5 ضایعه پوستی شایع در دوران سالمندی کدام‌ها هستند و آیا نیاز به درمان دارند؟

0

ضایعات پوستی معمولا خیلی ترسناک نیستند و هر فردی در طول زندگی‌اش ممکن است با انواع لک‌ها روی پوستش مواجه شود، اما هر چه سنمان بیشتر می‌شود و پا به دوران سالمندی می‌گذاریم، این لک‌ها نیز بیشتر می‌شوند. بسیاری از سالمندان نمی‌دانند باید نسبت به ظهور این لک‌ها بی‌توجه باشند یا باید به آنها اهمیت بدهند و پیگیری و درمانش کنند. «پوست و مو»ی این هفته نگاهی به لک‌های این دوره از زندگی و تعیین تکلیف در رابطه با هر یک از آنها انداخته است. با ما همراه شوید.

1- کراتوز سبوروئیک

این لک‌ها معمولا در سنین سالمندی خودشان را نشان می‌دهند. زمانی که افراد به مرز 50 ‌سالگی می‌رسند، تعداد این لک‌های قهوه‌ای یا سیاه بیشتر می‌شود. اندازه‌شان به میزان 2 تا 3 میلی‌متر می‌رسد و معمولا روی دست و صورت ظاهر می‌شوند‌. این لک‌ها به گونه‌ای هستند که احساس می‌کنید ا‌ز پوست کنده می‌شوند. در نواحی مختلفی که این لک‌ها ایجاد می‌شوند، خارش هم احساس می‌شود.

• آیا به درمان نیازی دارند؟ این لک‌ها هیچ‌گونه خطری ندارند اما برخی از سالمندان از شکل‌گیری این لک‌ها روی پوستشان ناراضی هستند و با اینکه درمان آنها ضروری نیست، تمایل دارند نزد متخصص پوست بروند. به هرحال، راه‌حلش استفاده از روش سرمادرمانی، با نیتروژن مایع یا همان فریزینگ است. خراش دادن به صورت موضعی نیز مفید خواهد بود.

2- لک‌های مورگان

لک‌های کمپل‌مورگان در سنین سالمندی ظاهر می‌شوند. این لک‌ها غالبا کوچک هستند و رنگشان قرمز است. اندازه‌ آنها معمولا به 5 میلی‌متر می‌رسد و بیشتر در قسمت تنه بدن ظاهر می‌شوند.

• آیا به درمان نیازی دارند؟ اصلا، این لک‌ها به درمان نیاز ندارند به بیان دیگر، جزو لک‌های بی‌آزار ‌هستند و هیچ عارضه‌ای ندارند. بهترین و کم‌خطرترین کار این است که آنها را به‌عنوان لک‌های سالمندی بپذیرید و با آنها کنار بیایید.

3- کراتوز اکتینیک

این لک‌ها مخصوص سالمندانی است که در دوران جوانی و میانسالی آفتاب زیادی گرفته‌اند یا با توجه به شغلشان ساعات زیادی در معرض نور آفتاب بوده‌اند؛ شغل‌هایی مثل باغبانی، دوچرخه‌سواری و گلف‌بازی برای مدتی نسبتا طولانی. البته این لک‌ها همیشگی نیستند و معمولا در تابستان بیشتر روی پوست ظاهر می‌شوند. رنگ این لک‌ها معمولا صورتی‌ است و بیشتر روی صورت، گوش و پشت دست‌ها ظاهر می‌شوند. ممکن است سالمند یک‌بار آن را تجربه کند یا در فواصلی سراغش بیایند.

• آیا به درمان نیازی دارند؟ واقعیت این است که هرچه کمتر در معرض تابش مستقیم خورشید باشید، کمتر دچار این لک‌ها می‌شوید. به همین دلیل توصیه می‌شود همیشه از کلاه و ضدآفتاب استفاده کنید. اگر هم حتی این لک‌ها را در پوستتان دارید، روند محافظت از پوستتان در مقابل آفتاب را ادامه دهید زیرا این کار باعث می‌شود لک‌هایتان کمرنگ‌تر شوند. بهتر است با تجویز پزشکتان از یک مرطوب‌کننده مناسب هم استفاده کنید.

