مراقبت های لازم بعد از ختنه نوزادان و توصیه های پزشکی

0
رپورتاژ

چکیده : مراقبت بعد از ختنه نوزادان بسیار حائز اهمیت است. پس از ختنه، نیاز است که محل ختنه پاک و خشک نگه داشته شود. استفاده از پوشک‌ های نرم و ضدعفونی کننده، تغییر مکرر آنها و استفاده از کرم محافظ مخصوص پوست توصیه می‌شود.

چکیده

مراقبت بعد از ختنه نوزادان بسیار حائز اهمیت است. پس از ختنه، نیاز است که محل ختنه پاک و خشک نگه داشته شود. استفاده از پوشک‌ های نرم و ضدعفونی کننده، تغییر مکرر آنها و استفاده از کرم محافظ مخصوص پوست توصیه می‌شود. همچنین، نگهداری از مناطق ختنه بصورت کاملا پاک و تمیز و مراقبت از نوزاد در طول دوره بهبودی نیز ضروری است. در ادامه به طور تخصصی به این نکات می پردازیم همراه ما باشید…

 

آشنایی با عمل ختنه کردن

پسرها هنگام تولد، پوستی روی انتهای آلتشان قرار گرفته که با انجام عمل جراحی ختنه برداشته می‌شود. ختنه یک روش نسبتاً ساده است. پوست ختنه گاه با استفاده از چاقوی جراحی از پشت سر آلت تناسلی برداشته می شود. هنگامی که پوست انتهایی برداشته می‌شود، آلت به‌طور کامل در معرض دید قرار می‌گیرد که جهت رعایت بهداشت و تمیزی انجام می‌شود. بهترین پزشک متخصص ختنه در تهران مشخص خواهد کرد که کدام روش ختنه برای نوزاد شما مناسب است.

 

بهترین متخصص ختنه در تهران

مراقبت از زخم پس از ختنه

در ابتدا، ناحیه ختنه شده ممکن است حساس به لمس، قرمز و دارای مقدار کمی خون باشد. همچنین، ممکن است مقدار کمی ترشح زرد در انتهای آلت تناسلی کودک مشاهده شود که ناشی از روند طبیعی بهبود در هفته اول است.

پس از ختنه پزشک پماد وازلین را بر روی زخم اعمال کرده و آلت تناسلی کودک را در گازی می پوشانند تا از چسبیدن زخم به پوشک وی جلوگیری شود. خونریزی بسیار کمی بعد از ختنه وجود دارد، اگرچه ممکن است هنگام اولین بار پانسمان را کمی از خون لبه برش یا پوشک مشاهده کنید، اما این به طور کلی به خودی خود متوقف می شود.

پس از انجام عمل ختنه باید مراقبت‌های لازم تا زمان بهبودی انجام شود. به طور معمول ممکن است حدود یک هفته تا ۱۰ روز طول بکشد تا ناحیه ختنه شده به طور کامل بهبود یابد.

 

مراقبت از زخم پس از ختنه شامل موارد زیر است:

  • پوشک کودک به محض کثیف شدن عوض شود.
  • پانسمان گاز باید با هر بار تعویض پوشک، تعویض شود.
  • برای جلوگیری از عفونت، قبل و بعد از تعویض گاز حتما دست‌های خود را بشویید.
  • اگر ناحیه ختنه شده با مدفوع کثیف شد، به آرامی گاز را بردارید و آلت تناسلی را با آب گرم تمیز کنید.
  • از صابون، لوسیون، پودر یا دستمال مرطوب برای تمیز کردن آلت تناسلی استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث سوزش آلت تناسلی کودک شود. آلت تناسلی را با فشار آب گرم و یک پارچه یا پنبه تمیز کنید.
  • یک تکه گاز جدید و تمیز را به وازلین خالص آغشته کنید و آن را دوباره روی زخم بگذارید. این کار از چسبیدن آلت تناسلی به پوشک جلوگیری کرده و به روند بهبودی کمک می‌کند.
  • استفاده از پمادهایی که پزشک پس از عمل تجویز می‌کند پس از هر بار شستشو الزامی است.
  • پوشک فرزند خود را محکم نبندید؛ چراکه نباید به آلت کودک فشاری وارد شود.
  • لباس‌های راحتی به فرزند خود بپوشانید. پوشیدن لباس های سبک و گشاد به مدت ۲ یا ۳ روز پس از عمل نیز به شما کمک می کند تا در حین بهبودی حساسیت به آلت تناسلی نرسد.

