راهکارهای کاربردی برای درمان سردرد

0
رپورتاژ

سردرد یکی از مشکلات و بیماری ‌هایی است که تاثیر زیادی روی عملکرد انسان در زندگی شخصی و اجتماعی می‌گذارد. سردردها انواع مختلفی دارند که روش های درمان هر کدام متفاوت است. در برخی موارد، ممکن است بروز درد در سر، نشانه ای از یک بیماری جدی پزشکی باشد که نیاز به درمان فوری دارد. به همین دلیل شناخت انواع سردرد و شناخت علامت‌های اورژانسی بسیار حائز اهمیت است.

اگر شما هم جزو افرادی هستید که دردهای خفیف یا شدید را در ناحیه سر خود احساس می کنید به شما توصیه می کنیم که حتما این مطلب را مطالعه کنید.

 

سردرد چیست؟

سردرد دردی در سر یا صورت است که اغلب به عنوان یک فشار به صورت ضربانی، مداوم، تیز یا نرم توصیف می‌شود. سر دردها انواع مختلفی دارند که با توجه به نوع درد، شدت، مکان و فراوانی آن تقسیم بندی می شوند.

سردرد بسیار رایج است و اکثر افراد طی زندگی خود بارها آن را تجربه می ‌کنند به طوری که می توان گفت یکی از دلایل اصلی تعطیلی از کار یا مدرسه و همچنین مراجعه به پزشک ‌ها به حساب می‌ آیند.

اگرچه بیشتر سردردها خطرناک نیستند، اما ممکن است برخی از آن ‌ها نشانه ‌ای از یک بیماری جدی ‌تر باشند، خصوصا زمانی که درمان های خانگی پاسخگو نیست و فرد باید تحت نظر پزشک متخصص معالجه شود.

 

انواع سردرد

سردردها انواع مختلفی دارند که به دلایل متفاوتی می توانند بروز کنند. در ادامه انواع سردرد را بررسی می کنیم.

سردردهای میگرنی

سردردهای میگرنی درون سر احساس می‌شود و معمولاً در یک طرف سر رخ می‌دهد. درمان سردرد میگرنی ممکن است چند روز طول بکشد. این سردردها ممکن است با اختلالات بینایی همراه شوند و علائمی مانند تهوع، استفراغ و حساسیت به صدا و نور ایجاد کنند.

سردردهای استرسی

مردم معمولاً سردردهای تنشی را به عنوان درد کند و ملایم در سر خود تجربه می ‌کنند که در سرتاسر سر پخش می ‌شود. این سردردها همچنین ممکن است بخاطر مشکلاتی در عضلات شانه، گردن، پیشانی و پشت سر باشند که رایج‌ ترین محرک آن‌ ها استرس است.

سردردهای هورمونی

سردردهای هورمونی در زنان بیشتر رخ می‌دهد و با نوسانات هورمونی مرتبط با قاعدگی، بارداری و مصرف قرص ‌های ضد بارداری می توانند شروع شوند. همه این عوامل می ‌توانند سطح استروژن را تحت تأثیر قرار دهند. وقتی سردردهای هورمونی با چرخه قاعدگی هماهنگ می‌ شوند، به آنها سردردهای قاعدگی هم گفته می شود.

سردردهای ناشی از کار فیزیکی سنگین

این سردردها که معمولاً به صورت تپشی در اطراف سر حس می شوند، پس از کارهای فیزیکی سنگین مانند ورزش شدید و سایر فعالیت‌ های جسمانی رخ می‌دهند. متخصصان باور دارند که کار فیزیکی سنگین باعث افزایش جریان خون به جمجمه می‌شود و این موضوع می‌توان باعث سردرد شود. سردردهای تنشی معمولاً برای چند دقیقه تا چند ساعت پایدار می‌ مانند.

سردردهای خوشه‌ای

سردردهای خوشه‌ای، دردی شدید در پشت یک چشم یا یک طرف صورت ایجاد می‌ کنند. واژه “خوشه‌ ای” به این دلیل به کار می‌رود که این سردردها معمولاً چندین بار در یک روز رخ می ‌دهند. آنها همچنین ممکن است منجر به ترشح بینی، حساسیت به صدا و نور، پوست کم رنگ و پرخاشگری شود. سردردهای خوشه ای در مردان سه برابر بیشتر و در بهار و پاییز احتمالاً بیشتر رخ می ‌دهند.

