استاتوس اپی لپتیکوس چیست و چطور درمان می‌شود؟

0

به حمله صرع طولانی یا مواردی که بیمار به طور مکرر دچار حمله تشنج می‌شود و در فواصل حملات، هوشیاری کامل خود را باز نمی‌یابد، استاتوس اپی لپتیکوس اطلاق می‌گردد.

انواع

۱- استاتوس تشنج‌های ژنرالیزه: از همه خطرناک‌تر است. تشنج‌های ژنرالیزه اگر به صورت پایدار و استاتوس درآیند، علاوه بر عوارض مغزی موجب عوارض سیستمیک مانند اسیدوز، هیپوتانسیون، آریتمی، میوگلوبینوری و آسیب کلیوی و ریوی می‌گردند.

۲- استاتوس اسانس: از همه کم خطرتر می‌باشد. ۳- استاتوس سایکوموتور: موجب فراموشی و اختلالات شناختی می‌گردد.

اتیولوژی

1- قطع یا مصرف نامنظم دارو‌های ضدتشنج، شایعترین علت استاتوس اپی لپتیکوس است.

۲- علل عفونی، سیستمیک و مغزی

٣- اختلالات الکترولیتی: هیپوکلسمی، هیپوناترمی، هیپرناترمی و هیپوگلیسمی یا هیپرگلیسمی

۴- ترومای مغزی

۵- اختلالات ساختمانی مغز مثل هماتوم مغزی، تومور مغزی و خونریزی ساب آراکنوئید

برخورد اولیه با استاتوس اپیلیتیکوس

1- بیمار باید بر روی سطح صاف و نرم قرار داده شود. بیمار باید به پهلو خوابانده شود تا احتمال آسپیراسیون محتویات معده و‌ترشحات مجاری تنفسی کم شود.

۲- باید از باز بودن راه هوایی مطمئن گردید.

٣- باید به دقت علائم حیاتی بیمار را چک نمود.

الف) در ابتدای استاتوس اپیلپتیکوس، فشارخون بالا می‌رود ولی در ادامه فشارخون کاهش می‌یابد. اگر فشارخون کاهش یابد، سریعا باید درمان انجام شود.

ب) درجه حرارت در ابتدا بالا می‌رود ولی در صورت ادامه یافتن استاتوس اپی لپتیکوس، دمای بدن کاهش می‌یابد.

ج) ممکن است آریتمی قلبی رخ دهد.

سریعا باید برای بیمار رگ گرفته شود و درمان آغاز شود.

۴- در مواردی که پاسخ آزمایش قند خون سریع آماده نمی‌شود و یا به انسفالوپاتی ورنیکه مشکوک هستیم، باید تجویز تیامین و دکستروز وریدی آغاز شود.

۵- ابتدا باید دارو‌های ضدتشنج سریع الاثر مثل لورازپام یا دیازپام تجویز نمود. اگردیازپام تجویز شود باید بلافاصله فنی توئین وریدی تزریق گردد. فنی توئین نباید در محلول قندی انفوزیون شود، چرا که رسوب می‌نماید.

۶- باید نمونه خون وریدی جهت سنجش گلوکز، کلسیم، الکترولیت‌های سرم، تست‌های عملکردی کبد و کلیه و شمارش گلبول‌های خون به آزمایشگاه فرستاده شود.

۷- اگر کماکان تشنج ادامه یابد، بیمار باید به بخش ICU منتقل شود و دارو‌های فنوباربیتال یا می‌دازولام تجویز گردد. این دارو‌ها می‌توانند سبب وقفه تنفسی شوند، لذا لازم است برای حمایت تنفسی آماده بود.

۸- اگر باز هم تشنج کنترل نگردید از پروپوفول یا پنتوباربیتال استفاده می‌شود.

9- اگر باز هم تشنج کنترل نشد، دارو‌های بلوک‌کننده عصبی – عضلانی به کار برده می‌شود.

