ساخت یک گوشی هوشمند چقدر برای سازنده‌اش هزینه دارد؟

6

آیا تابه‌حال فکر کرده‌اید که ساخت یک گوشی هوشمند مثل آیفون برای سازنده‌اش چقدر هزینه دارد؟ این گوشی‌ها، دستگاه‌های نسبتاً گرانی هستند. با گوشی‌های لوکسی که از طلا و الماس در ساخت آن‌ها استفاده‌شده کاری نداریم ولی اگر بخواهید یک آیفون ۶ یا Galaxy S5 بخرید باید بیشتر از ۶۰۰ دلار پول بدهید.

شرکت تحقیقاتی IEEE دراین‌باره تحقیق کرده و هزینهٔ ساخت مدل‌های مختلف آیفون و گوشی‌های سری Galaxy S را برآورد کرده است.

coste-fabricacion

همین‌طور که در تصویر می‌بینید، آیفون ۶ گران‌ترین دستگاهی است که اپل با هزینهٔ ۲۲۸ دلار می‌سازد. گران‌ترین دستگاه سری Galaxy S نیز Galaxy S5 با هزینهٔ ۲۱۵.۴۴ دلار است.

این نمودار علاوه بر مشخص کرده هزینهٔ تمام‌شده، اطلاعات جالب دیگری نیز در اختیار ما می‌گذارد. طبق این نمودار، گران‌ترین قسمت‌های یک گوشی، پردازنده، صفحهٔ نمایش و بخشی با عنوان «دیگر قطعات الکتریکی و فلزی» هستند و این رویه در سه یا چهار نسل گذشته از این گوشی‌ها تکرار شده است.

کاهش قیمت حافظه‌های دیجیتالی در سال‌های گذشته به‌خوبی خودش را در این نمودار نشان می‌دهد. به‌گونه‌ای که در مدل‌های اولیهٔ Galaxy S و آیفون، حافظه جزو عمدهٔ هزینه‌های گوشی بوده است ولی اکنون سهم زیادی از هزینهٔ ساخت ندارد.

data01_620px-1416854835929

جالب‌توجه است، باتری بااینکه اهمیت زیادی برای خریدار دارد ولی هزینهٔ قابل‌توجهی برای سازنده ندارد. شاید تنها پیشرفت باتری‌ها در سال‌های گذشته را بتوان در افزایش ظرفیت آن‌ها دانست.

آیفون ۴ اولین آیفونی است که به دوربین جلو و فلاش LED مجهز شد. به همین خاطر هزینهٔ دوربین در این گوشی ناگهان به نزدیک دو برابر رسید.

Galaxy-S5-Tear-Down

آیا سازندگان گران‌فروشی می‌کنند؟

طبق این آمار، ساخت هر دستگاه آیفون ۶ حدوداً ۲۳۰ دلار خرج دارد. ولی اگر بخواهید آیفون ۶ با حافظهٔ ۱۶ گیگابایتی بخرید باید ۶۴۹ دلار بپردازید. یعنی ۲۸۰ درصد بالاتر از قیمت ساخت.

نکته‌ای که باید به آن توجه بشود، این است که این هزینه‌ها صرفاً هزینهٔ ساخت است. درصورتی‌که هزینه‌های بسیاری مثل تحقیق و توسعه برای ساخت مدل‌های جدید آیفون و برنامه‌نویسی سیستم‌عامل iOS و نرم‌افزارهای رایگان اپل به‌خودی‌خود شامل هزینه‌های بسیار زیاد نیروی انسانی هستند.

البته باید توجه داشته باشید،‌ اپل می‌تواند آیفون را خیلی گران بفروشد، چون مردم می‌خرند. شاید اگر به نصف این قیمت هم بفروشد ضرر نکند ولی چون مردم با همین قیمت از آن استقبال می‌کنند، لزومی به کاهش قیمت نمی‌بیند.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عجیب ولی واقعی: چشم‌های این زن در این عکس آبی نیست! + ویدئو

در یک خطای دیداری بسیار جالب که به تازگی دین جکسون در تیک تاک منتشر شده، چهره عادی زنی را می‌بینیم که برخلاف ظاهر امر، چشمان او آبی نیست و در واقع حاکستری است.دین جکسون در زمینه ایجاد خطاهای دیداری، یک حرفه‌ای محسوب می‌شود. ویدئوی او در…

