مشکلی که برخی از متن‌های شورانگیز تلگرام دارند: نبود تعادل بین کمال‌گرایی مطلق و خوشبینی منطقی

3

به تازگی متنی در تلگرام دیدم با این عنوان:

آیا شما هم فکر می کنید روشنفکر هستید یا سعی می کنید روشنفکر باشید؟

در این متن 25 مورد شامل موارد مثبت و منفی مطرح شده بود و بر اساس آنها از خواننده خواسته می‌شد که قضاوت کند روشنفکر است یا نه.

صفات مثبتی که این متن انتظار داشت، مدعیان روشنفکری به آنها آراسته باشند یا خصائص منفی‌ای که لازم بود، تهی از آنها باشند، چیزهای در دسترسی بودند، اما پیدا بود که کمتر کسی است که همیشه و همه جا بتواند این 25 مورد را داشته باشد.

متن می‌خواست خواننده را توجه بدهد که به جای ژست‌های روشنفکری و انتقاد از دیگران، لَختی به اعمال خود بیاندیشد و در جهت اصلاح آنها اقدام کند.

همچنین در تلگرام ما بارها متن‌ها درباره ویژگی‌های عالی مردمان دیگر کشورها مثلا ژاپن و آلمان خوانده‌ایم.

اینها همه با اغماض و با تسامح، متن‌های بدی نیستند و مسلما خیلی بهتر از خیلی از مطالب سطحی و زرد پرطرفدارتر تلگرام هستند.

اما به باور من مشکلی در آنها نهفته است:

این متن‌ها نوعی پرفکشنیسم یا کمال‌خواهی مطلق را القا می‌کنند. خواننده بعد از خواندن بند بند این متن‌ها ناخودآگاه با خود می‌گوید که:

«پس این طور! اگر کلاهم را قاضی کنم، هرگز نمی‌توانم چنین آدمی باشم، پس چرا دردسر به خود بدهم، چه بهتر که اصلا به سمت چنین تفکرات فلسفی نروم.»

به عبارتی نوعی قانون همه یا هیچ در ذهن خوانندگان این دست مطالب شکل می‌گیرد:

حالا که نمی‌توانم به شکل این کمال مطلق دربیایم، جامعه زهد یا ریا را از تن به دربیاورم و یکی از همان مردم عادی بشوم که این متن‌ها طعنه ناقض بودن را به آنها می‌زنند.

خب، به نظرم این باگ خطرناکی در این متن‌هاست. چنین خطایی را بسیاری از ماها در آغاز هر سال هم انجام می‌دهیم:

در ابتدای سال با خودمان عهد می‌بندیم که از نخستین روز سال هیچ کدام از خطاهای سال پیش را در کار و زندگی انجام ندهیم؛ غذای سالم بخوریم، هر هفته 4 جلسه ورزش کنیم و هر روز چند ده صفحه مطالعه کنیم. شاید هم مدتی طبق برنامه پیش برویم.

اما به محض اینکه خللی در برنامه‌مان ایجاد می‌شود، ناگهان با خودمان می‌گوییم که ای وای! سال 96 هم که دارد مثل سال پیش می‌شود، اصلا چرا به خودم سخت می‌گیرم و در ابتدای هر سال چنین قول‌هایی را به خودم می‌دهم.

چند هفته پیش، در یک عصر ملال‌انگیز داشتم فیلم دکتر استرنج را می‌دیدم. وسط فیلم کمی برایم حوصله‌بر شده بود و حس کردم باز هم وقتم را دارم با یک فیلم اقتباس‌شده از کامیک‌بوک‌ها هدر می‌دهم و در حال تماشای فیلمی هستم که غنای معانی خاصی ندارد.

اما وسط فیلم تنها یک خط دیالوگ، نظرم را عوض کرد و با خودم گفتم صرف این مدت وقت، برای شنیدن همین خط دیالوگ، کاملا منطقی بوده و با خرسندی فیلم را تمام کردم.

می‌دانید آن خط دیالوگ چه بود؟!

در اینجا شخصیت باستانی می‌گوید که:

ما هرگز از شر دشمنان خود خلاص نمی‌شویم، ما فقط یاد می‌گیریم که در سطحی بالاتر از آنها زندگی کنیم.

نکته کلیدی همین جاست، وجوه تاریک شخصیتی و ذهنی ما، هیچ وقت دست از ما نمی‌کشند و ما همیشه در حال جدال با آنها هستیم.

نباید انتظار داشته باشیم که همیشه کامل باشیم، اخلاق‌گرایانه عمل کنیم و یک شهروند اسطوره‌ای باشیم، فقط می‌توانیم به خودمان یاد بدهیم که به تدریج بر آنها فائق شویم.

