فیلم بازیچهها در اتاق زیربام – Toys In The Attic – معرفی و نقد و بررسی
سال تولید : ۱۹۶۳
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : والتر میریش
کارگردان : جرج روی هیل.
فیلمنامهنویس : جیمز پو، برمبنای نمایشنامهای نوشته لیلیان هلمن.
فیلمبردار : جوزف بیروک.
آهنگساز(موسیقی متن) : جرج دانینگ.
هنرپیشگان : دین مارتین، جرالدین پیج، وندی هیلر، ایوت میمیو، جین تیرنی، لاری گیتس و نان مارتین.
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۹۰ دقیقه.
“آنا” (هیلر) و “کاری” (پیج)، دو خواهر پیر دختر، در خانه قدیمی پدری خود در نیو اورلیانز زندگی میکنند. آن دو برای سفری به اروپا پسانداز میکنند، اما در واقع پول را برای کمک به برادر کوچکشان، “جولیان” (دین مارتین) که هر دو او را تحسین میکنند، لازم دارند. “جولیان” و همسر کودکصفت او، “لیلی” (میمیو) از شیکاگو باز میگردند و ظاهراً ثروتمند بهنظر میآیند. چون “جولیان” از محبوبه سابقش، “شارلوت” (نان مارتین)، فهمیده که “ساریروس وارکینز” (گیتس) به زمینی نیاز دارد و حالا، “جولیان” برای در اختیار گذاشتن زمین، “سایروس” را تلکه میکند و امیدوار است که عواید کلاهبرداری را با “شارلوت” و خواهرانش قسمت کند. “کاری” تصادفاً از نقشه “جولیان” با خبر میوشد و “لیلی” را ترغیب میکند که “سایروس” را از ماجراهای پشتپرده با خبر کند. بهزودی “سایروس” چند خلافکار را برای ادب کردن “جولیان” و “شارلوت” روانه میکند. “کاری” تصور میکند که حالا، “جولیان” در خانه پدری خواهد ماند. در حالی که “جولیان” با “لیلی” رهسپار نیوپورک میشود؛ “آنا” به اروپا میرود و “کاری” تنها میماند…
«اسباببازیها در اتاق زیر شیروانی» (1963)، به کارگردانی جورج روی هیل و اقتباسی از نمایشنامه لیلیان هلمن به همین نام، سفری سینمایی به اعماق پویایی یک خانواده ناکارآمد است که با عناصر گوتیک جنوبی در هم آمیخته شده است که لایههایی از فتنه را اضافه میکند. تاریکی به روایت در حالی که ممکن است فیلم تحسین گسترده ای را به دست نیاورد، اما به عنوان یک کاوش قانع کننده در مورد اسرار خانواده، احساسات سرکوب شده و قدرت فراموش شده گذشته است.
این فیلم که در پس زمینه شهر افسونگر و اسرارآمیز نیواورلئان می گذرد، ما را با دو خواهر کری و آنا آشنا می کند که به ترتیب توسط جرالدین پیج و وندی هیلر درخشان به تصویر کشیده شده اند. در حالی که جولیان، پسر جدا شده کری، با بازی دین مارتین، با عروس جوانش (ایوت میمیو) بازمیگردد، فیلم سفری را آغاز میکند که به آرامی شبکه درهمپیچیده تاریخ خانوادگی آنها را آشکار میکند. از همان ابتدا، فیلم لحنی از ناراحتی و تنش ایجاد می کند، زیرا ما به پیچیدگی های روابط آنها کشیده می شویم.
بازی جرالدین پیج در نقش کری قلب فیلم است، زیرا او به طرز ماهرانه ای شخصیتی را که بین شکنندگی و دستکاری گرفتار شده تجسم می بخشد. تصویر او آشفتگی زنی را به تصویر می کشد که توسط تصمیمات گذشته اش تسخیر شده است، و همزمان با اعمال کنترل بر خانواده اش در حالی که با آسیب پذیری های خود دست و پنجه نرم می کند. توانایی پیج برای انتقال بین لحظات آسیبپذیری و دستکاری حساب شده، به شخصیتی که به راحتی میتوانست تک بعدی شود، عمق میافزاید.
«اسباببازیها در اتاق زیر شیروانی» به موضوع گوتیک جنوبی میپردازد و پازل پیچیده از اسرار، فریب و وزن تاریخ را میچیند. محیط نیواورلئان به فضای فیلم کمک می کند و آن را با فضایی مرموز و سنتی القا می کند. عنوان به خودی خود نمادین می شود و هم اتاق زیر شیروانی تحت اللفظی پر از بقایای فراموش شده و هم بار روانی که شخصیت ها حمل می کنند را نشان می دهد. با کشف گذشته و رویارویی شخصیتها با شیاطین درونی خود، فیلم به جنبههای تاریکتر طبیعت انسانی و روابط خانوادگی میپردازد.
سرعت فیلم ممکن است عمدی به نظر برسد و فضایی را برای غلبه بر تنش و بیرون آمدن تدریجی جریانهای احساسی ایجاد کند. اگرچه این ممکن است یک انحراف از روایتهای مدرن دیوانهکنندهتر باشد، اما به عنوان فرصتی برای بینندگان به کار میرود تا خود را در سفرهای احساسی شخصیتها غرق کنند.
اگرچه «اسباببازیها در اتاق زیر شیروانی» ممکن است پس از اکران تحسین جهانی را به خود جلب نکرده باشد، کاوش آن در مورد شخصیتهای پیچیده و وزن گذشته همچنان طنینانداز میشود. این فیلم ما را دعوت میکند تا راههایی را در نظر بگیریم که روابط خانوادگی هویت و اعمال ما را شکل میدهد و چگونه اسرار ما میتواند بر زندگی ما تأثیر بگذارد. این فیلمی است که به درون نگری و تأمل دعوت می کند و به ما یادآوری می کند که در زیر نمای پیوندهای خانوادگی، شبکه ای از حقایق و احساسات پنهان اغلب در انتظار کشف قرار دارد.
این نوشتهها را هم بخوانید