سردردهای حساسیتی

این سردردها اغلب به علت واکنش آلرژیک ایجاد می ‌شوند. افرادی که آلرژی‌های فصلی یا عفونت سینوسی دارند، نسبت به سایرین این نوع از سردرد را بیشتر تجربه خواهند کرد. سردردهای میگرنی اغلب به عنوان سردردهای سینوسی تشخیص داده می‌شوند.

سردردهای کافئینی

استفاده مقدار زیادی کافئین در یک زمان یا ترک مصرف کافئین به طور ناگهانی در صورت مصرف منظم، می ‌تواند منجر به سردرد شود. کافئین شیمی مغز و همچنین میزان جریان خون شما را تغییر می ‌دهد و این تغییرات می‌توانند منجر به سردرد شوند.

 

علت سردرد چیست؟

سردرد ناشی از تعامل سیگنال‌ها در میان مغز، عروق خونی و اعصاب محیطی اطراف آن است. در یک سردرد، مکانیزم‌های چندگانه عصب‌های خاصی را فعال می‌کنند که عضلات و عروق خونی را تحت تأثیر قرار می‌دهند. این اعصاب سیگنال‌های درد را به مغز شما می‌فرستند که منجر به سردرد می‌شوند. بسته به نوع آن، درمان سردرد می‌تواند شامل روش‌های مختلفی باشد.

آیا سردرد ارثی است؟

مطالعات پزشکی ثابت کرده است چندین ژن بر ارثی بودن سردرد میگرنی و شیوع آن تاثیر می گذارند. تحقیقات نشان داده است که کودکانی که میگرن دارند، معمولاً حداقل یکی از والدین بیولوژیکی آن‌ ها نیز تجربه سردرد میگرنی دارند. در واقع، کودکانی که والدینشان میگرن دارند تا چهار برابر احتمال دارند که خود هم میگرن داشته باشند.

 

کدام علائم سردرد نیاز به مراقبت پزشکی فوری دارند؟

  • سردرد ناگهانی، جدید و شدید
  • سردرد همراه با تب، آنفولانزا، سفتی گردن
  • سردرد بعد از ضربه به سر یا تصادف
  • دریافت نوع جدیدی از سردرد بعد از سن 55 سالگی

همچنین اگر سردرد شما با علائم زیر همراه باشد بهتر است که قبل از جابجایی از افراد نزدیک خود یا حتی اورژانس کمک بگیرید.

  • ضعف
  • سرگیجه
  • از دست دادن تعادل یا افتادن ناگهان
  • بی‌حسی یا سوزش
  • فلج
  • مشکلات در گفتار
  • ابهام ذهنی
  • صرع
  • تغییرات در شخصیت/رفتار نامناسب
  • تغییرات در دید (دید مات، دید دوتایی یا نقاط کور)

 

راهکارهای مختلف برای درمان سردرد

روش‌های زیادی برای درمان سردرد وجود دارد که شامل موارد خانگی و دارویی است؛ که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

درمان های خانگی سردرد

برخی درمان های خانگی وجود دارد که می تواند درد را تسکین دهد و حتی در مواردی به صورت کامل باعث بهبودی شود که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

از پتو گرم یا حوله گرم استفاده کنید: اگر دارای سردرد ناشی از تنش و استرس هستید، پتو یا حوله گرم را در ناحیه گردن یا پشت سر خود قرار دهید. اگر سردرد شما در اثر التهاب سینوس است، دستمال گرم را به ناحیه درد نزدیک کنید. حمام کردن با آب گرم هم ممکن است مفید باشد.

فشار روی سر خود را کاهش دهید: اگر موی خود را خیلی تنگ بسته باشید، ممکن است باعث سردرد شود. سردردهای ناشی از فشار خارجی همچنین ممکن است ناشی از استفاده از کلاه، سربند یا حتی عینک شنا باشند که خیلی تنگ هستند. با کم شدن فشار روی سر، کم کم درد سر بهتر خواهد شد.

