معرفی اجزاء تشکیل دهنده پمپ آبرسانی

0

رپورتاژ

پمپ آبرسانی یکی از تجهیزاتی است که در حوزه های مختلف کشاورزی، صنعت و… کاربرد اساسی دارد. با توجه به وجود مشکل کم آبی، استفاده از پمپ آب در ساختمان های مسکونی نیز رواج بسیاری پیدا کرده است. پمپ آب عهده دار تامین فشار آب می باشد.

عملکرد پمپ آبرسانی بدین نحو است که سیال مورد نظر را به کمک انرژی مکانیکی به مکان دیگری منتقل می کند. تولیدکنندگان مختلف با توجه به مکانی که به جهت پمپاژ آب نیاز به پمپ دارد، انواع مختلف پمپ آب را تولید و به بازار عرضه کرده اند.

پمپ آبرسانی از قطعات مختلفی تشکیل شده است. اغلب این قطعات به صورت مشترک در پمپ های آب متفاوت بکار رفته اند. پروانه یکی از اجزاء مهم پمپ آب بشمار می آید. پروانه پمپ تامین کننده پمپاژ آب و عاملی برای حرکت آب می باشد. این قطعه در انواع مختلف پروانه های محوری، بسته، باز، شعاعی، تک مکشی و دو مکشی ساخته می شود.

الکتروموتور قطعه دیگری است که تامین کننده توان پمپ آبرسانی برای پمپاژ است. از موتور به عنوان منبع تغذیه پمپ نام برده می شود. بلبرینگ، کاسه نمد، شفت، رینگ سایشی، محفظه آب بندی، کلید اتوماتیک، پوسته پمپ و… از دیگر اجزاء تشکیل دهنده پمپ آب بشمار می آیند. هر کدام از این قطعات عهده دار وظیفه ای هستند. بلبرینگ پمپ سبب ایجاد حرکت شفت و در نهایت به جریان انداختن پروانه می شود.

کاسه نمد نیز قطعه ای از پمپ آبرسانی است که مابین موتور و شفت قرار گرفته و مانع نشتی پمپ می شود. شفت قطعه ای است که پروانه پمپ در آن جای می گیرد. پوسته پمپ از قطعات داخلی پمپ آب در برابر عوامل خارجی محافظت می کند.  برای اینکه پروانه یا پوسته پمپ دچار ساییدگی نشوند از رینگ سایشی استفاده می شود.

پمپ آبرسانی به طور کلی به انواع پمپ تحت فشار و پمپ سیرکولاتور موتورخانه تقسیم می شود. هر کدام از این دو نوع نیز دارای مدل های مختلفی هستند.

اجزاء تشکیل دهنده پمپ آبرسانی

 

انواع پمپ آب تحت فشار

از پمپ های تحت فشار به منظور افزایش فشار سیال استفاده می شود. پمپ بشقابی، پمپ دو پروانه و تک پروانه، پمپ محیطی، پمپ تک فاز و سه فاز، پمپ جتی و… در دسته پمپ های تحت فشار قرار می گیرند. در ادامه به اختصار به معرفی هر یک از این مدل ها پرداخته شده است.

  • پمپ بشقابی: این مدل از پمپ آبرسانی تحت فشار، از یک یا چندین روتور ساخته شده است که توسط انرژی چرخشی، جریان سیال را به نقطه مورد نظر منتقل می کند.
پمپ آبرسانی بشقابی
پمپ آبرسانی بشقابی
  • پمپ دو پروانه: این پمپ در مقایسه با پمپ تک پروانه، شدت جریان سیال را افزایش داده و حجم بیشتری از آب جابجا می شود.
  • پمپ محیطی: از این مدل پمپ آبرسانی بیشتر در ساختمان ها استفاده می شود. به طور کلی عمده کاربرد پمپ محیطی مربوط به مصارف خانگی است. از پمپ محیطی تحت عنوان پمپ توربینی نیز نام برده می شود.
  • پمپ آب تک فاز و سه فاز: در مناطقی که با ضعف جریان برق مواجه هستیم، به جهت رفع نیاز پمپاژ باید از پمپ تک فاز استفاده کرد. برای مصارف خانگی، آبنماها، تاسیسات ساختمانی و مناطق روستایی اغلب از پمپ تک فاز استفاده می شود. پمپ تک فاز در مقایسه با پمپ سه فاز، جعبه برق بزرگتری داشته و قیمت آن بیشتر است. برای آبرسانی به زمین های بزرگ کشاورزی، معادن و به طور کلی در پروژه های عظیم، پمپ های سه فاز مورد استفاده قرار می گیرند.
  • پمپ جتی: این نوع از پمپ آبرسانی توانایی انتقال سیالات مختلف همچون بخار، گاز و مایع را دارد. از این پمپ تحت عنوان پمپ انژکتور نیز نام برده می شود.
پمپ آبرسانی جتی

