درباره آزمایش چکاپ مردان چه می دانید؟

0
رپورتاژ

آیا درباره آزمایش چکاپ مردان چیزی شنیده اید؟ آیا تا به حال به فکر انجام این تست ها افتاده اید؟ همانطور که می دانید، بسیاری از بیماری ها بدون علامت هستند؛ لذا توصیه می شود که آقایان انجام تست چکاپ را برای تشخیص به موقع نشانه های بیماری در مراحل ابتدایی جدی بگیرند. این تست، یکی از بهترین و سریع ترین راه ها برای شناسایی زودهنگام بیماری ها است.

برخی از آیتم های این آزمایش در بین زنان و مردان مشترک است؛ ولی برخی تست ها فقط مختص مردان هستند. از آنجا که برخی بیماری ها بدون علامت خاصی پیشرفت می کنند و فقط زمانی تشخیص داده می شوند که دیر شده است، بهتر است هر چند وقت یکبار این تست ها را بنا به توصیه پزشک خود انجام دهید.

لزوم انجام چکاپ دوره ای
لزوم انجام چکاپ دوره ای

اهمیت انجام آزمایش چکاپ مردان

آزمایش چکاپ مردان، مجموعه ای از تست های پزشکی است که با هدف تشخیص به موقع بیماری ها و انجام اقدامات لازم برای مدیریت آنها انجام می شود. بسیاری از بیماری ها همچون انواع سرطان ها، بیماری قند، فشار خون، چربی خون، بیماری های قلبی عروقی و… به صورت نهفته و بدون علامت خاصی پیشرفت می کنند و اگر به موقع تشخیص داده شوند، به راحتی قابل کنترل و درمان هستند. از این رو، انجام آزمایش چکاپ امری ضروری به نظر می رسد.

از طرفی، ممکن است در زندگی روزمره خود با مشکلاتی همچون کم انرژی بودن، خستگی، تنگی نفس و غیره مواجه باشید. ممکن است بیشتر این مشکلات، ریشه در یک بیماری زمینه ای یا وجود اشکال در کارکرد طبیعی یکی از اعضای بدن باشند؛ از این رو با انجام تست های چکاپ می توانید هر چه سریع تر به علل زمینه ای بروز چنین مشکلاتی پی ببرید و با درمان صحیح از این مشکلات آزاردهنده خلاص شوید.

 

پیگیری وضعیت سلامت با آزمایش های روتین

آزمایش های چکاپ مردان شامل چه مواردی می شود؟

اکنون شاید کنجکاو شده باشید که بدانید آزمایش چکاپ مردان شامل چه آیتم هایی است؟ از همین رو، در ادامه فهرستی از آزمایش های چکاپ مخصوص مردان را ارائه داده و هر یک را به اختصار توضیح می دهیم. در قدم اول شما باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک پس از معاینه حضوری، وضعیت سلامت شما را از نظر فاکتورهای بالینی همچون ارزیابی توده بدنی یا BMI، فشار خون، وضعیت تنفس و… بررسی می کند.

در ادامه، ممکن است پزشک تست های تکمیلی شامل آزمایش خون، ادرار و… را برای ارزیابی وضعیت سلامت شما تجویز کند. اگر به هر دلیلی رفتن به آزمایشگاه برایتان دشوار است، خبر خوش این است که امکان انجام بسیاری از این آزمایش ها در منزل وجود دارد؛ بنابراین، شما می توانید فقط با یک تماس با آنی آزما، این تست ها را به راحتی در منزل خود انجام دهید.

چکاپ غده پروستات

یکی از مشکلات شایع در بین آقایان، بزرگ شدن غده پروستات است. ممکن است این مشکل ناشی از التهاب، عفونت، تومور خوش خیم یا بدخیم باشد. در صورت تشخیص زودهنگام این مشکل با آزمایش چکاپ مردان، امکان درمان کامل بیماری های مرتبط با پروستات وجود دارد.

پزشکان توصیه می کنند که اگر سن شما بالای ۵۰ سال است، تست PSA را به صورت منظم برای ارزیابی وضعیت سلامتی غده پروستات انجام دهید. در صورتی که پزشک در معاینات بالینی و یا نتایج آزمایش PSA، تورم و التهاب در غده پروستات تشخیص دهد، داروها و اقدامات لازم برای کنترل بیماری را تجویز خواهد کرد.

 

چکاپ دوره ای برای مردان

چکاپ سنجش تراکم استخوان

تست سنجش تراکم استخوان، یک روش مهم برای تشخیص و پیشگیری از پوکی استخوان است. این بیماری، بسیار شایع است و مشکلات زیادی را برای بیمار و خانواده ایجاد می کند. با انجام این تست، می توان این بیماری را در مراحل اولیه تشخیص و اقدامات لازم را انجام داد.

