10 فرد که ایمپلنت دندان مناسب آنها نیست !

0
رپورتاژ

چکیده : برای اکثر افرادی که تمایل به انجام کاشت ایمپلنت دندان را دارند این سوال را حداقل یک بار از خود پرسیده اند  که آیا واجد شرایط ایمپلنت دندان هستند یا نه؟ ایمپلنت دندان برای چه کسانی مناسب نیست ؟ و سوالات شبیه به این ها که در ملاقات اول با دندانپزشک از او پرسیده خواهد شد.

 

برای اکثر افرادی که تمایل به انجام کاشت ایمپلنت دندان را دارند این سوال را حداقل یک بار از خود پرسیده اند  که آیا واجد شرایط ایمپلنت دندان هستند یا نه؟ ایمپلنت دندان برای چه کسانی مناسب نیست ؟ و سوالات شبیه به این ها که در ملاقات اول با دندانپزشک از او پرسیده خواهد شد. ایمپلنت دندان یکی از رایج ترین و موثرترین روش های کاشت ایمپلنت دندان است. در اکثر موارد بیشتر افراد واجد انجام کاشت ایمپلنت دندان هستند. اما در شرایط خاصی انجام آن برای افراد توصیه نمی شود. در این مقاله سعی کردیم هرآنچه که در مورد افرادی که شرایط انجام کاشت ایمپلنت دندان را ندارند به طور مفصل شرح بدهیم.

ایمپلنت دندان مناسب چه کسانی نیست؟

در نظر داشته باشید که کاندیدای مناسب ایمپلنت دندان بودن با مشورت پزشک با معاینه و عکس های ایمپلنت دندان دندان تعیین می شود.

1- استعمال دخانیات بخصوص سیگار

اگر سیگار می‌کشید یا از هر نوع تنباکوی خوراکی دیگر استفاده می‌کنید، کاندیدای مناسبی برای ایمپلنت‌های دندانی نیستید. استفاده از تنباکو با خطر بسیار بالاتر شکست ایمپلنت مرتبط است. استعمال دخانیات روند بهبودی را کند می کند و خطر ابتلا به انواع گسترده ای از عفونت ها و عوارض ایمپلنت را افزایش می دهد. اگر سیگاری هستید و می خواهید ایمپلنت دندانی داشته باشید، باید حداقل دو ماه سیگار را به طور کامل ترک کنید تا مطمئن شوید که ایمپلنت های شما به رو به بهبودی هستند. همچنین بعد از کاشت ایمپلنت دندان نیز استعمال دخانیات و کشیدن سیگار اثرات بدی را روی ایمپلنت شما می گذارد. پس به صورت کلی استعمال دخانیات و کشیدن سیگار چه قبل از کاشت ایمپلنت و چه بعد از انجام ایمپلنت اثرات مخربی را می تواند بر سلامتی ایمپلنت کاشته شما بگذارد.

 

2- دیابت در شرایط کنترل نشده

یکی از مواردی که می تواند فرد را از کاشت ایمپلنت دندان منصرف کند، دیابت در مراحل کنترل نشده است. اگر دیابت دارید و وضعیت خود را به درستی کنترل نمی کنید، می تواند روند بهبودی را کند کرده و خطر عوارض ایمپلنت دندان را افزایش دهد. با این حال، اگر قند خون خود را تحت کنترل دارید و سبک زندگی سالمی دارید، احتمالاً کاندیدای مناسبی برای ایمپلنت دندان هستید، حتی اگر دیابت دارید.

3- بیماری لثه کنترل نشده و مزمن

بیماری لثه یکی از موانع برای انجام کاشت ایمپلنت دندان محسوب می شود. اگر بیماری لثه دارید و کنترل آن برای شما مقدور نیست، شما کاندید انجام ایمپلنت دندان نیستید. در صورتی که بتوانید بیماری لثه خود را به خوبی کنترل و درمان کنید به یکی از  کاندید های انجام کاشت ایمپلنت تبدیل خواهید شد.

