قرار گرفتن در معرض نور در شب‌هنگام خطر ابتلا به افسردگی را تا ۳۰ درصد افزایش می‌دهد

0

آن دسته از ما که تا آخرین لحظاتی که پلکشان سنگین می‌شود گوشی موبایل و تبلتشان را برابر چشمانشان می‌گیرند و خبر می‌خوانند یا بدتر از آن مشغول اسکرول اینستاگرام هستند، باید دقت کنند.

یک مطالعه جدید نشان داده که قرار گرفتن در معرض نور در شب، ساعت داخلی بدن ما را به هم می‌زند و خطر ابتلا به بیماری‌های روانی را افزایش می‌دهد، اما قرار گرفتن در معرض نور در روز این خطر را کاهش می‌دهد. پس همین پیشگیری ساده، ابزاری ساده و مؤثر و غیردارویی برای بهبود سلامت روان می‌تواند باشد.

ساعت درونی بدن ما یا ریتم شبانه روزی، چرخه‌های هوشیاری و خواب آلودگی را با توجه به نور محیطی تنظیم می‌کند. عوامل دیگری مانند ورزش، فعالیت اجتماعی و دما هم می‌توانند بر ریتم شبانه‌روزی تأثیر بگذارند، اما نور همچنان قوی‌ترین تأثیرگذار است.

مشخص شده که اختلال در ریتم شبانه روزی یکی از ویژگی‌های مشترک بسیاری از اختلالات روانپزشکی است. بنابراین، منطقی است که قرار گرفتن در معرض نور یک عامل خطر محیطی قابل تغییر در بیماری‌های روانی است.

برای انجام این تحقیق، محققان دانشگاه موناش بزرگترین مطالعه جهان را در مورد تأثیر قرار گرفتن در معرض نور روز و شب بر ایجاد بیماری روانی را انجام دادند.

محققان ۸۶۷۷۲ شرکت‌کننده بزرگسال را از Biobank بریتانیا انتخاب کردند. آنها از نظر قرار گرفتن در معرض نور، خواب، فعالیت بدنی و سلامت روان مورد بررسی قرار گرفتند. محققان دریافتند که در افرادی که در شب در معرض نور زیاد قرار می‌گیرند، خطر افسردگی ۳۰ درصد افزایش می‌یابد، در حالی که در افرادی که در معرض نور زیاد در روز قرار می‌گیرند، خطر افسردگی ۲۰ درصد کاهش می‌یابد.

الگو‌های مشابهی برای رفتار‌های خودآزارانه، روان پریشی، اختلال دوقطبی، اختلال اضطراب فراگیر و PTSD مشاهده شد.

شان کین، یکی از نویسندگان این مطالعه می‌گوید: «هنگامی که مردم درک کنند که الگو‌های قرار گرفتن در معرض نور تأثیر قدرتمندی بر سلامت روان آن‌ها دارد، می‌توانند اقدامات ساده‌ای را برای بهینه‌سازی سلامت خود انجام دهند.»

محققان می‌گویند که زندگی مدرن – به ویژه نور مصنوعی و نور دستگاه‌هایی مانند گوشی موبایل، رایانه و صفحه تلویزیون – ساعت‌های داخلی بدن ما را گیج کرده است و نحوه تکامل مغز ما برای بهترین عملکرد در نور روشن روز را به چالش کشیده است.

کین می‌گوید: «انسان‌های امروزی این زیست‌شناسی را به چالش می‌کشند و حدود ۹۰ درصد از روز را در داخل خانه زیر نور الکتریکی می‌گذرانند، که در طول روز بسیار کم و در شب بسیار روشن در مقایسه با چرخه‌های نور طبیعی و تاریکی است. این امر برای بدن ما گیج‌کننده است و ما را بیمار می‌کند.»

این مطالعه در مجله Nature Mental Health منتشر شده

منبع: دانشگاه موناش


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

در مورد این عکس‌ها فقط می‌توانیم بگوییم چیزها به نحو عجیب یا خنده‌داری، سر جای خودشان نیستند!

ما در طول زندگی آدم زیاد دیده‌ایم که سر جای خود نبوده، اما در مورد اشیا، گاهی نبودن آنها در سر جای خودشان یا کاربرد بدیع آنها برای خودش یک طنز و شگفتی می‌شود، در این سری عکس‌های می‌خواهیم تعدادی از این موارد را با هم مرور کنیم:راهی…

10 عکس بسیار زیبا از درخت – انتخاب شده از عکاسان خلاق

درخت‌ها زندگی‌بخش زمین و مایه زیبایی آن هستند. انسان‌ها هزاران سال است که آنها بهره می‌برند و تا توانسته‌اند پهنه زمین برخوردار از زیبایی‌شان را کمتر و کمتر کرده‌اند. درختان متنوع با شکل و آرایش متفاوت ریشه، تنه، شاخه‌ها و برگ‌ها، چشم‌نواز…

ایده‌های خوب و خلاقانه برای دکوراسیون و منظره‌سازی فضای بیرونی خانه‌های و مجتمع‌های مسکونی و اداری

آیا تا به حال به دنبال الهام گرفتن برای دکوراسیون و منظره‌سازی فضاهای بیرونی منزل خود بوده‌اید. آیا دوست داشته‌اید بتوانید به نوعی طبیعت را در فضاهای کوچک حیاط آپارتمان یا خانه ییلاقی خود ادغام کنید.در این صورت مجموعه این پست می‌تواند…

هنرمندی با این تصاویر جالب پیش چشم ما مجسم کرده که اگر 10 بنای تاریخی و اسطوره‌ای معروف، سالم و…

یکی از جالب‌ترین چیز‌ها در مورد مطالعه تاریخ، یادگیری چیز‌های شگفت‌انگیزی است که نیاکان ما ایجاد کرده‌اند. اما برخی از یادگارهای آنها از بین رفته‌اند و فقط ویرانه‌های آنها باقی هستند و در مواردی همین ویرانه‌ها هم نیستند و فقط توصیف‌های متنی…

واقعیت دگرگون: اگر استالین یا تزارها به سبک هنر شوروری یا روس‌ها، ساختمان‌های مهم دنیا را می‌ساختند!

هنر شوروری و روس‌ها و البته خلاقیت‌ها و ظرافت‌ها و جزئیات خودش را دارد. اما در این بین ساختمان‌های زمخت عظیم زیادی هم توسط آنها ساخته شده که بیشتر ابهت و پیشتازی و قدرت را می‌خواستند بنمایانند.حالا تصور کنید که ساختمان‌های مهم دنیا را…

شوخی با درونگراها (نرنجید! خودم یک درونگرا هستم)

در مورد درونگراها بسیار مطلب نوشته‌ام. یک زمانی درونگرایی در جامعه خیلی تابو بود و هنوز هم مقداری است.خود من به عنوان یک درونگرا زمانی از درونگرایی خود شرمنده بودم. اما بعدا متوجه شدم که درونگرایی یک ویژگی شخصی است. درونگراهایی یک طیف…
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.