۱۰- ABG باید انجام شود.  ۱۱- ECG جهت بررسی آریتمی‌ها و ایسکمی قلبی باید اخذ گردد. ۱۲- به منظور بررسی برونده ادراری، سوند فولی کارگذاری می‌شود.

۱۳- بعد از Stable شدن علائم حیاتی و کنترل تشنج تمام بیماران باید تحت CT-Scan قرار گیرند؛ مگر اینکه علت استاتوس اپیلپتیکوس کاملا مشخص باشد؛ به عنوان مثال ضایعه مغزی وجود نداشته باشد و بیمار داروی ضد صرع خود را به صورت ناگهانی قطع کرده باشد.

آسیب برگشت ناپذیر مغزی در صورت کنترل نشدن استاتوس اپی لپتیکوس در همان ساعت اول آغاز می‌گردد؛ لذا بعد از ۲ ساعت از شروع استاتوس اپیلپتیکوس اگر تشنج با دارو‌های اولیه کنترل نگردید، بیهوشی عمومی باید انجام شود.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

گالری- تصاویر تبلیغاتی خودروهای ایمپریال کرایسلر در سال‌های 1969 تا 1973

ما بیشتر این عکس‌ها را در فیلم‌ها و کارتون‌ها دیده‌ایم و راستش تعجب می‌کنیم که زمانی خودروی کرایسلر با این طول و عرض و طراحی تولید می‌شد.ایمپریال برند خودروهای لوکس کرایسلر در بازه زمانی سال‌های 1955 تا 1975 و نیز در بازه زمانی سال‌های…

کشف خانه‌ای متروکه در فرانسه که پر از عروسک‌های به ظاهر شیطانی است!

برایان سانسیرو می‌نویسد که خانه‌ای متروک در فرانسه کشف کرده که به‌طور کامل توسط درختان انگور پوشانده شده  بود و گویی از دنیا پنهان بود. خود خانه عادی است، اما برخی آن را می‌توانند بدترین کابوس خود بدانند. اتاق‌ها مملو از چیزهای غیرعادی…

محصولات رادیواکتیوی که در قرن بیستم در قالب کالاهای مصرفی عادی به مردم فروخته می‌شدند

پیش از درک خطراتی که قرار گرفتن در معرض تابش‌های رادیواکتیو برای انسان به همراه دارد، مردم و حتی دانشمندان می‌پنداشتند که مواد رادیواکتیو ترکیبات جالبی برای درخشان و نورانی کردن اشیا هستند. در ادامه چند مورد از عجیب‌ترین کاربردهای مواد…

گالری عکس: طراحی‌های داخلی و خارجی افتضاح و عجیب که با کمی قدرت شبیه‌سازی مغزی رخ نمی‌دادند!

چیزی که من اسمش را می‌گذارم شبیه‌سازی مغزی واقعا چیز لازمی در زندگی و کار است. یعنی اینکه بتوانید قبل از جابجایی و ساختن اجسام در ذهن تجسمش کنید و بعد حین کاربری‌های مختلف تصورش کنید و پیش‌بینی کنید که کجای کار می‌لنگد.فکر کنم از زمان…

تصور واقعیت دگرگون به کمک میدجرنی – گالری عکس

تاریخ دگرگون یک ژانر جذاب است که به بررسی چگونگی تغییر مسیر تاریخ در صورت رخ دادن برخی رویداد‌های کلیدی به گونه‌ای متفاوت می‌پردازد.یک تغییر جزئی یا یک واگرایی عمده می‌تواند تخیل ما را به کار بیندازد تا آینده‌ای کاملا متفاوت که الان جزو…

چگونه از نشخوار فکری یعنی زیاد فکر کردن به چیزی تنش‌زا، رهایی پیدا کنیم؟

بعضی‌ها درگیر یک نوع نشخوار فکری می‌شوند. مثلا خاطرات بد گذشته، از دوران کودکی یا رابطه بد با شریک زندگی سابقشان را مرتب ناخواسته به هر بهانه‌ای مرور می‌کنند یا در مورد یک کار جزئی که می‌دانند انجام دادنش سخت نیست و از عهده‌اش برمی‌آیند،…
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.