مصرف داروهای کورتیکواستروئیدی، نداشتن رژیم غذایی سالم، عدم دریافت ویتامین D و کلسیم کافی از رژیم غذایی، مصرف مشروبات الکلی، کم تحرکی، ابتلا به بیماری های مزمن کبدی و کلیوی و… موجب افزایش شانس ابتلا به این بیماری می شود. در این تست، تراکم استخوان و سطح ویتامین D و کلسیم اندازه گیری می شود و پزشک بر اساس نتایج آن، داروها و مکمل های لازم را تجویز می کند. انجام این آزمایش به افراد بالای 60 سال توصیه می شود.

چکاپ ارزیابی وضعیت کبد

یکی دیگر از تست های آزمایش چکاپ مردان، تست ارزیابی وضعیت کبد است. در این تست وضعیت کبد از نظر ابتلا به کبد چرب بررسی می شود. رژیم غذایی نامناسب، عدم تحرک کافی، دیابت، عوارض جانبی داروها و بیماری های ویروسی و… همگی می توانند موجب ابتلا به این بیماری شوند. در صورت عدم تشخیص این بیماری در مراحل اولیه یا گرید 1، امکان پیشروی این بیماری به گریدهای 2 و 3 و بروز التهاب کبدی وجود دارد. لذا، انجام تست به صورت دوره ای اهمیت دارد. در این آزمایش، سلامت بافت کبد با بررسی آنزیم های ALT و AST ارزیابی شده و در صورت وجود مشکل داروهای مناسب تجویز خواهد شد.

 

آزمایشات چکاپ کامل

آزمایش چکاپ مردان برای ارزیابی سطح قند خون

یکی از موارد مهم آزمایش چکاپ مردان، تست قند خون برای تشخیص دیابت است. این بیماری، در مراحل ابتدایی بدون علامت است و به همین دلیل تشخیص آن بدون انجام آزمایش دشوار است. سبک زندگی نامطلوب، کاهش فعالیت بدنی، مصرف غذاهای آماده و صنعتی و… موجب افزایش سطح قند خون و ابتلا به دیابت نوع دو می شوند.

علاوه بر تغییر رژیم غذایی، کاهش وزن و انجام فعالیت های ورزشی روزانه، انجام آزمایشات دوره ای قند خون می تواند به تشخیص به موقع این بیماری کمک کند. تست قند خون ناشتا (FBS) بخشی از آزمایش دیابت است و در صورت بالا بودن سطح قند خون، ممکن است انجام آزمایش A1C نیز توصیه شود.

چکاپ ارزیابی وضعیت سلامت قلب و عروق

بیماری های قلبی و عروقی ناشی از تنگی عروق یکی از علل اصلی مرگ و میر در جامعه هستند. لذا، پزشکان به افراد بالای ۳۵ سال توصیه می کنند که آزمایش خون را برای اندازه گیری سطح کلسترول، تری گلیسیرید، LDL و HDL انجام دهند. عمده ترین دلایل بروز این بیماری، افزایش سطح کلسترول و لیپیدهای خونی و رسوب آنها در دیواره های عروقی است. این امر می تواند در طولانی مدت منجر به انسداد عروق و افزایش احتمال بروز سکته قلبی شود.

چکاپ بیماری های عفونی قابل انتقال از طریق جنسی برای آقایان

به دلیل شیوع بالای بیماری های مقاربتی قابل انتقال از طریق تماس جنسی، انجام این تست به صورت دوره ای توصیه می شود. عفونت های جنسی می توانند بر سیستم ادراری و تناسلی تأثیر منفی بگذارند و در صورت عدم درمان به موقع، منجر به بروز عفونت های مزمن شوند. ناتوانی جنسی، اختلالات عصبی و عفونت های ادراری از جمله پیامدهای این بیماری ها هستند. لذا، برای تشخیص و درمان به موقع بیماری هایی همچون سیفیلیس، سوزاک، کلامیدیا، ویروس HIV و زگیل تناسلی و… انجام چکاپ روتین را جدی بگیرید.

در مجموع، آزمایش چکاپ مردان یکی از بهترین راه های تشخیص به موقع بیماری های احتمالی و انجام اقدامات لازم برای کنترل آنها است. با انجام معاینات و تست های دوره ای می توانید بیماری های خاموش و بدون علامت را هر چه زودتر شناسایی و کنترل کنید. بسیاری از افراد به دلایلی همچون ترافیک، عدم دسترسی به آزمایشگاه معتبر، محدودیت حرکتی، سالخوردگی و… انجام این تست را پشت گوش می اندازند.

آنی آزما این امکان را برای شما فراهم کرده است که بدون نیاز به خروج از منزل، این تست ها را در محیط امن و آرام منزلتان انجام دهید. لطفا برای انجام هماهنگی های لازم با همکاران ما تماس بگیرید تا متخصصین ما در اولین فرصت به منزل شما مراجعه کنند. نمونه شما به بهترین مراکز معتبر آزمایشگاهی ارسال شده و جواب در کمترین زمان ممکن به اطلاع شما خواهد رسید.

آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.