هم به صورتی تقریبا دیده نشده!

در ماه مه 1783، در روستای کوچکی به نام Mundul Gaut، در بنگال هند، یک کودک عجیب به دنیا آمد. او دو سر داشت.مامایی که به زایمان کمک می کرد از ظاهر کودک چنان وحشت زده شد که سعی کرد با انداختن او به داخل آتش این هیولا را بکشد. خوشبختانه…

تصور شاهان صفوی بر اساس شرح متنی جهانگردان و افراد شاخصی که آنها را دیده و توصیف کرده‌اند

در حساب توییتر Cavid Ağa شاهان صفوی را بر اساس نوشته‌های قدیم به دقت و به صورت گرافیکی و چشم‌نوازی تصور شده‌اند.(توضیحات از ویکی پدیا) شاه اسماعیل بنا به نوشته‌های جیووانی ماریا دلی آنجیوللوشاه اسماعیل یکم (۱۷ ژوئیهٔ ۱۴۸۷ – ۲۳ مه…

پرتره خانواده‌های روتین از کشورهای مختلف به کمک هوش مصنوعی ایجاد شد

هوش مصنوعی مدتی است که ما را شگفت زده کرده است. اخیراً با قابلیت‌های هوش مصنوعی در ساخت متون و درک زبان طبیعی برای پاسخ به بسیاری از سؤالات میزان تعجب ما پیشتر شده است.س از ChatGPT،  مایکروسافت هوش مصنوعی خود را همراه با مرورگر Edge و…

روجلدهای خاطره‌انگیز مجموعه کتاب های طلایی که کودکی‌مان را رنگی می‌کردند!

عبدالرحیم جعفری، پایه گذار انتشارات امیرکبیر و کتاب های طلایی، است. او ۱۲ آبان ۱۲۹۸ در تهران زاده شد. عبدالرحیم جعفری در سال ۱۳۲۸ انتشارات امیرکبیر را پایه گذاشت. و در سال ۱۳۴۰ انتشار مجموعه ی کتابهای طلائی را آغاز کرد. کتابهای طلایی مجموعه…

عکس‌های این عکاس فرانسوی مانند تابلوهای نقاشی زیبای سبک امپرسیونیسم هستند

امپرسیونیسم یک جنبش هنری است که در اواخر قرن نوزدهم، عمدتاً در فرانسه ظهور کرد. مشخصه آن تاکید بر ثبت اثرات زودگذر نور و رنگ در دنیای طبیعی است. نقاشان امپرسیونیست به دنبال این بودند که برداشت‌های دیداری فوری خود را از یک صحنه به تصویر…

عملیات گانرساید: حمله نروژ به تاسیسات آب سنگین نازی‌ها که آنها را از بمب اتمی محروم کرد

سرهنگ ارتش سلطنتی نروژ، لیف ترونستاد، پس از تحویل کپسول‌های انتحاری، به سربازانش اطلاع داد: «نمی‌توانم به شما بگویم که چرا این مأموریت اینقدر مهم است، اما اگر موفق شوید، برای صد سال در خاطره نروژ زنده خواهد ماند.»با این حال، این…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران /کاشت مو /قیمت روکش دندان / درمان طب / تجهیزات پزشکی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.