آیا عفونت HPV یک عامل خطر پنهان برای سرطان پروستات است؟

0
در یک پژوهش تازه، دانشمندان یک متاآنالیز برای بررسی نقش ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) در سرطان‌زایی پروستات انجام داده‌‌اند.

سرطان پروستات یک مشکل مهم سلامتی و پنجمین علت مرگ و میر مردان در سراسر جهان است. شیوع سرطان پروستات در مناطق مختلف متفاوت است، بالاترین شیوع در اروپای شمالی و غربی، آمریکای شمالی، آفریقای جنوبی، استرالیا/نیوزیلند و کارائیب گزارش شده، در حالی که کمترین میزان بروز سرطان پروستات در آسیا و شمال ثبت شده است. در آفریقا میزان بروز این بیماری به وضعیت اجتماعی-اقتصادی مختلف و سیاست‌های بهداشتی کشور‌های دیگر نسبت داده شده است.

برخی از عوامل خطر مرتبط با سرطان پروستات عبارتند از سن، استعداد ژنتیکی و سابقه خانوادگی. پیش از این، محققان گزارش داده بودند که جهش HOXB۱۳ خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می‌دهد. سایر ژن‌های مرتبط با سرطان پروستات عبارتند از BRCA۱، BRCA۲ و ژن MSH۲.

قومیت نیز نقش برجسته‌ای در بروز سرطان پروستات دارد. به عنوان مثال، در مقایسه با مردان آسیایی، مردان سیاه پوست در ایالات متحده و کارائیب بالاترین میزان ابتلا به سرطان پروستات را دارند.

HPV و سرطان پروستات

حدود ۱۵ درصد از تمام سرطان‌های انسان با ویروس‌ها مرتبط است. برخی از ویروس‌ها می‌توانند رفتار سلول‌های توموری را با مسدود کردن مسیر‌های (مرگ برنامه‌ریزی شده) آپوپتوز، تحریک رگ‌زایی، مهار سیگنال‌دهی سرکوبگر تومور و افزایش متاستاز تغییر دهند.

اگرچه HPV با سرطان دهانه رحم در زنان مرتبط است، اما به نظر نمی‌رسد که خطر ابتلا به سرطان تخمدان و آندومتر را افزایش دهد.

مطالعه قبلی نشان داده است که عفونت HPV بر پاتوژنز سرطان پروستات تأثیر می‌گذارد. مطالعات ژنتیکی و بالینی هم یک رابطه علت و معمولی بالقوه بین HPV و سرطان پروستات را نشان داده‌اند.

این فرض بر اساس شناسایی کویلوسیت‌های مرتبط با HPV در نمونه‌های سرطان پروستات بنا نهاده شده است. بیان بالاتری از انکوپروتئین‌های HPV E۷ نیز در بافت‌های خوش خیم پروستات در مقایسه با سرطان پیشرفته پروستات یافت شد.

با این وجود، برخی تحقیقات هم با‌ایده مرتبط بودن HPV با بروز سرطان پروستات موافق نیستند.

اما در متاآنالیز کنونی تمام مطالعات مروبوط از پایگاه‌های اطلاعاتی در دسترس عموم، از جمله Embase، PubMed، Medline، و Scopus، از آغاز تا ۲۱ آگوست ۲۰۲۲ در نظر گرفته شده. این مطالعه در نظر گرفت که در نمونه‌هایی که از نظر ظاهر بافت‌شناسی  سرطان پروستات هستندِ شخص چقدر مبتلا به HPV تاییدشده توسط آزمایش PCR بوده است.
عفونت HPV خطر ابتلا به سرطان پروستات را  افزایش می‌دهد، نه BPH را.

در مجموع نتایج ۲۷ مطالعه مورد شاهدی تجمیع شد.

این مطالعات شامل تجزیه و تحلیل ۱۶۰۷ نمونه بافت تومور پروستات و ۱۴۴۳ نمونه شاهد بود.

در سال ۱۹۹۰، وجود HPV انواع ۱۶ و ۱۸ برای اولین بار در بافت‌های سرطان پروستات شناسایی شد.

هیچ ارتباط معناداری بین عفونت HPV و BPH در این مطالعات یافت نشد.

