5 مورد از شایع‌ترین بیماری های ستون فقرات

بررسی بیماری های شایع ستون فقرات از علت تا درمان

0

بیماری ‌های ستون فقرات، که به طور عمومی به عنوان اختلالات یا نقص‌های مرتبط با اسکلت و ستون فقرات شناخته می‌شوند، متاسفانه تاثیرات جدی بر زندگی انسان‌ها می‌گذارند. این بیماری‌ها  از جمله عواملی هستند که به واسطه درد، محدودیت حرکت و کاهش توانمندی‌های کاری، فعالیت‌های روزمره را تحت تاثیر قرار داده و کیفیت زندگی افراد را کاهش می‌دهند.
در بین تمامی این بیماری‌ها، برخی از ناهنجاری های ستون فقرات و همچنین بیماری‌های مربوط به این بخش از بدن، مثل تنگی کانال نخاعی، فتق دیسک کمر، انحراف ستون فقرات، کمردرد و شکستگی مهره‌ها به نسبت شایع‌تر هستند و در بین افراد جوامع مختلف بیشتر دیده می‌شود.
اگر شما یا یکی از اعضای خانواده با یکی از این مشکلات ستون فقرات درگیر هستید، این متن برای شما نوشته شده است. پیشنهاد می‌کنیم مطالعه آن را از دست ندهید.

آناتومی ستون فقرات

ستون فقرات یا نخستین نخاع (نخاع اسکلتی)، بخشی از ساختار اسکلتی بدن است و از انبوهی از استخوان‌ها تشکیل شده است. این ساختار اسکلتی از نظر آناتومی، بطور کلی به سه بخش اصلی زیر تقسیم می‌شود:

  1. مهره‌های گردنی: 7 مهره
  2. مهره‌های قفسه سینه: 12 مهره
  3. مهره‌های کمر: 5 مهره

سلامت این ستون از جنبه‌های حرکتی، حفاظتی و حمایتی بسیار مهم است و وظیفه اصلی آن حمایت از نخاع و ارتباط دادن اجزای مختلف بدن است. در صورتی که در هرکدام از بخش‌های ستون فقرات احساس درد داشتید، بلافاصله با متخصص درد یا پزشک متخصص ارتوپد تماس بگیرید تا برای تشخیص و درمان مشکل شما، اقدام کنند.

شایع‌ ترین بیماری های ستون فقرات

بیماری ‌های ستون فقرات شامل مجموعه‌ای از اختلالات و نقایص آناتومیکی، التهابی و تروماتیکی هستند که بر اجزای مختلف ستون فقرات اثر می‌گذارند. از جمله این بیماری‌ها می‌توان به آرتروز، کمر درد،  تنگی کانال نخاعی، فتق دیسک، اسپوندیلوز، التهاباتی مانند آرتریت و نقایص اختلالات رشدی مانند سکلیوزیس و کایفوسیس اشاره کرد. اگر فردی دچار این مشکلات و بیماری‌های ستون فقرات شود، احتمالا درد مزمن، محدودیت حرکت، اختلالات روانی و کاهش کیفیت زندگی را تجربه خواهد کرد. در ادامه شایع‌ترین بیماری های ستون فقرات را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی یکی از شایع‌ترین بیماری های ستون فقرات است و پزشکان آن را نوعی اختلال در ستون فقرات درنظر می‌گیرند که در آن فضای کانال نخاعی کاهش می‌یابد و فشار روی نخاع و عصب‌های پیرامون آن افزایش می‌یابد. این بیماری باعث درد، سختی در حرکت و اختلال در حس و عملکرد اعضا می‌شود. از بارزترین علائم ابتلا به تنگی کانال نخاعی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس درد که باعث سخت‌شدن حرکت اندام‌های مختلف می‌شود
  • ضعف عضلات در اندام‌ها، به‌ویژه در پاها
  • مشکلات در حرکت و کنترل اندام‌های حرکتی
  • کاهش حس در دست و پاها
  • سختی در راه رفتن و حفظ تعادل
  • مشکلات کمر و گردن
  • اختلالات مرتبط با کیفیت خواب

کمردرد

کمردرد هم یک عارضه شایع در ستون فقرات است که ممکن است به صورت ناگهانی یا به طور تدریجی و در قسمت پایینی قسمت پشت کمر ایجاد شود. علل مختلفی برای بروز کمردرد وجود دارد که می‌توان به ضعف عضلات، کشیدگی عضلات یا رباط‌ها، التهاب مفاصل، اسپوندیلوزیس (تغییرات زیاد در استخوان‌های ستون فقرات)، فیبرومیالژیا اشاره کرد.
قطعا شما هم حتی یک بار به کمردرد مبتلا شده‌اید و علائم زیر را تجربه کرده‌اید:

