داستان مردی که بعد از گذراندن 30 سال محکومیت در زندان، بعد از آزادی نمی‌توانست از کامپیوتر استفاده کند

2

گاهی با خودم تخیل می‌کنم که اگر ماشین زمانی بود و به چند دهه بعد، اصلا 10 سال بعد سفر می‌کردم، آیا واقعا می‌توانستم از فناوری‌های آن دوره استفاده کنم؟

یک دفعه با یک اینترنت متفاوت و گجت‌هایی با ظاهر و عملکرد متفاوت و سرویس‌ها و اصطلاحاتی روبرو می‌شدم که حتما گیجم می‌کرد.

حالا اگر شخصی 30 سال تمام از ارتباط با دنیای پیرامون و فناوری‌های نو محروم باشد، حتما وضعیت مشابهی برایش پیش می‌آید.

(و همینجا البته اگر قضیه را تعمیم بدهیم، وقتی شکاف فناوری بین کشورها هم زیاد می‌شود و یک عدم ارتباط ده‌ها ساله پیش می‌آید، محتمل است که وقتی شکاف تعدیل شد، چنین گیجی و آشفتگی‌ای ایجاد شود. بگذریم، این موضوع این پست نیست.)

چندی پیش ماریا برونت- یک وکیل فعال در زمینه حقوق بشر- در توییتر مطالب دنباله‌داری نوشت که بسیار مورد توجه قرار گرفت.

او نوشت که موکلش 30 سال را در زندان سپری کرده بود. 6 هفته پیش او آزاد شد. بعد به او گفته شد که باید فرم‌هایی را از اینترنت بگیرد و کامل کند و در این مورد ایمیل‌هایی به او زدند.

اما چند روز پیش او شرم‌زده به وکیلش مراجعه کرد و گفت اصلا نمی‌داند این چیزها، چه هستند و از آنها سردرنمی‌آورد!

وکیلش به او یک لپ‌تاپ داد و آخر هفته سعی کرد به او آموزش‌هایی بدهد و مفاهیم اولیه سرویس‌های مبتنی بر ارتباط موبایل، وای فای، پیامک و ایمیل را به او یاد بدهد و اصلا کاربرد گوشی موبایل و لپ تاپ را برای او بگوید.

روز اولی را به یاد دارید که از یک ماوس استفاده کردید؟ چون ما هم‌زمان با پیشرفت فناوری گام به گام از پی‌سی‌های باستانی به سمت گوشی‌های موبایل اولیه و وسایل با صفحه نمایش لمسی رفتیم و اینترنت گام به گام جلوی چشممان زاده شد و تکامل پیدا کرد، اصلا خودمان متوجه نیستیم در طول زمان چه مهارت‌هایی پیدا کرده‌ایم.

اما برای کسی که ناگهان از ناکجا به میان جامعه مدرن می افتد هر چیزی تازگی دارد: آیکون‌های سیستم عامل، تاچ پد، نشانگر ماوس، فرق راست کلیک و چپ کلیک و خلاصه هر چیزی را که تصورش را بکنید.

بعد خانم ماریا بورنت به او کار با زوم را یا داد. اهمیت داشتن مهارت پایه کار با اینترنت و وسایل الکترونیک در دوره همه‌گیری کرونا بیشتر است.

وکیلش احساس گناه می‌کرد که چرا زودتر متوجه قضیه شده. او که زمان محکومیت موکلش ایمیل‌هایی از او می‌گرفت نمی‌توانست حدس بزند که ایمیل‌هایی که با کمک دیگران و سیستم اشتراکی در زندان می‌فرستد، نشاندهنده آن نیست که خودش مهارت کافی برای زندگی در دنیای دیجیتال را دارد.

