چرا هنگامی که می‌خواهند عکسی از ما بگیرند، ناخودآگاه سرمان را کج می‌کنیم؟

0

وقتی در فیس بوک، اینستاگرام یا سایر سایت‌های رسانه اجتماعی پر از عکس هستیم، احتمالاً متوجه یک روند در زبان بدن کاربران خواهیم شد. هنگام عکس گرفتن و مواجهه با دوربین، برخی افراد به طور خودکار سر خود را به یک طرف خم می‌کنند. به نظر می‌رسد که این یک عمل ناخودآگاه است و آنقدر رایج است که حتی ممکن است آن را عجیب و غریب تلقی نکنید.

اما از نظر تاریخی، اینطور نیست. در واقع، این رفتار حتی به قبل از اختراع دوربین هم مربوط می‌شود.

به این کار سر به یک سمت خم می‌شود  پیشانی دیگر عمود بر‌شانه‌ها قرار نمی‌گیرد. تصور کنید یک خط افقی ابروهایتان را به هم وصل کرده، وقتی عکس‌العمل نشان می‌دهید و سر را کج می‌کنید، این خط دیگر موازی زمین نیست.

در سال ۲۰۰۱، محققان دانشگاه بولونیا تصمیم گرفتند این پدیده را بررسی کنند. در مقاله‌ای که در European Psychologist منتشر شد، نویسندگان با مرور مقالات قدیمی متوجه شدند که این زبان بدن نشاندهنده یک نوع حالت تسلیم‌ و رضایت است.

اما محققان می‌خواستند ببینند این کار چند بار انجام می‌شود و مردم چگونه پاسخ می‌دهند.

در این مطالعه، ۵۱ زن و ۲۸ مرد از دانشگاه استخدام شدند، به اتاقی آورده شدند و به آن‌ها گفته شد که عکس‌هایی از آنها گرفته خواهد شد (اما دلیل واقعی تحقیق به آنها گفته نشد). سپس محققان اتاق را ترک کردند و از راه دور عکس گرفتند. از ۷۹ نفری که عکس گرفته شد، در مجموع ۵۵ نفر یا ۷۱ درصد سر خود را به سمت راست یا چپ خم کردند بدون اینکه از آن‌ها خواسته شود. فقط یک سوم حالت خنثی به خود گرفتند.

سپس محققان از شرکت‌کنندگان خواستند با استفاده از عکس‌های گرفته شده، جذابیت خود و دیگران را ارزیابی کنند. تصاویری که در آن‌ها سر اندکی کج شده بود، جذاب‌تر ارزیابی شدند.

اما آیا به همین دلیل این کار را انجام می‌دهیم؟

این کار فقط در مورد عکس‌ها صادق نیست. مقاله‌ای در سال ۲۰۰۱ در ژورنال رفتار غیرکلامی، ۱۴۹۸ نقاشی را که شامل پیکره‌های انسانی بود که بین قرن‌های ۱۴ و ۲۰ تکمیل شده بودند، بررسی کرد و اشاره کرد که در نیمی از آن‌ها، کج کردن سر دیده می‌شود. به‌طور مشخص، این سبک در تصاویر افراد جوان‌تر از افراد مسن‌تر رایج‌تر بود و زمانی که نقاشی یک نجیب‌زاده یا مقام سلطنتی را به تصویر می‌کشید، تقریباً وجود نداشت.

در تحلیلی در سال ۲۰۱۶، تصاویر روبات‌هایی که سرشان را خم می‌کردند، دوست‌داشتنی‌تر و کمتر ترسناک‌تر از روبات‌هایی با ژست‌های سفت و سخت در نظر گرفته شد. هر دو به این نظریه اعتبار می‌دهند که ممکن است خم کردن سر را مغزها ما در ناخودآگاه نشانه تسلیم و رضایت بدانند.

البته بخشی از خم بودن نسبی سرها در عکس‌های عمدی است و خود عکاسان حرفه‌ای به سوژه‌ها توصیه می‌کنند سر خود را کج کنند، زیرا معتقدند که ممکن است با این کار خط فک فرد برجسته شود یا پوست سفت‌تر نمایان شود.

و سرانجام دلیل آخر:

برخی از افراد به دلیل اختلال در عملکرد بینایی دوچشمی یا ناهماهنگی چشم‌ها، سر خود را کج می‌کنند. اگر به مشکل چشمی خود مشکوک هستید، به چشم پزشک مراجعه کنید.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

خودکشی دسته جمعی در دمین آلمان در پایان جنگ جهانی دوم

خودکشی دسته جمعی در دمین به رویداد غم‌انگیزی اشاره دارد که در پایان جنگ جهانی دوم در شهر دمین آلمان رخ داد. در اواخر‌آوریل و اوایل ماه مه 1945، هنگامی که نیرو‌های شوروی در حال پیشروی به سمت شهر بودند، بسیاری از ساکنان آن، از جمله زنان،…

خوشمزه‌ترین غذاها در کشورهای مختلف دنیا از دید میدجرنی

ذائقه مردم کشورهای مخالف متناسب با فرهنگ و مواد غذایی اولیه در دسترس به میزان زیادی با هم متفاوت است تا آن حد که گاه باعث شگفتی ما می‌شود که چطور به خوردن این غذاها می‌شود فکر کرد. اما به صورت متناسب ممکن است برخی غذاهای ما هم برای شهروندان…

آیا می‌توانید در این عکس شیر کوهی را در حال تعقیب الک (گوزن شمالی) ببینید؟

یک دوربین خودکار راه‌اندازی شده توسط سرویس حیات وحش ایالات متحده، عکس‌هایی از یک شیر کوهی را در حال تعقیب یک گوزن شمالی ثبت کرد. از این عکس‌ها مشخص است که این شکارچی بسیار دشوار است.پس اگر گوزن بزرگ شکار شده باشد و متوجه خطر نشده باشد،…

نمونه‌هایی از تغییر دکوراسیون‌های زیبا و اقتصادی

بعضی از تغییر دکوراسیون‌ها بسیار زمان‌بر و پرهزینه هستند، اما برخی هم بسیار اقتصادی و مختصیر و مفید هستند، با این همه تغییر زیادی در روحیه ما و زیبایی خانه‌مان ایجاد می‌کنند.این تغییر دکوراسیون‌ها ممکن است برایتان جالب باشند:…

سخت است باور کنیم که این عکس‌ توهم‌برانگیز، واقعا عکس است و نقاشی نیست – چرا علیرغم هوش مصنوعی…

اخیراً توجه زیادی به جهان‌های فانتزی ایجاد شده در هنر هوش مصنوعی شده است. با این وجود عکاسی هنوز قدرت و تازگی خاص خودش را دارد و می‌تواند جادو کند و صحنه‌های فانتزی خیره‌کننده ایجاد کند.برخی از عکس‌های تارین گلدمن -عکاس آفریقای جنوبی-…

واقعیت دگرگون: اگر استالین یا تزارها به سبک هنر شوروری یا روس‌ها، ساختمان‌های مهم دنیا را می‌ساختند!

هنر شوروری و روس‌ها و البته خلاقیت‌ها و ظرافت‌ها و جزئیات خودش را دارد. اما در این بین ساختمان‌های زمخت عظیم زیادی هم توسط آنها ساخته شده که بیشتر ابهت و پیشتازی و قدرت را می‌خواستند بنمایانند.حالا تصور کنید که ساختمان‌های مهم دنیا را…
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.