مراقبت از زخم پس از ختنه

موارد مهم در حمام کردن نوزاد ختنه شده:

  • پس از ختنه به روش حلقه گذاری، طبق معمول نوزاد یا کودک را حمام کنید و (اگر توصیه خاصی توسط پزشک نوزادان و اطفال داده نشده) بگذارید محل ختنه درمعرض هوا باشد.
  • اگر از روش جراحی استفاده شده، نوزاد با پانسمان مرخص خواهد شد. اجازه دهید پانسمان خودش جدا شده و بیفتد (مگر آن که پزشک معالج دستور خاصی داده باشد) اگرپس از ۵ – ۴ روز پانسمان جدا نشد در حمام پس از خیس شدن به آرامی آن را از روی آلت نوزاد جدا کنید. پس از آن هم نیاز به پانسمان ندارد.
  • برای پیشگیری از تنگی مجرا، تا یک ماه ادرار کودک با آب شسته شود. و به مدت ۴ – ۳ ماه ،پس از هربار تعویض پوشک و نیز پس از استحمام، محل نوک آلت کودک را با پماد ویتامین A یا وازلین طبی چرب نمایید. (از پماد زخم هم می توان استفاده کرد)
  • ممکن است اولین نوبت ادرار پس از ختنه چند ساعتی طول بکشد. اگر احساس کردید بی قراری کودک به علت ادرار نکردن است، در صورت ادرار نکردن کودک، به پزشک متخصص اطفال یا اورژانس بیمارستان مراجعه نمایید.

برخی از والدین تصور می‌کنند حمام کردن نوزاد پس از انجام ختنه مشکلی را ایجاد نمی‌کند. اکثر متخصصان اطفال توصیه می‌کنند که باید در هفته‌های ابتدایی با استفاده یک اسفنج فرزند خود را تمیز کنید. در واقع زمانی می‌توانید فرزند خود را حمام ببرید که روند بهبودی را مشاهده کنید.

 

*نکته مهم: مشاهده روند بهبودی به این معنی نیست که با استفاده از صابون ناحیه جراحی شده را ماساژ دهید. تنها باید با استفاده از آب گرم شستشو ملایمی انجام گیرد. پس از بهبودی کامل می‌توانید شستشو با آب و صابون را انجام دهید. اکثر پزشکان توصیه می کنند منطقه را با آب گرم تمیز کنید. اگر مدفوع روی آلت تناسلی قرار داشته باشد می توان از آب صابونی برای پاک کردن آن به آرامی استفاده کرد.

 

در صورت وجود موارد زیر با بهترین پزشک اطفال تماس بگیرید:

  • بدتر شدن قرمزی یا تورم اطراف ناحیه ختنه شده پس از سه تا پنج روز
  • مشاهده شدن چرک زرد در اطراف آلت تناسلی بیش از یک هفته

در شرایط ایجاد شده زیر فوراً به دنبال مراقبت‌ های پزشکی باشید:

  • وجود خونریزی در ناحیه ختنه به طوری که گاز را خیس می‌ کند.
  • کودک شش تا هشت ساعت پس از ختنه ادرار نکرده است.
  • ادرار کودک به صورت قطره قطره خارج می ‌شود یا جریان ادرار او ضعیف است.
  • آلت تناسلی کودک آبی یا سیاه است.
  • دمای بدن کودک بالاست و تب دارد.
  • کودک ترشحی با بوی نامطبوع و سبز مایل به زرد از آلت تناسلی خود دارد.