بنابراین بسیار منطقی است که بعد از خواندن شمار زیاد ویژگی‌های مثبتی که در برخی از متن‌ها به آنها اشاره می‌شود، به جای حس اضطراب، گناه و ناتوانی، با خودمان بگوییم که همه چیز را می‌توانیم به تدریح تحت کنترل درآوریم و علیرغم که اینکه همه ما آدم‌های خاکستری‌ای هستیم، می‌توانیم به خودمان بهتر بودن را آموزش بدهیم.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

سفری در شهرهای باستانی دنیا به یاری تخیل میدجرنی

از شهرهای باستانی دنیا بقایایی مانده و بر اساس همین یقایا و توصیف‌ها و تحلیل مورخان، برخی‌ها اقدام به بازسازی رایانه‌ای شهرهای قدیمی کرده‌اند تا شکوه و عظمت آنها را به ما بنمایانند.اما میدجرنی هم راهی آسان برای این تصور بدون نیاز به…

عمو حاجی -کثیف‌ترین مرد جهان- چند ماه پس از نخستین حمام برای اولین بار در ۶۰ سالگی، سال پیش درگذشت!

عمو حاجی (۱۹۲۸–۲۰۲۲) مردی ایرانی بود که بیش از ۶۰ سال به حمام نکردن شهرت داشت. عمو حاجی نام واقعی او نبود بلکه لقبی بود که به این فرد مسن داده می‌شد. او در روستای دژگاه فارس در آلونک و چاله‌ای در زمین زندگی می‌کرد.از آنجایی که او…

چهره و شکل و شمایل یک شهروند کشورهای اسکاندیناوی یا منطقه نوردیک به چه صورت است؟

کشور‌های اسکاندیناوی که به عنوان کشورهای شمال اروپا یا منطقه نوردیک نیز شناخته می‌شوند، به گروهی از کشور‌های شمال اروپا اطلاق می‌شود. واژه نوردیک اغلب برای توصیف دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد که اعضای اصلی شورای شمال اروپا هستند،…

تاریخچه جذاب تلفن‌های خودرو با مرور عکس‌های قدیمی دهه 1940 تا 1980

ماشین و تلفن، زمانی دو اختراع پیشگامانه بودند. جالب است که این دو تنها یک دهه از یکدیگر جدا بودند. خودرو و تلفن به ترتیب در سال‌های 1885 و 1875 اختراع شده بودند. اما اگر فیلم‌های قدیمی را دیده باشید می‌دانید که خیلی‌ها پیش‌تر از موبایل‌های…

جشن ۷۵۰ سالگی برلین در آلمان شرقی و رژه رایانه‌های قابل حمل

در سال ۱۹۸۷، برلین ۷۵۰مین سالگرد تأسیس خود را جشن گرفت و شهر پر از هیجان بود. دولت کمونیستی آلمان شرقی، که در آن زمان بر نیمه شرقی شهر حکومت می‌کرد، می‌خواست این مناسبت را با رژه بزرگی که دستاورد‌های کشور را به نمایش می‌گذاشت، جشن بگیرد.…

مجموعه عکس‌های پرتره زیبا هیلاری گولد از افراد مسن سندرم داون، پیش‌فرض‌های ذهنی ما را به چالش می‌کشد

یک مجموعه عکس با معنا و زیبا گرفته شده توسط هیلاری گولد، با عنوان «من اینجا هستم» این تصور نادرست مردم را به چالش می کشد که افراد مبتلا به سندرم داون تا سنین پیری نمی‌توانند زندگی گنند.برای مثال هیلاری گولد، عکس پرتره جوآن، زنی 84 ساله…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
3 نظرات
  1. علی مقامی می گوید

    سلام
    در ترجمه بهتر بود می‌گفتید:
    «از شر اهریمن درون‌مان خلاص شویم ….»
    Demon معنی دشمن نمی‌ده.

  2. الی می گوید

    جالب بود.من همیشه با این مشکل مواجه بودم.فکر میکنم یک راه حل منطقی برای این موضوع پیدا کردم.کم کم باید تغیرات را ایجاد کرد نه یکباره.زیرا همانگونه که یکباره این تغییرات وارد زندگی ما بشوند به همان سرعت هم ما به قولی کم میاوریم و آنها را کنار میگذاریم.ممنون از متن زیبایتان…

  3. محمد می گوید

    کاملا موافقم، تغییر کم کم و قطره ای اتفاق میفته، تنها راه انجام دادنش تکرار و تکرار و تکراره. اینجوری از خودآگاه میره به ناخودآگاه و جزئی از ما میشه مث نفس کشیدن. این اتفاق مخصوصا واسه تغییرهای مثبت بیشتر انجام شدنیه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5