4- لک‌های کبدی

لک‌های کبدی هم جزو لک‌های دوران سالمندی‌ هستند و اغلب قهوه‌ای‌رنگ و هموار به نظر می‌رسند. معمولا روی دست‌ها و صورت خود را نشان می‌دهند و اندازه‌شان بین 5 تا 10 میلی‌متر است. این لک‌ها معمولا در تابستان تیره‌تر می‌شوند.

• آیا به درمان نیازی دارند؟ بعضی اوقات این لک‌ها خیلی تیره می‌شوند. اگر متوجه این تغییر شدید، حتما به پزشکتان مراجعه کنید. لک‌ها گاهی به شکل لک‌های قهوه‌ای روی صورت ظاهر می‌شوند که ممکن است نشانه خوبی نباشد. در ‌هر ‌حال، باید این لک‌ها را جدی بگیرید زیرا ممکن است پیش‌زمینه بروز سرطان پوست باشند.

5- کک‌و‌مک

این لک‌های قهو‌ه‌ای بیشتر روی صورت افراد میانسال ظاهر می‌شوند ولی گهگاه سالمندان نیز دچار این مشکل می‌شوند.

• آیا به درمان نیازی دارند؟ اگرچه این لک‌ها غالبا بی‌خطرند ولی اگر تغییر شکل بدهند یا به مرور زمان تیره‌تر شوند، باید جدی گرفته شوند چون ممکن است پیش‌زمینه بروز سرطان پوست باشند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

تخیل: تصور کنید که یک موجود هوشمند فرازمینی از زمین بازدید می‌کرد و در اینستاگرام پست به سبک…

ما نمی‌دانیم که هیچ وقت بیگانگانی که می‌گویند اینقدر وجودشان محتمل است، از زمین بازدید خواهند کرد یا آیا آشکارا رخ خواهند نمود یا نه.فعلا در حد داستان‌های علمی تخیلی به قضیه نگاه می‌کنیم.اما تصور کنید که یک موجود هوشمند فرازمینی…

عکس‌های این عکاس فرانسوی مانند تابلوهای نقاشی زیبای سبک امپرسیونیسم هستند

امپرسیونیسم یک جنبش هنری است که در اواخر قرن نوزدهم، عمدتاً در فرانسه ظهور کرد. مشخصه آن تاکید بر ثبت اثرات زودگذر نور و رنگ در دنیای طبیعی است. نقاشان امپرسیونیست به دنبال این بودند که برداشت‌های دیداری فوری خود را از یک صحنه به تصویر…

زره نمادین فلزی پیچیده‌ برای گربه‌ها و موش‌ها – کار یک هنرمند باذوق!

دشمنی بین گربه‌ها و موش‌ها به قدمت تاریخ است. اگر قرار بود آنها مثل آدمیان در برابر هم صف‌آرایی کنند چه چیزهایی برای این نبرد می‌ساختند؟کار یک هنرمند کانادایی تقریباً در همین سمت و سو است. جف دی بوئر با الهام از فرهنگ‌های باستانی و…

واقعیت دگرگون: اگر استالین یا تزارها به سبک هنر شوروری یا روس‌ها، ساختمان‌های مهم دنیا را می‌ساختند!

هنر شوروری و روس‌ها و البته خلاقیت‌ها و ظرافت‌ها و جزئیات خودش را دارد. اما در این بین ساختمان‌های زمخت عظیم زیادی هم توسط آنها ساخته شده که بیشتر ابهت و پیشتازی و قدرت را می‌خواستند بنمایانند.حالا تصور کنید که ساختمان‌های مهم دنیا را…

خانه‌های با مبلمان‌هایی از غذاهای خوشمزه

هانسل و گرتل، نام داستانی شاه‌پریانی با منشأ آلمانی است که برادران گریم آن را ثبت کرده‌اند. این داستان ماجرای یک برادر و خواهر کوچک به نام‌های هانسل و گرتل را روایت می‌کند که پس از رها شدن در جنگل به خانه‌ای که از کیک و آب‌نبات ساخته شده…

و باز هم قسمت دیگری از عکس‌های کمتر دیده شده تاریخی – گالری عکس

این عکس‌هایی که تحت عنوان عکس‌های کمتردیده شده درج میشوند، باز هم عکس‌های خوش‌شانس تاریخی هستند. لابد صدها برابر آنها عکس وجود دارد که اصلا فیلم آنها برای همیشه گم شده و خراب شده یا در آرشیو مجلات و روزنامه‌ها با تصور بی کیفیت بودن یا در…
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.