تلسکوپ جیمز وب از سحابی حلقه با جزئیات بی سابقه عکس گرفت!

0

عکس بالا: در سمت چپ تصویر دوربین NIRCam جیمز وب و در سمت راست تصویری است که توسط MIRI گرفته شده را می‌بینید.

تلسکوپ فضایی جیمز وب با استفاده از دوربین فروسرخ نزدیک (NIRCam) و ابزار فروسرخ میانی (MIRI) سحابی حلقه را با جزئیات فوق‌العاده و بی‌سابقه رصد کرده است.

سحابی حلقه که با نام‌های مسیه 57 (M57) و NGC 6720 نیز شناخته می‌شود، یک سحابی سیاره‌ای است.

بقایای درخشان ستاره‌ای شبیه خورشید که نسبتا نزدیک است در مرکز آن دیده می‌شود، طوری که اخترشناسان آماتور هم می‌توانند M57 را رصد کنند.

سحابی حلقه که تقریباً در فاصله 2500 سال نوری از زمین در صورت فلکی لیرا قرار دارد، در سال 1779 توسط اخترشناسان چارلز مسیه و آنتوان دارکیه دو پلپوکس کشف شد. به طور تصادفی، هر دو ستاره‌شناس این سحابی را هنگام تلاش برای ردیابی یک دنباله دار از لایرا کشف کردند. این دنباله دار از نزدیکی سحابی حلقه عبور کرد.

وضوح فضایی و حساسیت طیفی باورنکردنی دوربین  NIRCam و MIRI به محققان این امکان را داده است تا ساختار رشته حلقه داخلی M57 را با دقت بیشتری بررسی و مطالعه کنند و به جزئیاتی که قبلاً دیده نشده‌اند در نواحی بیرونی حلقه سحابی نگاه کنند.

آژانس فضایی اروپا (ESA) توضیح می‌دهد که در داخل این سحابی، تقریباً 20000 جباب فضایی متراکم وجود دارد که «غنی از هیدروژن مولکولی» هستند. ESA می‌افزاید که “پوسته اصلی” سحابی حاوی یک حلقه نازک از “گسیل افزایش یافته” از مولکول‌های کربن‌دار است که به عنوان هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای (PAHs) شناخته می‌شوند. اعتقاد بر این است که بیشتر کربن موجود در فضا به شکل PAH وجود دارد. طبق نظر موسسه فناوری ماساچوست (MIT)، PAH‌ها ممکن است برای شکل‌گیری سیاره‌ها حیاتی باشند.

تقریباً ده کمان متحدالمرکز درست فراتر از لبه بیرونی حلقه اصلی قرار دارند. تصور می‌شود که این کمان‌ها از برهم‌کنش ستاره مرکزی با یک همراه کم‌جرم که در فاصله‌ای قابل مقایسه با فاصله بین زمین و سیاره کوتوله پلوتو می‌چرخد، سرچشمه گرفته باشد.

حلقه اصلی رنگارنگ M57 از گازی تشکیل شده است که توسط یک ستاره در حال مرگ در مرکز سحابی “پرتاب می‌شود”. این ستاره که اولین بار توسط ستاره‌شناس مجارستانی Jenő Gothard در سال 1886 مشاهده شد، در حال تبدیل شدن به یک ستاره کوتوله سفید فشرده است.

یک ستاره کوتوله سفید بسیار متراکم است و درخشندگی کم آن ناشی از انرژی گرمایی باقیمانده است، زیرا یک ستاره کوتوله سفید دیگر همجوشی هسته‌ای را انجام نمی‌دهد. مرحله کوتوله سفید آخرین بخش چرخه زندگی ستاره‌ای مانند این است و این همان سرنوشتی است که در نهایت برای خورشید اتفاق می‌افتد.

تلسکوپ فضایی هابل ناسا/ESA این تصویر را از سحابی حلقه در سال 2013 گرفته است. در آن زمان، این تصویر واضح‌ترین نگاهی بود که تا به حال به مسیه 57 وجود داشت. جزئیات مهم جدید که توسط جیمز وب فاش شد نشان می‌دهد که فناوری تلسکوپ فضایی تا کجا پیش رفته است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

خوشمزه‌ترین غذاها در کشورهای مختلف دنیا از دید میدجرنی

ذائقه مردم کشورهای مخالف متناسب با فرهنگ و مواد غذایی اولیه در دسترس به میزان زیادی با هم متفاوت است تا آن حد که گاه باعث شگفتی ما می‌شود که چطور به خوردن این غذاها می‌شود فکر کرد. اما به صورت متناسب ممکن است برخی غذاهای ما هم برای شهروندان…

عکس‌هایی از طراحی‌های داخلی و خارجی بسیار زیبا و بی‌نظیر

طراحی‌های داخلی و خارجی هم این روزها بسیار تکراری شده‌اند و فاکتورهایی مانند هزینه مواد، هزینه طراح و تخیل او و انتظارات سطح پایین کارفرماها از نظر کاربرد یا زیبایی‌شناسی آنها باعث می‌شوند که شاهد طراحی‌های تقریبا همسان در مجموع باشیم.…

تصور کنید اگر این مکان‌های مشهور اصلا ساخته نمی‌شدند، منظره پیرامونی آنها چطور می‌شد؟

ساختمان‌های مشهور و بناهای زیبا یا کاربردی عظیم، شهرتی برای منطقه خود به ارمغان می‌آورند و سیل گردشگران را سرازیر می‌کنند و حتی پایشان به کرات به دنیای ادبیات و سینما هم باز می‌شود و باز بر شهرت مکان می‌افزایند.به همین خاطر است که ساختن…

حومه‌نشینی چرا شکل می‌گیرد و چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟ + گالری عکس‌هایی از زشتی‌های این پدیده

مناطق حومه شهر، جوامع مسکونی هستند که در حومه مناطق بزرگتر شهری قرار دارند. آن‌ها ویژگی‌های متمایزی دارند که آن‌ها را ازمحیط روستایی و شهری متمایز می‌کند. شکل‌گیری حومه‌ها و مشکلاتی که با آن‌ها مواجه هستند را می‌توان به عوامل متعددی نسبت…

نه! ژاپن واقعا شبیه هیچ کشور دیگری نیست – عکس‌هایی که این را ثابت می‌کنند

هر کشوری ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی و حکمرانی و اقلیمی متفاوتی از کشور دیگری دارد. اما تفاوت برخی از کشورها با دیگران، چشم‌گیرتر است. ژاپن را یک اقیانوس از دنیاهای دیگر جدا نکرده، اما اگر شما هم این عکس‌ها را با من مرور می‌کنید، می‌بینید که…

حداقل مجازات کسانی که این چیزها را طراحی کرده‌اند، زندان است!

طراحی خوب در هر عرصه‌ای چه فضای وب، معماری، وسایل خانگی و صنعتی و گجت‌ها مهم است. یک طراح باید بتواند خود را جای کاربران نهایی بگذارد و حدس بزند که در استفاده از وسیله یال محل چه مشکلاتی پیش خواهد آمد یا در شرایط مختلف و با گذشت زمان چه…
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.