بررسی مکمل فیتو در درمان آلوپسی آندروژنیک

0
رپورتاژ

آلوپسی آندروژنتیک (AGA) که به نام طاسی با الگوی مردانه و همچنین زنانه نیز شناخته می شود، شایع ترین نوع ریزش مو است و حداقل 80 درصد از مردان و نیمی از زنان را تا سن 70 سالگی تحت تاثیر قرار می دهد و با افزایش سن، میزان بروز آن افزایش می یابد. اگرچه معمولاً توسط متخصصان پوست و مو برای درمان و کنترل آن اقدام می‌شود، اما انتخاب راهکار درمانی می‌تواند پزشک و بیمار یکی از چالش برانگیزترین شرایط برای رسیدگی باشد.

زیرا انتخاب درمان اغلب شامل بررسی پیچیده عوامل متعدد و تصمیم‌گیری اخلاقی است. اثربخشی، پروفایل عوارض جانبی، عملی بودن منجر به انطباق، و هزینه درمان از جمله مهم ترین عواملی هستند که به ویژه با توجه به ماهیت مزمن آلوپسی آندروژنیک باید در نظر گرفته شوند. دانش پزشکی پایه، آشنایی با روش‌های درمانی خاص و غرامت مالی نیز می‌تواند به ترتیب توانایی پزشک را برای انتخاب مناسب‌ترین گزینه درمانی برای هر بیمار محدود و مبهم کند.

آلوپسی آندروژنیک یک بیماری وراثت اتوزومال غالب (Autosomal dominant) است که از تبدیل تدریجی موهای ترمینال (موی سالم و دارای رشد) به موهای واسطه و ولوس (موی پرز مانند) تشکیل شده است. تغییرات در چرخه حیات مو شامل کاهش مدت زمان فاز آناژن و افزایش مدت فاز تلوژن و در نتیجه کوتاه شدن موها و در نهایت طاسی می شود. AGA با شروع زودهنگام، ارتباط قوی با بیماری شدید عروق کرونر و سندرم متابولیک دارد و در افراد با شاخص توده بدنی بالا، ما شاهد احتمال بروز AGA شدید بیشتری هستیم. شواهد اخیر همچنین نشان داده است که AGA، که در هر دو جنس مرد و زن رخ می دهد، با تعدادی از موارد شدید کوید-19 مرتبط است که به آن علامت گابرین (Gabrin sign) می گویند.

در مردان، AGA به صورت نازک شدن در دو طرف ناحیه گیجگاهی پوست سر و پیشانی شروع می شود که به رأس یا تاج سر گسترش می یابد. در زنان، AGA به صورت نازک شدن موی پراکنده بالای سر و تاج سر ظاهر می‌شود، که معمولاً خط موی فرق سر را از بین می‌برد، که پوست سر قابل مشاهده‌تری را ایجاد می‌کند. این عارضه که به اختصار FPHL نامیده میشود به ویژه در میان زنانی که در دوره یائسگی قرار دارند، شایع تر است. تشخیص آلوپسی آندروزنیک معمولا بالینی است، اما کوچک سازی فولیکولی یا میننیاتوریزه شدن فولیکول مو ردپای بافتی الگوی ریزش مو آندروژنیک در هر دو جنس است.

ریزش مو بر عزت نفس و کیفیت کلی زندگی تأثیر منفی می گذارد. مطالعات متعدد نشان داده است که مردانی که ریزش موی زودرس را تجربه می کنند، اغلب ناراحتی عاطفی زیادی از خود نشان می دهند و نگرانی قابل توجهی را برای همسالان و خانواده خود ابراز می کنند. مطالعات همچنین نشان داده اند که تأثیر روانی در زنان ویرانگرتر از همتایان مرد است.

اثر مکمل فیتو بر آلوپسی آندروژنیک

مکمل فیتو جزو درمان های ترجیحی غیر دارویی و بدون نیاز به نسخه برای کنترل ریزش مو آندروژنیک است که محبوبیت زیادی به واسطه فرمولاسیون منحصر به فرد و قیمت مناسب در جهان دارد. این مکمل بازخوردهای مثبت بسیار زیادی در دنیا داشته است. این مکمل از نظر اخلاقی و اقتصادی نیز از گزینه های انتخابی در میان پزشکان برای کنترل ریزش مو آندروژنیک در هر دو الگوی زنانه و مردانه است. طراحی فرمول مکمل فیتو مبتنی بر عصاره های طبیعی، روغن های گیاهی، روغن ماهی و مخمر آبجو است که در یک پوشش ژلاتین گاوی انکپسوله شده و همراه با زینک بیسگلیسینات فرموله شده است. سطح رضایت مندی از این مکمل در طول 25 سال گذشته و بخصوص در چند سال اخیر برای افراد درگیر با علامت گابرین حدود 95 درصد بوده است.

فرمولاسیون مکمل فیتو حاوی ترکیبات پلی فنول و چربی های غیر اشباع است که خود این فرمول یکی از استراتژی های درمانی برای ریزش مو آندروژنیک است. تحقیقات نشان داده است که در هر دو الگوی آندروژنیک فرد مبتلا با کمبود زینک مواجه است پس فیتو با دارا بودن زینک آمینو اسیدی که دارای جذب غیر رقابتی است میتواند زینک مورد نیاز بدن فرد مبتلا به AGA را تامین کند. این مکمل حاوی فیتو استرول ها یا مواد فیتوشیمیایی است که میتواند سطح DHT را تنظیم کند. اگر چه قدرت بلاک نمودن آنزیم 5 آلفا ردوکتاز مکمل فیتو ممکن است به اندازه مکمل سائوپالمتو قوی نباشد اما در تجربیات مصرف کنندگان دیده شده که اغلب فیتو در الگوی ریزش مردانه که بسیار وابسته به DHT است نتایج امیدوار کننده ای از خود نشان داده است.

