5 مورد از معایب ارتودنسی نامرئی که نمی دانید! [آپدیت 2024]✅

0
رپورتاژ

چکیده : ما سعی کردیم مطالب جامع و کاملی در ارتباط با انواع روش های ارتودنسی دندان، در اختیارتان قرار دهیم.

5 مورد از معایب ارتودنسی نامرئی که نمی دانید! [آپدیت 2024]✅

مسلما دندان‌های سالم و با ظاهر زیبا نقش مهمی در تناسب چهره و افزایش اعتمادبه‌نفس ما دارند. ارتودنسی دندان یکی از چندین درمان تخصصی در دندانپزشکی است که با هدف تراز کردن دندان‌ها و رفع مشکلات مربوط به فک انجام می‌شود. با وجود اینکه در جامعه امروز ارتودنسی در سنین بالا نیز قابل انجام است، اما اگر این روش درمان در سن 7 تا 9 سالگی انجام شود، از بروز مشکلات بیشتر در بزرگسالی پیشگیری می‌کند. این درمان به روش‌های مختلفی توسط بهترین دکتر ارتودنسی در تهران قابل انجام است.

ما نیز در این مقاله مطالب جامع و کاملی در ارتباط با یکی از روش های نوین ارتودنسی با نام ارتودنسی نامرئی در اختیارتان قرار خواهیم داد. اگر به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید می توانید به سایت پزشکا (pezeshka.net) مراجعه کنید و یا از سایت هایی نظیر جراحا، جراحتو، دکترتو و پذیرش24 کمک بگیرید.

ارتودنسی نامرئی چیست؟

ارتودنسی نامرئی یا شفاف از روش‌های مدرن و پرطرفدار درمان ارتودنسی دندان است. خوشبختانه در این روش خبری از براکت و سیم‌های فلزی نیست، به همین خاطر پروسه درمان بدون جلب توجه انجام می شود، زیرا یکی از دغدغه‌های بزرگ افرادی که تحت درمان ارتودنسی هستند، دیده شدن سیم‌های فلزی روی دندان‌هایشان است. این براکت‌های فلزی علاوه بر ایجاد ظاهری نامطلوب، گاهی هنگام ادای کلمات نیز مشکل ایجاد می‌کنند. به همین خاطر بیشتر افراد با وجود اینکه به دلیل نامرتب بودن دندان‌هایشان به ارتودنسی نیاز دارند، اما اقدام به انجام آن نمی کنند.

ارتودنسی نامرئی از روش‌های محبوب دندانپزشکی است که با استفاده از آن می‌توان ضمن حفظ زیبایی لبخند، دندان‌های نامرتب را بدون جلب توجه اصلاح کرد. ارتودنسی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که در ادامه می‌توانید با انواع آن بیشتر آشنا شوید:

  • ارتودنسی ثابت: یکی از سخت‌ترین و رایج ترین روش های ارتودنسی، ارتودنسی ثابت است که طی این روش فرد به مدت یک تا ۲ سال نمی‌تواند براکت‌ها را از روی دندان خارج کند. این روش نیازمند مراقبت و تمیز کردن مرتب دندان‌ها است و بی‌توجهی به آن موجب آسیب دندان‌ها می شود. از متداول ترین انواع ارتودنسی ثابت به ارتودنسی لینگوال، دیمون، فلزی و سرامیکی اشاره می کنیم.
  • ارتودنسی متحرک: در این روش برخلاف روش ثابت امکان برداشتن و گذاشتن براکت‌های ارتودنسی وجود دارد و بیمار می‌تواند هنگام غذا خوردن ارتودنسی خود را برداشته و سپس بدون نیاز به کمک پزشک دوباره آن را جای گذاری کند. از این روش ارتودنسی معمولا برای رفع مشکلات خفیف دندان استفاده می‌شود.
  • ارتودنسی برای رفع مشکلات فک: بهترین دکتر ارتودنسی توصیه می کند برخی از درمان‌ها در دوران کودکی انجام شوند. این به این خاطر است که استخوان‌های صورت کودک هنوز در حال شکل گیری هستند و حرکت و دستکاری آن‌ها بسیار آسان‌تر است.
  • ارتودنسی با کش: از روش‌های معمول ارتودنسی، ارتودنسی با کش است که از آن برای هدایت حرکت فک و دندان‌ها در جهت مناسب بهره می برند. غالب اوقات از این روش برای عقب و جلو کشیدن فک یا منظم کردن دندان‌ها استفاده می‌شود. این کش‌های ارتودنسی از جنس لاتکس هستند.
  • ارتودنسی نامرئی: ارتودنسی شفاف جایگزین خوبی برای بریس‌ها و ارتودنسی‌های دیگر است. در ارتودنسی شفاف به جای استفاده از براکت‌ و سیم‌ برای صاف کردن دندان‌ها، از یک ارتودنسی شفاف و سفارشی استفاده می‌شود. این روش ظاهر بهتری نسبت به دیگر انواع ارتودنسی دارند و به دندان‌ها نمی چسبند. متقاضیان این نوع ارتودنسی می‌توانند آن را از دهان خارج کنند و دوباره روی دندان قرار دهند. جنس آن از پلاستیک بی‌رنگ ساخته شده و زمانی که روی دندان قرار می گیرند، چندان قابل‌مشاهده نیست.

