علت درد دنبالچه و راههای درمان آن

0
رپورتاژ

دنبالچه یکی از مهم‌ترین قسمت‌های ستون فقرات است که با قرار گرفتن در انتهای آن، وظیفه‌ی ایجاد تعادل در ستون فقرات و کمک به عضلات کف و اطراف لگن را به دوش می‌کشد. این قسمت از بدن بخشی نیست که همیشه مورد توجه شما باشد اما تا حد بسیار زیادی روی بدن تاثیر دارد. دنبالچه 3 الی 5 استخوان دارد که ممکن است به صورت جوش خورده یا به صورت جدا از هم قرار گرفته باشند. درد دنبالچه می‌تواند به دلایل متعددی ایجاد شود. در اصطلاح پزشکی به درد این قسمت، درد کوکسیکس گفته می‌شود. علل ایجاد این درد بسیار متفاوت است و معمولاً در خانم‌ها به دلیل تجربه زایمان بیشتر از مردان رخ می‌دهد. در این مطلب در خصوص علل و راه‌های درمان درد دنبالچه صحبت می‌کنیم. با ما تا انتها همراه باشید.

 

علائم و علل ایجاد درد دنبالچه

همان طور که در قسمت قبل اشاره کردیم خانم‌ها بیشتر از آقایان به درد دنبالچه دچار می‌شوند. مهم‌ترین دلیل این افزایش ابتلا، تجربه بارداری و زایمان است. علت دیگری که باعث درد دنبالچه می‌شود، زمین خوردن است. کسانی که سبک زندگی آن‌ها و هم چنین شغلی که دارند با زیاد نشستن درگیر شده است نیز در معرض ابتلا به این درد قرار دارند. از دیگر علل ایجاد درد دنبالچه می‌توان به آرتروز، اضافه وزن، یبوست و مشکلات آتی آن مثل بواسیر، تومور مقعدی، آبسه پری آنال و… اشاره کرد. جالب است بدانید افرادی که کمبود وزن زیادی دارند نیز می‌توانند به خاطر کم بودن بافت چربی در بدنشان دچار دردهای منطقه دنبالچه شوند.

علائم درد دنبالچه نیز بسیار واضح است. درد در ناحیه دنبالچه که به کمر می‌رسد و هنگام لم دادن یا دراز کشیدن شما را آزار می‌دهد اولین علامت است. درد دنبالچه می‌تواند به هنگام تلاش برای ایستادن و نشستن نیز بسیار آزاردهنده باشد. ممکن است این عارضه برخی مشکلات جنسی و یا مشکلاتی دفع ادرار و مدفوع مثل یبوست برای شما به وجود بیاورد. اگر ناحیه دنبالچه شما دچار مشکل شده باشد ممکن است قبل از انجام عمل دفع در ستون فقرات خود درد احساس کنید. این درد بعد از دفع از بین می رود. سیاتیک نیز از شایع‌ترین علامت‌های ابتلا به این بیماری است. در بانوان عفونت‌های واژینال و رحم نیز از علائم آسیب دیدن دنبالچه قلمداد می‌شود.

 

جا انداختن دنبالچه با روش کایروپراکتیک

روش‌های درمان درد دنبالچه

درد دنبالچه اگر درمان نشود می‌تواند مشکلات خیلی زیادی برای شما به وجود بیاورد. حداقل مشکلی که در صورت عدم درمان برای شما به وجود می‌آید تحمل درد زیاد است. اولین قدم درمان، شناخت راه‌های درمان است. درمان درد دنبالچه هم به روش‌های فیزیکی و دارویی و هم به روش‌های جراحی انجام می‌شود. در این بخش ما برخی از بهترین روش‌های درمانی برای درد دنبالچه را برای شما عزیزان توضیح می‌دهیم.

روش کایروپراکتیک

یکی از مؤثرترین روش‌ها برای درمان درد دنبالچه، روش کایروپراکتیک است که برای بهبود دردهای ستون فقرات به کار می رود. این روش نیازی به دارو و یا تزریق ندارد و پزشک با استفاده از دست‌هایش روی مفاصل و اعصاب ستون فقرات اعمال تکثیر می‌کند. در این روش روی بخش‌های مختلف بدن که اعصاب تأثیرپذیری دارند، تمرکز می‌کند و جریان عصبی را بهبود می‌بخشد. با دریافت این درمان، درد بیمار به صورت محسوسی کاهش پیدا می‌کند و او می‌تواند به زندگی برگردد. این درمان برای درد دنبالچه تاثیر زیادی دارد. موفقیت این روش به میزان مهارت پزشک بستگی دارد پس مهم است که به فرد درستی برای دریافت درمان مراجعه کنید.

تزریق پی آر پی به دنبالچه

یکی دیگر از روش‌های درمان درد دنبالچه، تزریق پی آر پی به آن است. این روش نیازی به جراحی ندارد و هم چنین دوره نقاهت کوتاهی دارد. برای انجام آن باید به مطلب یک پزشک حاذق مراجعه کنید و نیازی به بستری شدن ندارید؛ اما اجازه بدهید بیشتر در خصوص این که پی آر پی چیست صحبت کنیم.