بیماری لثه

4- بیماری های خود ایمنی و مصرف برخی دارو ها

برخی از داروها مانند رقیق کننده های خون و استروئیدها وجود دارند که ممکن است درمان ایمپلنت دندان را پیچیده کنند. برخی از بیماری های خودایمنی نیز با خطر بالاتر شکست ایمپلنت مرتبط هستند. اگر به ایمپلنت های دندانی علاقه مند هستید، توصیه می کنیم با دندانپزشک خود مشورت کنید تا بدانید که آیا وضعیت شما ممکن است بر کاندیداتوری شما تأثیر بگذارد یا خیر. شما همچنین باید در طول مشاوره ایمپلنت دندانی خود در مورد شرایط سلامتی و داروهایی که مصرف می کنید با دندانپزشک خود صحبت کنید.

5- انجام پرتودرمانی و شیمی درمانی

اگر در حال حاضر یا در گذشته پرتودرمانی صورت و گردن و یا تحت شیمی درمانی قرار گرفته اید ، ممکن است کاندیدای مناسبی برای ایمپلنت دندان نباشید. برای درک بهتر و کسب اطلاعات بیشتر می توانید با انکولوژیست خود مشورت کنید. در برخی موارد، بسته به میزان اشعه ای که دریافت کرده اید و مدت زمانی که تحت پرتودرمانی قرار گرفته اید، ممکن است بتوانید کاشت ایمپلنت های دندانی انجام دهید.

6- بارداری

در دوران بارداری اگر دندان از دست رفته دارید بهتر است که انجام فرآیند کاشت ایمپلنت دندان را برای بعد از بارداری بگذارید. موارد متعددی می تواند وجود داشته باشد که انجام ایمپلنت دندان در دوران بارداری منع گردیده است. این خطرات می تواند شامل موارد زیر باشد:

ایمپلنت و بارداری

خطر پرتو اشعه ایکس

قبل از انجام ایمپلنت دندان باید بررسی های لازم برای کاشت ایمپلنت دندان توسط دندانپزشک شما صورت بگیرد. استفاده از پرتو اشعه ایکس یکی از موارد بررسی توسط دندانپزشک است و از الزامات انجام کار است. استفاده از پرتو اشعه ایکس در دوران بارداری می تواند اثرات مخربی بر جنین و مادر داشته باشد.

استفاده از داروی های آرام بخش

در برخی شرایط استفاده از داروی های آرامش بخش می تواند حساسیت ایجاد بکند. اما تحقیقات نشان داده است که استفاده از دارو های آرامش بخش و بی حسی های موضعی در دوران بارداری بسیار ایمن است. اما به هر حال بهتر است که کاشت ایمپلنت دندان در دوران غیر از بارداری انجام گردد.

افرایش استرس ناشی از انجام ایمپلنت دندان

پروسه ایمپلنت دندان در بسیاری از موارد برای افراد استرس زا و نگرانی هایی را به دنبال دارد که این استرس و نگرانی می تواند اثرات بدی بر روند رشد جنین داشته باشد.

7- رشد ناکافی استخوان فک

تحلیل استخوان و یا عدم رشد کافی استخوان فک یکی از گزینه های اصلی در کاشت ایمپلنت دندان است. افراد مسن تر در صورتی که تحلیل استخوان نداشته باشند می توانند ایمپلنت دندان را با  موفقیت انجام دهند. با این حال، یک حد پایین تر وجود دارد. نوجوانان و بزرگسالان جوان معمولاً تا زمانی که استخوان فک آنها به طور کامل رشد نکرده باشد، نمی توانند با ایمپلنت دندان درمان شوند. در برخی موارد، فک ممکن است تا اوایل دهه 20 به رشد خود ادامه دهد. اگر استخوان فک شما هنوز به طور کامل رشد نکرده است، باید منتظر بمانید تا ایمپلنت دندان را انجام دهید.

