پشه‌های اصلاح شده قبل از اینکه انگل‌های مالاریا عفونی شوند و بتوانند بیماری را منتقل کنند، می‌میرند

1

هنگامی که صحبت از جلوگیری از انتشار مالاریا توسط پشه‌ها به میان می‌آید، برخی از رویکرد‌های پیشنهادی شامل کشتن حشرات یا جلوگیری از آلوده شدن آنها به انگل‌های مالاریا است. با این حال، یک روش جدید این است که رشد انگل‌ها به محض اینکه در روده پشه قرار بگیرند، متوقف شوند.

به طور معمول، مالاریا زمانی پخش می‌شود که پشه ماده، فردی را که قبلاً به انگل پلاسمودیوم عامل مالاریا آلوده شده است، نیش بزند. آن انگل همراه با خون مکیده شده به روده حشره منتقل می‌شود و در آنجا وارد مرحله بعدی رشد خود می‌شود. پس از رسیدن به آن مرحله، به سمت غدد بزاقی پشه حرکت می‌کند، بنابراین می‌تواند فرد بعدی را که پشه نیش می‌زند آلوده کند.

طبق گفته دانشمندان پروژه Transmission: Zero در امپریال کالج لندن، تنها حدود 10 درصد از پشه‌های حامل انگل به اندازه کافی عمر می‌کنند که انگل به مرحله عفونی برسد. با در نظر گرفتن این واقعیت، محققان تلاش کرده‌اند تا رشد انگل را در روده حشره کاهش دهند، تا جایی که پشه قبل از اینکه انگل به غدد بزاقی برسد، آنچنان دوره زندگی کوتاهی داشته باشد که بمیرد.

برای انجام این کار، دانشمندان پشه‌های Anopheles gambiae – نوع اصلی شیوع مالاریا – را اصلاح ژنتیکی کردند به طوری که هر بار که یک وعده خونی مصرف می‌کنند، دو نوع مولکول «پپتید ضد میکروبی» تولید می‌کنند. این مولکول‌ها که از قورباغه‌های پنجه‌دار آفریقایی و زنبور‌های عسل به دست می‌آیند، با متابولیسم انرژی انگل تداخل می‌کنند و رشد آن را مختل می‌کنند.

به عنوان یک امتیاز اضافی، آن‌ها همچنین طول عمر پشه را کوتاه می‌کنند و احتمال مرگ حشره قبل از عفونی شدن انگل را افزایش می‌دهند. به طور معمول، پشه‌های ماده بالغ حدود شش هفته عمر می‌کنند.

در آزمایش‌های آزمایشگاهی، پشه‌های اصلاح‌شده بسیار کمتر از پشه‌های معمولی در انتقال انگل مالاریا موفق بودند. ایده این است که اگر در طبیعت ر‌ها شوند، پشه‌های اصلاح‌شده با سایرین تلاقی پیدا می‌کنند و به تدریج ژن‌های ضد انگل خود را در سراسر جمعیت پخش می‌کنند.

با این حال، متأسفانه، طول عمر کوتاه‌تر آن‌ها از این نظر آن‌ها را در یک نقطه ضعف مشخص قرار می‌دهد – فرآیند انتخاب طبیعی به سرعت ویژگی منحصر به فرد آن‌ها را از مخزن ژن حذف می‌کند. به همین دلیل، دانشمندان به دنبال اصلاح بیشتر پشه‌ها با افزودن یک “محرک ژن” هستند.

این پشه‌های اصلاح‌شده در یک مرکز در تانزانیا آزمایش می‌شوند. به منظور کاهش خطرات ایجاد اختلال در اکوسیستم، دو نوع پشه به طور جداگانه مورد آزمایش قرار خواهند گرفت – یکی با مولکول‌های متوقف‌کننده انگل و دیگری تنها با محرک ژن. اگر هیچکدام به نظر از نظر زیست محیطی مضر نبشاند، می‌توان آن‌ها را در یک سویه ترکیب کرد.

