تصور واقعیت دگرگون به کمک میدجرنی – گالری عکس

0

تاریخ دگرگون یک ژانر جذاب است که به بررسی چگونگی تغییر مسیر تاریخ در صورت رخ دادن برخی رویداد‌های کلیدی به گونه‌ای متفاوت می‌پردازد.

یک تغییر جزئی یا یک واگرایی عمده می‌تواند تخیل ما را به کار بیندازد تا آینده‌ای کاملا متفاوت که الان جزو تاریخ فرضی شده، خلق کنیم.

مثلا:

سناریوی تاریخ دگرگون: انقلاب صنعتی اولیه

در این مورد، انقلاب صنعتی خیلی زودتر از قرن هجدهم آغاز شد. مثلا به دلیل ترکیبی از اکتشافات علمی و تغییرات اجتماعی، جهان شاهد افزایش سریع پیشرفت‌های فناوری در طول قرن پانزدهم می‌شد.

تغییرات کلیدی:

  1. قدرت بخار اولیه: در دهه 1450، یک مهندس مبتکر از قدرت بخار برای کاربرد‌های عملی استفاده کرد. این موتور بخار اولیه برای نیرو دادن به ماشین آلات، حمل و نقل و حتی کشتی‌ها استفاده می‌شود. در نتیجه، در اوایل قرن شانزدهم، کارخانجات و لوکوموتیو‌هایی که با نیروی بخار کار می‌کنند، مناظر رایج در سراسر اروپا می‌شدند.
  2. ناوبری و اکتشاف: با کشتی‌های بخاری موجود تا دهه 1500، اکتشاف دریایی ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد. قاره آمریکا چندین دهه قبل کشف و مستعمره می‌شد که منجر به یک چشم انداز ژئوپلیتیکی بسیار متفاوت می‌شد. مبادلات فرهنگی بین دنیای قدیم و دنیای جدید شتاب می‌گرفت و جوامع و فناوری‌های منحصر به فردی را شکل می‌دهد.
  3. شهرنشینی و تغییرات اجتماعی: پیشرفت سریع فناوری شهرنشینی را سرعت می‌بخشید، زیرا مردم برای کار در کارخانه‌ها و صنایع به شهر‌ها‌ می‌رفتند این منجر به تحولات اولیه در برنامه‌ریزی شهری، بهداشت و اصلاحات اجتماعی می‌شد.
  4. انقلاب علمی: در دسترس بودن زودهنگام نیروی بخار منجر به تسریع تحقیقات علمی می‌شود. نظریه‌های پیشگامانه اسحاق نیوتن در اواسط قرن شانزدهم، قرن‌ها جلوتر از زمان خود ظاهر شدند. جامعه علمی شکوفا می‌شود و منجر به پیشرفت‌های تکنولوژیکی سریع‌تر می‌شود.
  5. تغییرات سیاسی و اقتصادی: ظهور کشور‌های صنعتی قدرتمند، توازن قدرت جهانی را تغییر می‌دهد. ائتلاف‌ها و رقابت‌های سیاسی جدید شکل می‌گرفتند، زیرا کشور‌ها بر سر منابع و برتری فناوری رقابت می‌کنند. استعمار و امپریالیسم به دلیل در دسترس بودن فناوری پیشرفته، اشکال مختلفی به خود می‌گیرند.

عواقب:

همین تغییر منجر به جهانی می‌شود که به طور قابل توجهی با دنیای ما متفاوت است. در قرن هجدهم، جوامعبه طور قابل توجهی صنعتی شده بودند، با فناوری‌هایی مشابه پیشرفت‌های قرن 19 و 20 ما. سیر هنر، ادبیات و فرهنگ نیز متاثر از چشم انداز اولیه تکنولوژیک متفاوت می‌شد. گسترش سریع ایده‌ها، همراه با تماس اولیه بین دنیای قدیم و جدید، منجر به مجموعه‌ای غنی از فرهنگ‌ها و نوآوری‌ها می‌شود.