عفونت HPV یک پدیده “Hit and Run” است که در آن ژنوم ویروسی کامل یا ناقص تنها در مراحل اولیه سرطان پروستات شناسایی می‌شود. در مراحل بعدی سرطان غیر قابل تشخیص می‌شود. تیپ‌های پرخطر HPV ۱۶ و ۱۸ معمولاً به مدت یک تا ۱۰ سال قبل از ابتلا به سرطان پروستات HPV مثبت در بافت‌های BPH وجود دارند.

علاوه بر تشخیص وجود HPV، تعیین وضعیت فیزیکی ژنوم HPV در نمونه‌های HPV مثبت مهم است. در طول سرطان‌زایی، DNA HPV به شکل یکپارچه وجود دارد که با بیان بیش از حد ژن‌های E۶ و E۷ مشخص می‌شود. عفونت HPV همچنین می‌تواند به افزایش مقاومت در برابر آپوپتوز در سلول‌های تومور پروستات انسانی کمک کند.

حلاصه اینکه بر اساس متاآنالیز کنونی عفونت HPV خطر سرطان پروستات را در مردان افزایش می‌دهد.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

اگر نسخه پنجابی سریال بریکینگ بد ساخته می‌شد!

بریکینگ بد یک سریال تلویزیونی درام تلویزیونی بسیار محبوب آمریکایی است که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ از شبکه AMC پخش می‌شد. این سریال توسط وینس گیلیگان ساخته شد و برایان کرانستون در نقش والتر وایت، معلم شیمی دبیرستانی که به سرطان ریه مبتلا است و…

سخت است باور کنیم که این عکس‌ توهم‌برانگیز، واقعا عکس است و نقاشی نیست – چرا علیرغم هوش مصنوعی…

اخیراً توجه زیادی به جهان‌های فانتزی ایجاد شده در هنر هوش مصنوعی شده است. با این وجود عکاسی هنوز قدرت و تازگی خاص خودش را دارد و می‌تواند جادو کند و صحنه‌های فانتزی خیره‌کننده ایجاد کند.برخی از عکس‌های تارین گلدمن -عکاس آفریقای جنوبی-…

انگار این شخصیت‌های تاریخی و اسطوره‌ای همین الان عکس گرفته‌اند! استفاده از هوش مصنوعی برای بازسازی…

ما بسیاری از شخصیت‌های تاریخی را تنها به صورت طراحی‌های محو و مجسمه‌ها و سردیس‌ها را دیده‌ایم. حالا تصور کنید که این شخصیت‌ها دوباره زنده می‌شدند و با آرایش صورت و مو و ریش امروزی و لباس‌های مدرن به عکاسخانه می‌رفتند.این کاری است که یک…

کلاژهای کاغذی زیبای مینیمال از شخصیت‌های سینمایی مشهور

اینکه بتوانی به صورت خلاصه و مختصر و مفید با هنر خودت، مفهومی را برسانی، هر بسیار جالبی است. حالا تصور کنید که با برش چند کاغذ رنگی و کنار هم نهادت انها، یغنی کلاژ کاغذی بشود، شخصیت‌های مهم سینمایی را بازسازی کرد.این کاری است که مارگارت…

اگر سیمپسون‌ها در دنیا وستروس بودند! گالری عکس

وستروس یک سرزمین یا قاره تخیلی و یکی از مکان‌های اصلی مجموعه رمان‌های فانتزی «آواز یخ و آتش» نوشته جورج آر آر مارتین است. انکاتی در مورد وستروسجغرافیا: وستروس در غرب قاره اسوس قرار دارد و با دریای باریکی که به نام دریای باریک شناخته…

شوخی‌های تصویری دانشگاهی – دوران عزیز پرمخاطره و گاه پرمشقت با بازدهی‌های نامعلوم

دوره دانشگاه و سختی تطابق‌های دانشجوهایی از طبقات مختلف اجتماعی و نواحی مختلف کشور و آمیزه جالب کنار هم قرار گرفتن آنها هر فعالیت عادی دیگر اجتماعی می‌شود مانند نگاه کردن به فوتبال و هر امتحان یا حتی کلاسی خاطره‌انگیز می‌شود.در اینجا…
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.