آسترید هورمن، محقق پسا دکتری، و یکی از نویسندگان مقاله‌ای در مورد مطالعه. به تعویق انداختن رشد این انگل در داخل پشه یک تغییر مفهومی است که فرصت‌های بیشتری را برای جلوگیری از انتقال مالاریا از پشه به انسان باز کرده است.

این مقاله اخیراً در مجله Science Advances منتشر شده است.

منبع: امپریال کالج لندن


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

با این تصاویر کارت پستال خیلی قدیمی در دهه ۱۹۰۰ آمریکایی‌ها، تصور خود از ۱۰۰ سال بعد را نشان داده…

مجموعه‌ای جذاب از کارت پستال‌های عجیب و غریب و در عین حال جذاب از استیون آر. شوک، دیدگاه‌هایی را ارائه می‌دهد که در دهه ۱۹۰۰ تصور شده است و نشان می‌دهند که چگونه شهر‌ها، شهرک‌ها و دهکده‌ها در سراسر ایالات متحده ممکن است طی ۱۰۰ سال آینده…

عکس‌های تصادفی که از شانس خوب عکاس مانند یک تابلو یا یک عکس خیلی حرفه‌ای شده‌اند

عکاس‌های حرفه‌ای گاهی ماه‌ها وقت صرف می‌کنند تا در زمان و مکان مشخصی حاضر باشند و تجهیزاتشان متناسب با نور و سرعت گذر سوژه و فاصله‌شان مناسب باشد تا یک عکس خوب بگیرند.اما گاهی شانس یا فرصت‌طلبی یا آمادگی ذهنی یک عکاس برای کادربندی مناسب…

کشف خانه‌ای متروکه در فرانسه که پر از عروسک‌های به ظاهر شیطانی است!

برایان سانسیرو می‌نویسد که خانه‌ای متروک در فرانسه کشف کرده که به‌طور کامل توسط درختان انگور پوشانده شده  بود و گویی از دنیا پنهان بود. خود خانه عادی است، اما برخی آن را می‌توانند بدترین کابوس خود بدانند. اتاق‌ها مملو از چیزهای غیرعادی…

چند بار می توانید یک تکه کاغذ را از وسط تا کنید؟

به راحتی می‌توان یک تکه کاغذ را یک، دو بار یا حتی سه یا چهار بار از وسط تا کرد. اما بیشترین تعداد دفعاتی که یک تکه کاغذ را می‌توان از وسط تا کرد چقدر است؟بر اساس یک ادعای رایج، یک ورق کاغذ را نمی‌توان بیش از هفت بار از وسط تا کرد. اما…

پرتره خانواده‌های روتین از کشورهای مختلف به کمک هوش مصنوعی ایجاد شد

هوش مصنوعی مدتی است که ما را شگفت زده کرده است. اخیراً با قابلیت‌های هوش مصنوعی در ساخت متون و درک زبان طبیعی برای پاسخ به بسیاری از سؤالات میزان تعجب ما پیشتر شده است.س از ChatGPT،  مایکروسافت هوش مصنوعی خود را همراه با مرورگر Edge و…

سفری در شهرهای باستانی دنیا به یاری تخیل میدجرنی

از شهرهای باستانی دنیا بقایایی مانده و بر اساس همین یقایا و توصیف‌ها و تحلیل مورخان، برخی‌ها اقدام به بازسازی رایانه‌ای شهرهای قدیمی کرده‌اند تا شکوه و عظمت آنها را به ما بنمایانند.اما میدجرنی هم راهی آسان برای این تصور بدون نیاز به…
آگهی متنی در همه صفحات
1 نظر
  1. ربیعی می گوید

    سلام
    نمیشه این پشه های خودمونو یه کاری بکنن به ادم ها نیش نزنن؟
    اصلا اگر نباشن چه اتفاقی میفته؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.