اما در اینجا به یاری میدجرنی کمی تاریخ دگرگون را تصور می‌کنیم. البته پیداست که تخیل سازنده تصاویر زیاد قوی نبوده و فقط مظاهر دنیای جدید را کمی با ظاهر واقعیت دگرگون تطبیق داده، وگرنه مسلم است که تغییرات ظاهری بسیار فراتر از اینها می‌شدند.

مثلا بد نیست کسی ژرمانیا – شهر رویایی نازی‌ها- را باز‌سازی کند. حوزه تخیل را می‌شود به جاهای نزدیک هم برد!

اگر اسپانیایی ها به مکزیکوسیتی حمله نکرده بودند

قاهره، مصر – اگر فرعون ها هنوز حکومت می‌کردند!

اگر بومیان آمریکا هنوز در قدرت بودند، نیویورک

سنگاپور اگر انگلیسی ها آن را مستعمره نمی کردند

پاریس – اگر نازی ها برنده جنگ جهانی دوم شده بودند

اگر رومیان هرگز لندن را ترک نمی‌کردند …

سیدنی اگر بومیان هنوز در قدرت بودند


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

یک عکاس از هوش مصنوعی برای تصور اینکه شخصیت‌ها و سلبریتی‌های تاریخی امروز چه شکلی می‌شدند، استفاده…

یک عکاس از هوش مصنوعی (AI) استفاده کرده است تا تصور کند شخصیت‌های تاریخی مانند آل کاپون، بنجامین فرانکلین و شارون تیت اگر امروز به دنیا می‌آمدند چه شکلی بودند.این عکاس به نام آلپر یسیلاتس که در استانبول ترکیه زندگی می‌کند، پرتره های فوق…

نه! ژاپن واقعا شبیه هیچ کشور دیگری نیست – عکس‌هایی که این را ثابت می‌کنند

هر کشوری ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی و حکمرانی و اقلیمی متفاوتی از کشور دیگری دارد. اما تفاوت برخی از کشورها با دیگران، چشم‌گیرتر است. ژاپن را یک اقیانوس از دنیاهای دیگر جدا نکرده، اما اگر شما هم این عکس‌ها را با من مرور می‌کنید، می‌بینید که…

داستان پسر دو سر بنگال، آن هم به صورتی تقریبا دیده نشده!

در ماه مه 1783، در روستای کوچکی به نام Mundul Gaut، در بنگال هند، یک کودک عجیب به دنیا آمد. او دو سر داشت.مامایی که به زایمان کمک می کرد از ظاهر کودک چنان وحشت زده شد که سعی کرد با انداختن او به داخل آتش این هیولا را بکشد. خوشبختانه…

عکس‌های قدیمی از یخ‌فروش‌های آمریکایی

یخ‌فروش‌ها در دوران قدیم اهمیت زیادی داشتند. قبل از رواج یخچال‌های مدرن، زندگی بدون آنها مختل می‌شد.عکس‌های این نوشته نگاهی اجمالی به دوران گذشته می‌اندازند، زمانی که صدای یخ‌فروش‌ها و شکستن بلوک‌های یخی در خیابان‌ها طنین‌انداز می‌شد.…

آینه‌ها در فیلم‌ها: فیلمسازها چگونه دوربین‌ها را موقع فیلمبرداری از آینه‌ها ناپدید می‌کنند؟!

هنگام تماشای فیلم، برخی از بینندگان دوست دارند به دنبال خطا‌هایی باشند، مانند یافتن شواهدی از دوربین‌ها و پرسنل ضبط فیلم یا بوم صدابرداری مشخص در یک صحنه و امثال آن. یکی از موقعیت‌های دشوار برای فیلمسازهای، زمانی است که یک صحنه شامل آینه‌ها…

وقتی با اشعه ایکس از اشیای عادی عکس بگیرید؛ شگفت‌زده می‌شوید! کاری که آندری دومان کرد

مجموعه عکس‌های اشعه ایکس می‌توانند اشیاء روزمره را به روشی باورنکردنی و منحصر به فرد نشان دهند.آندری دومان، عکاس تجاری، حدود یک سال است که این کار را می‌کند. زمانی که دومان کاری را برای مشتریان انجام نمی‌دهد، دوست دارد پروژه‌های شخصی را…
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.