اگر جزو این ۴ گروه هستید با هواپیما سفر نکنید

0
رپورتاژ

سفر با هواپیما یک گزینه‌ی محبوب برای مسافران مختلف و به خصوص افرادیست که می‌خواهند مسافت‌های طولانی را در مدت زمان کمی طی کنند. با این وجود قوانین خاصی برای سوار شدن برخی افراد به هواپیما وجود دارد و همه‌ی افراد نمی‌توانند از این وسیله‌ی نقلیه‌ی محبوب استفاده کنند. این قوانین برای امنیت و راحتی شخصی که قصد سفر با هواپیما دارد و تمامی مسافران دیگر، وضع شده‌است. در این نوشته به 4 گروه از افرادی که سفر کردن آن‌ها با هواپیما با ممنوعیت‌هایی همراه است، اشاره خواهیم‌کرد.

زنان باردار؛ بایدها و نبایدهای پرواز بانوان باردار

زنان باردار یکی از مهم‌ترین گروه‌هایی هستند که برای سفر آن‌ها با هواپیما محدودیت‌هایی وضع شده‎‌است. بانوان باردار در دوران حساسی قرار دارند و حفظ سلامت و امنیت آن‌ها و فرزندشان، از اهمیت بالایی برخوردار است. طبق قوانین، پرواز برای بانوان باردار تا قبل از هفته‌ی 28 بارداری منعی ندارد و از هفته‌ی 35 بارداری به بعد نیز پرواز افراد باردار با هواپیما ممنوع است. پرواز در انتهای هفته‌ی 32 بارداری برای پروازهای کمتر از دو ساعت و برای خانم‌هایی که بارداری اول خود را تجربه می‌کنند، منعی ندارد. برای بانوانی که در انتهای هفته‌ی 28 بارداری خود هستند و اولین بارداری خود را تجربه می‌کنند، پروازهای بیش از 2 ساعت نیز خطری ایجاد نمی‌کند.

بسیار مهم است که تمامی بانوان باردار پیش از سفر با هواپیما با پزشک متخصص خود مشورت کنند. همچنین با مطلع شدن از قوانین ایرلاین موردنظشان برای پرواز، در صورت نیاز مجوزهای لازم را از پزشک خود دریافت کنند و به مسئولان پرواز ارائه دهند.

 

بیماران اعصاب و روان و بیماران مغز و اعصاب؛ تاثیر شرایط پرواز بر این بیماران

افرادی که با بیماری‌های روانی دسته و پنجه نرم می‌کنند، سفر با هواپیما چالش‌زا است و به همین دلیل برای آسایش این افراد و سایر مسافران هواپیما، قوانین و ممنوعیت‌هایی برای پرواز این بیماران وجود دارد. افرادی که دچار سایکوز حاد هستند و این بیماری در آن‌ها کنترل و یا درمان نشده و مجوز پزشکی نیز ندارند، اجازه‌ی سفر با هواپیما را نخواهندداشت. در بیماری سایکوز شخص دچار توهم و هذیان می‌شود و چیزهایی را می‌بیند و یا می‌شنود که واقعیت ندارد، همچنین برخی افراد دچار سایکوز حاد دچار عصبانیت و پرخاشگری بی‌دلیل می‌شوند، پرواز نیز شرایط اینگونه افراد را حادتر می‌کند و به همین دلیل پرواز افراد مبتلا به این بیماری ممنوع است.

بیماران مغز و اعصاب نیز دچار محدودیت‌هایی برای پرواز هستند. افرادی که دچار صرع هستند به علت احتمال وقوع حمله‌ی عصبی اجازه‌ی پرواز ندارند. کسانی که دچار سکته‌ی مغزی شده‌اند و یا افرادی که دچار حمله‌های مغزی ایسکمیک و زودگذر می‌شوند به علت فراهم نبودن امکانات رسیدگی به آن‌ها در طول پرواز، امکان استفاده از هواپیما را ندارند. افرادی که جراحی مخچه انجام داده‌اند و همچنین کسانی که دچار عفونت مغزی هستند نیز امکان پرواز با هواپیما را ندارند.

