تاریخچه استودیوی انیمیشن پیکسار | از زمان تاسیس تا شهرت با انیمیشنهای محبوب
استودیوی انیمیشن پیکسار در سال 1986 با همکاری استیو جابز، ادوین کتمول و جان لاستر تأسیس شد. این شرکت در ابتدا زیرمجموعه بخش کامپیوتر لوکاس فیلم بود که تمرکز اصلی آن بر توسعه سختافزار کامپیوتری پیشرفته بود. با این حال، استیو جابز که با مشکلات مالی مواجه بود، در سال 1986 شرکت را تصاحب کرد و نام آن را به Pixar تغییر داد و تمرکز خود را به انیمیشنهای رایانهای تغییر داد.
پیکسار در سالهای اولیه فعالیت خود با چالشهای متعددی روبرو بود. این شرکت از نظر مالی با مشکل مواجه بود و منبع اصلی درآمد آن از فروش رایانههای Pixar با قیمت بالا به سازمانهای دولتی و موسسات دانشگاهی بود. علیرغم این چالشها، بنیانگذاران پیکسار به دیدگاه خود در استفاده از فناوری برای متحول کردن انیمیشن متعهد ماندند.
موفقیت با “داستان اسباب بازی” (1995)
موفقیت پیکسار با اکران «داستان اسباببازی» در سال 1995، اولین فیلم انیمیشن کاملاً رایانهای جهان به دست آمد. «داستان اسباببازی» به کارگردانی جان لستر، یک دستاورد پیشگامانه در انیمیشن بود و از فناوری پیشرفته CGI برای زنده کردن شخصیتهایش استفاده کرد. این فیلم ماجراهای وودی، یک عروسک گاوچران، و باز لایت یر، یک شخصیت اکشن محیطبان فضایی را دنبال میکرد، زیرا آنها چالشهای اسباب بازی بودن در اتاق یک پسر جوان را دنبال میکردند.
«داستان اسباب بازی» نه تنها یک شگفتی فنی بود، بلکه یک موفقیت عمده و تجاری بود. این انیمیشن به خاطر انیمیشن نوآورانه، داستان سرایی جذاب و شخصیتهای به یاد ماندنی خود مورد تحسین گسترده قرار گرفت. موفقیت این فیلم جایگاه پیکسار را به عنوان یک بازیگر اصلی در صنعت انیمیشن مستحکم کرد و راه را برای موفقیتهای آینده هموار کرد.
افقهای گسترش یافته (1996-2002)
پس از موفقیت «داستان اسباببازی»، پیکسار افقهای خلاقانهاش را با مجموعهای از فیلمهای موفق در اواخر دهه 1990 و اوایل دهه 2000 گسترش داد. «زندگی یک حشره» (1998) به کارگردانی جان لستر و اندرو استانتون، ماجراهای یک مورچه نامناسب به نام فلیک را دنبال میکرد که حشرات دیگر را جمع میکرد تا کلنی آنها را از دست گروهی ملخ نجات دهد. این فیلم به دلیل انیمیشن خیرهکننده و داستان سرایی تخیلیاش مورد تحسین قرار گرفت.
پیکسار با «داستان اسباببازی 2» (1999)، که دنبالهای بر اولین فیلم پیشگامانهاش بود، به روند پیروزیهای خود ادامه داد. «داستان اسباببازی 2» به کارگردانی جان لستر، ماجراهای وودی، باز و بقیه گروه اسباببازیها را در حالی که با چالشها و ماجراجوییهای جدیدی روبرو میشدند، بیشتر بررسی کرد. این فیلم یکی دیگر از موفقیتهای انتقادی و تجاری بود و شهرت پیکسار را در ساخت فیلمهای انیمیشنی با کیفیت بالا بیشتر کرد.