 ویژگی ها و مشخصات پمپ سیرکولاتور موتورخانه

برای اینکه در یک سیکل بسته، سیالی به گردش درآید، از پمپ سیرکولاتور استفاده می شود. این پمپ آبرسانی قادر به پمپاژ سیالات تا دمای 130 درجه می باشد. پمپ های سیرکولاتور دارای انواع مختلف پمپ آب گرم، پمپ برگشت آب گرم مصرفی و پمپ شوفاژ می باشند.

به پمپ آبرسانی که سبب گردش آب گرم در سیستم های گرمایشی مرکزی یا خانگی می شود، پمپ شوفاژ گفته می شود. زمانی که یک منبع حرارتی برای تامین آب گرم مورد استفاده قرار می گیرد؛ برای سیرکولاسیون باید از پمپ آب گرم استفاده کرد. برای اینکه به طور مداوم آب گرم در لوله ها جریان داشته باشد از پمپ برگشت آب گرم مصرفی استفاده می شود.

از جمله ویژگی ها و مشخصات پمپ سیرکولاتور موتورخانه عبارتند از:

  • دور موتور پمپ های سیرکولاتور 1500 و 3000 دور است.
  • این پمپ های آب دارای مصرف انرژی بهینه بوده و رده بندی مصرف آنها A و B است.
  • دارای دو نوع با واسطه و بدون واسطه هستند.
  • از متریال های استیل و چدن در ساخت بدنه پمپ سیرکولاتور موتورخانه استفاده می شود. برای ساخت پروانه این پمپ نیز از متریال های برنج، چدن و استیل استفاده می شود.
  • هزینه نگهداری پمپ های سیرکولاتور، پایین است.
  • کارکرد کم صدا، نصب آسان، پمپاژ در دمای بالا و… از دیگر ویژگی های پمپ آبرسانی سیرکولاتور می باشند.
پمپ سیرکولاتور

 

معیارهای انتخاب مناسب پمپ آب

در زمان خرید هر محصولی برای تجربه یک خرید اصولی و ایده آل، لازم است به یک‌سری نکات توجه داشته باشید. در هنگام خرید پمپ آبرسانی نیز باید معیارهایی را در نظر گرفت. با انتخاب یک پمپ مناسب، شاهد عملکرد بالای پمپ خواهید بود. از جمله نکات انتخاب پمپ آب مناسب عبارتند از:

  • انتخاب نوع پمپ با توجه به کاربری مکان مورد نظر
  • توجه به هد پمپ (به مسافت یا ارتفاعی که پمپ قادر به پمپاژ آب تا آن میزان است؛ هد پمپ گفته می شود).
  • در نظر گرفتن دبی پمپ ( به حجم آبی که پمپ قادر به پمپاژ آن است، دبی پمپ می گویند).
  • توجه به قدرت پمپ آبرسانی (پمپ، انرژی الکتریکی را دریافت کرده و آن را تبدیل به انرژی مکانیکی می کند. به هر میزانی که قدرت پمپ بیشتر باشد، کارایی آن نیز بیشتر خواهد بود).
  • در نظر گرفتن برند تولید کننده ( پمپ آب های تولید شده توسط برندهای معتبر، عملکرد بهتری دارند).
  • توجه به میزان مصرف انرژی
  • اخذ گواهینامه های استاندارد
  • میزان صدا و نویز پمپ
  • دارا بودن گارانتی

 

اهمیت خرید پمپ آبرسانی از فروشگاه معتبر

اگر قصد خرید پمپ آبرسانی دارید، با توجه به نکات ارائه شده در این مطلب، مناسب ترین پمپ را خریداری نمایید. یکی از عواملی که سبب اطمینان خاطر شما از سلامت و استاندارد بودن پمپ می شود، خرید از فروشگاه معتبر است.

صنایع پمپ بلند کاست تهران در راستای جلب رضایت مشتریان تمامی محصولات خود را با استفاده از مواد اولیه مرغوب تولید نموده و با قیمتی مناسب در اختیار مشتریان می گذارد. برای مشاهده همه محصولات این مجموعه به سایت https://pumptehran.com/ مراجعه کرده و یک خرید ایده آل را تجربه کنید.

آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.