دی هایدروتستوسترون یا DHT هورمونی است که بخشی ضروری از رشد جنسی مردان به ویژه در زندگی جنینی و در درجه اول تمایز جنسیتی اندام ها است. در دروان نوجوانی و بزرگسالی این هورمون باعث بزرگ شدن پروستات، فعالیت غدد سباسه (تولید کننده های چربی پوست)، ریزش مو آندروژنیک با الگوی مردانه و رشد موهای بدن، صورت و ناحیه تناسلی میشود. بالا رفتن این هورمون از حد تعادل در بزرگسالی اصلا خوشایند نیست و بویژه که موجب دو مقوله آزاردهنده ریزش موی آندروزنیک و بزرگ شدن پروستات میشود که باید با ترکیباتی همچون سائوپالمتو و یا دست کم مکمل فیتو آن را کنترل کرد.

لازم به ذکر است که ما در ریزش مو آندروژنیک الگوی زنانه (FPHL) خیلی شاهد دخالت DHT نیستیم اما لازم است که بدانید زنان هم به ریزش آندروژنیک الگوی مردانه مبتلا میشوند لذا آنها نیز در معرض این هورمون در الگوی مردانه قرار دارند و لازم است زنان نیز این هورمون را کنترل کنند. ما در هر دو الگوی آلوپسی آندروژنیک در دو جنس شاهد کوچک شدن فولیکول مو و به

تدریج نابودی آن هستیم و این همان واژه طاسی است که اتفاق می افتد. اگر درمان سریع صورت نگیرید تعداد فولیکول هایی که هر روز برای همیشه نابود میشوند با افزایش سن رو به افزایش رفته و شخص کف سر خالی تری را مشاهده خواهد کرد پس لازم است که درمان ها شامل مکمل دهی و درمان های موضعی منظم و همیشه استفاده شود.

مکمل فیتو یک نیروگاه کامل از ویتامین های مورد نیاز مو برای رشد موی سالم است و همچنین ترکیباتی به شدت ضد التهاب دارد و میتواند به تنظیم فاکتور رشد تغییر دهنده بتا 1 یا TGF-β1 که یک پروتئین برای تنظیم فرایندهای التهابی و همچنین تنظیم سلول های تی مرتبط با سیستم ایمنی و تمایز سلول های بنیادی است، کمک کند. اگر این فاکتور از تعادل خارج شود موجب التهاب فولیکولار شده و موها در آلوپسی آندروژنیک به شدت ریزش مو پیدا میکند. این ضد التهاب بودن و تقویت کننده بودن است که دلیل توصیه مکمل فیتو برای فردی است که کاشت مو انجام داده است تا حداقل در 3 ماه پس از کاشت آن را مصرف کند.

اجزای منحصر به فرد مکمل فیتو در تقویت رشد موی سالم و بهبود ضخامت تار مو بسیار موثر است و با استناد به اینکه ریزش آندروژینک یک بیماری همیشگی است پس لازم است که دست کم طبق توصیه شرکت فیتو فرد مبتلا به ریزش مو آندروژنیک دو بار در سال و هر بار 3 ماه این مکمل را مصرف نماید. این دو بار استفاده برای فصل بهار و فصل پاییز توصیه میشود. مشاهدات و تحقیقات نشان داده است که استفاده همزمان از تونیک های تقویت مو همراه با مکمل دهی تاثیرات هم افزا و بسیار ارزشمندی در کنترل آلوپسی آندروژنیک دارد.

سخن پایانی

اگر شما مبتلا به ریزش مو آندروژنیک با الگوی مردانه هستید توصیه میشود که اولویت شما استفاده از مکمل سائوپالمتو باشد و درکنار آن شما میتوانید از مکمل فیتو نیز استفاده کنید چون سائوپالمتو حاوی زینک مورد نیاز شما نیست. گرچه ممکن است فردی کمبود زینک نداشته باشد در هر حال حتی میتوانید کنار سائوپالمتو از یک مکمل ساده زینک استفاده کنید که اقتصادی تر و به همان میزان میتواند مفید واقع شود. وقتی شما ریزش مو الگوی مردانه دارید نیاز است که منظم و روزانه در تمام طول سال و برای طولانی مدت مکمل سائوپالمتو و یا داروی فیناستراید برای بلاک نمودن DHT مصرف کنید پس مکمل فیتو برای شما یک آپشن است نه یک ضرورت.

ز طرفی اگر شما خانمی هستید که مبتلا به ریزش موی الگوی زنانه هستید پس فیتو در دو فصل بهار و پاییز برای شما بهترین گزینه است و سائوپالمتو ممکن است به شما کمک زیادی نکند. نکته مهم پایانی این است که در هر دو الگوی ریزش مو در هر دو جنس در صورتیکه از جانب پزشک متخصص برای شما داروهایی همچون ماینوکسیدیل، فیناستراید و یا دوتاستراید تجویز شده است لازم است برای جایگزینی با روش های درمانی غیر دارویی با پزشک خود مشورت کنید. لازم به ذکر است که بر خلاف تفکر رایج این سه داروی تجویزی الزاما در همه افراد عوارضی از خود نشان نمیدهند پس شما تا زمانی که از جانب ماینوکسیدیل، فیناستراید و یا دوتاستراید عارضه ای تجربه نکرده اید نیاز نیست برای جایگزینی آنها اقدامی انجام دهید.

آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.