راهنمای خرید مخزن سپتیک

0
رپورتاژ

اگر با سیستم‌های فاضلاب آشنایی داشته باشید، احتمالاً نام سپتیک تانک (Spetic tank) یا مخزن سپتیک را شنیده‌اید. مخازن سپتیک به منظور حل مشکلات مربوط به تجمیع فاضلاب ساخته‌ شده‌اند و امروزه در کشور ما نیز در محیط‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در سال‌های اخیر و با افزایش میزان جمعیت، عیوب مربوط به سیستم‌های فاضلاب قدیمی بیش از پیش نمایان شده‌اند. وقتی که میزان فاضلاب موجود در این سیستم‌ها افزایش می­یابد، باکتری‌های موجود نمی‌توانند با سرعت بالایی نسبت به تبدیل کردن فاضلاب جامد به مایع اقدام کنند.

عدم انجام چنین موضوع مهمی نتیجه‌ای به جز تراوش فاضلاب و موارد مشابه نخواهد داشت. مخازن سپتیک به ما کمک می‌‌کنند تا از چنین موضوعی به طور کامل جلوگیری کنیم و بتوانیم یک چرخه طبیعی برای حل مشکل فاضلاب را به وجود بیاوریم. با ما همراه باشید تا بیشتر به راهنمای خرید مخزن سپتیک و مزایای آن بپردازیم.

مخازن سپتیک اندازه‌های مختلفی دارند.

مخزن سپتیک چه مخزنی است؟

پیش از بررسی کاربردهای مختلف سپتیک تانک بهتر است با ماهیت کلی این محصول آشنا شویم. باید بیان کرد که مخزن سپتیک یک نوع مخزن با طراحی نسبتاً ساده است که می‌توان از آن به عنوان مخزن «پیش تصفیه» یاد کرد. در واقع این مخزن می‌توان شرایط را برای تصفیه بهتر فاضلاب مهیا کند.

نکته جالب در مورد این مخازن آن است که در صورت بهره‌گیری صحیح می‌تواند آلودگی موجود در فاضلاب را تا بیش از سی درصد کاهش دهد که در نوع خود خارق‌العاده است. امروزه از مخازن سپتیک در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان استفاده می‌‌کنند و حتی در مناطقی همچون ایالات متحده آمریکا وجود آن‌ها در زمان تکمیل روند طراحی ساختمان­ها کاملاً ضروری است.

تصفیه شدن فاضلاب موجود در درون مخازن سپتیک به روش‌های مختلفی انجام می‌گیرد که از بین آن‌ها می‌توانیم به مواردی همچون تجزیه به کمک باکتری‌های مفید و همچنین ته‌نشینی اشاره کنیم، البته در کنار این موارد نباید از امور فیزیکی جهت تصفیه فاضلاب چشم‌پوشی کرد.

خرید سپتیک تانک به شما این اجازه را می‌دهد تا خیال کاملاً راحتی از بابت تصفیه صحیح فاضلاب تولیدی خود داشته باشید. مخازن سپتیک باید از کیفیت بسیار خوبی برخوردار باشند، در غیر اینصورت نه تنها فایده‌ای برای حل مشکل فاضلاب نخواهند داشت، بلکه ممکن است منجر به آلوده شدن خاک شوند.

این مخازن در محیط‌های مختلفی به کار می‌روند.

کارکرد اصلی این محصولات چیست؟

اولین و مهم‌ترین کارکرد مخازن سپتیک را می‌توان بهبود روند پیش تصفیه دانست. در صورتی که از این محصولات استفاده نشود، میزان فاضلاب جمع شده در سیستم مدنظر به حدی افزایش پیدا می‌کند که عموماً چاره‌ای به جز تخریب کامل سیستم جهت نوسازی آن وجود ندارد؛ به همین دلیل توصیه می‌شود که جهت جلوگیری از چنین مواردی از همان ابتدای روند ساخت و ساز، محل قرارگیری مخزن سپتیک را مشخص کنید.

کارکرد دیگری که می‌‌توان برای سپتیک تانک متصور شد، بحث ایجاد تعادل بین فاضلاب­های مناطق گوناگون است. طبیعتاً همه مناطق یک شهر دارای میزان جمعیت یکسانی نیستند و این امر می‌‌تواند بر روی مقدار فاضلاب انسانی تولید شده تأثیر مستقیمی بگذارد. با کمک مخازن سپتیک می‌توان این عدم تعادل را به نحو مناسبی حل کرد. در این صورت حتی مقادیر بسیار زیاد فاضلاب شهری نیز بدون مشکل خاصی تصفیه می‌شوند.