8- سکته و بیماری قلبی

یکی دیگر از محدودیت های ایمپلنت دندان، سابقه حمله قلبی در شش ماه گذشته است. در این صورت بهتر است فرد تا زمانی که وضعیت جسمانی او به حالت عادی بازگردد، کاشت ایمپلنت دندان انجام نشود. معمولا افرادی که سابقه حمله قلبی دارند باید در مورد ایمپلنت دندان با متخصص قلب مشورت کنند. البته توجه داشته باشید که ایمپلنت دندان برای افرادی که تحت عمل جراحی بای پس یا جراحی قلب قرار گرفته اند و یا دچار حمله قلبی شده اند نیز با موفقیت انجام شده است. فقط این افراد باید وضعیت جسمانی خود را بررسی و کنترل کنند و استرس، اضطراب و نگرانی غیر قابل کنترل نداشته باشند. تمدد اعصاب و آرامش در حین عمل ایمپلنت دندان تاثیر زیادی در میزان موفقیت آن دارد.

9 – عادت های بد

اکثر دندانپزشکان از کاشت ایمپلنت دندان برای افرادی که عادات بدی دارند که بر سلامت دهان و دندان آنها تأثیر می گذارد خودداری می کنند. برخی از دندانپزشکان مشخص می کنند که اگر سیگار می کشید ، کاندیدای ایده آلی برای ایمپلنت دندان نیستید. دلیل این امر این است که عادات بدی مانند اینها اغلب مستقیماً بر سلامت و بهداشت دهان و دندان شما نیز تأثیر می گذارد. این عادات برای سلامتی شما مضر هستند و برای سلامت دهان و دندان شما مخرب محسوب می شوند. با این حال، در صورت انجام جراحی، خطرات عمده ای نیز به همراه خواهند داشت.

10 – محدودیت سنی

از دست دادن یک یا چند دندان ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد. حداقل یا حداکثر سن برای کاشت دندان از دست رفته وجود ندارد، اما تمام افرادی که سلامت عمومی کافی دارند و بافت لثه و استخوان فک سالم دارند. آنها می توانند ایمپلنت دندان انجام دهند. اما بهتر است نوجوانان و کودکان کاشت دندان را به پایان دوره رشد خود موکول کنند تا فک هایشان به اندازه کافی رشد کند و رشد آن متوقف شود. به این ترتیب احتمال شل شدن ایمپلنت کاهش یافته و میزان موفقیت آن افزایش می یابد. کاشت دندان معمولاً در افراد کمتر از 18 سال انجام نمی شود و دندانپزشک توصیه می کند که فرد تا رشد کامل فک خود صبر کند. همچنین حداکثر سن برای ایمپلنت وجود ندارد، بنابراین بسیاری از افراد مسن برای رهایی از دندان های مصنوعی دردسرساز به ایمپلنت یا اوردنچر روی می آورند که درصد موفقیت آن بیش از 95 درصد است.

کلام آخر

ایمپلنت دندان به دلیل میزان موفقیت بالا به عنوان گزینه مناسبی برای افرادی که دندان از دست رفته یا پوسیده دارند تبدیل شده است. از طرفی برخی از شرایط کاشت ایمپلنت ممکن است برای همه افراد برای انجام ایمپلنت دندان مناسب نباشد. به عبارت دیگر همه افراد گزینه مناسبی برای کاشت ایمپلنت دندان نیستند. در این مقاله تلاش شده است که تمام افرادی که گزینه مناسبی برای انجام کاشت ایمپلنت دندان نیستند معرفی کنیم. از طرف دیگر با انتخاب کلینیک مجهز و بهره مند از دندانپزشکان متخصص می توانید با مشاوره تخصصی از دندانپزشک خود و رعایت دستورالعمل های آن شرایط کاشت ایمپلنت را برای خود فراهم کنید.

آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.