  • درد در ناحیه پایینی قسمت پشت کمر
  • دردی که به سایر مناطق مانند ساق پا، باسن، یا پایین‌تر از آن متساعد می‌شود
  • محدودیت در حرکت و انعطاف‌پذیری کمر
  • تنش عضلانی و احساس خستگی

شکستگی مهره‌ها

یکی دیگر از بیماری های ستون فقرات که در بین جوامع شایع است، شکستگی مهره‌ها یا کمربندی مهره‌ای است که به دلیل شکستگی استخوان‌های ستون فقرات اتفاق می‌افتد. این شکستگی می‌توان ناشی از تصادفات، ضربه‌های شدید، سقوط، یا از بین رفتن استحکام استخوان باشد. علائم شایع شکستگی مهره‌ها عبارت‌اند از:

  • درد شدید در ناحیه مهره‌ها
  • محدودیت حرکت
  • ناتوانی در حرکت و جابجایی اعضای بدن
  • درمانی که ممکن است توسط پزشک متخصص ارتوپد پیشنهاد شود عبارت‌اند از:
  •  استراحت
  •  داروهای تسکین دهنده درد
  •  در موارد شدیدتر، جراحی برای استحکام‌بخشی استخوان

فتق دیسک کمر

فتق دیسک کمر یک وضعیت پزشکی است که در آن بافت داخلی دیسک، از موقعیت معمولی خود خارج می‌شود و فشاری روی عصب‌های اطراف مهره‌ها ایجاد می‌شود. این اتفاق باعث بروز درد و کاهش حس یا عملکرد در اندام‌های تحتانی می‌شود.
در صورتی که درد شدید در ناحیه پایین پشت کمر دارید، دردی که به سایر مناطق مانند ساق پا، باسن و ران پاهایتان منتشر شود، اگر در حرکت‌دادن کمرتان با درد و سختی مواجه می‌شوید، اگر در عضلات اندام‌های تحتانی خود احساس ضعف می‌کنید، احتمالا دچار فتق دیسک کمر هستید.
پیشنهاد می‌کنیم که حتما به پزشک متخصص ارتوپد یا پزشک درد مراجعه کنید تا برایتان با توجه به وضعیت فتق کمرتان، داروهای ضد التهاب و تسکین‌دهنده درد، فیزیوتراپی، تمرینات تقویتی عضلات کمر، و در موارد شدیدتر، روش‌های جراحی برای تخلیه فشار از عصب‌ها و بازسازی دیسک تجویز کند.

انحراف ستون فقرات

یکی از ناهنجاری های ستون فقرات انحراف آن است که متاسفانه در فهرست شایع‌ترین بیماری این بخش از بدن هم قرار دارد. این انحراف یا اسکولیوز، درواقع یک وضعیت غیرطبیعی است که ستون فقرات به شکل کج یا منحرف از محور طبیعی خود خم می‌شود.
این وضعیت می‌تواند از ناحیه گردن، قسمت سینه یا کمر در ستون فقرات رخ دهد و متاسفانه در بسیاری از موارد علت دقیق آن مشخص نیست.
نشانه‌های اسکولیوز عبارت‌اند از:

  • ستون فقرات خمیده به یک طرف
  • تفاوت در ارتفاع شانه‌ها یا کتف‌
  • منحرف شدن ستون فقرات به یک سمت
  • درد در ناحیه کمر یا سر
  • محدودیت در حرکت و عملکرد روزمره

درمان اسکولیوز به عوامل مانند شدت انحراف، سن بیمار، و عوارض مرتبط با آن بستگی دارد و احتمالا پزشک متخصص درد و ارتوپدی برای بیمار فیزیوتراپی و در موارد شدیدتر جراحی را برای اصلاح وضعیت ستون فقرات تجویز کند.

مشاوره، تشخیص و درمان شایع‌ترین بیماری‌های ستون فقرات توسط دکتر بهامین عطار

در صورتی که دچار یکی از بیماری های ستون فقرات هستید، ما به شما مراجعه به دکتر بهامین عطار، متخصص ستون فقرات که پزشکی حاذق و باتجربه است، پیشنهاد می‌کنیم. دکتر عطار به عنوان فوق تخصص ارتوپد، فوق تخصص جراحی استخوان ، مفاصل ، دیسک و ستون فقرات، آرتروسکوپی و درمان آسیب‌های ورزشی، تعویض مفصل لگن و زانو سال‌هاست به درمان شایع‌ترین بیماری ‌های ستون فقرات می‌پردازند و کسب رتبه 1 بورد تخصصی کشور و همچنین عضویت در آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا و اروپا از دیگر افتخارات ایشان است.
کافی است برای دریافت مشاوره، تشخیص صحیح و استفاده از بهترین روش درمانی برای مشکلات ستون فقرات خود، به سایت دکتر عطار مراجعه کرده و از طریق پل‌های ارتباطی درج شده در سایت، با ایشان تماس بگیرید.

آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.