سومین کارکرد مخزن سپتیک به جمع‌آوری چربی‌های نامناسب موجود در رستوران‌ها و مراکز تهیه غذا بر می‌‌گردد. در واقع با کمک مخزن سپتیک می‌توان نسبت به جمع کردن میزان چربی بسیار بالای این مراکز اقدام کرد تا به محیط زیست آسیبی وارد نشود.

از سوی دیگر عدم وجود مخزن سپتیک موجب گیر کردن چربی­ها در درون سیستم فاضلاب می‌شود که حل آن نیازمند زمان و هزینه فراوان است. با توجه به این موارد می‌توان به سادگی درک کرد که چرا همواره از سپتیک تانک به عنوان یک مخزن مهم برای تصفیه فاضلاب و سایر آلودگی‌ها یاد می‌شود.

همه مخازن سپتیک دارای یک دریچه خروج گاز هستند.

مخازن سپتیک چه بخش‌هایی دارند؟

ظاهر بیرونی مخازن سپتیک شاید بسیار ساده به نظر برسد؛ اما این مخازن دارای بخش‌های مختلفی هستند که هر یک از آن‌ها کاربرد مختص به خود را دارد. اولین بخشی که می‌توانیم به آن اشاره کنیم، قسمت ورودی است که فاضلاب به صورت مستقیم از سمت ساختمان به درون آن راه پیدا می‌کند.

بخش بعدی نیز همان بدنه یا مخزن اصلی سپتیک است که بزرگ‌ترین قسمت از این محصولات شناخته می‌شود. در پاره‌ای از موارد بیش از هشتاد درصد از کل محصول را همین قسمت تشکیل می­دهد. طبیعتاً هرچه اندازه محصول مدنظر شما بزرگ‌تر باشد، ظرفیت مخزن نیز بیشتر خواهد بود.

در سپتیک تانک‌های جدید شاهد یک لایه جداکننده هستیم که به کمک آن می‌‌توان از وارد شدن آلودگی‌های ناخواسته به بخش تصفیه شده جلوگیری کرد، البته اگر از مخزن سپتیک تنها برای جمع‌آوری فاضلاب استفاده کنید، این بخش به کار گرفته نمی‌شود. در بخش بالایی همه سیستم‌های سپتیک یک عدد دریچه قرار دارد. این دریچه به منظور خارج شدن گاز طبیعی تولیدشده از تصفیه فاضلاب به کار گرفته می‌شود. به این گاز Bio-Gas می‌گویند که عامل اصلی تولید‌ آن‌ همان باکتری‌های تصفیه‌کننده موجود در فاضلاب هستند.

در بخش آخر مخزن سپتیک یک عدد خروجی قرار داشته که به منظور خارج کردن فاضلاب تصفیه شده کاربرد دارد. اندازه لوله خروجی با لوله ورودی معمولاً یکسان است و از نظر ساختار تفاوتی بین آن‌ها وجود ندارد. اگر سپتیک تانک شما مخزن تصفیه جداگانه‌ای داشته باشد، آن مخزن پیش از این لوله خروجی جای می‌گیرد.

در انتخاب مخزن سپتیک مناسب باید نهایت دقت را به کار گرفت.

ویژگی‌های مهم مخازن سپتیک

از جمله اصلی‌ترین ویژگی‌های مخزن سپتیک می‌توان به نصب راحت آن‌ها اشاره کرد. تنها کافی است حفره مناسبی در دل زمین برای آن‌ها تدارک دیده شود و لوله فاضلاب به این مخازن اتصال یابد، البته می‌توان مخازن سپتیک را بر روی زمین نیز قرار داد.

مخازن سپتیک برای محیط‌های مختلفی از جمله منازل مسکونی، رستوران‌ها، هتل‌ها، دانشگاه‌ها، خوابگاه‌های سربازی، بیمارستان‌ها و هر فضای دیگری که فاضلاب تولیدی آن بالا بوده، قابل استفاده هستند و محدودیتی در به‌کارگیری آنها وجود ندارد. مخازن سپتیک حتی در برابر شدیدترین اسید‌ها نیز استحکام بالایی دارند و به همین دلیل می‌توان با اطمینان خاطر کامل از آن‌ها استفاده کرد. مخازن سپتیک برای محیط‌هایی که دسترسی به سیستم‌های تصفیه آب جداگانه ندارند نیز گزینه‌ای عالی به شمار می‌روند.