بیماران قلبی؛ گروهی پرریسک برای پرواز

ارتفاع زیاد هواپیماها هنگام پرواز باعث ایجاد اختلاف فشار هوا می‌شود و این مساله حال بیماران قلبی و عروقی را رو به وخامت می‌برد. اگر مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی هستید، حتما پیش از خرید بلیط هواپیما به این نکات توجه کنید. افرادی که تجربه‌ی سکته‌ی قلبی دارند تا چندین ماه پس از سکته، اجازه‌ی سفر با هواپیما را نخواهندداشت. علت این اتفاق نیز اختلاف فشار هوا و همچنین اضطراب ناشی از پرواز است که فشار زیادی به این بیماران وارد می‌کند. افرادی که دارای نارسایی‌های قلبی و بیماری‌های تنفسی هستند نیز عموما از پرواز با هواپیما منع می‌شوند و نظر پزشک متخصص آن‌ها در این زمینه بسیار تعیین‌کننده است.

افرادی که آنژیوگرافی انجام داده‌اند حداقل تا 48 ساعت بعد از آنژیوگرافی نباید سوار هواپیما شوند و پس از آن نیز باید با پزشک متخصص خود مشورت کنند. عمل جراحی قلب باز، یک عمل جراحی سنگین به حساب می‌آید که بیماران پس از این عمل ضعیف شده و نیاز به مراقبت دارند و به همین دلیل افرادی که تحت این عمل قرار گرفته‌اند تا دو هفته پس از عمل اجازه‌ی پرواز ندارند و پس از آن نیز حتما باید با پزشک خود مشورت کرده و با دریافت اجازه‌ی کتبی از پزشک، اقدام به خرید بلیط هواپیما نمایند.

بیماران خونی؛ بیمارانی حساس برای پرواز با هواپیما

پرواز با هواپیما برای بیماران خونی نیز قدغن است و مبتلایان به این بیماری‌ها لازم است پیش از خرید بلیط هواپیمای سیستمی و یا چارتر به نکات مربوطه توجه کنند. افرادی که دچار بیماری سلول داسی‌شکل هستند بهتر است سوار هواپیما نشوند زیرا در بدن این افراد در اثر کمبود اکسیژن، گلبول‌های قرمز به شکلی داس‌مانند در‌می‌آیند و در این شرایط سلامت بیمار با تهدیدی جدی روبرو می‌شود. البته برخی امکانات مانند استفاده از اکسیژن کمکی در حین پرواز به این بیماران کمک خواهدکرد، اما حتما لازم است بیماران با پزشک متخصص خود مشورت کنند و در صورت نیاز مجوز کتبی دریافت نمایند. پرواز برای بیمارانی که سابقه‌ی کاهش هموگلوبین خون دارند نیز ممنوع است زیرا اختلاف فشار هوا بر جریان خون این افراد تاثیر می‌گذارد و باعث وخامت حال آن‌ها می‌شود، به طوری‌که ممکن است باعث سکته‌ی قلبی این بیماران در طی پرواز بشود؛ به همین دلیل استفاده از هواپیما برای این دسته از بیماران ممنوع شده‌است.

 

کلام آخر

پرواز با هواپیما شرایط خاصی دارد، مسافران در پرواز با هواپیما در ارتفاع بالایی قرار دارند و ممکن است لازم باشد برای چندین ساعت در این ارتفاع و در فضای بسته‌ی هواپیما باقی بمانند. این موارد باعث می‌شود که پرواز برای گروه‌هایی از افراد، مساله‌ی چالش‌برانگیزی باشد و ایرلاین‌ها پرواز را برای برخی افراد مانند زنان باردار و مبتلایان به برخی بیماری‌های خاص ممنوع اعلام کنند. ما در این نوشته به 4 گروه از افراد که پرواز برایشان ممنوع است اشاره کردیم اما گروه‌های دیگری مانند برخی بیماران گوش و حلق و بینی و یا گروهی از سالمندان نیز وجود دارد که پرواز برای آن‌ها با محدودیت همراه است و مسافران بهتر است پیش از خرید بلیط به این نکات توجه کنند.

آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.