نورها را کم کنید: نورهای روشن یا چشمک‌زن و حتی نور صفحه کامپیوتر شما می‌توانند باعث سردرد شوند کنند. اگر به آنها حساس هستید، پنجره‌های خود را در روز با پرده ‌های تاریک مخصوص به شب پوشانید. در فضای باز از عینک آفتابی استفاده کنید. همچنین می‌توانید از فیلتر نور آبی برای کامپیوتر و لامپ ‌های فلورسنت با طیف نور روز به عنوان لامپ ‌های خانه خود استفاده کنید که به درمان سردرد شما کمک بسیاری می‌کنند.

مایعات بنوشید: مقدار کافی مایعات مصرف کنید. کم آبی در کنار بسیاری از مشکلات مربوط به اعضای مختلف بدن، می ‌تواند باعث سردرد شدید نیز بشود و در نتیجه یکی از بهترین کارهایی که می‌توان برای درمان سردرد انجام داد، نوشیدن آب کافی است. هیچوقت نگذارید که به تشنگی شدید برسید و سپس آب بنوشید. در هنگام انجام کارهای مختلف همیشه یک بطری آب کنار خود داشته باشید و در فواصل زمانی مختلف از آن بنوشید.

کافئین مصرف کنید: چای، قهوه یا چیزهایی که کمی کافئین دارند مصرف کنید. اگر به محض شروع درد به این منابع کافئین دسترسی داشته باشید، ممکن است درمان سردرد شما زودتر انجام شود. فقط توجه داشته باشید که در این کار زیاده روی نکنید، زیرا مصرف زیاد کافئین می‌تواند خود باعث ایجاد سردرد باشد.

ماساژ را امتحان کنید: می‌توانید خودتان ماساژ را امتحان کنید. چند دقیقه ماساژ پیشانی، گردن و پیشانی می‌تواند به آرام کردن سردرد ناشی از استرس کمک کند. همچنین می‌توانید فشار نسبتا ملایم و چرخشی به ناحیه دردناک اعمال کنید.

 

درمان دارویی سردرد

در صورتی که درمان های خانگی در کاهش سردرد موثر نبود باید به سراغ درمان دارویی رفت. درمان دارویی سردرد بیشتر شامل داروهای آرامش بخش و ضد درد مثل ایبوپروفن و ژلوفن هستند اما نکته مهمی را باید در مورد آن رعایت کنید و آن این است که بهتر است طبق دستور پزشک باشد و از مصرف خودسرانه داروها اجتناب کنید.

 

مراجعه به پزشک برای درمان سردرد

درمان سردرد با روش‌های خانگی تنها در صورتی جواب می‌دهد که شدت درد بسیار خفیف باشد. در صورتی که اقدام به روش‌های درمان خانگی کردید اما درد شما شدیدتر شد، حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا با معاینه و تجویز آزمایش‌ های مختلف علت سردرد مشخص شده و نسبت به درمان آن اقدام شود. شما برای درمان سردرد خود می‌توانید به دکتر رادنوش پشم فروش، فوق تخصص اینترونشنال نورورادیولوژی و متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. فراموش نکنید که تاخیر در درمان سردرد می تواند سلامت شما را به خطر بیاندازد و عواقب جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

 

تماس با مطب دکتر رادنوش پشم فروش

آدرس مطب: شهرک غرب، بلوار دادمان، جنب بیمارستان آتیه، ساختمان پزشکان جم، ط ۳ واحد ۵

شماره تلفن‌های ثابت مطب جهت گرفتن نوبت: ۸۸۵۷۴۴۸۳ – ۸۸۵۷۶۱۴۲ همه‌روزه ۱۶ الی ۲۰ به‌جز روز‌های تعطیل

بیمارستان:

بیمارستان فرهیختگان

بیمارستان آتیه

تلفن‌های تماس:

۰۹۰۳۶۰۶۰۹۵۸ – ۰۹۰۳۶۰۶۰۹۵۷،

۰۹۱۰۱۹۵۴۳۸۰ – ۰۹۱۰۱۹۵۴۳۷۰

آدرس سایت: https://drpashmforoosh.com

آدرس پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/dr.r.pashmforoosh

آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.