 

مراقبت های لازم جهت کاهش عوارض ختنه کردن

شایع ترین عوارض بعد از ختنه به غیر از خونریزی و عفونت، تنگی مجرای ادرار نوزاد بعد از ختنه و همین طور چسبندگی پوست آلت به کلاهک در کودک است. والدین گرامی معمولا با این مشکلات بعد از ختنه کودک خود رو به رو می شوند. برای جلوگیری از تنگی نوک مجرای ادرار نوزاد بهتر است در روزهای اول بعد از ختنه به کودک خود مایعات بیشتری بدهید، همچنین ناحیه نوک آلت و محل ختنه را با وازلین چرب کنید.

در ۱۰ روز اول بعد از ختنه هرگاه خواستید پوشک بچه را عوض کنید، بین پوست و کلاهک فاصله دهید و پماد جنتامایسین و یا تتراسایکلین را به آن ناحیه بزنید تا از چسبندگی پوست آلت به کلاهک آلت نوزاد جلوگیری کند. اگر چسبندگی کم باشد با بزرگ شدن نوزاد و بزرگ شدن آلتش به خودی خود پوست جدا می شود. در صورت زیاد بودن چسبندگی پوست به کلاهک نیاز دارید به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

دکتر بهروز سلطانی متخصص اطفال

ویژگی های  بهترین متخصص ختنه در تهران و کلینیک ختنه تخصصی نوزادان

پدر و مادران گرامی برای اینکه اطمینان حاصل کنند که در جریان عمل ختنه برای نوزاد یا کودکشان مشکلی ایجاد نمی شود، باید به بهترین کلینیک ختنه در تهران مراجعه کنند. بر این اساس باید با ویژگی های دکتر خوب ختنه در تهران و کلینیک تخصصی ختنه آشنا شوند، که شامل موارد زیر می باشد:

۱) سابقه کاری پزشک

قبل از انجام عمل ختنه، حتما از کسانی که فرزندان خود را در کلینیک مورد نظر و توسط متخصص مورد انتخاب شما ختنه کرده اند، تحقیقاتی انجام دهید.

۲) مشاور صمیمی برای خانواده

پزشک متخصص با انجام یک مشاوره خوب، آرامش و اطمینان خاطر را برای والدین ایجاد می کند.

۳) در دسترس بودن متخصص ختنه در تهران بعد از عمل

احتمال دارد، بعد از ختنه مشکلاتی برای نوزاد ایجاد شود و لازم باشد با متخصص مشورت کنید. حتما قبل از انجام عمل طریقه ارتباط با پزشک متخصص را از منشی بپرسید.

۴) داشتن پرسنل و نیروهای ماهر و با تجربه

پرسنل دلسوز و مهربان که از تجربه کافی برخوردار هستند، کمک می کند تا عمل بهتر انجام شود.

۵) داشتن دستگاه اتوکلاو برای استریل کردن لوازم مورد استفاده

استفاده از دستگاه اتوکلاو برای استریل کردن لوازم عمل خیلی موثرتر از شستشوی ابزارها با آب و الکل می باشد. قیمت این دستگاه بسیار زیاد است، به همین دلیل برخی از کلینیک ها مجهز به دستگاه اتوکلاو نمی باشند.

۶) رعایت بهداشت محیط

آلودگی محیط کلینیک موجب بروز عفونت بعد از عمل ختنه می شود.

۷) تجهیزات مناسب برای ختنه

حلقه ای که برای ختنه به کار گرفته می شود، باید با کیفیت و جنس خوب باشد تا عمل با درد کمتر و بهتر انجام شود.

بهترین کلینیک ختنه در تهران

 

کلام آخر و توصیه پزشکی

نگهداری و مراقبت‌ های پس از ختنه بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا در صورت هرگونه بی‌ دقتی ممکن است آسیبی به کودک وارد شود. اولین اقدام مهم، افزایش آگاهی نسبت به مراقبت‌ های پس از انجام ختنه است. در این حین حتما با پزشک متخصص ختنه نوزاد خود جهت مراقبت های مورد نیاز در ارتباط باشید تا آگاهی های لازم و اصول بهداشتی موردنیاز به شما منتقل گردد.

اگر از تمامی مراقبت‌ ها آگاه باشید، به‌ راحتی می‌ توانید از فرزند خود مراقبت کنید تا در نهایت در مدت‌ زمان دو هفته به‌ طور کامل بهبود یابد.

منبع: https://drbehroozsoltani.com/

آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.