پی آر پی در واقع مخفف واژه‌ی پلاسمای غنی از پلاکت است. خون انسان دارای پلاکت‌های زیادی است که نقش زیادی در بهبود آسیب‌دیدگی‌ها دارند. در روش پی آر پی یک نمونه خون از انسان گرفته شده و پلاکت‌های آن جدا می‌شوند. این بخش شامل پلاکت و پلاسما و مقدار گلبول قرمز است و به آن خون غنی شده می‌گویند. سپس خون غنی شده به دنبالچه تزریق می‌شود و در بهبود درد آن ناحیه با استفاده از ترمیم آن نقش ایفا می‌کند. گاهی ممکن است پزشک تصمیم بگیرد به همراه خون غنی شده، یک عامل فعال کننده مثل ترومبین یا کلرید کلسیم نیز به بیمار تزریق کند.

جا انداختن دنبالچه

از جمله مهم‌ترین روش‌های درمان درد دنبالچه، جا انداختن آن است. در این روش تلاش می‌شود که با تغییر در استخوان دنبالچه و ماساژ عضلات لگن، درد بهبود پیدا کند. جا انداختن دنبالچه معمولاً به دو روش داخلی و خارجی انجام می‌شود. در روش خارجی بیمار برخی از فعالیت‌های کششی را انجام می‌دهد تا جای دنبالچه تغییر کند. در روش داخلی، پزشک دستکش می‌پوشد و با استفاده از یک انگشت از طریق مقعد، عضلات و رباط‌های متصل به دنبالچه را ماساژ می‌دهد. در این شرایط دنبالچه به حالت قبلی خود برمی گردد و بیمار از دردی که آن را تحمل می‌کرد رهایی می‌یابد.

عمل جراحی

دردهای مرتبط با دنبالچه با روش‌های دارویی و فیزیوتراپی بسیار راحت درمان می‌شوند و در مواقع بسیار نادری نیاز به عمل جراحی پدید می‌آید. معمولاً زمانی که فرد نمی‌تواند بنشیند و یا توانایی حرکتی خود را به خاطر درد دنبالچه از دست داده است، پزشک توصیه به عمل جراحی می‌کند. در عمل جراحی دنبالچه، بخشی از این استخوان برداشته می‌شود تا بیمار بتواند به زندگی خود برگردد. احتمال موفقیت این درمان بیش از 90 درصد است؛ اما معمولاً بیمار با روش‌های غیر جراحی می‌تواند درد خود را برطرف کند.

 

ورزش برای درمان درد دنبالیچه

معرفی پزشک حاذق برای درمان درد دنبالچه

همان طور که در قسمت‌ها قبلی اشاره کردیم، رهایی از درد دنبالچه تا حدود زیادی به داشتن یک پزشک حاذق و توانمند بستگی دارد که بتواند ضمن تشخیص دقیق علت، درمان را به شکلی درست روی بیمار پیاده کند. یکی از بهترین پزشکانی که شما می‌توانید برای درمان درد دنبالچه خود به ایشان مراجعه کنید، دکتر آنا آوامهر، متخصص ستون فقرات و طب فیزیکی هستند. ایشان عضو سابق هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران بوده و دارای رتبه برتر بورد تخصصی کشور هستند. برای مراجعه به این پزشک توانمند و بهره‌مندی از درمان توسط ایشان، تنها کافی است در ساعات اعلام شده با شماره های موجود در سایت ایشان تماس بگیرید.

جمع بندی خلاصه نکات درد دنبالچه و درمان آن

دنبالچه یا دنبالچه یکی از قسمت‌های مهم ستون فقرات است و می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله تجربه زایمان، زمین خوردن، آرتروز و اضافه وزن آسیب دیده و درد ایجاد کند. علایم شامل درد در ناحیه دنبالچه، سیاتیک، مشکلات دفع و عفونت‌های واژینال در زنان هستند. روش‌های درمانی شامل کایروپراکتیک، تزریق پی آر پی به دنبالچه و جا انداختن آن است.

روش کایروپراکتیک بدون نیاز به دارو و تزریق با استفاده از دست‌های متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اعمال تکثیر می‌کند. تزریق پی آر پی نیز با استفاده از پلاکت‌های خون غنی شده به بهبود درد دنبالچه کمک می‌کند. جا انداختن دنبالچه با تغییر در استخوان دنبالچه و ماساژ عضلات لگن درمان می‌شود. روش آخر روش جراحی است که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورتی که به دنبال یک پزشک حاذق برای درمان درد دنبالچه می‌گردید، می‌توانید با مطب دکتر آنا آوامهر تماس بگیرید تا نوبت ویزیت خود را رزرو نمایید.

آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.