این داستان نشان می‌دهد که جامعه باید به صورتی نگران آموزش‌های پایه برای زندانیان با حبس‌های طولانی‌مدت یا محرومان خیابان‌خواب هم باشد. هر چند که تا چنین حرفی زده شود، صحبت از مشکلات امنیتی یا فرضا تقدم نیازهای پایه‌تر مانند تغذیه و بهداشت می‌شود.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

چرا هنگامی که می‌خواهند عکسی از ما بگیرند، ناخودآگاه سرمان را کج می‌کنیم؟

وقتی در فیس بوک، اینستاگرام یا سایر سایت‌های رسانه اجتماعی پر از عکس هستیم، احتمالاً متوجه یک روند در زبان بدن کاربران خواهیم شد. هنگام عکس گرفتن و مواجهه با دوربین، برخی افراد به طور خودکار سر خود را به یک طرف خم می‌کنند. به نظر می‌رسد که…

مجموعه‌ای از تصاویر عجیب و غریبی که در گوگل مپ و گوگل استریت دیده شده‌اند!

گوگل مپ بسیار کار راه‌انداز است و گوگل استریت اصلا اگر سرعت اینترنت اجازه بدهد، اجازه جهانگردی مجازی به ما می‌دهد.اما برخی اوقات اشخاص به صورت تصادفی و یا حین وب‌گردی‌های طولانی تصاویری در این سرویس‌های گوگل شکار کرده‌اند که بسیار بامزه…

تبدیل شخصیت‌های انیمیشن‌های و کارتون‌ها به نمونه‌های انسانی شبیه به آنها

در انیمیشن‌ها ما حیوانات را دارای شخصیت انسانی می‌کنیم، رخت و لباس به تنشان می‌کنیم، آنها را صاحب جامعه و شهر می‌کنیم و رفتارهای انسانی را به آنها منتسب می‌کنیم.اما تصور کنید که در کاری معکوس، این شخصیت‌های کارتونی را می‌توانستیم به…

ربات‌هایی که در دنیای سینما و تخیل دوستشان داشتیم یا در مواردی از آنها می‌ترسیدیم!

انسان‌ها همیشه از تحولات تازه می‌ترسند و از زمانی که تخیل آدم ماشینی ایجاد شد، ترس از این توده‌های آهنی هم ایجاد شد. شخصیت ربات‌ها در ابتدا در داستان‌ها خیلی سطحی و بیشتر هراس‌‌انگیز بود، اما بعدا ربات‌ها دارای شخصیت شدند تا جایی که حتی…

و باز هم قسمت دیگری از عکس‌های کمتر دیده شده تاریخی – گالری عکس

این عکس‌هایی که تحت عنوان عکس‌های کمتردیده شده درج میشوند، باز هم عکس‌های خوش‌شانس تاریخی هستند. لابد صدها برابر آنها عکس وجود دارد که اصلا فیلم آنها برای همیشه گم شده و خراب شده یا در آرشیو مجلات و روزنامه‌ها با تصور بی کیفیت بودن یا در…

عکس‌های بسیار جالبی از روز‌های اولیه هوانوردی، دهه‌های 1890-1930

در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20، جهان شاهد تغییر ژرفی در فناوری شد. رویاپردازانی مانند برادران رایت، اتو لیلینتال و آلبرتو سانتوس-دومونت که با میل سیری ناپذیر برای تسخیر قلمرو‌های ناشناخته پرواز می‌کوشیدند، با جسارت و عزم تزلزل ناپذیر داستان…
آگهی متنی در همه صفحات
2 نظرات
  1. محمد منصوری بروجنی می گوید

    راجع به جمله پایانی؛ یکی از بی‌دقتی‌هایی که در فکر سیاسی ایرانیان وجود دارد آن است که حق‌های اساسی را به مذاق مطلوبیت‌گرایی می‌برند. در حالی که چنین فکری از اساس خطاست و وقتی از یک حق اساسی مثل امکان ارتباط با دیگر انسان‌ها صحبت می‌کنیم، مسئله هزینه و میزان فایده دسترسی به آن یک مسئله فرعی است.

  2. امید می گوید

    میتونم بپرسم چرا برای عکس این پست از یک فرد سیاه پوست استفاده کردید؟!!جالب هست برای ما که در ایران هستیم استریوتایپ فردی که سی سال در زندان بوده یک فرد سیاهپوست هست..شایدم البته با سرچ تو اینترنت عکسهای افراد سیاهپوست زندانی بیشتر هستند!!!!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.