استفاده از این مخازن چندان پیچیده نیست.

قیمت این مخازن چقدر است؟

پرسش‌های متفاوتی در مورد قیمت مخزن سپتیک پرسیده می‌شود، در پاسخ به این پرسش­ها باید گفت به طور کلی نمی‌توان یک قیمت مشخص را برای این محصولات بیان کرد. هزینه خریداری مخازن سپتیک به چندین فاکتور متفاوت وابسته است که هر یک به شکل جداگانه می‌توانند بر روی قیمت این محصول اثر بگذارند.

در حال حاضر مهم‌ترین عامل تأثیرگذار بر روی قیمت انواع مخزن سپتیک، بحث اندازه یا همان ظرفیت مخزن است. منطقی به نظر می‌رسد که هرچه اندازه مخزن سپتیک مدنظر شما بیشتر باشد، هزینه کلی ساخت آن نیز افزایش یابد و در نتیجه شاهد افزایش قیمت کلی محصول مربوطه باشیم. خلاف این موضوع نیز کاملاً صادق است.

فاکتور بعدی که باید به آن اشاره کرد، نوع متریال به کار رفته جهت ساخت مخزن سپتیک است. مخازن سپتیک خاصی که با بهره‌گیری از متریال درجه یک و با کیفیت بسیار بالا ساخته شده باشند، هزینه بالایی را به تولیدکننده تحمیل می‌کنند و به همین دلیل باید انتظار قیمت بیشتری را برای آنان داشته باشیم.

در کنار این موارد باید فاکتورهای متعدد دیگری همچون برند تولیدکننده مخزن را مورد بررسی قرار داد. شرکت‌هایی که دارای اعتبار و عملکرد بهتری هستند، معمولاً محصولات خود را با قیمت بالاتری نسبت به محصولات شرکت‌های گمنام و ناشناخته عرضه می‌کنند، البته پرداخت این هزینه معمولاً نتیجه بهتری به دنبال دارد؛ زیرا این نوع مخازن سپتیک عمر مفید بالایی دارند.

خوشبختانه در سال‌های اخیر به دلیل پیشرفت فناوری‌های مربوط به تولید چنین مخازن خاصی شاهد کاهش قیمت کلی آن‌ها بوده‌ایم. امروزه همه کاربران می‌توانند با توجه به نیاز خود نسبت به خریداری یک سپتیک تانک باکیفیت بالا اقدام کنند و از کلیه مزایای آن نهایت استفاده را ببرند.

طول عمر مخزن سپتیک

طول عمر مخزن سپتیکی که انتخاب می‌کنید وابسته به مواد اولیه‌ای است که سپتیک تانک را با آن ساخته‌اند؛ اما تجربه نشان داده است که این مخازن حداقل به مدت پنجاه سال بدون هیچ‌گونه تراوش و یا آسیب فیزیکی خاصی به فعالیت خود ادامه می‌دهند. از سوی دیگر باید بیان کنیم که هزینه مربوط به تعمیر یا نگهداری مخازن سپتیک بسیار پایین است؛ زیرا عملاً این محصولات دچار آسیب‌دیدگی نمی‌شوند؛ چرا که در زیر زمین قرار می‌گیرند.

قیمت مخازن سپتیک به فاکتورهای متفاوتی وابسته است.

راهنمای خرید سپتیک تانک

با افزایش میزان جمعیت شاهد به وجود آمدن مشکلات مختلفی در حوزه فاضلاب شهری هستیم. خوشبختانه راهکارهای متنوعی برای حل این مشکلات تعیین شده است که از بین آن‌ها می‌توانیم به مخازن سپتیک اشاره کنیم. مخازنی که از همان ابتدا با هدف حل مشکلات مذکور تولید شده‌اند.

سپتیک تانک مخزنی به شمار می‌آید که به ما کمک می‌کند تا از تجمیع بیش از حد فاضلاب جامد در یک محیط جلوگیری کنیم. مخازن سپتیک در مدل‌ها و ظرفیت‌های گوناگونی به فروش می‌رسند. لازم است پیش از خرید این محصول از وجود محل مناسب برای نصب آن اطمینان پیدا کنید. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان مجرب ناب زیست تماس بگیرید.

 

آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.