در سال 2001، پیکسار «شرکت هیولاها» را به کارگردانی پیت داکتر منتشر کرد. این فیلم دنیای هیولاهایی را بررسی میکند که کودکان را میترسانند تا برای شهرشان انرژی تولید کنند. مخاطبان را با شخصیتهایی مانند سالی و مایک وازوفسکی آشنا کرد و به خاطر مفهوم تخیلی، داستان گویی صمیمانه و انیمیشن تاثیرگذارش مورد تحسین قرار گرفت.
اوج خلاقیت و تحسین منتقدان (2003-2010)
اواسط دهه 2000 با مجموعهای از فیلمهای تحسین شده و تجاری موفق برای پیکسار اوج خلاقیت را رقم زد. در سال 2003، پیکسار فیلم «در جستجوی نمو» را به کارگردانی اندرو استانتون منتشر کرد. این فیلم سفر مارلین، دلقک ماهی را دنبال میکرد که در جستجوی پسرش، نمو، بود که توسط یک غواص دستگیر و در مخزن ماهی قرار گرفت. «در جستجوی نمو» به خاطر انیمیشن نفس گیر زیر آب، شخصیتهای به یاد ماندنی و داستانی دلچسب مورد ستایش قرار گرفت.
در سال 2004، پیکسار «شگفت انگیزان» را به کارگردانی برد برد عرضه کرد. این فیلم ماجراهای یک خانواده ابرقهرمان را دنبال میکرد که در چالشهای زندگی در حومه شهر پیمایش میکردند و با شروری که جهان را تهدید میکرد مبارزه میکردند. «شگفت انگیزان» به خاطر داستان جذاب، طنز شوخ و تکنیکهای انیمیشن پیشگامانهاش مورد تحسین قرار گرفت.
پیکسار با «راتاتوی» (2007) به کارگردانی برد برد، به روند پیروزی خود ادامه داد. این فیلم داستان رمی را دنبال میکند، موش صحرایی با اشتیاق به آشپزی، در حالی که رویای خود را برای تبدیل شدن به یک سرآشپز در پاریس دنبال میکند. «راتاتوی» به خاطر انیمیشن خیرهکننده، شخصیتهای جذاب و داستان دل انگیزش مورد تحسین قرار گرفت.
نوآوری و موفقیت مستمر (2011 تا کنون)
در دهه 2010، پیکسار با فیلمهایی مانند “Inside Out” (2015) و “Coco” (2017) به نوآوری و جابجایی مرزهای انیمیشن ادامه داد. «Inside Out» به کارگردانی پیت داکتر، عملکرد درونی ذهن یک دختر جوان را از طریق شخصیت پردازی احساسات او بررسی کرد. این فیلم به دلیل داستان سرایی مبتکرانه، عمق احساسی و انیمیشن خیرهکنندهاش مورد تحسین قرار گرفت.
«کوکو» به کارگردانی لی آنکریچ و آدریان مولینا، فرهنگ و سنت مکزیک را در حالی که داستان پسر جوانی به نام میگل را روایت میکند که آرزوی موسیقیدان شدن را دارد، تجلیل کرد. این فیلم به خاطر جلوههای بصری پر جنب و جوش، داستان دلچسب و موسیقی خاطره انگیزش مورد تحسین قرار گرفت.
پیکسار با مجموعهای از پروژههای آینده که نوید ادامه میراث استودیو در نوآوری و داستان سرایی عالی را میدهد، در خط مقدم انیمیشن باقی مانده است. از دنبالههای فیلمهای کلاسیک دوستداشتنی مانند «داستان اسباببازی» و «در جستجوی نمو» گرفته تا فیلمهای اصلی که به کاوش در جهانها و شخصیتهای جدید میپردازند، آینده پیکسار روشن به نظر میرسد زیرا همچنان مرزهای آنچه را که در انیمیشن ممکن است پیش میبرد. استودیوی انیمیشن پیکسار با سابقهای غنی از فیلمهای پیشگامانه و تعهد به خلاقیت و نوآوری، به عنوان یکی از تأثیرگذارترین و محبوبترین استودیوهای انیمیشن در جهان ایستاده است.