رهبران شرکت‌ها و کشورها در قالب افراد بی‌خانمان- چه کسی می‌داند اگر جبر جغرافیایی و اکوسیستم نبود،…

اگر پدر زیستی استیو جابز او را در یک سناریویی تخیلی به سوریه می‌برد، استیو جابز چه سرنوشتی پیدا می‌کرد؟ یک کارمند؟ یک مدیر رده میانی؟ یکی از انبوه کشته‌های جنگ داخلی این کشور؟بدیهی است که اکوسیستم مناسب و شرایط اقتصادی و یک آبشار…

تاریخچه جذاب تلفن‌های خودرو با مرور عکس‌های قدیمی دهه 1940 تا 1980

ماشین و تلفن، زمانی دو اختراع پیشگامانه بودند. جالب است که این دو تنها یک دهه از یکدیگر جدا بودند. خودرو و تلفن به ترتیب در سال‌های 1885 و 1875 اختراع شده بودند. اما اگر فیلم‌های قدیمی را دیده باشید می‌دانید که خیلی‌ها پیش‌تر از موبایل‌های…

هلند کشور لاله‌ها – توضیحات + گالری عکس زیبا

هلند به خاطر مزارع خیره‌کننده لاله‌ که گردشگران را از سرتاسر جهان جذب می‌کند، مشهور است. این مزارع به ویژه در فصل بهار، معمولاً از اواخر مارس تا اوایل اردیبهشت، سرزنده و زیبا هستند.مزارع لاله عمدتاً در منطقه‌ای به نام "Bollenstreek"…

چگونه ترانه Careless Whisper جورج مایکل موفق‌ترین موسیقی دوره حرفه‌ای او شد

برای پنجمین سال متوالی، ترانه‌ای که جورج مایکل در سال 1984 خوانده بود به عنوان آهنگ مورد علاقه بریتانیا انتخاب شد. این رتبه بندی بر اساس نظرسنجی Smooth Radio به دست آمد که بر اساس آن این ترانه 32000 رای به دست آورد. ترانه این سوپراستار فقید…

سرژ ورونوف: پزشکی که بیضه‌های میمون‌ها را به مردها پیوند می‌زد تا آنها را جوان کند!

یکی از پر شورترین ارائه‌ها و سخنرانی‌ها در کنگره بین‌المللی جراحان در لندن در سال 1923 توسط جراح فرانسوی متولد روسیه به نام سرژ ورونوف انجام شد.سه سال پیش‌تر، ورونوف با آزمایش‌های بحث‌برانگیز پیوند غده‌ که به ادعای خودش آدم‌ها را چند…
آگهی متنی در همه صفحات
6 نظرات
  1. Khashayar Jan می گوید

    هزینه طراحى چیپست، تبلیغات، حمل و نقل، کارمندان استور ها و خیلى چیز هاى دیگر هم هستن
    کاش در عکس اول، میگفتید فلش ها ( پیکان ها ) نشانه چه هستند!

    1. مشرت می گوید

      در سایت اصلی فلشها نشانه ی توضیحات اضافه هستند. که در عکس نشان داده نمی شوند. و البته چندان هم به درد بخور نبود.

  2. امین می گوید

    ” شاید اگر به نصف این قیمت هم بفروشد ضرر نکند ولی چون مردم با همین قیمت از آن استقبال می‌کنند، لزومی به کاهش قیمت نمی‌بیند.”
    تا وقتی یه عده سواری میدهند, یه عده هم سواری میگیرند!

  3. ziv می گوید

    IEEE شرکت نیست!! اونم یک شرکت تحقیقاتی
    IEEE موسسه یا انجمن مهندسین برق و الکترونیک هست

  4. ا ر ف می گوید

    سلام .یادتانن باشد بعضی ازقطعات را سامسونگ خودش تولید میکنه ومعلومه ارزونتر براش درمیاد والبته برای اپل هم میسازه.اقای مجیدی قبلا”دراین باره صحبت کرده اند.

  5. mehdi می گوید

    شرکت های این چنینی طراحی شدن برای سودآوری کلان و صدر نشین شدن تو بازار پیچیده ی تکنولوژی.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.