کشور مصر یک هات‌لاین واتساپ برای گزارش اخبار جعلی راه‌اندازی کرد

0

کشور مصر یک هات‌لاین برای گزارش اخبار جعلی توسط شهروندان راه‌اندازی کرد.

این هات‌لاین از ۱۲ مارس شروع به کار کرده و روی پلتفرم واتساپ است. این هات‌لاین به شهروندان مصری اجازه می‌دهد اخباری که امنیت یا منافع عمومی را به خطر می‌اندازند را گزارش کنند.

این هات‌لاین به طور رسمی و طی یک اعلامیه توسط دادستانی مصر معرفی شده است.

در این بیانیه آمده است این هات‌لاین برای نظارت و پیگیری دقیق‌تر و سریع‌تر دادستانی بر رسانه‌ها، وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی راه‌اندای شده است.

دولت مصر از سال ۲۰۱۷ دستور داده تمام اخبار و لینک‌های انتشاری توسط رسانه‌های قطری مانند الجزیره، هافینگتون‌پست عربی، آژانس قطرنیوز و غیره فیلتر و بلوکه شوند چون اعتقاد دارد به ترویج تروریست دست زده و اخبار جعلی و ساختگی منتشر می‌کنند.

این رویه در سال ۲۰۱۸ نیز ادامه یافته است و برخی منابع خبری دیگری مانند نیویورک‌تایمز، واشنگتون‌پست، سی‌ان‌ان و غیره از ابتدای سال از دسترس کاربران موبایل خارج شدند.

اکنون، شهروندان مصری می‌توانند هرگونه خبر تحریک‌آمیز، جعلی و مشوک را از طریق یک پیغام متنی واتساپ به دفتر عمومی دادستانی گزارش دهند.

جلوگیری از اخبار مخل امنیت ملی یا انتشار اخبار گزینشی

کمیسیون ارتباطات مجلس مصر نیز در حال پیش‌نویس قانونی برای مقابله با وب‌سایت‌ها و رسانه‌های مجازی متخلف حوزه فناوری اطلاعات است. گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد که این کمیسیون توانسته موافقت برخی از نماینده‌های مجلس را برای تصویب این قانون و اعمال محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌ بیشتر روی وب‌سایت‌های خبری دریافت کرده است.

طبق قانون فوق، برخی از وب‌سایت‌های داخلی و خارجی مسدود و از دسترس کاربران خارج خواهند شد.

بسیاری از شهروندان و مردم مصر به این سیاست‌ها اعتراض و انتقاد دارند و آن را نوعی سانسور خبری می‌دانند. موضوع پر اهمیت این است که آیا واقعا وب‌سایت‌ها و اخباری که مسدود و فیلتر می‌شوند؛ تهدیدکننده امنیت ملی این کشور و بر علیه مردم هستند یا فقط این تلقی دولتمردان و مسئولان مرتبط است.

بسیاری از اخباری که دولت مصر اصرار دارد «خبر جعلی» است از نظر شهروندان یک خبر صحیح و موثق است. مردم انتقاد می‌کنند که دولت با این رویه می‌خواهد فقط اخبار خاص و گزینش شده در فضای مجازی انتشار پیدا کند.

در حالی دولت مصر به سانسور، فیلتر و مسدودسازی گسترده سایت‌های خبری رو آورده که همچنان کاربران می‌توانند با فیلترشکن‌ها به این منابع آنلاین دسترسی داشته باشند.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

اگر این شخصیت‌های سینمایی و تلویزیونی به صورت گربه تصور می‌شدند

این کاری است با هوش مصنوعی انجام آن نستا ساده شده است. اما به یاد دارم که در سالیان دور برای همانند نشان دادن برخی سگ‌ها با شخصیت‌ها انسانی خاص، عکاس و روتوش کار چه زحمتی کشیده بود و این سری عکس‌ها را در شماره ظاهرا نوروزی یک شماره مجله…

آیا واقعا سرم حقیقت وجود دارد؟ چطور کار می‌کند؟

انسان‌ها از زمان امپراتوری روم می‌دانستند که ما در حالی که تحت تأثیر چیزی باشیم، صادقانه‌تر و راحت‌تر سخن میٰ‌گوییم. این همان جایی است که ایده  اصطلاح «سرم حقیقت» از آن سرچشمه می‌گیرد.سرم حقیقت به تعدادی از داروهای تغییر دهنده ذهن اشاره…

بازیگران سریال به‌یادماندنی «آفیس» را در قالب تصویری گیم GTA یا سریال گیم آو ترونز ببینید!

سریال دفتر یا "The Office" یک سریال کمدی تلویزیونی محبوب آمریکایی بود که از سال 2005 تا 2013 پخش شد. این سریال توسط گرگ دانیلز ساخته شد و توسط ریکی جرویز و استفان مرچنت که در اصل نسخه بریتانیایی سریال را ایجاد کرده بودند، توسعه یافت. سریال…

چه می‌شد اگر انیمیشن‌های استودیو جیبلی را کسی با آبرنگ می‌کشید – کاری که لوئیز تریر کرده!

در این نقاشی‌های زیبای لوئیز تریر، طرفداران استودیو جیبلی فورا انیمیشن‌های یه یاد ماندنی را که از آنها الهام گرفته شده، تشخیص خواهند داد.لوئیز تریر، نقاش و مجسمه‌ساز فرانسوی با الهام از شخصیت‌های انیمیشن‌های شناخته شده از استودیو جیبلی،…

اگر این سلبریتی‌ها تا به امروز زنده بودند …

عوامل مختلفی روی طول عمر انسان‌ها تاثیر می‌گذارد. سبک زندگی، تعذیه سالم، ورزش، پیشگیری از بیماری‌ها، پرهیز از مصرف مواد، خواب و آسایش کافی، ژنتیک، هشیاری برای پیشگیری از حوادث.اما به هر حال طول عمر برخی از انسان‌ها کوتاه‌تر از امید به…

کشف خانه‌ای متروکه در فرانسه که پر از عروسک‌های به ظاهر شیطانی است!

برایان سانسیرو می‌نویسد که خانه‌ای متروک در فرانسه کشف کرده که به‌طور کامل توسط درختان انگور پوشانده شده  بود و گویی از دنیا پنهان بود. خود خانه عادی است، اما برخی آن را می‌توانند بدترین کابوس خود بدانند. اتاق‌ها مملو از چیزهای غیرعادی…
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.