معمولا لازم است هر دو هفته یک بار الاینر یا ارتودنسی شفاف خود را تعویض کنید تا پروسه درمان کامل شود. برای نتیجه بهتر الاینر باید حدودا روزی ۲۲ ساعت در دهان باشد و تنها در زمان غذا خوردن آن را دربیاورید.

ارتودنسی نامرئی چیست؟

انواع ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی به ۲ شکل ثابت و متحرک انجام می‌شود. تفاوت آن‌ها در قابلیت خارج کردن براکت‌های شفاف در طول دوره درمان است. روش ارتودنسی نامرئی دارای سه حالت درمانی است که عبارتند از:

  • ارتودنسی نامرئی با پلاک های شفاف: این روش بهترین نوع ارتودنسی نامرئی است که اصلا روی دندان‌ها دیده نمی‌شود. به همین خاطر بین بزرگسالان یک روش پرطرفدار و محبوب به‌شمار می رود.
  • ارتودنسی نامرئی با براکت همرنگ دندان: یکی دیگر از انواع ارتودنسی نامرئی، براکت‌های همرنگ دندان از نوع ثابت هستند. در این روش، براکت‌هایی از جنس سرامیک انتخاب می‌شوند که به خاطر همرنگ بودن با دندان‌ها جلب توجه نمی‌کنند.
  • ارتودنسی نامرئی لینگوال: سومین حالت که با ارتودنسی سرامیکی شباهت زیادی دارد، نوع دیگری از ارتودنسی ثابت است که نقش اصلاح‌کننده پشت دندانی دارد. در این روش تمامی متعلقات ارتودنسی دندان مانند سیم‌ها و براکت‌ها پشت دندان در فک بالا و پایین قرار داده می شوند. بدین ترتیب ارتودنسی کاملا نامرئی است. البته این روش به علت قرار گرفتن سیم و براکت‌ها پشت دندان، باعث برخورد زبان با آن‌ها می‌شود که کمی آزاردهنده است. به همین خاطر این روش متقاضی زیادی ندارد و در اغلب موارد توصیه نمی شود.

مزایا و معایب ارتودنسی نامرئی

از مهم ترین مزایای ارتودنسی نامرئی می توانیم به عدم دیده شدن براکت‌های شفاف اشاره کنیم. دیگر فواید روش ارتودنسی نامرئی شامل موارد زیر است:

  • احتمال پوسیده شدن دندان‌ها کاهش پیدا می کند.
  • سیم‌ها و براکت‌های آن به راحتی تمیز می‌شوند.
  • احتمال سابیده شدن و آسیب به دندان‌ها کاهش می یابد.
  • سیم‌ها و براکت‌ها باعث جلب توجه افراد نمی شوند.
  • امکان برداشتن و جابجایی پلاک‌های شفاف موقع غذا خوردن یا مسواک زدن وجود دارد.
  • در ارتودنسی نامرئی، تحمل پلاک مخصوصا در روزهای اول راحت‌تر است.
  • در مواقع حساس مانند سخنرانی، پلاک‌های شفاف را می توان برداشت.
  • در این روش احتمال بروز مشکلاتی مانند بیرون آمدن براکت، پاره شدن سیم و کش ارتودنسی وجود ندارد.

آشنایی با معایب ارتودنسی نامرئی به شما کمک می کند تا بتوانید تصمیم آگاهانه تری بگیرید که در این قسمت به معرفی آن ها پرداخته ایم:

  • در مورد هزینه این روش می توان گفت نسبت به نوع معمولی آن هزینه بیشتری دارد.
  • احتمال دارد در صورت عدم مراقبت‌های لازم توسط بیمار، شفافیت براکت‌ها تغییر رنگ پیدا کنند.
  • این روش تنها برای افراد با ناهنجاری ضعیف یا متوسط در دندان‌ها مناسب است.
  • در ارتودنسی نامرئی نقش بیمار در استفاده منظم از براکت‌ها برای رسیدن به نتیجه عالی پررنگ است.
  • امکان دارد به دلیل بی‌توجهی، براکت‌ها گم یا خراب شوند.

مزایا و معایب ارتودنسی نامرئی

کلام آخر

ارتودنسی نامرئی یا شفاف یکی از چندین روش درمانی برای اصلاح دندان‌های کج و نامرتب است. افرادی که نمی‌خواهند سیم‌های فلزی و براکت دندان‌هایشان جلب توجه کند، کاندیدای مناسبی برای این نوع ارتودنسی هستند. ارتودنسی نامرئی به روش‌های مختلفی قابل انجام است که برای مشاوره و انتخاب آن‌ها باید به دندانپزشک با تخصص و مهارت کافی در حوزه ارتودنسی مراجعه کنید. ما در این مقاله سعی کردیم اطلاعات جامعی در ارتباط با روش ارتودنسی نامرئی در اختیارتان قرار دهیم. اگر به اطلاعات بیشتری نیاز دارید به سایت پزشکا (pezeshka.net) مراجعه کنید.

آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.